Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #1 Skrevet 11. februar 2023 Det er kjørt avstemming på om barna får ha med is på skolen i forbindelse med bursdag. Er det flertallet som vinner eller kan vi som har stemt i mot dette som vinner. Må man ikke være enig for å tillate det? Anonymkode: d7118...a26
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #2 Skrevet 11. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er kjørt avstemming på om barna får ha med is på skolen i forbindelse med bursdag. Er det flertallet som vinner eller kan vi som har stemt i mot dette som vinner. Må man ikke være enig for å tillate det? Anonymkode: d7118...a26 Beklager skrivefeil i innlegget. Burde sett igjennom før jeg postet. Dette er avstemming i klassen. Anonymkode: d7118...a26
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #3 Skrevet 11. februar 2023 Du kan selvsagt nekte ditt barn å spise is, men ikke diktere andre. Anonymkode: dc08c...009
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #4 Skrevet 11. februar 2023 I organisasjonslivet er det mange regler for avstemning. Noen krever alminnelig flertall, noen krever kvalifisert flertall og i andre tilfeller kan det legges ned veto som blokkerer (som i FN). Vil tro de fleste synes det er rett og rimelig med alminnelig flertall når det er snakk om is i klassen. Selv om det er flertall for is ved bursdager kan de som ikke er enig la være å sende med is på sitt barns bursdag og de kan forklare sitt barn at det må takke nei når det blir tilbudt is. Det kan ikke styre hva de andre foreldrene gjør. Anonymkode: 1364c...649
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #5 Skrevet 11. februar 2023 Enig med de andre. Du kan selvsagt ikke nekte de andre å ta med is. Anonymkode: 53fa4...2e8
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #6 Skrevet 11. februar 2023 Om man må være enig?? Nei, det er ikke noe lovforbud om is i den norske skolen altså. Ved en avstemming er der selvsagt flertallet som vinner. Ellers har ikke en avstemming noen hensikt😀 Og; dersom der stemmes for å tillate is betyr det selvsagt ikke at du som forelder er fratatt bestemmelsen over ditt barn. Dott barn kan nekte å spise is og la være og ta med is. Anonymkode: 5671d...29d
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #7 Skrevet 11. februar 2023 Her er det godterifri skole og jeg synes det er bra. 28 barn som skulle hatt med is ved hver sin bursdag er en uting, både kostholdsmessig og ikke minst økonomisk. Anonymkode: b9116...1a9
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #8 Skrevet 11. februar 2023 Selvsagt vinner flertallet. Det er hele poenget med avstemning. Det alternativet med flest stemmer vinner Anonymkode: 4f851...f2a
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #9 Skrevet 11. februar 2023 De burde ikke latt barna få bestemme dette, selvfølgelig stemte de ja. De ville sikkert gått inn for brus i stedet for skolemelk og godteri til lunsj hver tirsdag også. Anonymkode: 597e7...938
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #10 Skrevet 11. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De burde ikke latt barna få bestemme dette, selvfølgelig stemte de ja. De ville sikkert gått inn for brus i stedet for skolemelk og godteri til lunsj hver tirsdag også. Anonymkode: 597e7...938 Ikke barna som stemmer. Det er vi voksne som stemmer på vegne av våre barn. Barna vet ikke om avstemningen. hi Anonymkode: d7118...a26
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #11 Skrevet 11. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er kjørt avstemming på om barna får ha med is på skolen i forbindelse med bursdag. Er det flertallet som vinner eller kan vi som har stemt i mot dette som vinner. Må man ikke være enig for å tillate det? Anonymkode: d7118...a26 Ja, flertallet vinner, det er jo sånn avstemming fungerer. Anonymkode: 19e09...f30
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2023 #12 Skrevet 11. februar 2023 Hva er egentlig spørsmålet? Anonymkode: 49ac4...e85
Mostly Harmless Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 Jeg mener vel egentlig at dette er noe skolen som helhet bør ha like retningslinjer på, gjerne utarbeidet i samarbeid med FAU. Men om det er åpnet for at foreldrene bestemmer i hver klasse, gjelder nok flertallet.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Ikke barna som stemmer. Det er vi voksne som stemmer på vegne av våre barn. Barna vet ikke om avstemningen. hi Anonymkode: d7118...a26 Å, da misforsto jeg. Da tror jeg som de andre at du må akseptere at andre tar med, men de kan ikke pålegge deg å gjøre det. Jeg ville ikke satt pris på det jeg heller, så jeg håper ingen finner på noe slikt her. Det er et sterkt overvektig barn i klassen, men det har aldri stoppet noen foreldre fra å ha med massevis av godteri på klassefester, juleavslutninger og så videre. Folk har ikke fryktelig høy bevissthet rundt dette. Anonymkode: 597e7...938
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 Is har da ingenting på skolen å gjøre. Den serveres jo i selskapet, hjemme hos jubilanten. Jeg syns faktisk ikke dette burde være tema for en avstemning i det hele tatt! Anonymkode: c4978...bac
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #16 Skrevet 13. februar 2023 Anonym bruker skrev (På 11.2.2023 den 17.14): Det er kjørt avstemming på om barna får ha med is på skolen i forbindelse med bursdag. Er det flertallet som vinner eller kan vi som har stemt i mot dette som vinner. Må man ikke være enig for å tillate det? Anonymkode: d7118...a26 Eh, nei. Flertallet vinner. Anonymkode: 9ce1a...606
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #17 Skrevet 13. februar 2023 Spørs om det er en avstemning du mener, eller bare at alle foreldrene får si sitt, dvs ja eller nei. I siste tilfelle kan det jo også være satt i forkant at hvis NOEN er mot blir det ikke noe av. Men det er altså ikke en avstemning. Anonymkode: 6a592...060
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #18 Skrevet 13. februar 2023 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Å, da misforsto jeg. Da tror jeg som de andre at du må akseptere at andre tar med, men de kan ikke pålegge deg å gjøre det. Jeg ville ikke satt pris på det jeg heller, så jeg håper ingen finner på noe slikt her. Det er et sterkt overvektig barn i klassen, men det har aldri stoppet noen foreldre fra å ha med massevis av godteri på klassefester, juleavslutninger og så videre. Folk har ikke fryktelig høy bevissthet rundt dette. Anonymkode: 597e7...938 Ehh... altså, jeg har et barn med cøliaki. Det har ikke stoppet andre foreldre fra å ta med masse mat med gluten i. Selvfølgelig ikke! Man kan da ikke forvente at alle skal tilpasse seg ett individ i slike tilfeller. Mitt barn har måttet lære seg at han ikke kan spise det samme som andre og må tåle at det er slik. Vi tar selv med mat han kan spise. Anonymkode: 5bede...503
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #19 Skrevet 13. februar 2023 det er vanskelig dette med at rent flertall skal bestemme for er det 14-15 for is er det jo veldig mange som er imot! Jeg syntes det er en skikkelig uting at ungene skal ha med søtmat på skolen, men det er kanskje litt fordi mine unger går på baseskole, og det ville blitt noe godt flere ganger i uka.... Overvekt er et større problem i dag og sukker er hypertilgjengelig. I tillegg sitter unger mer stille i dag enn før. Så da kan de for søren holde seg til lørdager med sukkermat! Ville blitt forbannet om rent flertall av "idioter" fikk bestemme at dette skulle være lov på skolen. Jeg tenker at dette bør tas opp på foreldremøter om hvordan skal foreldregruppen forholde seg til uenigheter i regler? Negasjon burde kanskje ha større "makt"? Kanskje man kunne sagt noe sånt som at om færre enn 10% er imot et forslag gått det gjennom? Da er det større konsensus for forslaget? Anonymkode: 83141...360
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #20 Skrevet 13. februar 2023 Dere må ikke sende med deres barn is hvis dere stemmer imot og taper. Men dere kan ikke nekte andre å sende med sitt. Dere kan derimot være skikkelig kjipe foreldre og nekte barnet deres å ta imot fra de som har med, og heller la det sitte og se på de andre kose seg. Anonymkode: 532eb...a8e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #21 Skrevet 13. februar 2023 Det er ikke alt som bør stemmes over. Man kan ikke stemme over religiøse aktiviteter, da skolen er pålagt å tilby et alternativ til f.eks. julegudstjeneste. Det er ikke slik at om flertallet vil på gudstjeneste så skal hele klassen. Is er litt på samme måte. Først må det avklares om skolen tillater at barn har med kake og is når det har bursdag. Det er ikke praksis på vår skole. Hvis skolen tillater det er det opp til hver enkelt forelder om de sender med is, kake, fruktspyd eller smoothie, eller ingenting, til utdeling i klassen. Og det er opp til hver enkelt forelder å avtale med sitt barn hva de får spise i skoletiden. (Selv om det er vanskelig). På samme måte som det er opp til hver enkelt forelder å avgjøre når barnet har en modenhet og ferdighetsnivå som gjør at de er klare til å sykle til og fra skolen. Anonymkode: 2cddd...f1f
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #22 Skrevet 13. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ehh... altså, jeg har et barn med cøliaki. Det har ikke stoppet andre foreldre fra å ta med masse mat med gluten i. Selvfølgelig ikke! Man kan da ikke forvente at alle skal tilpasse seg ett individ i slike tilfeller. Mitt barn har måttet lære seg at han ikke kan spise det samme som andre og må tåle at det er slik. Vi tar selv med mat han kan spise. Anonymkode: 5bede...503 Det synes jeg ikke er sammenlignbart i det hele tatt. Som du sier har dere med et alternativ til deres sønn, og å ha cøliaki er ikke stigmatiserende på samme måte som overvekt. Foreldrene til det overvektige barnet kan enten være de kjipe foreldrene som nekter barnet å spise søtsaker når de andre tar med, eller de kan være de kjipe foreldrene som lar barnet spise og bli enda mer overvektig. Bare dårlige alternativer. Søtsaker er dessuten usunt for alle, også de tynne barna, og det er egentlig ingen ulemper ved å holde skolehverdagen fritt for slikt. Anonymkode: 597e7...938
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2023 #23 Skrevet 13. februar 2023 I en tid hvor mange har dårlig råd, er der også en dårlig idé da det går press til å kjøpe dette. Anonymkode: b9116...1a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå