Gå til innhold

Håper noen vil svare🙂 fjerning av livmor

Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne livmora snart, har fårstått det slik att man kan fjerne livmorhalsen også? Men hva er fordel, bakdel med og fjerne den også? Tenker på sexlivet😊 også må man gå 10 uker uten sex? 🥴 hvorfor? 

Anonymkode: 684ff...32f

Fortsetter under...

Fjernet livmor, livmorhals og eggledere, ikke angret et sekund.

Om du lar livmorhalsen være må du fortsette med celleprøver, du kan også oppleve å ha en liten «menstruasjon» hver måned. Inngrepet blir noe mer komplisert når man velger å beholde livmorhalsen enn om man fjerner hele. Når hele fjernes går de inn med kikkhull, opererer og «kobler alt» fra hverandre for å så dra det ut gjennom skjeden og så sy igjen. Skal du beholde livmorhalsen må de enten åpne deg mer enn ved kikkhull og da ha større risiko for problemer med operasjonssåret,  eller holde på en god del lenger fordi de må dele opp livmoren i biter før de drar det ut av magen bit for bit og dermed ligge i narkose en god del lenger (som har sine egne former for risiko).

Grunnen til å vente såpass lenge med sex er infeksjonsfare og fare for å forstyrre sårtilhelingen. Kjedelig å rive opp sting inni skjeden, altså.

Anonymkode: dc06a...7f4

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Om du lar livmorhalsen være må du fortsette med celleprøver, du kan også oppleve å ha en liten «menstruasjon» hver måned. Inngrepet blir noe mer komplisert når man velger å beholde livmorhalsen enn om man fjerner hele. Når hele fjernes går de inn med kikkhull, opererer og «kobler alt» fra hverandre for å så dra det ut gjennom skjeden og så sy igjen. Skal du beholde livmorhalsen må de enten åpne deg mer enn ved kikkhull og da ha større risiko for problemer med operasjonssåret,  eller holde på en god del lenger fordi de må dele opp livmoren i biter før de drar det ut av magen bit for bit og dermed ligge i narkose en god del lenger (som har sine egne former for risiko).

Grunnen til å vente såpass lenge med sex er infeksjonsfare og fare for å forstyrre sårtilhelingen. Kjedelig å rive opp sting inni skjeden, altså.

Kan jeg spørre hvorfor du fjernet alt? Jeg har lyst å fjerne alt, men har ikke noe sykdom så lurer på om man får det da. 

Anonymkode: 9acd7...8d5

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvorfor du fjernet alt? Jeg har lyst å fjerne alt, men har ikke noe sykdom så lurer på om man får det da. 

Hun har ikke fjernet eggstokkene regner jeg med

Anonymkode: 04b6d...0ea

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Okey🙂 eg er allerede sterilisert så jeg har jo ikke eggledere. Grunnen til att jeg må fjerne livmoren er fordi jeg har mensen i 14 dager hver mnde😵  og sette inn spiral eller bruke p-piller er ikke aktuelt da vi har blodpropp i familien. 

Hi

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Okey🙂 eg er allerede sterilisert så jeg har jo ikke eggledere. Grunnen til att jeg må fjerne livmoren er fordi jeg har mensen i 14 dager hver mnde😵  og sette inn spiral eller bruke p-piller er ikke aktuelt da vi har blodpropp i familien. 

Hi

Jeg slet med konstant blødninger og svei bort slimhinnen. Har ikke blødd en dråpe siden. Er et mye mindre inngrep. Har du prøvd det?

Anonymkode: b6c95...798

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Hi

Er dette med å fjerne livmoren noe du skal, eller noe du ønsker? Hvis det er noe du ønsker må du nok gjennom en hel del først, som hun under sier er å brenne vekk slimhinnene i livmoren et bedre alternativ for de fleste (for meg hjalp det ikke lenger enn 2.5 mnd). Det er også diverse medikamenter som ofte testes ut før det igjen.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg opererte pga blødninger som ikke stoppet med noe annet. Men jeg har eggstokkene igjen, var 25 da de fjernet livmoren, så er veldig glad de ikke bare røsket ut alt og sendte meg rett i overgangsalderen, altså.

Du sier du ikke har noen sykdom; hvorfor vil du da fjerne et friskt organ? Om det har med kjønn å gjøre: sett igang den prosessen som trengs der gjennom lege. Om du bare ikke vil ha barn/er ferdig med barn/vil slippe menstruasjon skal det nok mye til å få det innvilget, men det skader jo aldri å nevne det for legen, det verste du kan få er et nei og eventuelt forslag til andre ting som passer din situasjon bedre.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du må ha en grunn, ikke bare lyst

Anonymkode: 05749...2a2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi

Spiral går helt fint, til og med til de sol har hatt blodpropp selv 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du må ha en grunn, ikke bare lyst

Fordi jeg sliter sånn med angst for kreft at jeg fungerer omtrent ikke. Vil ha vekk de organene der hvor det er sjans for kreft. Har fått de barna jeg vil ha og er ferdig med overgangsalder så de er ikke i bruk heller. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg sliter sånn med angst for kreft at jeg fungerer omtrent ikke. Vil ha vekk de organene der hvor det er sjans for kreft. Har fått de barna jeg vil ha og er ferdig med overgangsalder så de er ikke i bruk heller. 

Du kan få kreft i alle organene du har, så det er jo absolutt ikke en løsning. Det du trenger er behandling for angsten din, ikke kirurgiske inngrep. Det vil sikkert hjelpe en liten stund om du fjernet livmoren, men fordi årsaken bak irrasjonell angst ligger der, vil du da bare få et nytt sted du er redd for kreft osv. 

Anonymkode: b47c4...0a1

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Alle organer kan få kreft.

Anonymkode: 083a2...752

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Ved vår klinikk hadde du fått avslag.  Hver operasjon og narkose har en risiko, så må være en tungtveiende grunn til å få fjernet livmoren og eggstokker.

Er du sterilisert så har du allrede minsket risikoen for kreft i eggstokkene.

Eehhh..ser ut som det har blitt en misfårståelse her. 

Jeg er HI og jeg sliter ikke med angst. 

Jeg skal fjerne livmor pga blødninger. Og har alt gått gjennom alle undersøkelser som er for å få utført oprasjonen. Grunnen til att dem ikke skal brenne slimhinner er pga arrvev fra sterilisering. 

Hi

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Eehhh..ser ut som det har blitt en misfårståelse her. 

Jeg er HI og jeg sliter ikke med angst. 

Jeg skal fjerne livmor pga blødninger. Og har alt gått gjennom alle undersøkelser som er for å få utført oprasjonen. Grunnen til att dem ikke skal brenne slimhinner er pga arrvev fra sterilisering. 

Hi

Jeg var i samme situasjon som deg og skulle fjerne livmor,eggledere, livmorhalsen, livmortappen pga store blødninger. Jeg leste endel om det, at mange kommer tidligere i overgangsalder fordi blodforsyningen til eggstokkene blir mindre og at sexlivet kan påvirkes. Evnen til å få orgasme kan bli redusert/borte fordi mye av følelsen er pga sammentrekninger i livmoren og for mange er stimulerering av livmortappen viktig for orgasme. Jeg anbefaler deg å prøve med utskrapning og brenne bort livmorslimhinnen først, det er i de fleste tilfeller nok til å redusere blødningene betraktelig. 

Anonymkode: cb637...3a2

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg skal fjerne livmora snart, har fårstått det slik att man kan fjerne livmorhalsen også? Men hva er fordel, bakdel med og fjerne den også? Tenker på sexlivet😊 også må man gå 10 uker uten sex? 🥴 hvorfor? 

Jeg har gjort dette, og angrer ikke et sekund! Tror ikke jeg måtte vente 10 uker? Merker ikke at noe er annerledes. 

Endret av Daquiry
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg var i samme situasjon som deg og skulle fjerne livmor,eggledere, livmorhalsen, livmortappen pga store blødninger. Jeg leste endel om det, at mange kommer tidligere i overgangsalder fordi blodforsyningen til eggstokkene blir mindre og at sexlivet kan påvirkes. Evnen til å få orgasme kan bli redusert/borte fordi mye av følelsen er pga sammentrekninger i livmoren og for mange er stimulerering av livmortappen viktig for orgasme. Jeg anbefaler deg å prøve med utskrapning og brenne bort livmorslimhinnen først, det er i de fleste tilfeller nok til å redusere blødningene betraktelig. 

Anonymkode: cb637...3a2

Jeg får orgasme av klitoris stimuli eller gpunkt stimuli. Aldri av stimuli mot livmortappen, det er jo bare vondt🤭 

Jeg får høre hva de sier på sykehuset på preoperativ time. 

Hi

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg får orgasme av klitoris stimuli eller gpunkt stimuli. Aldri av stimuli mot livmortappen, det er jo bare vondt🤭 

Jeg får høre hva de sier på sykehuset på preoperativ time. 

Hi

Jeg har svart deg tidligere i tråden: sexlivet mitt ble ikke annerledes med unntak av at lysten økte fordi jeg ikke blødde og hadde vondt hele tiden. (Jeg fjernet eggledere, livmor og livmorhals).

Jeg er iallfall veldig glad livmorhalsen ble fjernet også, når jeg først måtte gjennom den operasjonen, grotiden og «vondter» som det ga hadde jeg vært frustrert over å fortsatt ha vondt i livmorhalsen under samleie og blødninger 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har svart deg tidligere i tråden: sexlivet mitt ble ikke annerledes med unntak av at lysten økte fordi jeg ikke blødde og hadde vondt hele tiden. (Jeg fjernet eggledere, livmor og livmorhals).

Jeg er iallfall veldig glad livmorhalsen ble fjernet også, når jeg først måtte gjennom den operasjonen, grotiden og «vondter» som det ga hadde jeg vært frustrert over å fortsatt ha vondt i livmorhalsen under samleie og blødninger 

Ja jeg tenker at når de først skal fjerne livmora så kan de liksågodt ta livmor tappen også så slipper jeg dei celleprøvene også😊 og slippe smerte når penis kommer for langt inn🤭 

Hi

• 1 år senere...

Ett år gammel tråd ser jeg. Men hvordan gikk det med deg? Fjernet du alt?  Kikkhull/vaginal eller åpen ? Hvordan var tiden etterpå? Og hvor lenge måtte du vente med sex? 

Har selv akkurat vært å fjernet livmor og eggledere, men de tok ikke tappen. Spurte hva som var fordelen med å ha denne, og det pga jeg har vært plaget med fremfall av livmor blære og tarm. Ved å beholde livmortsppen og forsterke med ett nett skulle det hindre ytterligere fremfall slik jeg forstod det. 

Jeg ble ikke helt klok på karenstiden for sex dog, da hun sa at de bruker å si 12 uker når hele livmoren er fjernet for at vaginalbunnen skal få gro skikkelig. (Det som står på sidene deres også) Men samtidig, at den var unødvendig lang og det kan gå fint flere uker før. Før sa de 6 uker sa gyn, men de hadde gått bort i fra det.  Så da sitter jeg her nyoperert og er usikker. Hadde jeg vært singel Hadde jeg ikke tenkt på det, men som gift og ikke vært uten sex mer enn et par uker igjennom mange år synes 12 uker er leeenge 😅 Hverfall hvis det ikke er medisinsk nødvendig.  

Anonymkode: b9a70...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...