Gå til innhold

Hvordan er dine morgener?

Anbefalte innlegg

Står opp mellom 06 og 06.30, dusjer og lager en kopp kaffe som jeg tar med på veien ut. Barna spiser frokost ca 0645, mannen har fiksa frokost til de, han vekker de når han står opp. Tar med minste ut døra og slipper henne av ved sfo mellom 07 og 07.30. Mannen er ute av døra mellom 06.30 og 06.45. Eldste går ut av døra kl 08 etter vi andre har dratt.

Anonymkode: 0c633...c03

Fortsetter under...

Står opp 04.15. Går på do, dusjer, steller meg og får på klær. Koser med 3 katter og sjekker at de har det de trenger. Pakker sekken. Ut av døren 04.45. Går 2 km til bussen. På plass på jobb 06.45. Rekker en kaffe med kolleger.  Resten av familien sover vel til 06.15..

Anonymkode: 10d32...4cc

Det er deilig å ha så stort barn at han kommer seg opp om morgenen selv,å kommer seg til skole selv. For jeg må opp klokken 6 for å rekke å legge frem klær til barnet,smøre matpakken hans,pakke skolesekken og dusje før jeg drar. Bussen går 6.50. Frokost spiser jeg ca 11 på bussen. Jeg er morgengretten så veldig deilig å slippe å forholdet meg til noen før jeg er kommet på jobb. Å da er jeg uansett blitt så våken at jeg er i vanlig humør igjen.

Anonymkode: 30092...912

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er deilig å ha så stort barn at han kommer seg opp om morgenen selv,å kommer seg til skole selv. For jeg må opp klokken 6 for å rekke å legge frem klær til barnet,smøre matpakken hans,pakke skolesekken og dusje før jeg drar. Bussen går 6.50. Frokost spiser jeg ca 11 på bussen. Jeg er morgengretten så veldig deilig å slippe å forholdet meg til noen før jeg er kommet på jobb. Å da er jeg uansett blitt så våken at jeg er i vanlig humør igjen.

Frokost spiser jeg ca 11 i lunsjen*

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Står opp kl 4.45. Pusse tenner og vasker ansiktet. Klær på og drar kl 5.20

Anonymkode: dbf59...5dc

Oi! Da håper jeg ikke at du er B menneske. Jeg er veldig B menneske å hadde en jobb der jeg måtte stå opp 4.50. Det orket jeg bare i 3 mnder før jeg byttet jobb. Føles litt bedre å stå opp når klokken hvertfall viser 6 tall istedenfor 4 tall.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 7.2.2023 den 7.27):

Vi skal alle ut før halv åtte, vanligvis, jeg drar først med datter som sitter på til vgs, far leverer de minste på skolen. Og vi er alle enige om at det er hyggelig å starte dagen med ro selv om vi har mye å rekke. Så alle gjør seg mest mulig klare på kvelden, og så kan vi ha det rolig i huset om morgenen og tenne lys på kjøkkenbordet (vi spiser litt etter tur, siden vi må på badet etter tur). Hadde en sjau med matmuffins på søndag, så nå er det ingen nistesmøring denne uka, alle tar med seg et par sånne og frukt i egne matbokser. En fredelig morgen er verd sin vekt i gull.

Anonymkode: 47938...d37

Hadde aldri holdt ut det livet der. 
Å måtte være klar så tidlig er tortur for meg.

Anonymkode: 2f1a2...6ae

Anonym bruker skrev (På 7.2.2023 den 21.30):

Står opp 04.15. Går på do, dusjer, steller meg og får på klær. Koser med 3 katter og sjekker at de har det de trenger. Pakker sekken. Ut av døren 04.45. Går 2 km til bussen. På plass på jobb 06.45. Rekker en kaffe med kolleger.  Resten av familien sover vel til 06.15..

Pendler du 4 timer hver dag??

Anonymkode: 2f1a2...6ae

Anonym bruker skrev (På 7.2.2023 den 10.52):

Hvorfor?

Anonymkode: 04e50...53b

Det er gjort ganske mye studier på hvor viktig det er for barnehjerner med frokost, og mat før og under skolen. Om de skal ha optimalt utbytte av læringen. 

Anonymkode: 10b5f...660

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 7.2.2023 den 8.57):

Ungene spiser selvsagt frokost. Minste rekker den ene skiva på veien til bussen og resten før skolen i kantina . Eldste pakker med seg frokosten og spiser den i kantina før skolen. Eldste fordi han synes det er hyggelig å spise med kompisene og minste fordi han er treig. Vi voksne er ikke frokost mennesker.

Ok, da leste jeg feil. Så bare ingen av oss spiser frokost😅

Anonym bruker skrev (På 7.2.2023 den 10.16):

Skal de tvinge i seg frokost før de drar tenker du? De har funnet en løsning som passer for dem, hvorfor endre på det?

Anonymkode: c795f...a7d

Jeg så nå at de spiste til og på skolen, da er alt bra👍

Pendler du to timer hver vei??

Annonse

Anonym bruker skrev (På 7.2.2023 den 8.52):

Dere må jo spise frokost! Hvertfall ungene, hjelpes.

Nei! Nyere forskning viser at fokuset på frokosten som viktig, kanskje er feil!

Anonymkode: 8be8b...60e

Har du to timer til jobb? Hvordan klarer du å stå opp så tidlig. Blir du ikke trøtt?

Anonymkode: bdfb5...542

Jeg er B-menneske i dagjobb, blir helt dårlig av det. Hadde aldri klart slike morgenrutiner, blir dårlig av frokost og enda trettere av dempet belysning. Men det er meg, alle må finne sin sti 🙂

Jeg drar meg opp av senga kl 0640 og tar bussen til jobb 10 min etter. Der tar jeg en te. Tenåringen ordner seg selv og ønsker ingen mas. Hun har aldri forsovet seg, men er elendig på frokost....

Anonymkode: dfff2...fee

Her står samboer opp kl 03 ca. Han kjører rundt 03.45 og starter jobben rundt 06. Han må kjøre ett stykke nå da han hjelper til hos andre. Eldste har alarm på mellom 06.30-06.45 og slapper av i senga til 07.15 og går på badet og steller seg. Er oppe rundt 08 åg går på skolen med niste. Hun spiser frokost i kantinen på skolen. Jeg står opp ca 07.30 med minsten og drar hun ut av senga.. hun hater morgen og å stå opp. Er ute av dørene ca 08.05 etter en liten matbit. Jeg er uføre pga sykdom sånjeg må legge meg ned på og må ha ro til de kommer hjem fra skolen, desverre. Før når jeg jobbet startet jeg på jobb kl 10 når vi åpnet, og hadde god tid på morningen. Når de gikk i barnehagen sov de til de våknet selv og ble levert rundt 09,30 i barnehagen

Anonymkode: ae9bb...10b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her står samboer opp kl 03 ca. Han kjører rundt 03.45 og starter jobben rundt 06. Han må kjøre ett stykke nå da han hjelper til hos andre. Eldste har alarm på mellom 06.30-06.45 og slapper av i senga til 07.15 og går på badet og steller seg. Er oppe rundt 08 åg går på skolen med niste. Hun spiser frokost i kantinen på skolen. Jeg står opp ca 07.30 med minsten og drar hun ut av senga.. hun hater morgen og å stå opp. Er ute av dørene ca 08.05 etter en liten matbit. Jeg er uføre pga sykdom sånjeg må legge meg ned på og må ha ro til de kommer hjem fra skolen, desverre. Før når jeg jobbet startet jeg på jobb kl 10 når vi åpnet, og hadde god tid på morningen. Når de gikk i barnehagen sov de til de våknet selv og ble levert rundt 09,30 i barnehagen

Anonymkode: ae9bb...10b

Altså, mannen sin må jo bli helt vrak? Legger seg 18 eller no da eller? 

Eldste står opp selv. Jeg står opp først, steller meg og drikker kaffe i fred og ro før jeg vekker de to yngste. Mellomste er trøtt tenåring og må vekkes 5-6 ganger før han kommer seg opp. Tenner lys og lager frokost. Matpakker smøres kvelden før, og alt pakkes og er klart. Jeg drar 0720 til jobb, de to yngste går til bussen 0740. Eldste sitter på med en kollega til lærlingplassen sin 0830. Så vi har så rolige morgener vi kan. Men blir jo hektisk uansett. Vi er trøtte alle sammen 

Anonymkode: 481b1...58c

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei! Nyere forskning viser at fokuset på frokosten som viktig, kanskje er feil!

Anonymkode: 8be8b...60e

Nja, for voksne teller nok det totale inntaket, men for skoleelever viser vel forskning at sultne elever mister opptil ett halvt år skolegang fordi de er både trøtte og sultne. 

Men, mer forskning ville vært spennende, hvis det ble implementert noe deretter. Har troen selv på at senere start og at elever starter med felles måltid, ville vært positivt i ungdomsårene. Når forskning antyder de mister inntil ett halvt år skolegang, lurer jeg på om læringsutbytte ville vært like godt med kortere dager og senere oppstart. 

Anonymkode: f2646...726

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...