Gå til innhold

Bikiniklar til Mai? Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etter noen år med mye trøstespising etter et dødsfall, oppå toppen av gamle babykilo fra noen svangerskap og lite trening pga sykdom fått bikiniangst. Jeg er feit og dvask. 

Men, så har mor invitert hele barneflokken sin med partnere og barn invitert oss med på gratis sydentur i mai. Og da slipper jeg ikke unna bikini. Badedrakt har jeg prøvd, men syntes det ble verre, sakkosekk liksom. 

Tenkte jeg skulle prøve å bruke turen som motivasjon til å starte et sunnere liv. Små skritt, men få ræva i gir😅

Tips å begynne med? Øvelser so. Kan gjøres foran TV men som effektivt trener hele kroppen? (Har en vond arm, så push up feks er vanskelig).

Jeg drikker per i dag kun lettbrus, skal bytte ut litt av denne med 1/2 glass juice til frokost og litt vann i løpet av dagen. 

Prøve å spise kaker og godteri kun fre-søn, og mindre mengder enn før.

Ta litt mindre porsjoner av alt. Gå tur minst 3 dager i uka. Samt øvelser foran tv.... 

Har jeg sjangs til å hå ned litt og bli litt strammere i fisken til Mai? Altså, ALT hjelper jo 😅

Anonymkode: 6babb...001

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kuttet ut både brus og juice  samt godis og kaker. Det pluss turer og genrelt sunt kosthold vil gjøre en god del! Lykke til😊

Skrevet

Jeg ville prøvd å kutte ut all lettbrus,-sats på kun vann i ukedagene. Og juice kan du kutte ut og heller spise en frukt eller to. Fort færre kalorier enn det ene glasset OG metter mer. 

Jeg har også godsaker, kaker ol kun helger,- men jeg har faktisk kuttet ut søndager også! Var egentlig ikke så vanskelig når jeg bestemte meg for det! Også har jeg klart å få inn vanene at godteriet/utskeielsene er etter middag på fredager og lørdager,- ikke hele dagene! ....(kafebesøk med venner på fredag eller lørdager er unntak, da kan jeg unne meg "det jeg vil"). Jeg har prøvd å "bannlyse" alt av godsaker,- men det har ikke fungert. Når man ikke har lenger enn "til fredag" å vente, så blir det mer overkommelig å klare.(små steg) 

Gå turer, men prøv å gå så fort du klarer, kan utgjøre stor forskjell å få opp pulsen litt ekstra. Styrkeøvelser foran TV antar jeg betyrat rommet du har tilgjengelig er nettopp foran TV... :),- ikke at du skal se TV imens.. Det er oppskrytt! men du kommer langt på 20 minutter om du har ei matte også prøver du deg frem med ulike øvelser med og uten annet utstyr du måtte ha tilgjengelig. Masse bra kroppsvektøvelser som krever mye av hele kroppen! Bruk internett.

Jeg tror du vil KJENNE enorm forskjell om du starter i dag og holder på frem til ferien,- og du vil se forskjell. Men i og med at du ser deg i speilet hver dag så vil det nok ikke være kjempesynig,- for deg!!! Men ta med deg godfølelsen i ferien, hold deg aktiv der også (på ferie har man jo ekstra god tid til å trene!) også fortsetter du når du kommer hjem! Brun og fin og glad, proppfull av D-vitaminer og gode minner :) 

Man må bare holde ut! Om man står over en dag, om man "sprekker" en dag,- fortsett igjen neste dag! Ingenting er ødelagt av en sprekk eller ti! Det tar bare litt lenger tid om det blir ofte

Anonymkode: 4230d...731

Skrevet

Bruk penger på et par psykologtimer så kommer du deg nok inn i bikinien, men jeg tror ikke du kommer til å gå ned veldig mange kilo med opplegget du skisserer. Du har tid til å gjøre mye, men det krever et hardere opplegg enn du skisserer.

Anonymkode: 10e02...619

Skrevet

Kosthold er alt. Trening hjelper ikke hvis du ikke passer på matinntaket. Hold deg til 1600 kalorier om dagen og beveg det 30 minutter hver dag så er du der

Anonymkode: ef665...add

Skrevet

Kaker og godteri fredag-søndag?? Det er 3 dager. Halve uka! Da blir man feit og dvask ja!

Anonymkode: 586c1...6f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Kosthold er alt. Trening hjelper ikke hvis du ikke passer på matinntaket. Hold deg til 1600 kalorier om dagen og beveg det 30 minutter hver dag så er du der

Så enkelt er det ikke nødvendigvis 

Anonymkode: ac0c7...fab

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Kaker og godteri fredag-søndag?? Det er 3 dager. Halve uka! Da blir man feit og dvask ja!

Altså, per i dag er det man til søn, så tipper å kutte 4 dager hjelper litt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Neida. Men det er en start, og for de fleste så funker det. Det er jo tilslutt kalorier inn/ut som er avgjørende. Er man veltrent og slank og skal ned noen få kilo hjelper det ikke, men har man mye å ta av så er det en god start 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

😱 hvorfor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jo, det er akkurat det dét er. 

Anonymkode: daf6c...f9a

Skrevet

Ikke drikk kalorier. Så dropp juicen og drikk vann. Spis masse mat som metter men har få kalorier (grønnsaker etc). 
gå turer hver eneste dag. Jalla-opplegg foran tv gjør ikke mye. Får ikke mye muskler av det og de vil uansett ikke synes under fetter. Så gå turer og vær nøye med kostholdet. Hverdagsaktivitet er viktigere enn trening når man skal ned i vekt. 

Anonymkode: 1f377...c85

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville kuttet det alle dager, i det minste bare hatt godteri og kaker på lørdager. Kutt brus og juice.

Anonymkode: 31cee...873

Skrevet

Kun ett forslag: intermittent fasting. Har hjulpet meg ned 13-14 kilo på 10 mnd og jeg har passert 50 år. I tillegg (der ble det visst to forslag, ja...): styrketrening for å stramme opp. Det gjør overraskende mye for utseendet! Og som for all trening, husk å være konsekvent over tid. Jeg har kun trent hjemme, gratis ved å følge div. Instagramkontoer. 

Anonymkode: 2096e...5f9

Skrevet

Ingen mai er det nok i hodet du kan gjøre mest forandring hvis ikke du skal bli helt ekstrem, så jeg ville hatt det som mål frem til turen og heller tenkt langsiktig ellers. 

Jo flere forandringer du gjør, jo fortere vil du gå ned i vekt, men det er også større sannsynlighet for at du går lei. Øker du fortsatt i vekt eller er du stabil på en for høy vekt? Hvis du er stabil vil de endringene du har tenkt gjøre at du sakte går litt nedover. Hvis du fortsatt øker i vekt vil mest sannsynlig ikke endringene være nok til at du gjør mer enn å stoppe vekta der du er og du må gjøre større endringer. 

Prøv å legg inn mest mulig bevegelser i hverdagen og start med de endringene du har tenkt allerede, så kan du legge til flere endringer etterhvert. Hvis du med en gang går fra godteri og brus daglig til 1600 kalorier om dagen går du lei lenge før mai.

Anonymkode: d2ea3...574

Skrevet

10000 skritt hver dag. Rundt huset om du må.

20 situps hver dag.

Pause i spising i 16 sammenhengende timer pr døgn.

Porsjonskontroll, ellers vanlig mat.

Anonymkode: 537ab...86a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ingen mai er det nok i hodet du kan gjøre mest forandring hvis ikke du skal bli helt ekstrem, så jeg ville hatt det som mål frem til turen og heller tenkt langsiktig ellers. 

Jo flere forandringer du gjør, jo fortere vil du gå ned i vekt, men det er også større sannsynlighet for at du går lei. Øker du fortsatt i vekt eller er du stabil på en for høy vekt? Hvis du er stabil vil de endringene du har tenkt gjøre at du sakte går litt nedover. Hvis du fortsatt øker i vekt vil mest sannsynlig ikke endringene være nok til at du gjør mer enn å stoppe vekta der du er og du må gjøre større endringer. 

Prøv å legg inn mest mulig bevegelser i hverdagen og start med de endringene du har tenkt allerede, så kan du legge til flere endringer etterhvert. Hvis du med en gang går fra godteri og brus daglig til 1600 kalorier om dagen går du lei lenge før mai.

Anonymkode: d2ea3...574

Stabil vekt, selv med enormt kaloriinntak nå. 

Jeg kan ikke kutte alt usunt, da ryker jeg fort, må gå an å leve med det, og litt kos må jeg ha. Men kutte i uka skal gå, og kutte kraftig ned ellers og. Og røre mer på meg. Begynte for et par dager siden, og vekta viste 2 kg mindre i dag. Veier og logger hver dag for å se framgang. 

Skrevet

Slutt å ha noe du kam trøstespise i hus. Det man ikke har kan man ikke spise. Sett på musikk du liker og dans mens du gjør husarbeid. Det skal ikke så mye bevegelse og endring til. Ikke krise å drikke brus og jus og sukker. Det er ofte mat man legger på seg av. Det er det man spiser lest av. Kjenn på det når du spiser. Er du fortsatt sulten? Hvis ikke, stopp. Eller lag deg porsjoner som du spiser hvor det er mindre av alt du har spist før. Og ikke spis mer enn det. Det handler mye om disiplin

Anonymkode: ba5fe...fd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Slutt å ha noe du kam trøstespise i hus. Det man ikke har kan man ikke spise. Sett på musikk du liker og dans mens du gjør husarbeid. Det skal ikke så mye bevegelse og endring til. Ikke krise å drikke brus og jus og sukker. Det er ofte mat man legger på seg av. Det er det man spiser lest av. Kjenn på det når du spiser. Er du fortsatt sulten? Hvis ikke, stopp. Eller lag deg porsjoner som du spiser hvor det er mindre av alt du har spist før. Og ikke spis mer enn det. Det handler mye om disiplin

Anonymkode: ba5fe...fd0

Slutt og tull da! Folk aner ikke hvor mange kalorier de egentlig drikker. Bare ett glass juice, bare en skvett melk i kaffen. Bare, bare. De kaloriene er ikke bare! Drikk gjerne et glass juice, men da bør du kutte tilsvarende ned på noe annet- og det er mye sunnere og mer mettende med en frukt og et glass vann i stedet. Flytende kalorier er ramme alvor!

Anonymkode: 7732f...adb

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.2.2023 den 13.21):

Jeg drikker per i dag kun lettbrus, skal bytte ut litt av denne med 1/2 glass juice til frokost og litt vann i løpet av dagen. 

Hvorfor skal du bytte lettbrus med juice? Hva er poenget med det?

Skrevet

Jeg kan ikke kutte alt usunt, da ryker jeg fort, må gå an å leve med det, og litt kos må jeg ha. Men kutte i uka skal gå, og kutte kraftig ned ellers og. Og røre mer på meg. Begynte for et par dager siden, og vekta viste 2 kg mindre i dag. Veier og logger hver dag for å se framgang. 

Litt kos kan du jo ha, men trrenger du det både fredag, lørdag og søndag, det er nesten halve uka det. Men det kommer jo an på hvor mye du vil ned frem til mai, skal du ned mye må ofrene være større.

Skrevet

Her tenker jeg at jo hardere du er med deg selv , jo bedre resultater vil du få. Mai er såpass kort tid til at du klarer å stå i det og såpass langt unna at du klarer mye hvis du er hard med deg selv. 

Skrevet

Jeg tror man har mye å vinne på å slutte tenke økonomisk på det.

Ihverfall hjalp det meg.

Det koster jo nesten like mye med en bitteliten sjokolade som en 200 grams, det koster nesten like mye for en liten potetgullpose som en stor osv.

Men vi trenger virkelig ikke mye for pengene når det kommer til snop.....

Gå på Europris til helga og kjøp fire sånne små/korte pringles potetgull og gi en til hver i familien. Kjøp en eventyrsjokolade istedenfor en 200 grams melkesjokolade, for du trenger ikke mer enn den lille. Har du ikke mer spiser du ikke mer, men du nyter likevel smaken av noe søtt.

Ellers er "halvparten av", en grei leveregel. Ja, selvfølgelig kan man ta et kakestykke når det er bursdag, eller en porsjon middag når svigermor har laget, men ta bare halvparten av det du pleier. Da får du kosen og smaken, men bare halvparten av kaloriene.

Livet består av flest hverdagen, så det du spiser og drikker i hverdagen er det viktigste. At du spiser litt snop på lørdagskvelden eller i bursdag er helt greit.

Anonymkode: 1320a...d53

Skrevet

Nå har du jo tidenes motivasjon, heng opp ett bilde av bikinien du vil ha på som motivasjon. Gjerne på kjøkkenet. Når du kjenner det er vanskelig, så har du den der som en påminnelse. 

Sett deg ett mål, legg en konkret plan. Ikke ta helt av, legg opp en uke av gangen og ha rom for en dag hvor du kan kose deg litt. De ekstra 500 kaloriene kan du ta ut i enten sjokolade, vin, potetgull eller digg middag. Velg din preferanse. Sats på 500 kalorier i underskudd i hverdagen og at du går ca i null på kosedagen. Du kan bruke lifesum for å få oversikt. 

I hverdagen ville jeg kuttet alle flytende kalorier, det gir og metter lite, enkle sak i kutte. Spis grønnsaker og frukt i fleng, middagen kan du fylle halve tallerken med grønnsaker, utover det kjør på middager du liker. Styrketrening er gull for kropp, finnes utallige forslag på nettet du kan teste ut. Alle gode ting er 3, legg inn tre økter i uka hvor du trener de store muskelgruppene. Tro meg, er det en ting du vil merke strammer opp, er det styrketrening. Push up kan du ta mot vegg i stedet for gulv. Gå når du kan, om det så bare er 5 min der og da, er det mer enn ingenting. 

https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/enkelt-treningsprogram/

Gjør det så enkelt at du klarer å gjennomføre, for det er de små endringene over tid som monner. 

Ps, ta ett bilde før du startet, slik at du faktisk ser progresjonen din. Lykke til, dette fikser du nok skal du se 💪🏻

Anonymkode: 9c4e8...ee4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vil anbefale deg å måle deg jevnlig  i tillegg til å veie deg, det er veldig motiverende å se nå cm krymper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...