Gå til innhold

Jeg spiser alt for mye!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser relativt sunt, men alt for mye! Mengdene er helt hinsides. Men jeg greier ikke slutte. Trenger råd 😔

Dagen i dag:

Frokost: 2 knekkebrød med makrell i tomat, lettmajones, agurk, paprika. 1 kopp kaffe med litt melk i. 1 glass vann. 

Bra, tenker dere....? Joda, men det var bare første porsjonen. Synes det var så godt at jeg smurte på 2 knekkebrød til, disse to med kremost og skinke. Agurk og småtomater. 1 kaffekopp til, med melk i. 

Jaja, ingen krise...? Helt til knekkebrød nr 5 blir smurt på. Smør og salami.

Spiser frokost 07.00.

Kl 10 er det lunsj, ikke fordi jeg er sulten, men fordi jeg ikke greier å vente til 11, som ville vært et helt greit tidspunkt å spiste lunsj på. Da gjentas frokost-seansen, bade med nytt navn: lunsj. 

Kl 14 spiser jeg en salat med kylling, egg, og ymse grønt oppi. Avokado, og litt dressing. Drikker vann til.

Kl 18 spiser vi middag. I dag var det pasta og kjøttdeig, siden barna hadde med venner hjem og fikk velge. Jeg lagde salat også. Halv tallerken med salat, resten med pasta og kjøttdeig. Litt saus. Tja, grei middag? Hva om jeg forsynte meg hele 4 ganger? 😵😬

Nå holder det tenker du? Ikke på langt nær! 

Fysen etter middag, så da ble det en kaffe latte (helmelk, så klart).

Klokka 20 spiste jeg 4 knekkebrød med makrell i tomat og majones. Hadde agurk, paprika og gulrotstaver ved siden av. Pluss et glass melk. 

Nå gikk jeg og pusset tennene og la meg i senga, ellers hadde jeg fortært flere knekkebrød. 

Dette er jo ikke noe bedre enn de som kaster seg over sjokoladeplata, smågodteposen og potetgullet hver kveld!!! 

Kan noen hjelpe meg?

Anonymkode: 39d24...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde droppet å spise så mye knekkebrød. Spis heller mere proteiner og fett som vil holde deg mett lengre. Kjør på med egg, fete meieriprodukter, kjøtt og grønnsaker. Ellers så sitter sult i hodet.

Anonymkode: 05abe...7e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg spiser relativt sunt, men alt for mye! Mengdene er helt hinsides. Men jeg greier ikke slutte. Trenger råd 😔

Dagen i dag:

Frokost: 2 knekkebrød med makrell i tomat, lettmajones, agurk, paprika. 1 kopp kaffe med litt melk i. 1 glass vann. 

Bra, tenker dere....? Joda, men det var bare første porsjonen. Synes det var så godt at jeg smurte på 2 knekkebrød til, disse to med kremost og skinke. Agurk og småtomater. 1 kaffekopp til, med melk i. 

Jaja, ingen krise...? Helt til knekkebrød nr 5 blir smurt på. Smør og salami.

Spiser frokost 07.00.

Kl 10 er det lunsj, ikke fordi jeg er sulten, men fordi jeg ikke greier å vente til 11, som ville vært et helt greit tidspunkt å spiste lunsj på. Da gjentas frokost-seansen, bade med nytt navn: lunsj. 

Kl 14 spiser jeg en salat med kylling, egg, og ymse grønt oppi. Avokado, og litt dressing. Drikker vann til.

Kl 18 spiser vi middag. I dag var det pasta og kjøttdeig, siden barna hadde med venner hjem og fikk velge. Jeg lagde salat også. Halv tallerken med salat, resten med pasta og kjøttdeig. Litt saus. Tja, grei middag? Hva om jeg forsynte meg hele 4 ganger? 😵😬

Nå holder det tenker du? Ikke på langt nær! 

Fysen etter middag, så da ble det en kaffe latte (helmelk, så klart).

Klokka 20 spiste jeg 4 knekkebrød med makrell i tomat og majones. Hadde agurk, paprika og gulrotstaver ved siden av. Pluss et glass melk. 

Nå gikk jeg og pusset tennene og la meg i senga, ellers hadde jeg fortært flere knekkebrød. 

Dette er jo ikke noe bedre enn de som kaster seg over sjokoladeplata, smågodteposen og potetgullet hver kveld!!! 

Kan noen hjelpe meg?

Kjenner meg igjen i deg. Tok grep for noen år siden- bestemmer meg før hvert måltid hvor mye jeg skal spise og holder meg til det. Spiser også saktere for å ikke være ferdig før alle andre, da er det lettere å falle fir fristelsen. Gikk ned ca 16 kilo, som er ganske mye i og med at jeg er veldig lav. Begynte også å trene. Var vanskeligst første tiden, da jeg opplevde at jeg ikke ble ordentlig mett, fordi jeg var vant med å spise mye.

Skrevet

Du har hørt tipsene om et glass vann før måltid og å slutte og spise når kroppen er "ikke sulten"? Her ville jeg tenkt litt og litt mindre over litt tid, for å redusere størrelsen på magesekken. Tenker kanskje sulten sitter mest i hodet......men! Har du sjekket vitaminer og mineraler? Høres også ut som en kropp i ubalanse. Kanskje høre med legen om du kan få noe for å dempe sultfølelsen om alle andre verdier er som de skal. Jeg er glad i mat selv, men din dag høres nesten litt slitsom ut. Ellers, fyll på med vann og bytt ut deler av måltid med bevegelse om du har mulighet. Heier på deg! 

Anonymkode: 26b0c...734

Skrevet (endret)

Du spiser mye mat som inneholder mye kalorioer i forhold til vekt. Hvis du bytter ut en del av det med mat som tar mer plass men inneholder færre kalorier kommer du ganske langt.

Tenk mat som inneholder mye vann, f eks frukt, grønnsaker, suppe, osv. Knekkebrød er tørre, så de burde begrenses. Bytt ut helmelk med lettmelk.

Karbohydrater er det lett å spise og spise, for man blir aldri mett, som igjen f eks knekkebrød, brød, pasta osv. Spis heller mer protein, med frukt og grønt til, og med kun litt karbohydrater til (eller kutt helt ut). 

Jeg sleit med konstant sultfølelse og dro til slutt til legen for å sjekke om det feilet meg noe. Det gjorde det ikke, men jeg fikk medisin som dempet sultfølelsen og det har hjulpet veldig. Mens jeg har gått på den har jeg benyttet muligheten til å legge om spisevanene. 

Endret av Pobie
Skrevet

Takk for svar❤️

Synes det er vanskelig å bare bestemme meg for å spise mindre, for jeg bestemmer meg jo for hva jeg skal spise til frokost i utgangspunktet, men går og fyller på med mer etterpå 😣

Men skal prøve å gå skikkelig inn for det. 

Ang mer fett og proteiner, jeg gikk på lavkarbo før, og da spiste jeg like mye. Jeg kunne feks spise et måltid, men etter det tømte jeg en pakke Spekeskinke, stekte meg to egg, osv osv. Det går ikke på at jeg ikke blir mett, men at jeg bare har sååå lyst på mer. 

Blodprøver er akkurat tatt i forbindelse med noe annet, og ingen mangler. Vann før måltid skal jeg huske! Og stoppe når kroppen er mett. Tror også jeg må kutte litt og litt. 

Og wow, 16 kg 👏👏👏👏 bra jobba! Jeg har ca 8 kg for mye. Tror de hadde forsvunnet om jeg hadde et normalt forhold til mat 😳

Skrevet
Pobie skrev (3 minutter siden):

Du spiser mye mat som inneholder mye kalorioer i forhold til vekt. Hvis du bytter ut en del av det med mat som tar mer plass men inneholder færre kalorier kommer du ganske langt.

Tenk mat som inneholder mye vann, f eks frukt, grønnsaker, suppe, osv. Knekkebrød er tørre, så de burde begrenses. Bytt ut helmelk med lettmelk.

Karbohydrater er det lett å spise og spise, for man blir aldri mett, som igjen f eks knekkebrød, brød, pasta osv. Spis heller mer protein, med frukt og grønt til, og med kun litt karbohydrater til (eller kutt helt ut). 

Jeg sleit med konstant sultfølelse og dro til slutt til legen for å sjekke om det feilet meg noe. Det gjorde det ikke, men jeg fikk medisin som dempet sultfølelsen og det har hjulpet veldig. Mens jeg har gått på den har jeg benyttet muligheten til å legge om spisevanene. 

Finnes det noe reseptfritt, eller må man til legen? Hadde nok hjulpet meg også i starten. 

Skal se litt på kostholdet mitt og se hva jeg kan spise i stedet. Mindre karbohydrater er nok ikke så dumt nei. 

Skrevet
Pobie skrev (16 minutter siden):

Hvilken medisin var det?

Anonymkode: 30ee5...02d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar❤️

Synes det er vanskelig å bare bestemme meg for å spise mindre, for jeg bestemmer meg jo for hva jeg skal spise til frokost i utgangspunktet, men går og fyller på med mer etterpå 😣

Ang mer fett og proteiner, jeg gikk på lavkarbo før, og da spiste jeg like mye. Jeg kunne feks spise et måltid, men etter det tømte jeg en pakke Spekeskinke, stekte meg to egg, osv osv. Det går ikke på at jeg ikke blir mett, men at jeg bare har sååå lyst på mer. 

Blodprøver er akkurat tatt i forbindelse med noe annet, og ingen mangler. Vann før måltid skal jeg huske! Og stoppe når kroppen er mett. Tror også jeg må kutte litt og litt. 

Og wow, 16 kg 👏👏👏👏 bra jobba! Jeg har ca 8 kg for mye. Tror de hadde forsvunnet om jeg hadde et normalt forhold til mat 😳

Smør maten ferdig og rydd vekk før du setter deg ned og spiser. Samme med middag. Legg på tallerken og sett resten i kjøleskapet.

Anonymkode: 2bf14...bf2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar❤️

Du er veldig morsom ivertfal. Herlige beskrivelser. Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg startet med å spise mindre, kroppen var vant til mye mat. Dette tar jo litt tid. Magesekken må tilpasse seg.

Kan du prøve å få fokuset over på noe annet enn mat? En hobby eller noe

Anonymkode: 311c2...404

Skrevet

Her ville jeg tatt en tur til legen og drøfte situasjonen. Vær ærlig, slik du er her. Drøft om du kan få hjelp av ernæringsfysiolog, rask psykisk helsehjelp, medisiner, andre ting, eller kombinasjoner av disse. 

Før jeg leste innlegget ditt skulle jeg foreslå å lese boka til Marit Kolby, og følge hennes råd om å spise færre måltider, forlenge nattfasten, unngå ultraprosessert, spise rene råvarer mm. Det har fungert veldig bra for meg. Men det er kanskje for ekstrem overgang fra der du befinner deg nå. 

Anonymkode: 28d4b...1e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Takk for svar❤️

Da må du bestemme deg for ikke å fylle på mer selv om du har lyst på 🤣

Jeg har ikke endret kostholdet, da det var relativt bra fra før. Bare mengden. De første månedene var det vanskelig, nå 4år seinere er det helt uproblematisk. Jeg har heller ikke kuttet ut matvarer, da jeg er opptatt av å spise det jeg har lyst på, men i normale mengder. Altså, en porsjon middag er nok! Før spiste jeg minst to, og så spiste jeg opp ungene sine i tillegg.🙈 Holdt på akkurat som deg med alle måltider.

Ta et måltid om gangen. Ikke planlegg mengden til middag før du har spist frokost. 

Skrevet

Ville prøvd dette til å starte med:

Før alle måltider bælmer du et stort glass vann.

Til frokost: smør 4 knekkebrød med en gang, ta på det du vil ha på.

Lunsj: gjør det samme

Mellom lunsj og middag: ta deg en banan eller to og litt nøtter (en stor neve), og hiv innpå et eller to store glass vann.

Middag:  Lag porsjonen dobbelt så stor som den første du pleier å ta.

Etter middag: helt ok med en latte eller liknende, prøv å bruke lettmelk i stedet.

Kveldsmat: igjen, lag porsjonen dobbelt så stor som du pleier.

I tillegg: spis av fargede tallerken/skåler, ikke hvite. Vitenskapelig bevist at man spiser mindre når det man spiser av er farget.

Vi «spiser» ofte også med øynene, og jeg tror det er viktig her å endre tankegangen din fra «jeg kan spise mer, det var jo bare to knekkebrød/en liten porsjon middag» til «dette er et stort og godt måltid». Rett og slett prøve å lure hjernen litt.

Prøv dette i 3-4 uker. Om det ikke går i det hele tatt, og du fortsetter som før, bestill en legetime og få forklart der som her hvordan du har det.

Om du merker at det går, kan du om en stund endre det til biiittelitt mindre porsjoner og så prøve det i noen uker igjen og på den måten gradvis endre vaner og senke inntak.

Anonymkode: 71058...6a0

Skrevet

Ha en plan etter måltidet.

Nå skal jeg spise 3 knekkebrød også skal jeg dusje.

Nå skal jeg spise en porsjon middag også skal jeg ut med bikkja 

Nå skal jeg spise en brødskive og et eple også skal jeg skifte på senga.

Ikke gi deg selv muligheten til å forsyne deg igjen.

Lag mindre middag, er det tomt får du ikke forsynt deg fire ganger.

Anonymkode: d0bf8...f5e

Skrevet

En av grunnene til at man var slankere før er at tallerkenstørrelsen var mindre, dvs full tallerken med mindre mat... som det sies over her, det sitter i hodet og ikke i magen.

Anonymkode: 158d2...173

Skrevet
Pobie skrev (12 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken du fikk, og hvor lang tid det tar før du merket at sultfølelsen ble dempet?

Jeg har det helt likt som deg, og fikk Mysimba som jeg har gått på i litt over en uke nå. Merker ingenting enda, annet en kjipe bivirkninger 🤪

Anonymkode: 87884...d2b

Skrevet

På grunn av deg fikk jeg veldig lyst på knekkebrød med makrell i tomat og majones, spiste 3 nå nettopp 🙂

Anonymkode: f221d...316

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Smør maten ferdig og rydd vekk før du setter deg ned og spiser. Samme med middag. Legg på tallerken og sett resten i kjøleskapet.

Anonymkode: 2bf14...bf2

Jeg rydder vekk, men problemet er at jeg er så tragisk at jeg leter det frem igjen 🤣🤣

I dag bestemte jeg meg for å ikke overspise. Greide det, men vet jo ikke om det varer. 

Frokost: 2 knekkebrød med makrell i tomat, agurk, småtomater. Kaffe m/melk og vann. Punktum!😂

Lunsj: kyllingsalat med egg, avokado, Fetaost, hjertesalat, agurk, paprika, småtomater. Én porsjon!

Middag: 1 porsjon lapskaus (hjemmelaget av salt kjøtt, potet, gulrot, kålrabi). Én porsjon!!!!!!👏👏

Ingen småspising mellom måltidene. Nå har jeg lagt meg, fordi jeg følte at knekkebrødpakka ropte på meg 😆

Skrevet

Du er veldig morsom ivertfal. Herlige beskrivelser. Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg startet med å spise mindre, kroppen var vant til mye mat. Dette tar jo litt tid. Magesekken må tilpasse seg.

Kan du prøve å få fokuset over på noe annet enn mat? En hobby eller noe

Anonymkode: 311c2...404

Tror ærlig talt du hadde ledd om du hadde sett meg også, i skytteltrafikk mellom spisebordet og kjøleskapet 🥴🙈

Ja kanskje det kan hjelpe. Det skal jeg prøve👍😊

Skrevet

Her ville jeg tatt en tur til legen og drøfte situasjonen. Vær ærlig, slik du er her. Drøft om du kan få hjelp av ernæringsfysiolog, rask psykisk helsehjelp, medisiner, andre ting, eller kombinasjoner av disse. 

Før jeg leste innlegget ditt skulle jeg foreslå å lese boka til Marit Kolby, og følge hennes råd om å spise færre måltider, forlenge nattfasten, unngå ultraprosessert, spise rene råvarer mm. Det har fungert veldig bra for meg. Men det er kanskje for ekstrem overgang fra der du befinner deg nå. 

Den har jeg kjøpt, bare ikke kommet i gang med lesinga. 

Eneste jeg ikke greier å se for meg er å vente med frokost. Jeg blir rett og slett uvel om jeg ikke spiser frokost innen kort tid etter rjeg har stått opp. Mulig dette går over og er en vanesak?

Men jeg har evt større mulighet for å lykkes med spisevindu fra 8-16, enn fra 10-18. Jeg blir ikke uvel om jeg ikke spiser etter 16, men som nevnt uvel av å drøye frokost. 

Skal få begynt på boka, takk for påminnelse😊

Skrevet
ulenissen skrev (12 timer siden):

Da må du bestemme deg for ikke å fylle på mer selv om du har lyst på 🤣

Jeg har ikke endret kostholdet, da det var relativt bra fra før. Bare mengden. De første månedene var det vanskelig, nå 4år seinere er det helt uproblematisk. Jeg har heller ikke kuttet ut matvarer, da jeg er opptatt av å spise det jeg har lyst på, men i normale mengder. Altså, en porsjon middag er nok! Før spiste jeg minst to, og så spiste jeg opp ungene sine i tillegg.🙈 Holdt på akkurat som deg med alle måltider.

Ta et måltid om gangen. Ikke planlegg mengden til middag før du har spist frokost. 

Jeg bestemmer meg jo, men blir overtalt til å ombestemme meg av den irriterende stemmen i bakhodet 🙄🤷‍♀️ neida, jeg prøvde i dag og det gikk bra. Men om det holder får tiden vise 🤞

De første månedene? 😭😭 ååååh, skjønner at jeg bare må holde ut ja... 

Takk for at du delte, skjønner at det er håp for meg også 😊😊

Spise opp ungene sine holdt jeg på med før, men det har jeg heldigvis slutta med 😆 hvordan? Jeg liker ikke ketchup, men ungene liker ketchup. Så jeg passet på å få ketchup på absolutt ALL maten på tallerken deres, så var den visa slutt 🤪

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

På grunn av deg fikk jeg veldig lyst på knekkebrød med makrell i tomat og majones, spiste 3 nå nettopp 🙂

Anonymkode: f221d...316

You're welcome😘

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Eneste jeg ikke greier å se for meg er å vente med frokost. Jeg blir rett og slett uvel om jeg ikke spiser frokost innen kort tid etter rjeg har stått opp. Mulig dette går over og er en vanesak?

Men jeg har evt større mulighet for å lykkes med spisevindu fra 8-16, enn fra 10-18. Jeg blir ikke uvel om jeg ikke spiser etter 16, men som nevnt uvel av å drøye frokost. 

Anbefaler også boken varmt! Veldig inspirerende. Og ja, cravingen etter frokost går nok over. Det gjorde den hos meg. Fordelen med dette opplegget er at man får spise seg ordentlig mett minst 2 ganger i døgnet, i stedet for å være småsultrn etter knekkebrød og alt for små porsjoner! 

Anonymkode: 0cd1f...564

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er absolutt en vanesak, ja.
Og boka gir ingen fasit på hvor mange måltider i døgnet, og hvor kort/langt spisevindu du skal ha, det er individuelt.
Men den sier at du skal ha så få måltider i døgnet som du er komfortabel med, og at forlenget nattfaste gir mange positive effekter for kroppen. Om du trenger frokost er det ikke noe i veien for at du spiser det. Men kanskje ikke noe etter middag?

Jeg begynte å skyve frokosten en time eller to, og etter gradvis tilvenning er jeg ikke lengre sulten før i 12-tida. 
Samme med kveldsmat. Jeg flyttet kveldsmaten tettere på middagen, og da var jeg ikke så sulten, så da spiste jeg mindre og mindre kvelds, nå spiser jeg ikke etter middag. Men fordi jeg spiser mat av god kvalitet er jeg mett og fornøyd lenge, så det blir ofte ikke middag før 18. 

Men jeg spiser gode måltider, til jeg er mett. Har noen få kilo mer enn trivselsvekt, men vekta kryper sakte nedover. Prøver å spise så «naturlige» og lite prosesserte råvarer som mulig. Kjøper f.eks. ren kylling og fisk, ikke pølser og karbonader. Samme med grønnsaker, meieriprodukter  og annet, så «helt» og lite prosessert som mulig. Spiser sjeldent brød, men om jeg har lyst på det så baker jeg surdeigsbrød.

Har droppet lett-produkter. Har en skvett H-melk i kaffen etter lunsj, spiser gresk yoghurt i stedet for yoplait, bruker meierismør osv. Og disse endringene er nok mye av grunnen til at jeg er tilfreds med to måltider, ikke er sulten utenom måltidene, ikke småspiser osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...