Gå til innhold

Gjøre unna grunnskolen på 9 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere hørt om noen som har unnagjort 10 årig skolegang på 9 år? 
Som altså flyttes opp et årstrinn. 
Eleven er født på sommeren, så det er ikke slik som med noen få januarbarn som starter med årskullet før.

Går på mellomtrinnet. 

Har du hørt om noen som har gjort det før? Jeg forstår ikke at det er mulig. Det er jo 10 årig skoleplikt i landet…

Anonymkode: 09ffe...c02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det var enkelte tilfeller før reform 97 hvertfall. Er for øvrig ikke årene som er pliktige, men pensum. Litt som høyere utdanning. Her kan man også ta flere fag/utdanninger samtidig/ korte ned tiden. Pløyer du gjennom på kortere tid enn normert, good for you. At man mister en del sosialt, både av grunnskolen og av videre utdanning (at man er for ung til å delta på fester etc), bør også tas med i vurderingen. 

Anonymkode: 48121...76f

Skrevet

Jeg vet om et par som har gjort det, en som er på min alder og en som går på ungdomsskolen nå. Mitt inntrykk er at begge klarer/ klarte seg helt greit faglig, men det sosiale har fungert dårlig. Jeg kjente ingen av dem før de hoppet over et klassetrinn, så mulig det fungerte dårlig sosialt før også, men det vet jeg ikke. 

Anonymkode: e8122...46e

Skrevet

Vi fikk tilbud om å flytte opp eldste da han gikk i 5.klasse. Ville ikke pga det sosiale. Nå går han i 9. og forserer i et par fag, men holder seg til klassen han er ment å være i. 

Anonymkode: 0263d...233

Skrevet

Min sønn gjorde det. Begynte i 1.klasse, men ble flyttet opp i 2. klasse. Han går da bare ni år. 

Anonymkode: ed5ab...e3a

Skrevet

Det er ikke skoleplikt i Norge, men undervisningsplikt. 

Anonymkode: 10a74...29c

Skrevet

Ja, det har jeg vært borti. Ei jente her vi bor var meget skoleflink, hadde tilrettelegging med mer utfordrende oppgaver osv, men kjedet seg mye og hadde lite utfordringer likevel. Mistet mye motivasjon av for lite utfordringer.  Ho var i tillegg litt uttafor i klassen ho var med tanke på venner. Da ho var ferdig med 5 klasse hoppet ho over 6. klasse og begynte rett i 7. klasse, i samme klasse som sønnen min. De går nå første året på videregående. Etter som sønnen min sier i alle fall gikk ho ut av ungdomsskolen med bare 5’ere og 6'ere. 

Anonymkode: 17e25...b45

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det har jeg vært borti. Ei jente her vi bor var meget skoleflink, hadde tilrettelegging med mer utfordrende oppgaver osv, men kjedet seg mye og hadde lite utfordringer likevel. Mistet mye motivasjon av for lite utfordringer.  Ho var i tillegg litt uttafor i klassen ho var med tanke på venner. Da ho var ferdig med 5 klasse hoppet ho over 6. klasse og begynte rett i 7. klasse, i samme klasse som sønnen min. De går nå første året på videregående. Etter som sønnen min sier i alle fall gikk ho ut av ungdomsskolen med bare 5’ere og 6'ere. 

Anonymkode: 17e25...b45

I følge sønnen din gikk hun ut med 5ere og 6ere? Har du ikke sett karakterene hennes selv?

Anonymkode: 11970...a4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I følge sønnen din gikk hun ut med 5ere og 6ere? Har du ikke sett karakterene hennes selv?

Anonymkode: 11970...a4a

Har du sett karakterene til alle i klassen til barna dine? 

Anonymkode: e8122...46e

Skrevet

Ja, vet om flere. Men de fleste velger å forsere i et eller flere fag dersom de har det bra sosialt på trinnet i utgangspunktet. Dette gjelder for det meste «evnerike» barn, og jeg ville vært skeptisk til det om barnet bare er skoleflink og skårer innenfor normalområdet på evnetester.

Skrevet

Ja, er en elev på barneskolen jeg jobber som hoppet over et år. Men det er ikke veldig vanlig. 

Anonymkode: 899ba...766

Skrevet

Nevøen min gikk i 5. klasse før påskeferien og begynte i 7. klasse etter ferien. Han hoppet egentlig over 9. og rett inn i 10 og, men tok alt av prøver for begge klassene. 
En veldig snart gutt som ikke bryr seg sosialt, han har alltid pratet med voksne, aldri lekt. 
Han tok videregående på 2 år og fikk plass på universitetet. Da var han skolelei og begynte på en folkehøgskole som hadde programeringslinje. 

Anonymkode: 6a373...7ca

Skrevet

Det er mulig, men ikke veldig vanlig.

Ble gjort oftere før.

Nå er de veldig opptatt av at selv om man er skoleflink er man gjerne ikke moden nok til å sosialt sett få det bedre på andre klassetrinn enn med jevnaldrede så man prøver å tilrettelegge på riktig klassetrinn.

Men noen ganger gjøres det fremdeles.

Det er ikke 10 års skoleplikt i Norge, der bommer du litt. Man må jo lære alt som står i læreplanen, men det er mange måter å gjøre det på.

Anonymkode: c8d81...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...