Gå til innhold

Hvem går du i begravelse til?

Anbefalte innlegg

Og tar du deg fri fra jobb for å gå? 

Tenker litt hvor nærmt må det være? Søsteren til en venn? Faren til en kompis? Osv. 

Når en veldig nær av meg døde var det 2 venninner som kom og ikke dem jeg anså som de nærmeste heller. 

Anonymkode: 5e9d8...c5d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437917-hvem-g%C3%A5r-du-i-begravelse-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal mye til å få fri til å gå i begravelse i min jobb, vi får gå uten noe problem til besteforeldre , foreldre, søsken, barn osv( både til meg og mannen). Men da en god venninne mistet faren, fikk jeg permisjon til å gå

Anonymkode: 2ae33...f76

Har vært i flere begravelse enn bryllup… tantene og onklene til mamma, onkelen min, besteforeldrene mine (har en igjen), bestevenninnen min, bestefaren og bestemoren til bestevenninnen min, eksen min, farfaren til datteren min (etter jeg skiltes fra faren hennes), tante til eksen (etter bruddet), en barndomsvenn jeg hadde sporadisk kontakt med, forrige eier av huset jeg bor i, naboen, datteren til en barndomsvenninne… og sikkert fler. Mange av de har jeg brukt avspasering for, men nærmeste familie har jeg fått velferdspermisjon for. 

Anonymkode: 948a8...05c

Besteforeldre, gammeltanter (søsken av mine besteforeldre), tanter, onkler, foreldrene til to svigersøstre og en svigerbror, foreldre til venner og sønnen til en venninne.

Foreløpig har jeg sluppet unna dødsfall blant venner/ kolleger. Men det ville også vært naturlig for meg å gjøre.

Det er noen begravelser for bekjente som jeg ikke har kunnet dra i fordi det har vært for langt unna, men hadde det vært i samme by hadde jeg dratt. Da hadde jeg ikke blitt med i etterpålag i såfall.

Anonymkode: 626b6...c6a

Der jeg jobber får vi kun fri fra jobb for å gå i begravelse til slektninger i rett opp- og nedadstigende linje, der svigerfamilie regnes på lik linje som egen familie. Dette ble strammet inn for noen år siden, for det var noen som utnyttet systemet og gikk i omtrent alle begravelser i bygda. Insisterer vi på å gå i andre begravelser enn rett opp- og nedadstigende linje, må vi nå ta fri uten lønn, ta ut feriedag eller avspasering. I tillegg er jeg en av dem som har en jobb der det må settes inn vikar. Jobben kan ikke stå på vent og tas igjen på kveldstid, så hvis jeg er borte må noen andre ta jobben der og da. 

Det er ikke alltid at man bruke folks oppmøte eller mangel på sådan som en målestokk på vennskap. Jeg er kanskje kald, men jeg hadde ikke tatt meg fri for å dra i begravelsen til faren til en kompis. I tillegg tenker vi også at hvis f.eks. min svigermor drar i begravelse, så er familien representert. 

Annonse

Jeg har vært i begravelsen til slektninger, en lærer da jeg selv var tenåring, en kollega og en nær familievenn som passet meg mye som barn. For meg ville det ikke vært naturlig å gå i begravelsen til slektninger av vennene mine, med mindre jeg enten kjente disse selv, eller min venn trengte meg der.

Anonymkode: 53e80...669

Jeg går i begravelse til slektninger, venner og om det passer sånn så følger jeg i begravelse til naboer og andre der det er naturlig. Det er ingen problemer å få fri til begravelse på min jobb, men det er kun med lønn om det er nær familie. 

De jeg selv føler for å ta et farvel med, eller der hvor det er etterlatte jeg vil vise støtte og omsorg overfor. Eller noen mannen min vil ta farvel med, og jeg vil støtte ham.

Har god mulighet til å ta fri fra jobb v bruk av fleksitid. 

Anonymkode: 8ad1a...1f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...