Gå til innhold

Betaling av regninger, system?

Anbefalte innlegg

Hvor mye tid bruker dere på betaling av regninger? Har dere et system med fast overføringer osv?

Vi har faste trekk til en regningskonto, en lånekonto, en forsikringskonto. Lån og forsikring går av seg selv med autotrekk.

Men alt annet går fra regningskontoen. Og jeg må hele tiden se over og padde på at det er nok penger osv.

Tips til lure systemer og oppdelingen til egne kontoer?

Anonymkode: 08ab4...abc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438092-betaling-av-regninger-system/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oversikt over alle utgifter pr år. Dele på 12, sette inn nok penger på konto. Alt som går hver mnd settes på regningskonto. Betaler ingen regninger, godkjenner 2-3 stk bare. Alt annet går automatisk 

Anonymkode: 2cd7f...ce5

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Oversikt over alle utgifter pr år. Dele på 12, sette inn nok penger på konto. Alt som går hver mnd settes på regningskonto. Betaler ingen regninger, godkjenner 2-3 stk bare. Alt annet går automatisk 

Samme som over. 

Anonymkode: a340c...325

Vi har en felles regningakonto hvor alle faste utgifter går fra, lån, forsikring og alt av regninger.

Vi overfører til denne kontoen begge to på vår lønningsdag, så det er alltid nok penger der. Vi setter inn litt mer enn vi faktisk har i utgifter hver måned så vi får en liten buffer der som dekker inn ting som kommer av og til, nå sist EU kontroll.

Har også en felles matkonto med to kort, som brukes til all handling i matbutikk.

Anonymkode: d4615...71a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det varier jo mye, strøm, diesel alle aktiviteter til barna, fakturaer fra diverse netthandling som klær osv, de må jo alle betales, og hvor mye som havner på hver mnd varierer mye.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men det varier jo mye, strøm, diesel alle aktiviteter til barna, fakturaer fra diverse netthandling som klær osv, de må jo alle betales, og hvor mye som havner på hver mnd varierer mye.

Ja, men feks kommunale avgifter. Ta totalen og del på 12. aktiviteter til barna kan også deles på 12. Alt annet må man jo ta høyde for i budsjettet og kanskje ikke legge til regningskonto. Jeg har kun faste utgifter i trekk fra regningskonto, ikke netthandling og sånne ting 

Annonse

Gjort som mange over, regnet sammen alle faste utgifter i 12 mnd. Deler summen på 12 mnd og finner da det beløpet som skal på felleskonto hver mnd. Og siden deler vi månedsbeløp på 2 slik at begge setter inn like mye.  Fleste regninger kommer som efaktura og trenger bare godkjennes.

Er det måneder som jeg vet kan blir dyre(slik som januar i år ble) så sjekker jeg kontoeni mndskifte for se om det er nok til de siste regningene. 

Vi har også en matkonto. Sparekonto og buffer.

Netthandel betaler jeg selv

Anonymkode: 12da1...ca1

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja, men feks kommunale avgifter. Ta totalen og del på 12. aktiviteter til barna kan også deles på 12. Alt annet må man jo ta høyde for i budsjettet og kanskje ikke legge til regningskonto. Jeg har kun faste utgifter i trekk fra regningskonto, ikke netthandling og sånne ting 

Ok, det gir mening😅

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Mange av de tingene du her ramser opp betaler vi fra hver vår personkonto. 

Strøm varierer jo, men ellers er de fleste faste utgiftene veldig faste fra måned til måned.

Fritidsaktiviteter til ungene betales to ganger i året, høst og vår, og inngår i det årlige regnskapet. Vi har også lagt inn litt utgifter til konkurranser, cuper o.l. som vi får regning på. Men ellers betaler vi fra personkonto når ungene skal på kino eller andre ting.

Netthandel tas også fra personkonto. Klær, bursdagsgaver og slike ting er også en personkontoting. Det handles etter hva man har den måneden. Kan ikke handle over evne, eller for mer enn man har den måneden, så det går fint.

Vi har to biler og fyller stort sett på hver vår, med litt slingring.

Anonymkode: d4615...71a

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Alt inn på en konto, alt ut fra en konto

Anonymkode: 309e9...82c

Jeg òg.

All lønn går inn, alle regninger (samt kjøp fra kort) går ut. I tillegg har jeg en sparekonto som jeg overfører til hvis det blir mye på lønnskontoen, men jeg passer på at det blir nok igjen til at systemet ikke velter om en regning (strøm eller noe) blir høyere enn vanlig. Det er bare dersom jeg skal kjøpe noe helt ekstraordinært (type nytt kjøkken) at jeg betaler fra sparekontoen.

Har alltid gjort det sånn, og det funker for meg. 

Anonymkode: 286e3...05a

Vårt system er nok ikke å anbefale om man vil ha stålkontroll på hver krone i familiens regnskap, men det er i hvert fall enkelt:

Vi har en konto som alle inntekter, lønn, barnetrygd og annet, går inn på, og alle regninger trekkes fra. Altså en "regnings- og lønnskonto". Alt som kan trekkes automatisk trekkes automatisk, så jeg bruker egentlig ingen tid på regninger🤷🏻‍♀️

Fra denne kontoen går det faste trekk til fond, ferie og buffer (sparekonti), og i tillegg henter vi penger over til hver vår brukskonto ved behov. 

Vi har alltid et overskudd stående på regning- og lønnskonto, så må ikke passe på at det er dekning.

Anonymkode: 55c11...8a7

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vårt system er nok ikke å anbefale om man vil ha stålkontroll på hver krone i familiens regnskap, men det er i hvert fall enkelt:

Vi har en konto som alle inntekter, lønn, barnetrygd og annet, går inn på, og alle regninger trekkes fra. Altså en "regnings- og lønnskonto". Alt som kan trekkes automatisk trekkes automatisk, så jeg bruker egentlig ingen tid på regninger🤷🏻‍♀️

Fra denne kontoen går det faste trekk til fond, ferie og buffer (sparekonti), og i tillegg henter vi penger over til hver vår brukskonto ved behov. 

Vi har alltid et overskudd stående på regning- og lønnskonto, så må ikke passe på at det er dekning.

Har dere alle regninger som autogiro da eller? Jeg må manuelt betale mange regninger hver mnd i nettbanken. Feks betales mye nettkjøp med Klarna, og da må faktura betales osv. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har dere alle regninger som autogiro da eller? Jeg må manuelt betale mange regninger hver mnd i nettbanken. Feks betales mye nettkjøp med Klarna, og da må faktura betales osv. 

Vi har regningskontoen hvor vi overfører litt over 1/12 av årlige regninger hver måned. Netthandling betales med kort, ikke kreditt. Veldig få regninger i året som må legges inn manuelt.  

Anonymkode: 506e4...2c3

Alt som kan være på autogiro er på autogiro ja. Vanligvis ikke noe som må godkjennes i nettbank. Men om jeg skulle få en regning som krever godkjenning en sjelden gang er det jo gjort med et par trykk på mobilen mens man sitter i sofaen, ikke akkurat noe jeg tenker at er tidkrevende.

Klarna-appen er knyttet til min brukskonto/visakort og trekkes jo derfor ikke fra regningskonto, så når jeg har handlet på nett, og mottatt pakken og sett at jeg ikke skal returnere noe, går jeg inn i appen og betaler. Det tar max 30 sekunder. Velger "betal", skriver inn fødselsnummeret mitt og godkjenner betalingen i bankID-appen. 

Ut fra hvordan du ordlegger deg HI, så får jeg inntrykk av at du opplever økonomi og regninger som tidkrevende og stressende. Jeg kjenner det ikke sånn, om det går helt av seg selv, eller krever et par tastetrykk i en app, er det uansett ikke noe jeg opplever som stress eller tenker at jeg må passe på. 

Alt som kan være på autogiro er på autogiro ja. Vanligvis ikke noe som må godkjennes i nettbank. Men om jeg skulle få en regning som krever godkjenning en sjelden gang er det jo gjort med et par trykk på mobilen mens man sitter i sofaen, ikke akkurat noe jeg tenker at er tidkrevende.

Klarna-appen er knyttet til min brukskonto/visakort og trekkes jo derfor ikke fra regningskonto, så når jeg har handlet på nett, og mottatt pakken og sett at jeg ikke skal returnere noe, går jeg inn i appen og betaler. Det tar max 30 sekunder. Velger "betal", skriver inn fødselsnummeret mitt og godkjenner betalingen i bankID-appen. 

Ut fra hvordan du ordlegger deg HI, så får jeg inntrykk av at du opplever økonomi og regninger som tidkrevende og stressende. Jeg kjenner det ikke sånn, om det går helt av seg selv, eller krever et par tastetrykk i en app, er det uansett ikke noe jeg opplever som stress eller tenker at jeg må passe på. 

Jeg har ikke klarne som app, har brukt nettsiden. Appen hørtes mye lettvinnere ut. Den skal jeg skaffe. Betaler vanligvis regninger på pc, ikke mobil for mobilbransjen er så ustabil. 

Ja, jeg synes det er tidkrevende. Er jo derfor jeg lagde tråden... Veldig mange fakturaer, klarna, qliro, my walley osv. Men kanskje bare begynne å betale med kort istedenfor.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke klarne som app, har brukt nettsiden. Appen hørtes mye lettvinnere ut. Den skal jeg skaffe. Betaler vanligvis regninger på pc, ikke mobil for mobilbransjen er så ustabil. 

Ja, jeg synes det er tidkrevende. Er jo derfor jeg lagde tråden... Veldig mange fakturaer, klarna, qliro, my walley osv. Men kanskje bare begynne å betale med kort istedenfor.

Men det du ramser opp her er jo ikke «faste utgifter». Med faste utgifter tenker jeg på strøm, renovasjon, bil, forsikringer, etc etc. Handling på kreditt er jo forbruk 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men det du ramser opp her er jo ikke «faste utgifter». Med faste utgifter tenker jeg på strøm, renovasjon, bil, forsikringer, etc etc. Handling på kreditt er jo forbruk 

Nå er det heller ikke faste utgifter jeg spurte om da, men betaling av regninger... De faste utgiftene går for det meste av seg selv med avtalegiro eller efaktura, men alle regningene/fakturaene er litt pes. Ser jo at en løsning er å betale med kort.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nå er det heller ikke faste utgifter jeg spurte om da, men betaling av regninger... De faste utgiftene går for det meste av seg selv med avtalegiro eller efaktura, men alle regningene/fakturaene er litt pes. Ser jo at en løsning er å betale med kort.

Da misforsto jeg, beklager. 

Men sånne utgifter betaler jeg enten med kort eller faktura ja :)0 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...