Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #1 Del Skrevet 9. februar 2023 Altså, hvis det nå skulle finnes en gud, så er det jo han som har forårsaket jordskalvet. Hvorfor skulle det da hjelpe å be til den samme guden for å hjelpe ofrene? Det henger virkelig ikke på greip. Jeg skjønner ikke at religiøse ikke ser det. Anonymkode: 04705...7bc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437933-be-for-jordskjelvofrene-makan-til-tull/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #2 Del Skrevet 9. februar 2023 Religion kan være en trøst. Hvis man ikke forstår det, så forstår man ikke hvordan mennesker fungerer Anonymkode: 8fb41...9d1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437933-be-for-jordskjelvofrene-makan-til-tull/#findComment-149913164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #3 Del Skrevet 9. februar 2023 Må du forstå det da? Anonymkode: a4506...7f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437933-be-for-jordskjelvofrene-makan-til-tull/#findComment-149913233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #4 Del Skrevet 9. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Altså, hvis det nå skulle finnes en gud, så er det jo han som har forårsaket jordskalvet. Hvorfor skulle det da hjelpe å be til den samme guden for å hjelpe ofrene? Det henger virkelig ikke på greip. Jeg skjønner ikke at religiøse ikke ser det. Anonymkode: 04705...7bc Hvis det finnes en gud, hvorfor er det da guden som har forårsaket jordskjelvet? Selv om man tror at en gud er allmektig og kan endre alt, så er det jo ikke sagt at guden skal detaljstyre livet på jorden. Da måtte vi i så fall vært uten fri vilje. Jeg er helt sikker på at noen kan synes slutningen din om at om det finnes en gud så er guden ansvarlig for alt, er feil og kanskje noen "Ikke skjønner at du ikke ser det."? Anonymkode: 4d511...154 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437933-be-for-jordskjelvofrene-makan-til-tull/#findComment-149913243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #5 Del Skrevet 9. februar 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hvis det finnes en gud, hvorfor er det da guden som har forårsaket jordskjelvet? Selv om man tror at en gud er allmektig og kan endre alt, så er det jo ikke sagt at guden skal detaljstyre livet på jorden. Da måtte vi i så fall vært uten fri vilje. Jeg er helt sikker på at noen kan synes slutningen din om at om det finnes en gud så er guden ansvarlig for alt, er feil og kanskje noen "Ikke skjønner at du ikke ser det."? Anonymkode: 4d511...154 Han detaljestyrer ikke, men han passer på at hvert enkelt menneske ikke synder? Han detaljesyrer ikke, men hører på bønner fra et enkelt menneske? Nei, jeg kan ikke forstå at folk, som utgir seg for å være intellegente, tror på slikt. Anonymkode: 04705...7bc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437933-be-for-jordskjelvofrene-makan-til-tull/#findComment-149913256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #6 Del Skrevet 9. februar 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Hvis det finnes en gud, hvorfor er det da guden som har forårsaket jordskjelvet? Selv om man tror at en gud er allmektig og kan endre alt, så er det jo ikke sagt at guden skal detaljstyre livet på jorden. Da måtte vi i så fall vært uten fri vilje. Jeg er helt sikker på at noen kan synes slutningen din om at om det finnes en gud så er guden ansvarlig for alt, er feil og kanskje noen "Ikke skjønner at du ikke ser det."? Anonymkode: 4d511...154 Jordskjelv er linket til fri vilje hvordan? Drap og menneskeutførte handlinger og fri vilje, greit nok. Naturkatastrofer... nei. Anonymkode: 6b02b...8bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437933-be-for-jordskjelvofrene-makan-til-tull/#findComment-149913264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2023 #7 Del Skrevet 9. februar 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Han detaljestyrer ikke, men han passer på at hvert enkelt menneske ikke synder? Han detaljesyrer ikke, men hører på bønner fra et enkelt menneske? Nei, jeg kan ikke forstå at folk, som utgir seg for å være intellegente, tror på slikt. Anonymkode: 04705...7bc Jeg vet ikke om noen religioner som tror at en gud passer på at den enkelte ikke synder, men kanskje de finnes? Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jordskjelv er linket til fri vilje hvordan? Drap og menneskeutførte handlinger og fri vilje, greit nok. Naturkatastrofer... nei. Anonymkode: 6b02b...8bd Når var det mer detaljstyringen jeg tenkte på i dette eksempelet. Skal man detaljstyre angående jordskjelv så blir det jo merkelig å la andre områder flyte fritt som krig, uår etc.? Og skal man detaljstyre alt er det ikke rom for fri vilje. Man kan forøvrig si at det er menneskers frie vilje som gjør at noen må bo i disse områdene. For noen år siden var det noen som lagde dårlige bygninger slik at disse falt sammen i skjelv osv. så fri vilje er koblet mot konsekvensene av naturkatastrofer. Poenget mitt er at at i HI så skisserer HI/TS opp noen forutsetninger hen ikke forstår at noen tror på. Og så tror jeg forutsetningene er feil (i all fall i de fleste deler av verden). Jeg tror nemlig ikke veldig mange tror at guden de tror på har forutsaket jordskjelv og naturkatastrofer. De tror gjerne at han har skapt jorden og deretter lar menneskene styre denne selv. Så kan man eventuelt diskutere om jorden og menneskene er for dårlig laget. Andre kan også mene at det er en større plan med det hele som vi ikke vet enda. At om noen overlever var det ikke deres tid enda. De tro at det som skjer er prøvelser vi skal i gjennom på vår vei til nirvana (etter at man har blitt klok nok av x antall liv på jorden). osv. Når det gjelder bønn, kan man nok utfordre noe religiøse på om de mener at utfallet av en ulykke blir annerledes om de ber eller ikke og hvorfor i så tilfelle? Vi tror alle sammen. Enten vi tror på en eller flere guder, på gjenfødelse og/eller himmel og helvete, Big Bang osv. Det er ingen av oss som vet. Beskrivelsen av en gud ligger nok gjerne litt for tett på hvordan vi mennesker forholder oss og mange vil nok mene at grunnen til at vi ikke ser logikk og sammenheng i tragedier som skjer er forårsaket av at guder ikke er mennesker og at de forholder seg annerledes til det som skjer. Bortsett fra noen sekter i USA som benytter alle slike situasjoner til å si at gud straffer oss for homofil kjærlighet, så tror jeg ikke det er mange som tror at guden deres har skyld i naturkatastrofen. De kan dermed be til denne uten at det er selvmotsigende. Anonymkode: 4d511...154 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437933-be-for-jordskjelvofrene-makan-til-tull/#findComment-149913282 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå