Gå til innhold

Fyll til fastelavensboller -Semlor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lages det?

Anonymkode: 5387a...142

Videoannonse
Annonse
Skrevet
tante grusom master of law skrev (9 timer siden):

Semlor er guds gave til menneskeheten! Her er en bra oppskrift på norsk:

https://www.godt.no/oppskrifter/bakst/soet-bakst/7313/semlor-svenske-fastelavnsboller

Tenkte meg at du kom med den påstanden ja 😂 
Jeg den norske varianten med hjemmelagd bringebærsyltetøy og krem bedre enn de svenske. (oppholder meg nå på skjult sted inntil videre...)

Skrevet
frk Nilsen skrev (Akkurat nå):

Jeg den norske varianten med hjemmelagd bringebærsyltetøy og krem bedre enn de svenske. (oppholder meg nå på skjult sted inntil videre...)

Enig med deg 😀

Mamma lager med semlor, helt ok det også.

Anonymkode: 18085...a12

Skrevet
frk Nilsen skrev (1 time siden):

Hahaha! Skal vi starte krangel om hva som er best kanskje? 🤣🤣 Dette føler jeg ekstremt sterkt for altså. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (58 minutter siden):

Hahaha! Skal vi starte krangel om hva som er best kanskje? 🤣🤣 Dette føler jeg ekstremt sterkt for altså. 

Men vi liker deg uansett🥰 selv om vi liker bringebær!

Skrevet

Er det det det heter ja? Jeg ELSKER det! :) 

Skrevet
amandine skrev (5 timer siden):

Men vi liker deg uansett🥰 selv om vi liker bringebær!

Hehe, godt å høre😍. Men føler dette kan gi grobunn for stor splittelse. 

Skrevet

Semlor..? Er det svensk for fastelavensbolle? En semlor. Høres ut som noe en gjør, ikke noe en spiser.

Anonymkode: 0e9aa...7ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Semlor..? Er det svensk for fastelavensbolle? En semlor. Høres ut som noe en gjør, ikke noe en spiser.

Semlor er flertall. En semla. 

Skrevet
tante grusom master of law skrev (2 minutter siden):

Semlor er flertall. En semla. 

Men det betyr jo ingenting. Svensk er så rart. De sier ting som ikke betyr noe. Fastelavensbolle gir i alle fall mening. En bolle som lages til faste. Slik at en har en del energi å gå på når faste begynner.

Beklager, jeg mente ikke å spore av tråden. Jeg synes det var et så rart navn bare.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det betyr jo ingenting. Svensk er så rart. De sier ting som ikke betyr noe. Fastelavensbolle gir i alle fall mening. En bolle som lages til faste. Slik at en har en del energi å gå på når faste begynner.

Beklager, jeg mente ikke å spore av tråden. Jeg synes det var et så rart navn bare.

Fra wikipedia:

Ordet semla kommer av latinets simila som betyder vetemjöl och var från början endast beteckningen på själva den ljusa vetebullen utan fyllning

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Er du så blåst eller later du som? Alle ord på fremmedspråk som du ikke kan er uten meningsinnhold? 

Anonymkode: 385ca...b30

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De færreste norske ordene er deskriptive, altså. Hvis vi skal begynne sånn burde du heller konventere til islandsk som i det minste prøver aktivt.

Anonymkode: 32a78...442

Skrevet

Altfor mektig og fett. Den norske varianten er sååå mye bedre.

Anonymkode: de965...c38

Skrevet

Hvorfor klikket jeg inn på denne tråden, her jeg ligger og er kvalm med omgangssyke🤢🥴?? Hehe

Skrevet

Oh… ❤️fastelavn❤️ 

Jeg pleier å invitere til bollefest den dagen. I år blir vi 14 stykker. Jeg lager små boller, og serverer med et utvalg av forskjellige kremer som gjestene kan velge mellom: i år blir det vaniljekrem, vanlig krem, sjokoladekrem, jordbær- eller bringebærkrem og  blåbær-trollkrem. I tillegg marsipanskiver og syltetøy. Det er en av de store selskapsdagene i vår familie. ☺️❤️

Anonymkode: a717d...9b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...