Gå til innhold

Kjøpe en 5 år gammel bil..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat ferdig med garanti-tiden... kjørt 114 000 km. Litt liten motor, men 7 seter. Veldig pen bil.

Hjelp meg å tenke for og imot 🙏

Anonymkode: 13116...e0f

Fortsetter under...

Skrevet

Trenger du 7 seter eller kunne du klart deg med en mindre bil? Små biler med liten motor er billigere både å kjøre og forsikre enn større biler, ofte billigere å reparere også.

At blir er pen er jo synd. Da betaler du unødig mye for utseendet. Litt småbulker og riper ville gjort at du fikk bilen til en bedre pris i forhold til bruksverdi.

Anonymkode: 71ed1...c19

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Trenger du 7 seter eller kunne du klart deg med en mindre bil? Små biler med liten motor er billigere både å kjøre og forsikre enn større biler, ofte billigere å reparere også.

At blir er pen er jo synd. Da betaler du unødig mye for utseendet. Litt småbulker og riper ville gjort at du fikk bilen til en bedre pris i forhold til bruksverdi.

Anonymkode: 71ed1...c19

Ja, trenger 7 seter. 

Ønsker jo en pen bil. Har en kjip fæl bil som er 13 år nå. Faktisk akkurat samme bil, bare eldre og ekkel 

Skrevet

Fem år er jo ingenting.

Anonymkode: c0c9a...114

Skrevet

Tenker du at alderen er i mot ? 5 år er jo ingenting, men så er jeg vel litt upartisk som kjøpte en 10 år gammel bil sist.  Kilometerstanden er vel litt mye til å bare være en 5 år bil, det er over 20 000 i året.

Anonymkode: f3ff1...ac0

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Ja, trenger 7 seter. 

Ønsker jo en pen bil. Har en kjip fæl bil som er 13 år nå. Faktisk akkurat samme bil, bare eldre og ekkel 

Hva gjør den ekkel?

Annonse

Skrevet

Hvis den har liten motor, så vil den ha litt vansker med å gi på/akselerere. Hvor stor er motoren? Den bør være minst 1,6 for at jeg hadde kjøpt den i alle fall. Hadde en sedan med 1,4, og det gikk ikke unna kan man si.

Hvis den har gått 114 000 så har den vel vært på service på ca 100 000, og det kan vises til hva som er skrevet der?

Anonymkode: 58875...e15

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Fem år er jo ingenting.

Enig i det. Men garantien gjelder bare i 5 år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Tenker du at alderen er i mot ? 5 år er jo ingenting, men så er jeg vel litt upartisk som kjøpte en 10 år gammel bil sist.  Kilometerstanden er vel litt mye til å bare være en 5 år bil, det er over 20 000 i året.

Ja, syns også den er kjørt langt.. 

Den jeg har er 13 år. Ingen lån. Kommer meg fra a til b. Men ønsker meg en nyere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva gjør den ekkel?

Slitt. Skitten. Stoffseter. Små-skader. Rust. Masse som ikke virker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis den har liten motor, så vil den ha litt vansker med å gi på/akselerere. Hvor stor er motoren? Den bør være minst 1,6 for at jeg hadde kjøpt den i alle fall. Hadde en sedan med 1,4, og det gikk ikke unna kan man si.

Hvis den har gått 114 000 så har den vel vært på service på ca 100 000, og det kan vises til hva som er skrevet der?

1,6 motor var det. 120 hestekrefter. Den har vært på 4 servicer. Skal på EU kontroll og service i inneværende mnd.

Høres det greit ut?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

1,6 motor var det. 120 hestekrefter. Den har vært på 4 servicer. Skal på EU kontroll og service i inneværende mnd.

Høres det greit ut?

Nei. Altfor liten motor! 

Du bør ha minst 150 hk i en sjuseter. 

Anonymkode: b4881...635

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Nei. Altfor liten motor! 

Du bør ha minst 150 hk i en sjuseter. 

Anonymkode: b4881...635

Ok. Takk for innspill

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Akkurat ferdig med garanti-tiden... kjørt 114 000 km. Litt liten motor, men 7 seter. Veldig pen bil.

Hjelp meg å tenke for og imot 🙏

Kommer helt an på hva slags bil det er. 

Anonymkode: 8aef7...867

Skrevet

Alt for liten motor med tanke på last. Skjønner ikke hva de tenker på når de lager sånne biler. Er trafikk farlig

Anonymkode: 4aef2...e23

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig i det. Men garantien gjelder bare i 5 år.

Nå har jeg aldri eid en bil med garanti, så det tenkte jeg ikke på.

Skrevet

5 år er helt greit 

Gått litt langt, men her er det forskjell på merkene. Noen bilmerker går og går, andre får du masse problemer med når kilometerlengden blir for høy.

Det som gjør meg skeptisk er størrelsen på motor, men her er der din kjøring som avgjør. Brukes bilen mellom hjemme, jobb og butikken på småveier er det greit, men skal du ut på motorveien med full bil blir det et problem. Å kjøre fort men tung bil og liten motor ødelegger bilen. Da blir du kjørende på altfor høyt turtall. Det høres ut som du må gire, men det er ingen flere gir.... Bilen blir utslitt.

Anonymkode: 2de27...20a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Høres det greit ut?

Høres ut som en motor som «dør» hvis du har mer enn 20kg ekstra. Ville gått for noe annet

Skrevet

Om det ikke er noe galt med bilen du har fra før hadde jeg heller sent «den gamle» bilen på en grundig rens og vask med boning for noen tusenlapper siden du skriver den er ekkel. Ingenting er dyrere enn ny bruktbil. Du vet hva du har, ikke hva du får. 

hilsen ei som kjører en snart 20 år gammel Volvo som tikker og går langt over 200 000 kjørt.

Anonymkode: 2c7fc...fb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...