Gå til innhold

Vi som har bikket 40- kle oss annerledes?

Anbefalte innlegg

Generelt har jeg alltid ment at det viktigste er å kle seg med det en selv er komfortabel med, og etter den kroppen en har. 

Men jeg merker at jeg kan tenke om noen klær: det er jeg for gammel for. Feks klær med cut outs, veldig åpen rygg eller magetopper. En venninne av meg kler seg i alt dette. Hun er veldig flott, så det ser jo bra ut. Men en del av meg synes det er litt ukledelig mtp alderen. Er det jeg som er for konservativ, kanskje? 

Hva tenker dere?

Anonymkode: ae7c4...62b

Fortsetter under...

Å vise masse hud er i alle aldre tacky. Spesielt cut outs. Åpen rygg er flott når ryggen er flott, alder ikke så viktig da. 
Ellers kler man seg selvsagt i det man selv liker og føler seg vel i. 

Anonymkode: 668f5...047

I den store sammenheng betyr det jo ingenting, sånn egentlig. 

Men, i og med vi er individer som bare går rundt å kjenner på instinkter som vi kanaliserer gjennom rare handlinger, så er det kanskje noe som stritter i mot med dette? Passert utløpsdatoen, men legger det frem på bordet, hvis du skjønner. 

Anonymkode: 8d755...25a

Typiske magetopper a la Spice Girls tenker jeg på som et ungt plagg, tenårene til kanskje maks 25?
Men noen bustier-topper kan jo være fint til et skjørt med høyt liv, bar rygg kan være stilig med en pen rygg, ja, jeg tenker nok det meste avhenger av om det passer til din kropp og din personlighet.

Anonymkode: b9566...eb3

Viser like mye kløft og pupper nå som jeg gjorde når jeg var 20 år. Hva andre måtte mene, bryr jeg meg lite om. Jeg er en av de som mener at store pupper ikke er mer vulgært enn små pupper. Ja, jeg har store pupper, jeg er kvinne. Sånn er det. 

Anonymkode: 94dba...5e1

Annonse

Jeg synes absolutt man skal være bevisst alder når man skal kle seg. Jeg har selv en datter på 20, og kan med sikkerhet si at enkelte av hennes plagg (som hun ser råflott ut i), kan ikke jeg gå med. Selv om jeg er slank og trent, så det har ikke med kropp å gjøre, men når hun knyter en topp bak på ryggen som nesten er som en bikinitopp - tenker jeg det er ett plagg jeg er for gammel til. 

Men så har det med personlighet å gjøre også, enkelte 40 år gamle damer kan kle å gå med hettegenser og lue, eller med kort-kort skjørt. Jeg føler det har mest med type og personlighet enn kropp og alder å gjøre. 

Anonymkode: 014a6...f81

Ja, annerledes enn for 10-15 år siden. Mer klassisk, mindre sterke farger, ikke åpen kløft osv. Ikke så høye hæler når det er pent antrekk, mer ensfarget enn mønster, mer opptatt av kvalitet, snitt og bærekraftig tekstil. 

Anonymkode: 19b55...80d

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Viser like mye kløft og pupper nå som jeg gjorde når jeg var 20 år. Hva andre måtte mene, bryr jeg meg lite om. Jeg er en av de som mener at store pupper ikke er mer vulgært enn små pupper. Ja, jeg har store pupper, jeg er kvinne. Sånn er det. 

Anonymkode: 94dba...5e1

Det er jo litt gøy da..

Anonymkode: 8d755...25a

Jeg har nok blitt litt mer opptatt av kvalitet, materialer og komfort enn da jeg var yngre, men jeg synes man skal kle seg slik man føler seg mest komfortabel og at det er ingen alder man må slutte med noe eller endre stil. Noen velger en mer klassisk og konservativ stil etterhvert mens andre trives med farger, ungdommelig stil. Det har både med personlighet, kroppen og miljøet man vanker i å gjøre. Synes folk skal kle seg akkurat slik de vil uten å bry seg om hva andre synes jeg. 

Anonymkode: b20f2...b9c

Går ikke med korte topper, og veldig korte kjoler og skjørt. 

Men jeg har store pupper, og kler som andre ikke viser noe kløft med, så viser vi med store pupper kløft. Og jeg syr igjen litt av kløften på flere av klesplaggene. Men det er begrenset hvor mye jeg kan sy. Så jeg viser mye kløft, men prøver jo å få det til å bli minst mulig. Men nå har jeg aldri likt å vise mye bryst, som ung og, så ville jeg vis minst mulig kløft.

Anonymkode: 1fe3d...478

Annonse

44 her. Ser helt ok ut, men er ikke fullt så strømlinjeformet slank med silkeglatt hud slik som for tjue år siden. Lar skjørtet rekke lenger ned på låret/til over kneet. Liker ikke at midjen etc. synes i cutouts eller gjennomsiktige stoffer.

Egentlig så tenker jeg at nå er det de unge jentene sin tur til å skinne. Det var min tur en gang, men nå kan de flotte, vakre, unge jentene av alle former og fasonger få sin æra. Jeg har hatt min tid. Føler meg vakker nok i en mer moden alder og stil. 

Anonymkode: edcb3...41d

HI her, takk for mange interessante refleksjoner. 

Jeg mener personlig at sånne ting som farger, converse og hettegenser er både kult og passende uansett alder. Men at å kle seg veldig sexy kan virke litt desperat i min alder 😅. Som en slags søken på bekreftelse.

Synes det kan være vanskelig å unngå kløft noen ganger. Som flere av dere, har jeg også litt størrelse på puppene, og kjoler har ofte utringning. Men litt kløft synes jeg er mer ok enn å vise mage feks. Men det er vel gjerne også personlige preferanser 🤔

Anonymkode: ae7c4...62b

Jeg ser at det jeg skled rett inn i da jeg var 25, sitter ikke pent på meg lenger. 

Det er noe med at kroppsdeler rett og slett ikke befinner seg helt på samme sted som tidligere. 

Så jeg har moderert meg, ja, og f. eks de skjørtene som lå i grenseland mellom belte og skjørt, og skyhøye hæler på vinterføre overlater jeg til de unge jentene. 

Det som er fint, er at ettersom man blir eldre, blir man tilsvarende mindre fokusert på de der "feilene" som betydde så mye da man var ung. Det betyr ikke at man gir f i hvordan man ser ut, men man ser at man faktisk er bra nok selv om nesa er litt skeiv eller leggene er tykke. 

Det er ikke mye i garderoben min nå som mitt 20-år gamle jeg hadde. Noe handler om smak, noe om fasong og noe om alder. Det er ikke mye jeg bevisst unngår, men korte skjørt og kjoler er jeg ikke komfortabel med lenger. Nå vil jeg gjerne ha dem nære kneet, og er de ikke det, så får de en litt lengre kjole under seg. Dype utringinger, lave rygger og magetopper sluttet jeg med lenge før jeg var 30. Jeg tenker at man på ingen måte MÅ kle seg annerledes fordi man bikker 40, men at det gjerne faller seg litt naturlig å gjøre det allikevel. Man har kanskje ikke samme smak lenger, samme budsjett og vanker i samme type miljø. Jobben jeg har nå tilsier jo at jeg bør kle meg på en helt annen måte enn den jobben jeg hadde da jeg var i tjueårene. 

Nå har jeg til gode å se folk over 40 med magetopper og bar rygg,men jeg er for at man kan gå med det man vil. 

Min mormor er 86 år. Sprek som en fole. Handler bare på only og går med mye mye kulere klær en meg på 35. 😊

Anonymkode: 311b9...4a7

Jeg har aldri vært glad i kjoler og skjørt, så det går fortsatt en del jeans og t-skjorte/hettegenser. 

Men jeg kler meg som regel etter humøret. Om jeg har lyst å være "kul", fjong, stilig, tøff, søt eller sexy (aldri mye hud, men mer sexy snitt, type catsuits/jumpsuits), kommer an på dagsformen. 

Jeg har blitt gladere i lange kjoler i voksen alder. Så det pynter jeg meg gjerne i nå. Og på sommeren går det mye i lin og løse bukser med litt trangere topp/t-skjorte. 

Elsker farger og kler meg aldri i bare/masse svart. 

Anonymkode: 1751f...a07

Hehe,  jeg hadde på meg magetopp i sommer! Ikke sånn veldig kort, da. Kan ikke huske at jeg justerte garderoben så veldig etter fylte 40, men hele voksenlivet har nok garderoben min hatt et litt konservativt tilsnitt. Litt lengre skjørt nå enn før, kanskje? Og litt mindre utringninger, men det er bare fordi jeg fryser mer nå som jeg er litt gammal.

Magetopper, miniskjørt, bare rygger, spagettistropper og cut out-kjoler er veldig flott på folk som har en kropp å vise fram. For meg som ikke ser så bra ut med lite tøy på, ville det virke rart og kleint.

Anonymkode: 75d4b...a4c

Føyer meg inn i rekken her, og sier at skjørtelengden må rekke til knærne. Jeg går heller ikke i veldig utfordrende topper, der puppene er på utstilling eller lengden på toppen rekker til midt på magen. Synes jeg ser altså....:-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...