Gå til innhold

Klage på folk i skisporet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute så ofte som mulig og går på ski med sønnen min. Forsøker å unngå «rushet», så blir en del kvelder og sene ettermiddager.

Sønnen er autist og med det litt ukoordinert og klønete. Men han vil, og da får han lov. I oppoverbakker går han sidelengs, og folk bak oss offer og ojer seg fordi det går sakte. Klager og syter. Høylytt. Alt fra familier på tur til entusiaster til pensjonister.

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at noen bruker mer tid enn andre? Antakelig klager de fordi han jo er stor. Han er 11 år og snart 180 høy, så han burde jo ha kontroll i deres hode. Og han blir såret og er på vei til å gi opp. I dag fikk han nok av folk som klager. Han tok av skiene midt i bakken i ren protest da en familiefar sa «men i helvete da! Er det mulig å være så forbanna treig!» han gikk ned og jeg sa i forbifarten «voksne folk som ikke forstår at det ofte er en årsak til at noen sliter er der verste jeg vet». Og dermed fikk jeg en stav i hodet.

Hva er galt med folk egentlig?

Anonymkode: 68a96...e76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy fader for noen tullinger dere møtter! Helt uakseptabelt av denne faren og jeg ville anmeldt det. Bra du sa i fra. 

Anonymkode: bb991...21d

Skrevet

😔❤️❤️❤️

Har ikke ord.

Anonymkode: fb72b...969

Skrevet

Fikk du en stav i hodet?? Var det familiefaren sitt verk? For et elendig forbilde for barna sine. Jeg tror jeg hadde dælja staven tilbake igjen.

Anonymkode: b38b8...bac

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ute så ofte som mulig og går på ski med sønnen min. Forsøker å unngå «rushet», så blir en del kvelder og sene ettermiddager.

Sønnen er autist og med det litt ukoordinert og klønete. Men han vil, og da får han lov. I oppoverbakker går han sidelengs, og folk bak oss offer og ojer seg fordi det går sakte. Klager og syter. Høylytt. Alt fra familier på tur til entusiaster til pensjonister.

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at noen bruker mer tid enn andre? Antakelig klager de fordi han jo er stor. Han er 11 år og snart 180 høy, så han burde jo ha kontroll i deres hode. Og han blir såret og er på vei til å gi opp. I dag fikk han nok av folk som klager. Han tok av skiene midt i bakken i ren protest da en familiefar sa «men i helvete da! Er det mulig å være så forbanna treig!» han gikk ned og jeg sa i forbifarten «voksne folk som ikke forstår at det ofte er en årsak til at noen sliter er der verste jeg vet». Og dermed fikk jeg en stav i hodet.

selvfølgelig skal han få lov. Og folk skal selvsagt ta hensyn.

Samtidig tenker jeg at det går an å gå til siden, slippe folk fram og ikke lage en lang rekke av kø. Selv elsker jeg å gå på ski. Men jeg er treg, uten koding og litt ukoordinert. Jeg er treg oppgover og om mulig enda tregere nedover (jeg ploger!!). Og jeg ville laget mye kø om jeg ikke slapp folk forbi.

Anonymkode: afaa3...0da

Skrevet

Slo han deg i hodet med en skistav??? Det bør jo anmeldes! Spik spenna gæærn mann....

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Fikk du en stav i hodet?? Var det familiefaren sitt verk? For et elendig forbilde for barna sine. Jeg tror jeg hadde dælja staven tilbake igjen.

Jepp

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

selvfølgelig skal han få lov. Og folk skal selvsagt ta hensyn.

Samtidig tenker jeg at det går an å gå til siden, slippe folk fram og ikke lage en lang rekke av kø. Selv elsker jeg å gå på ski. Men jeg er treg, uten koding og litt ukoordinert. Jeg er treg oppgover og om mulig enda tregere nedover (jeg ploger!!). Og jeg ville laget mye kø om jeg ikke slapp folk forbi.

Anonymkode: afaa3...0da

Han klarer ikke gå til siden midt i en oppoverbakke der han stabber seg opp sidelengs. Ellers flytter vi oss

gærne ko skrev (2 minutter siden):

Slo han deg i hodet med en skistav??? Det bør jo anmeldes! Spik spenna gæærn mann....

Kan ikke anmelde en jeg ikke vet hvem er. Og var egentlig mest opptatt av å ivareta sønnen min.

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg var overraska over historien din, men det er jeg ikke. Noen er så vanvittig høye på seg selv så fort de får ski på beina eller føttene på pedaler at en skulle tro de ligger an til OL-uttak. Gå til lokalavisa med historien, så skaper det kanskje litt forståelse hos noen. 

Skrevet

Jeg har ikke ord. For en verdiløs tulling. Skulle vært kjeppjagt langt ut av sivilisasjonen.

Anonymkode: 90b00...73a

Skrevet
Himmel og hav skrev (30 minutter siden):

Jeg skulle ønske jeg var overraska over historien din, men det er jeg ikke. Noen er så vanvittig høye på seg selv så fort de får ski på beina eller føttene på pedaler at en skulle tro de ligger an til OL-uttak. Gå til lokalavisa med historien, så skaper det kanskje litt forståelse hos noen. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke ord. For en verdiløs tulling. Skulle vært kjeppjagt langt ut av sivilisasjonen.

Anonymkode: 90b00...73a

Problemet er at nesten alle vi møter på kommer med kommentarer. Selv om denne ene gikk litt lenger enn andre, så møter vi minst 4-5 som slenger noe ut av seg HVER gang vi er i løypene. Og det er alle typer mennesker også. 

Skrevet

Jeg synes det er utrolig frekt og uhøflig.

Men tror jeg hadde prøvd å finne noen litt mindre trafikkerte løyper, for sønnen din.

Jeg vet ikke hvor du bor, selv bor jeg i Oslo, her er det veldig mange som går i samme løype (for eksempel løypen fra Sognsvann til Ullevålseter,  på østsiden), men bare få meter unna kan man være nesten alene. Hvis man har hodelykt, er det enda flere løyper å velge mellom.

Anonymkode: e3e3a...b85

Skrevet

Jeg synes du skal gå til lokalavisen og fortelle historiene dere opplever, HI - for det du forteller er forferdelig stygt.

Den familiefaren kan det være noen kjenner igjen av beskrivelse - en person som får seg til å slå en mor i hodet med en skistav foran hennes og egne barn, det er en mann som nok er svært vant med å slippe unna vold.

Du trenger ikke stå frem med navn og bilde eller akkurat diagnose og alder på barnet ditt, jeg er temmelig sikker på at lokalavisen vil ta historien din likevel.

Selv ville jeg trolig fortalt ham at jeg synes han var flink og forsøkt å få en koselig samtale med ham eller deg mens vi kom oss opp bakken sammen. Eller i det minste smilt til ham og deg og heller bare nytt naturen.

Om det mot formodning skulle være helt fullstendig krise for meg å vente, da hadde jeg forklart høflig at det var krise og spurt om jeg kunne så snike meg forbi. Hadde jo vært null problem for meg å ta av ski og komme meg forbi, om det var det som skulle til. Men jeg har vanskelig for å tenke noe som skulle haste så mye.

Gå til avisen!

Og fortell gutten din at slik som den mannen og andre oppfører seg, det er slik hverken voksne eller barn har lov å oppføre seg mot andre. Og se om du får ham til å lære å la slikt prelle av på ham. Om du bodde nær meg skulle jeg gjerne blitt med på en tur, for jeg hadde ikke akseptert at noen snakket slik til ham - og det er enklere for tredjeperson å si fra om noe enn de som står midt i det. Kanskje dere kan ta med noen som går sammen med dere? Har opplevd et par ikke helt ulike situasjoner andre steder enn i skisporet, hvor barn eller voksne helt tydelig har slitt med noe, men har gjort sitt beste, og det ikke har vært noen krise for andre å vente litt. Når enkeltpersoner har blitt ufine med kommentarer har jeg sagt fra på en ordentlig måte, uten å lage noe drama om det. Det får gjerne andre til å støtte opp med positive kommentarer også. Har vært effektivt for å stoppe slike idioter som den familiefaren dere møtte i dag.

Ikke la dette få ødelegge gleden med tur!

Anonymkode: 98468...1eb

Skrevet

Folk med langrennsski på bena høres jo urovekkende uspiselige. Kanskje greit å bo på Vestlandet - her har vi i all hovedsak mest av typen ufordragelig syklist. Det er som regel menn i alderen 45+ med sinnsykt dyr sykkel som kjefter på både bilister og gående. En sjarmerende rase.

Anonymkode: c97f2...e9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Folk med langrennsski på bena høres jo urovekkende uspiselige. Kanskje greit å bo på Vestlandet - her har vi i all hovedsak mest av typen ufordragelig syklist. Det er som regel menn i alderen 45+ med sinnsykt dyr sykkel som kjefter på både bilister og gående. En sjarmerende rase.

Anonymkode: c97f2...e9b

Stemmer! Og de tror de er Guds gave til verden hele gjengen....og fordi vi bor på Vestlandet går vi gleden av denne sjarmerende rasen året rundt 🤬

Anonymkode: 8ba8a...920

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nordmenn i et nøtteskall. 

Anonymkode: 97652...709

Skrevet

Mannen overreagerer helt klart. Samtidig kan jeg forstå frustrasjonen hvis bakken er lang og det blir veldig lenge å vente for dem som skal forbi. Da bør dere enten finne en annen løsning eller en måte å slippe folk forbi. Det blir som når jeg kjører traktor. Jeg unngår både de mest trafikkerte veiene og tidene. Samtidig stopper jeg og slipper folk forbi så ofte jeg kan.

Å ta av seg dagene og gå opp bakken kan for eksempel være en løsning.

Anonymkode: 52a3e...61f

Skrevet

Gå til lokalavisa, Hi. 

Anonymkode: 97652...709

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Mannen overreagerer helt klart. Samtidig kan jeg forstå frustrasjonen hvis bakken er lang og det blir veldig lenge å vente for dem som skal forbi. Da bør dere enten finne en annen løsning eller en måte å slippe folk forbi. Det blir som når jeg kjører traktor. Jeg unngår både de mest trafikkerte veiene og tidene. Samtidig stopper jeg og slipper folk forbi så ofte jeg kan.

Dette er jeg også enig i. Mannen oppførte seg helt klart som en idiot. Men generelt sett bør dere prøve å unngå store kødannelser. 

Anonymkode: 4756a...f1c

Skrevet

Ingen unnskyldning at det blir lang kø, i normale skiløyper er det plass til mer enn én person i bredden, dvs at dersom et barn går på tvers oppover en bakke så bruker han ikke hele feltet. Det blir mindre plass ja, men han lager selvfølgelig ikke kø på flere kilometer bak seg om han ikke flytter seg. 

Uansett om han bruker hele bredden, normale oppegående mennesker greier å si "løype" eller "gi plass" eller lignende med et smil eller et glimt i øyet. 

Neida, halvfeite gamle gubber som tror er er på nivå med verdenseliten skal frem. 

Her er det nesten uaktuelt å skylde på barnet på noen som helst måte, her må den voksne oppføre seg og kommunisere. 

Anonymkode: fb72b...969

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo det vi gjør også. Stopper og slipper forbi så ofte vi kan. Kan vi ikke, så kan vi ikke. Hvordan skal han lære seg å gå opp bakker om han ikke prøver? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo det vi gjør også. Stopper og slipper forbi så ofte vi kan. Kan vi ikke, så kan vi ikke. Hvordan skal han lære seg å gå opp bakker om han ikke prøver? 

Å ta av skiene og bære dem opp er også en måte å gå opp bakker på, ofte vell så effektivt om å gå tripp-trapp.

Jeg tenker at det for mange barn vil være bedre å øve i litt slakere bakker slik at de kan få mestringsfølelse på å bruke gode skiteknikker som fiskebein, skøyting eller diagonal med godt fraspark. En bakke som er så bratt eller vanskelig at det føles naturlig å gå sidelengs kan man stort sett like hodt gå på bena.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er jeg også enig i. Mannen oppførte seg helt klart som en idiot. Men generelt sett bør dere prøve å unngå store kødannelser. 

Anonymkode: 4756a...f1c

Dette. Hensyn går begge veier.

Anonymkode: 51d92...9a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Å ta av skiene og bære dem opp er også en måte å gå opp bakker på, ofte vell så effektivt om å gå tripp-trapp.

Jeg tenker at det for mange barn vil være bedre å øve i litt slakere bakker slik at de kan få mestringsfølelse på å bruke gode skiteknikker som fiskebein, skøyting eller diagonal med godt fraspark. En bakke som er så bratt eller vanskelig at det føles naturlig å gå sidelengs kan man stort sett like hodt gå på bena.

Bakkene er ikke bratte. Ikke lange heller. Han bare går sidelengs i alle bakker

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Dette. Hensyn går begge veier.

Vi tar hensyn så lenge det er mulig

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bakkene er ikke bratte. Ikke lange heller. Han bare går sidelengs i alle bakker

Vi tar hensyn så lenge det er mulig

Dere gjør jo ikke det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere gjør jo ikke det.

Når de stopper og slipper forbi så ofte de kan, så tar de hensyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...