Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Skrevet 9. februar 2023 Hva forventer dere av øving og fremgang når barna begynner å lære å spille et instrument? Kort fortalt, vår datter på sju begynte i høst (oktober) og min samboer mener nå at hun viser så lite fremgang på de månedene og er så lite entusiastisk når det gjelder øving at hun bør slutte igjen. Jeg vet ikke helt. Jeg er helt enig i at det er dårlig med fremgang, men jeg aner ikke hva som er normalt, og hun vil ikke slutte selv heller. Hva mener dere? Bør vi gi det en sjanse litt til og eventuelt hvor lange? Anonymkode: a41af...efb
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Skrevet 9. februar 2023 Dere må hjelpe henne å ha gode vaner for øving, spør den som underviser om råd. Ikke gi opp når hun selv vil. Anonymkode: 7680e...baa
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Skrevet 9. februar 2023 Hvis hun selv vil fortsette skal hun selvsagt ikke slutte. Men hjelp henne å få inn faste øvinger. Om det så er fem minutter hver dag, på fast tidspunkt. (F eks. Alltid etter middag, før lekser eller før dusjing eller hva som passer dere best.) Anonymkode: 47d89...799
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Skrevet 9. februar 2023 Jeg er helt avslappa på det der. Så lenge de liker det selv tenker jeg "kjør på"! De lærer noe uansett, og det er bra for hjernen å spille et instrument. Forhåpentligvis har de glede av det senere i livet også, selv om de ikke blir filharmonikere. Og progresjon? Hun er 7! Senk ambisjonene litt, tenker jeg, og la henne holde på med noe hun liker! Anonymkode: eb94c...a74
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Skrevet 9. februar 2023 Hvilket instrument spiller hun? Uansett - hun har glede av det, da bør hun også få fortsette med det! Anonymkode: c6aff...5e3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Skrevet 9. februar 2023 Vi forventet øving 5 ganger i uka, men bare 10 minutter om dagen til å begynne med. Etter noen år økte det i tid. Mens de var små hjalp vi dem med øvingen hver dag Anonymkode: d0041...bcc
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Skrevet 9. februar 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hva forventer dere av øving og fremgang når barna begynner å lære å spille et instrument? Kort fortalt, vår datter på sju begynte i høst (oktober) og min samboer mener nå at hun viser så lite fremgang på de månedene og er så lite entusiastisk når det gjelder øving at hun bør slutte igjen. Jeg vet ikke helt. Jeg er helt enig i at det er dårlig med fremgang, men jeg aner ikke hva som er normalt, og hun vil ikke slutte selv heller. Hva mener dere? Bør vi gi det en sjanse litt til og eventuelt hvor lange? Anonymkode: a41af...efb Er han faren hennes? Vil tro at gode foreldre lar barnet fortsette selvom det er lite fremgang. Barnet vårt hadde så stor angst. Var med på barneidrett 5 år gammel. Satt bare på benken, turte ikke gå ut på banen. Jeg sa at vi ikke trengte å dra dit, men jo visst ville hun det. Gledet seg hele uka, stolt av å være med på barneidretten. Selvom hun bare satt og så på. Så vil barnet fortsette, så fortsetter det. Same søren om hun er god. Hva er vibtigst her i livet? Prestere? Ha det bra? Anonymkode: f5ff4...758
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #8 Skrevet 9. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi forventet øving 5 ganger i uka, men bare 10 minutter om dagen til å begynne med. Etter noen år økte det i tid. Mens de var små hjalp vi dem med øvingen hver dag Anonymkode: d0041...bcc Hverdag dag?? Når de var så små? Anonymkode: e7541...e29
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #9 Skrevet 9. februar 2023 Hei HI! Jeg er musiker og har undervist mye - både på kulturskole, grunnskole, videregående og privat. Jeg har hatt elever fra 0 til over 60 år. Når det gjelder barn og progresjon så tenker jeg at det kanskje er et sprik mellom samboerens forventninger og det som er realistisk? Spiller han selv, har han erfaring med barn og musikk? Eller er det noen annen grunn til at han mener dette bør gå fortere? Å bli god på et instrument tar ca 10.000 timer. Ditt barn har hatt noe sånt som 20 undervisningstimer på dette siden oktober, og i kulturskolen er de timene gjerne bare 30 minutter. Så kan hun jo ha øvd en del i tillegg, men jeg vil anta at så små barn bare orker korte økter. Hun har neppe spilt så mye som 100 timer i sitt liv ennå - det er veldig, veldig tidlig i prosessen fortsatt! Det er også veldig forskjell på hvordan de ulike instrumentene kan angripes av små barn. Å ha progresjon betyr faktisk ikke å kunne framvise nye melodier jevnlig. På strykeinstrumenter kan man bruke mye tid i starten på bare å få til å holde buen rett. På fløyte og trompet tar det tid å få til å produsere lyd! Noen kan øve i ukevis uten å få annet enn et fsssjt på blåsere. Det er heller ikke sånn at progresjon innen musikk er en jevn skrå kurve, der forbedringen høres fra uke til uke. I likhet med annen læring kan den finne sted i rykk og napp. Vi kaller det gjerne "trinnvis progresjon" fordi ungene brått viser fram noe nytt, de hopper til et nytt trinn, og så blir de stående der i alt fra noen uker til mange år. Før de igjen har en aha-opplevelse eller knekker en ny kode. Dersom barnet ditt liker å gå på denne aktiviteten, og dere har råd til det, så bare la henne holde på. Og generelt mener jeg at å slutte før det er gått minst et år, ikke er å ta et informert valg. Slutter man allerede etter 6-8 måneder, så vet man faktisk ikke hva det er man sier nei til. Anonymkode: 24f71...94f
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #10 Skrevet 9. februar 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg er helt avslappa på det der. Så lenge de liker det selv tenker jeg "kjør på"! De lærer noe uansett, og det er bra for hjernen å spille et instrument. Forhåpentligvis har de glede av det senere i livet også, selv om de ikke blir filharmonikere. Og progresjon? Hun er 7! Senk ambisjonene litt, tenker jeg, og la henne holde på med noe hun liker! Anonymkode: eb94c...a74 Jeg begynte på mitt instrument da jeg var 15. Og i dag er jeg turnerende musiker. Så jeg støtter deg i at denne sjuåringen har god tid! Anonymkode: 24f71...94f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #11 Skrevet 10. februar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hverdag dag?? Når de var så små? Anonymkode: e7541...e29 Ja, nesten. Søndag var fri. Anonymkode: d0041...bcc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #12 Skrevet 10. februar 2023 Så lenge hun selv har lyst, så bør hun selvsagt få fortsette! Men å få inn gode øvevaner er viktig. Og der må dere hjelpe til. Du kan ikke forvente at en 7-åring tar opp instrumentet og øver selv. Sett av tid, sitt sammen med henne, vi interesse og ros henne. Anonymkode: 0e982...511
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #13 Skrevet 10. februar 2023 Hei, Hi her, her var det kommet mange svar. Jeg ble avbrutt i går, så jeg fikk ikke fulgt opp tråden. For å svare, ja han er faren hennes, han spiller en del selv, men er selvlært og har aldri tatt timer. Kanskje det er det det ligger i, han ønsker at han kunne fått muligheten og nå syns at hun kaster det bort når hun ikke legger nok innsats i det. Jeg skal argumente for at hun får fortsette så lenge hun vil selv, og forsøke å få mer kontroll på øvingen. Vi har i utgangspunktet sagt ti minutter hver dag, men plutselig skjer det noe annet, hun har besøk, en annen aktivitet, ekstra mye lekser eller noe, og så blir det glemt. Anonymkode: a41af...efb
Optatium Skrevet 10. februar 2023 #14 Skrevet 10. februar 2023 Jeg spiller sammen med datteren min, for å gjøre øvingen til noe hyggelig. Hun spiller også en del på egen hånd, men helt klart morsommere å gjøre det sammen. Kanskje far her bør by på egne ferdigheter og spille sammen med henne.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #15 Skrevet 10. februar 2023 Alle lærer i ulikt tempo, hvordan øvingen skal skje er også veldig ulikt. Jeg har hatt to barn i korps. Eldste hadde en gradvis læringkurve der vi hørte forskjell fra uke til uke. Men hun nektet å øve hjemme, eller vi trodde hun nektet. Når vi forlot huset og det ikke var noen voksne i hus så øvde hun. Så vi lærte oss at vi måtte planlegge en tur ut av huset, gå til butikken istede for å kjøre slik at hun fikk litt lengre tid til å øve osv. Hun holdt på i mange år før hun plutselig bestemte seg for st nå var hun ferdig i korps, ville starte på kulturskolen med ett helt annet instrument for nå behersket hun ett blåseinstrument og ville lære seg cello av alle ting. Samme greie der ang læring og øving. Minsta brukte lang tid på å mestre sitt instrument, hun øvde mye hjemme uten at vi måtte si noe. Tok vel ett år før hun knakk koden og hun faktisk ble veldig god. Da var hun ferdig, da kunne hun spille mente hun og dermed ville hun gjøre noe helt annet. Slik er hun igrunn med alt her i livet, hun vil lære seg nye ting, når hun kan det så vil hun lære seg noe nytt. Det er gleden ved å lære og ikke minst knekke koden. Mitt bonusbarn spilte fiolin. Det tok mange år det kom en ren tone der. Vi hadde liten tro på at det skulle komme noen forbedring der, men den kom veldig forsiktig og det tok veldig lang tid. Hun var den som fant glede av å spille hjemme. Hun kunne heller sette seg ned med fiolinen istede for en film på fredagskvelden. Hun brydde seg ikke om hun var god eller ikke, hun koste seg. Storesøster spiller enda på instrumentet hun spilte på korpset. Hun holder det vedlike, spiller ikke mye men i perioder tar hun det frem. Anonymkode: 0b1fb...fdd
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #16 Skrevet 10. februar 2023 Datteren vår har spilt piano i 4 år, og tidvis har hun ikke øvd mellom timene. Men hun har likt å spille og har etterhvert utvikler hun seg, i eget tempo. Anonymkode: e6c93...939
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #17 Skrevet 10. februar 2023 Man bør øve minst fem min pr skoleår pr dag. Fremgang kommer ikke uten øving. Det koster så mye å gå på kulturskole/tilsvarende at for vår del må barnet slutte den dagen korpset ikke betaler lenger om det ikke øves seriøst og målrettet. I en alder av ti år. La noen andre få plassen om det ikke er interesse hos barnet for øving. Men sikkert lurt å prøve minst ett år før man tar beslutningen. Anonymkode: e8d7c...15b
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #18 Skrevet 10. februar 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Man bør øve minst fem min pr skoleår pr dag. Fremgang kommer ikke uten øving. Det koster så mye å gå på kulturskole/tilsvarende at for vår del må barnet slutte den dagen korpset ikke betaler lenger om det ikke øves seriøst og målrettet. I en alder av ti år. La noen andre få plassen om det ikke er interesse hos barnet for øving. Men sikkert lurt å prøve minst ett år før man tar beslutningen. Anonymkode: e8d7c...15b Herlighet. De færreste barn blir proffe. La de ha spilleglede, ikke tvinge fram øving. Anonymkode: e7541...e29
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #19 Skrevet 10. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man bør øve minst fem min pr skoleår pr dag. Fremgang kommer ikke uten øving. Det koster så mye å gå på kulturskole/tilsvarende at for vår del må barnet slutte den dagen korpset ikke betaler lenger om det ikke øves seriøst og målrettet. I en alder av ti år. La noen andre få plassen om det ikke er interesse hos barnet for øving. Men sikkert lurt å prøve minst ett år før man tar beslutningen. Anonymkode: e8d7c...15b Kjetil, er det deg? 😁 Vel, det stemmer ikke helt, men det er omtrent sånn samboeren min tenker. Jeg forstår tankegangen, men heller mer mot at vi bør la henne fortsette så lenge hun vil, og er glad for at mange her ser ut til å mene det samme. Det er ikke som om vi ikke har råd til å betale. Dessuten har øvingen faktisk gått ganske bra i dag, så kanskje det løser seg. Anonymkode: a41af...efb
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #20 Skrevet 10. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Herlighet. De færreste barn blir proffe. La de ha spilleglede, ikke tvinge fram øving. Anonymkode: e7541...e29 Det skal mye mer til for å bli proffe, men med litt øving hver dag blir fremgangen mye større og da blir det morsommere også. Anonymkode: d0041...bcc
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2023 #21 Skrevet 10. februar 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det skal mye mer til for å bli proffe, men med litt øving hver dag blir fremgangen mye større og da blir det morsommere også. Anonymkode: d0041...bcc Eller ikke. Framgang er nok viktigst for utålmodige foreldre. Min sønn hadde ikke spilt om han ble tvunget til å øve hver dag, hvem gidder det? Det er jo kun de som virkelig satser. Anonymkode: e7541...e29
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2023 #22 Skrevet 12. februar 2023 Anonym bruker skrev (På 10.2.2023 den 22.29): Det skal mye mer til for å bli proffe, men med litt øving hver dag blir fremgangen mye større og da blir det morsommere også. Anonymkode: d0041...bcc Hvis øvingen føles som en plikt, uteblir gleden. Det er den sikreste veien for å ta fra barna motivasjon. Anonymkode: 24f71...94f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2023 #23 Skrevet 12. februar 2023 Anonym bruker skrev (På 10.2.2023 den 22.51): Eller ikke. Framgang er nok viktigst for utålmodige foreldre. Min sønn hadde ikke spilt om han ble tvunget til å øve hver dag, hvem gidder det? Det er jo kun de som virkelig satser. Anonymkode: e7541...e29 Enig. Og den satsingen må jo komme fra en indre tilfredsstillelse ved å mestre instrumentet. Ikke fra foreldrenes masing om "valuta for pengene". Nå har jeg to tenåringer i huset som øver daglig. Og jeg har aldri bedt dem øve et minutt! Anonymkode: 24f71...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå