Anonym bruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg er under utredning for ADHD og får sannsynligvis diagnosen om en uke eller to (scorer høyt over cut off på alt), men i utredningsprosessen har det også kommet fram et litt problematisk forhold til mat. Jeg har hverken anoreksia eller bulimi, og utreder er usikker på om det jeg har kvalifiserer for overspisingslidelse eller ei, men vurderer å sende meg i gruppeterapi i en slik gruppe uansett. Jeg eg usikker på hva jeg skal tro eller tenke her selv og er nå bare ute etter erfaringer. Som ungdom betydde mat lite og jeg glemte ofte å spise. Som voksen har det ofte svingt mellom perioder med strikt kosthold og kaloritelling på grensen til det maniske, og motsatt ved å spise/snacke for mye, noe som har resultert i en del svingninger i vekten, men stort sett normalvektig fram til for noen år siden da det begynte å gå oppover til nå 20 kg overvektig. Jeg har stor kunnskap om mat og kosthold, men klarer ikke å følge noe fornuftig over mer enn et par uker maks sånn her og der. Selve måltidene er ikke altfor ille, selv om jeg spiser litt mer enn jeg burde, men jeg er fæl på å snacke mellom måltidene, og gjør som regel dette i smug (gjemmer unna godteri ol.) I lange perioder bruker jeg mye tid og energi på å tenke på mat. Planlegge neste måltid, smake/lukte det for meg, glede meg og telle ned til det endelig er rett tidspunkt eller dag. Har vi kjøpt inn noe, f.eks. chips el., og setter fram, klarer jeg ikke å stoppe før det er tomt, selv om jeg egentlig er (over)mett, og skammer meg over meg selv etterpå, men klarer ikke å la være å kjøpe inn heller (impulskontrollen er ikke-eksisterende her). I besøk mister jeg fokus i samtaler fordi maten opptar meg mer, jeg kan se meg ut biter jeg vil ha osv og har vanskelig for å vente på tur. Setter noen fram snacks sitter jeg kronisk og observerer de andre for å se når jeg også kan ta og hvor mye for å ikke virke grådig osv. Det er ikke slik som dette alltid, altså, men i perioder. Noen tanker her? Jeg overspiser ikke slik at jeg stapper i meg for eksempel både brødskiver, så en pose chips, en pakke kjeks, to plater sjokolade osv., men jeg spiser for mye og har ikke kontroll over matinntaket mitt likevel. Anonymkode: b0ac1...9ff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438166-spiseforstyrrelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2023 #2 Del Skrevet 18. februar 2023 Jøss. Vi kunne vært tvillinger. ADD og nøyaktig lik rundt mat. Jeg har «en form for spiseforstyrrelse». Jeg regulerer følelser med mat, jeg straffer med fravær av mat og jeg belønner med mat. Gått på medisiner i ett år nå og det er fungert utrolig bra. Mitt største problem i voksen alder er alltid sulten og stoppe tidsnok. Dette problemet har forduftet. Jeg spiser når jeg er sulten. Selvsagt vært en prosess dette her, ingen rask løsning å begynne på medisin, men det har gått seg rolig til Anonymkode: 9c374...dd7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438166-spiseforstyrrelse/#findComment-149917108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Del Skrevet 18. februar 2023 Tanker om hva da? Om du burde ta i mot behandling? Jeg tenker ja, alt for å bli normalvektig. Anonymkode: e26cb...cf5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438166-spiseforstyrrelse/#findComment-149917116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Del Skrevet 18. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jøss. Vi kunne vært tvillinger. ADD og nøyaktig lik rundt mat. Jeg har «en form for spiseforstyrrelse». Jeg regulerer følelser med mat, jeg straffer med fravær av mat og jeg belønner med mat. Gått på medisiner i ett år nå og det er fungert utrolig bra. Mitt største problem i voksen alder er alltid sulten og stoppe tidsnok. Dette problemet har forduftet. Jeg spiser når jeg er sulten. Selvsagt vært en prosess dette her, ingen rask løsning å begynne på medisin, men det har gått seg rolig til Anonymkode: 9c374...dd7 Ja, jeg har også et håp om at medisiner kan gjøre det litt enklere, men skjønner jo at det ikke er noen mirakelkur heller. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tanker om hva da? Om du burde ta i mot behandling? Jeg tenker ja, alt for å bli normalvektig. Anonymkode: e26cb...cf5 Om det faktisk er en spiseforstyrrelse, eller bare litt langt ute på normalen. Jeg vil jo ha hjelp, men jeg føler vel kanskje ikke selv at jeg er helt over i overspisinglidelse heller. Det er jo veldig mange nordmenn som er litt overvektige uten at det er en spiseforstyrrelse i bunn. HI Anonymkode: b0ac1...9ff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438166-spiseforstyrrelse/#findComment-149917215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2023 #5 Del Skrevet 19. februar 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg har også et håp om at medisiner kan gjøre det litt enklere, men skjønner jo at det ikke er noen mirakelkur heller. Om det faktisk er en spiseforstyrrelse, eller bare litt langt ute på normalen. Jeg vil jo ha hjelp, men jeg føler vel kanskje ikke selv at jeg er helt over i overspisinglidelse heller. Det er jo veldig mange nordmenn som er litt overvektige uten at det er en spiseforstyrrelse i bunn. HI Anonymkode: b0ac1...9ff Det er ikke noe behandlingsopplegg for dette. Min psykolog konkluderte med at jeg hadde en atypisk spiseforstyrrelse. Siden jeg var normalvektig og aldri har vært farlig tynn fikk jeg prøve medisiner. Medisinene gir jo dårlig matlyst og har man anorexia skal man ikke gå på de. Jeg ble fulgt nøye opp i starten. Medisinen tok bort matlysten i den grad at jeg ikke hyperfokuserte på mat. Jeg er fortsatt glad i mat men jeg har kontroll, jeg klarer stoppe når jeg er mett. Siden jeg nå ikke overspiser lengre så får jeg heller ikke perioder med skam over inntak så da trenger jeg ikke straffe meg selv med å ikke spise. Dessuten er den mentale helsa mi bedre nå. Jeg har mye mer ro i hodet. Anonymkode: 9c374...dd7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438166-spiseforstyrrelse/#findComment-149917286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2023 #6 Del Skrevet 19. februar 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, jeg har også et håp om at medisiner kan gjøre det litt enklere, men skjønner jo at det ikke er noen mirakelkur heller. Om det faktisk er en spiseforstyrrelse, eller bare litt langt ute på normalen. Jeg vil jo ha hjelp, men jeg føler vel kanskje ikke selv at jeg er helt over i overspisinglidelse heller. Det er jo veldig mange nordmenn som er litt overvektige uten at det er en spiseforstyrrelse i bunn. HI Anonymkode: b0ac1...9ff Jeg tenker at du vil ha nytte av terapi. Min venninne er som deg. Ikke direkte overspiser, hun gikk i gruppe og fikk god hjelp Anonymkode: 5a1ec...91e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438166-spiseforstyrrelse/#findComment-149917293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2023 #7 Del Skrevet 19. februar 2023 Glem overvekt, for lav vekt og normalvekt. En spisefordtyrrelse handler kort og godt om en overopptatthet av mat, og det du beskriver er helt klart akkurat det. Så ja, du har en forstyrrelse i forhold til mat og bør ta i mot behandling. Anonymkode: 2fdcb...ae1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438166-spiseforstyrrelse/#findComment-149917302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå