Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #1 Del Skrevet 10. februar 2023 Litt inspirert av tråden om ADHD nå der det, som vanlig, er noen som vrenger meninger ut av seg uten kunnskap, så lurer jeg litt på hva du tenker om slik oppførsel. Jeg synes stadig at en del mennesker ser ut for å synes det er veldig greit å dele sine sterke meninger om alt mulig, uten å ha et snev av kunnskap om det de diskuterer, noe som blir tydelig av måten de ordlegger seg på osv. Det gjelder personer jeg har møtt, her inne, i kommentarfeltet på nettaviser, FB osv. Det kan gjelde, som i eksempelet mitt over, når folk åpenbart ikke vet hva ADHD egentlig er, men likevel skal si sin mening, det kan være om lærerjobben selv om det tydelig framgår at de faktisk har flere faktafeil på bare noen få setninger ("ungene mine er jo bare på skolen i 6 timer, så de har både korte dager og 12 uker med ferie!"), det kan gjelde turnusarbeidet til sykepleiere, psykisk sykdom osv. Listen er dessverre veldig lang. I mine øyne framstår slike personer som litt dumme. Ikke fordi de er kunnskapsløse på et felt, jeg har drøssevis av felt selv jeg mangler kunnskap rundt, men fordi de ikke ser ut for å forstå at de ved å komme med disse kunnskapsløse utsagnene avslører både at de mangler kunnskapen og at de ikke ser ut til å forstå dette selv. Jeg synes det er viktig å ta standpunkt og ha meninger, og at ytringsfriheten er essensiell for demokratiet, men det må da være mulig å være litt ydmyk når man faktisk ikke vet? I stedet for å si/skrive "lærere har 12 ukers ferie!" eller "ADHD finnes ikke, det er bare manglende oppdragelse", så heller spørre da. "Hvor lang ferie har egentlig lærere?", "Hva er egentlig ADHD?", så lærer man noe som kan hjelpe en til å ha en mening basert på kunnskap og ikke synsing. Anonymkode: fa58a...d61 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437955-sterke-meninger-uten-kunnskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #2 Del Skrevet 10. februar 2023 Det er vel tillatt å mene noe om noe uten å ha så mye kunnskap. Å mene at ADHD ikke eksisterer handler ikke om mangel på kunnskap, men en sterk mening om at det ikke eksisterer. Noen folk mener jorden er flat, og kan vise til mange eksempler som de mener underbygger det. Det handler altså ikke alltid om lite kunnskap som taler for, men mer kunnskap som taler mot kanskje? Hvis du vil finne en lege på nett som skriver at vaksiner er farligere enn sykdommen, så finner du det. Anonymkode: 3be82...e2f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437955-sterke-meninger-uten-kunnskap/#findComment-149913606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #3 Del Skrevet 10. februar 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er vel tillatt å mene noe om noe uten å ha så mye kunnskap. Å mene at ADHD ikke eksisterer handler ikke om mangel på kunnskap, men en sterk mening om at det ikke eksisterer. Noen folk mener jorden er flat, og kan vise til mange eksempler som de mener underbygger det. Det handler altså ikke alltid om lite kunnskap som taler for, men mer kunnskap som taler mot kanskje? Hvis du vil finne en lege på nett som skriver at vaksiner er farligere enn sykdommen, så finner du det. Anonymkode: 3be82...e2f Ja, det er tillatt, men man framstår jo ikke som spesielt oppegående synes jeg. Når vitenskapelige bevis foreligger og man nekter å tro dem, så er vi vel kanskje også over i en helt annen kategori her enn kunnskapsløshet. HI Anonymkode: fa58a...d61 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437955-sterke-meninger-uten-kunnskap/#findComment-149913613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå