Gå til innhold

Trengs det personlig oppmøte fra begge foreldrene for å FORNYE barna pass?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det holder med én, men du må ha med passet til den andre, samt en underskrift på et dokument (du finner det på sidene deres).

Anonymkode: 540a6...893

Det gjelder visst ikke lenger 🙈🙈

Anonymkode: e613f...3c2

Ja, begge må møte personlig.

Men de må ikke møte samtidig, så om foreldrene er skilt, ikke kan møte samtidig pga jobb e.l så kan en stikke innom på forhånd og godkjenne og den andre komme med barna til timen for å fornye.

Nye regler i år, så du må ikke høre på hun over her som sier det holder med en, det var før det.

Anonymkode: 5c021...f45

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så tungvindt da 😲 Hva når foreldre bor langt fra hverandre? Type hver vår kant av landet?

Anonymkode: 7c734...181

Spiller ingen rolle. Det er uansett ikke spesielt tungvint... Den ene forelderen drar innom og signerer et "evigvarende" samtykke én gang, deretter kan pass fornyes så mye det bare trengs av kun den andre forelderen. Dere trenger ikke innom samme politistasjon.

Anonymkode: 9bc85...4d2

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Spiller ingen rolle. Det er uansett ikke spesielt tungvint... Den ene forelderen drar innom og signerer et "evigvarende" samtykke én gang, deretter kan pass fornyes så mye det bare trengs av kun den andre forelderen. Dere trenger ikke innom samme politistasjon.

Det er ikke evigvarende, det varer i 3 mnd eller noe sånt, så det må gjøres på nytt neste gang barnet skal fornye passet.

Men man må ikke gå på samme politistasjon, det er riktig. Bare gå på stasjonen der du bor, også kan barnet og den andre forelderen gå på stasjonen der de bor. Samtykket blir lagt inn på data og kan hentes frem i hele landet.

Hver sin kant av landet - hver sin politistasjon. Det gjør det jo ikke mer komplisert enn når skilte foreldre bor i samme by. 

Jeg har et barn hvis andre forelder bodde i et annet land.  Han lever ikke lengre.

Anonymkode: b8892...da1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er temmelig tungvint når vi bor 10 mil unna nærmeste politistasjon som utsteder pass... Hadde vært veldig greit hvis vi kunne ha gjort det i egen kommune 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: e613f...3c2

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det er ikke evigvarende, det varer i 3 mnd eller noe sånt, så det må gjøres på nytt neste gang barnet skal fornye passet.

Men man må ikke gå på samme politistasjon, det er riktig. Bare gå på stasjonen der du bor, også kan barnet og den andre forelderen gå på stasjonen der de bor. Samtykket blir lagt inn på data og kan hentes frem i hele landet.

Hvorfor være så innmari påståelig når du ikke har peiling? Jeg VET at man kan gi et "evigvarende" samtykke. Grunnen til hermetegnene er at dette samtykket selvsagt går ut i det barnet blir myndig... 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor være så innmari påståelig når du ikke har peiling? Jeg VET at man kan gi et "evigvarende" samtykke. Grunnen til hermetegnene er at dette samtykket selvsagt går ut i det barnet blir myndig... 

Sorry. Har akkurat fått nye pass til ungene og de sa 3 mnd på politistasjonen her, så derfor jeg skrev det.

Måtte inn å sjekke nå siden du sier noe annet, og du har helt rett, man kan velge å gi et samtykke som varer helt til barna blir 18 år. Men det var det ingen som sa til meg da vi fornyet passene i rett etter jul.

Klippet fra politiet sin nettside:

• Du kan gi samtykke til én enkelt søknad om pass og ID-kort, dette samtykket varer i 3 måneder. Eller du kan gi et varig samtykke til alle søknader frem til barnet er 18 år.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å, herregud. Far til mitt ene barn bor i Afghanistan. 

Anonymkode: 339e0...ec2

Har du delt foreldreansvar med han?

Anonymkode: 417c4...a29

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Heilt sant, samtykke gjelder til barna er 18 år!

Anonymkode: 50964...7f9

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å, herregud. Far til mitt ene barn bor i Afghanistan. 

Ja, men du måtte jo tidligere ha et skjema m signatur, så er jo like problematisk det som nå. Du får ringe politiet og eventuelt ambassaden i Afghanistan 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Har du delt foreldreansvar med han?

Anonymkode: 417c4...a29

Ja, dessverre. Vi skal egentlig møtes i Tyrkia til sommeren, men hvordan får jeg pass til barnet? 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men du måtte jo tidligere ha et skjema m signatur, så er jo like problematisk det som nå. Du får ringe politiet og eventuelt ambassaden i Afghanistan 

Han var her forrige gang vi ordnet pass. Skjema med signatur kan man også sende.

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ja, dessverre. Vi skal egentlig møtes i Tyrkia til sommeren, men hvordan får jeg pass til barnet? 

Da må han til nærmeste norske ambassade og gi samtykke.. Evt komme til norge og gi samtykke. Vi holder på med samme opplegg nå - bare i et annet land. Skikkelig styrete.

Anonymkode: 47370...4b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...