Gå til innhold

Sommerferie 2023, vi som ferierer på stramt budsjett, tips og inspirasjon

Anbefalte innlegg

Noen som vil dele sine planer for sommerferien, eller dele hva de har gjort tidligere år?

Ingen tvil om at mange har strammere økonomi i år, men det betyr jo ikke at man ikke kan få en fin ferie likevel 😊

Ingen tips er for små, men har du behov for å rakke ned på noen eller bare er fornøyd hvis du reiser utenlands til en pris på 70.000 eller mer så bare klikk deg ut og respekter at andre ikke har den muligheten 😊

Mine tips kommer, men legger de i eget innlegg 😊

Anonymkode: 66e77...113

Fortsetter under...

Et tips er boligbytte. Veldig mange mennesker fra andre byer/land vil helt sikkert like å oppleve stedet der en annen bor. En veninne og familien lånte bort leiligheten sin til en familie fra Berlin og fikk på den måten en rimelig og spennende ferie. 

Fra Oslo: Danskebåten, de har noen ganger tilbud til 49 kr per person. Jeg og 2 barn reiste i fjor, 147 kr én vei inkludert overnatting en natt på båten. Man kan ta bussen inn til København for shopping, spise, tivoli, alt etter hva man har lyst og råd til. Returen kostet det samme, 147 kr for oss 3 med en overnatting på båten. Vi hadde med baguetter og pålegg fordi vi ikke hadde så god råd og ville unngå dyr frokostbuffét. Er været bra kan man forlenge turen med et par netter i telt.

Fra Horten: Ferge over til Moss, en svipptur innom Sverige. Overnatte i telt evt billig air bnb. Shoppe, bade osv.

Hjemmeferie. Sykkelturer, stranda, bibliotek, besøksgård, ta toget til en annen by for å titte og gå på café. Hengekøyetur, fisketur, sove under åpen himmel, overnatte med venner på verandaen.

Ting som koster litt evt: Kino, lekeland, bassenget, trampolinepark, bowling, laserpark(husker ikke navn), mcdonalds(evt noe annet, men her er det dessverre barnas favoritt😆).

Låne campingvogn eller campingbil for de som har mulighet. Overnatte i campinghytte med fasiliteter på campingplassen som basseng, minigolf osv.

For de som ikke ønsker å overnatte i telt, evt bor på et sted med mye regn, så overnattet vi en natt i bilen til stor stas for barna (funker neppe for alle aldersgrupper). La ned setene så hele baksetet og bagasjerommet var flatt. Madrass og soveposer. Var fint vær, så vi hadde bakluka åpen med telt ute for der igjen.  Men evt med vinduene oppe hvis bakluka ikke kan stå åpen. Regner det så sett en skjerm over vindusåpningen, lufting er viktig 😊 obs: vet det har vært reagert på soving i bil her inne før, men det er ikke noe farligere enn å sove i bobil(med gass og alt som er). Bilen er jo AV når man sover, så klart.

Mange ferjer er gratis hvis man ikke har med bil. Parker bilen, ta en fergetur for å utforske et annet sted. Pakk med niste, og lag en fin dag. 

Sandefjord- strømstad, med eller uten bil. Som medlem er overfarten gratis.

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Et tips er boligbytte. Veldig mange mennesker fra andre byer/land vil helt sikkert like å oppleve stedet der en annen bor. En veninne og familien lånte bort leiligheten sin til en familie fra Berlin og fikk på den måten en rimelig og spennende ferie. 

Bra tips! Hvor finner man sånne muligheter? 😀

Skjønner at dette ikke er noe for alle, men for de som tør å ha fremmede i eget hus er dette genialt🥳

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bra tips! Hvor finner man sånne muligheter? 😀

Skjønner at dette ikke er noe for alle, men for de som tør å ha fremmede i eget hus er dette genialt🥳

https://www.boligbytte.com/no/ Fant denne og det finns helt sikkert andre sider også. Mulig det også er et valg på Airbnb ? Venninnen min var veldig fornøyd i alle fall😊.

Annonse

Vi har aldri vært i utlandet med unntak av Sverige. Vi reiser rundt i Norge og sover i telt. Hvis man ikke har utstyret, så kan det jo fort bli dyrt. Maten blir billigere også, for man har ikke plass og mulighet til å lage maten man ellers ville laget. Og når man bruker så lite, så får man råd til å spise ute en gang i løpet av ferien. Inatur har noen billige hytter for utleie. Gjerne uten vann, strøm og bilvei. Da blir det en fin tur å gå til hyttene. Og uten vann og strøm, så vil jeg tro man får mer tid til hverandre også. Er sjelden mobildekning. Det maksimale vi har brukt på ferie, alt inkludert, er 10 000. Og vi har kjempefine ferier

Anonymkode: 623e6...711

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

https://www.boligbytte.com/no/ Fant denne og det finns helt sikkert andre sider også. Mulig det også er et valg på Airbnb ? Venninnen min var veldig fornøyd i alle fall😊.

Takk for tips og link 😊

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Vi har aldri vært i utlandet med unntak av Sverige. Vi reiser rundt i Norge og sover i telt. Hvis man ikke har utstyret, så kan det jo fort bli dyrt. Maten blir billigere også, for man har ikke plass og mulighet til å lage maten man ellers ville laget. Og når man bruker så lite, så får man råd til å spise ute en gang i løpet av ferien. Inatur har noen billige hytter for utleie. Gjerne uten vann, strøm og bilvei. Da blir det en fin tur å gå til hyttene. Og uten vann og strøm, så vil jeg tro man får mer tid til hverandre også. Er sjelden mobildekning. Det maksimale vi har brukt på ferie, alt inkludert, er 10 000. Og vi har kjempefine ferier

Takk for svar, helt enig med deg! Ferie uten skjerm(internett, strøm osv) er uten tvil en ferie med mye tid til hverandre 😊

Ang utstyr som er dyrt hvis man ikke har det fra før, så kan man benytte BUA de aller fleste steder (mulig det heter noe annet enkelte steder). Der kan man låne teltutstyr og det meste. 

Og ja, ikke alle steder har dette, men svært mange har BUA eller tilsvarende i kommunen 😊

Kan man feks låne av familie, byttelåne med andre, byttesider på Facebook osv?

Selv har jeg kjøpt soveposer på tilbud, men låner telt da det kun brukes 5-6 netter i løpet av en sommer😊

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, helt enig med deg! Ferie uten skjerm(internett, strøm osv) er uten tvil en ferie med mye tid til hverandre 😊

Ang utstyr som er dyrt hvis man ikke har det fra før, så kan man benytte BUA de aller fleste steder (mulig det heter noe annet enkelte steder). Der kan man låne teltutstyr og det meste. 

Og ja, ikke alle steder har dette, men svært mange har BUA eller tilsvarende i kommunen 😊

Selv har jeg kjøpt soveposer på tilbud, men låner telt da det kun brukes 5-6 netter i løpet av en sommer😊

Her kan man leie turutstyr ; https://app.pinsj.no

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Turist i egen by er noe mange glemmer, det er mange steder utrolig mye å se, lære og gjøre som bare turister får med seg. 

Anonymkode: 19d57...7b0

Godt poeng!/tips 😀

Besøke familie. Besteforeldre er gjerne glad for å få besøk av barn og barnebarn.

Sykkeltur. Kan være dagsturer eller med overnatting i telt.

Sjekke om det er mulig å låne/leie hytte av noen i slekta som allikevel står tom. 

Synes tipset om boligbytte var bra, også å være turist i egen by.

Våre fineste og rimeligste ferier har vært fotturer i fjellet i Norge med telt. Det finnes mange muligheter til å låne telt og soveposer gratis og mye turklær er billig på Finn. Men skjønner at det ikke er noe for alle.

Kanotur. Koster litt å leie kano, men som nevnt over og i andre innlegg kan man låne telt og soveposer for eksempel her https://www.bua.no/

https://vestland-kanoutleie.no/

Bo i medbrakt telt på campingplasser ved sjøen på Sørlandet.

Anonymkode: 8e0cf...9bf

Annonse

Jeg ønsker å feriere mer i telt, men hvordan løser dere det med mat? Man bør jo ha noe kaldt, melk, smør osv, til frokost og lunsj feks. Hvordan kan man løse det?

Forøvrig vil jeg tipse om dnt. De har mange hyttet som leies ut, eller man kan gå fra hytta til hytta. Veldig fin måte å feriere på😊

Optatium skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker å feriere mer i telt, men hvordan løser dere det med mat? Man bør jo ha noe kaldt, melk, smør osv, til frokost og lunsj feks. Hvordan kan man løse det?

Forøvrig vil jeg tipse om dnt. De har mange hyttet som leies ut, eller man kan gå fra hytta til hytta. Veldig fin måte å feriere på😊

Vi er ikke veldig kravstore på telttur, så er vi i skog og mark så greier vi oss med vann/saft, jeg er ikke en som drar frem primusen eller tenner bål for å få kaffe eller varm middag. Men får vi fisk så griller vi, i folie. Enklest mulig.

Ellers er campingplass enklest. Det er inkl strøm, og kjølebag på strøm holder pålegg og melk/Juice kaldt. Har vi ikke med kjølebag så har vi med syltetøy, polarbrød, saft(vann får man tak i på campingplassen). Da er kostnadene så lave at vi unner oss å spise middag ute, eller handler mye godt i varmdisken på nærmeste butikk, evt spiser på campingen (ofte pizza og den type mat). 

Kanskje noen andre har knalltips ang mat, vet vi er ekstremt enkle når det kommer til mat på tur.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi er ikke veldig kravstore på telttur, så er vi i skog og mark så greier vi oss med vann/saft, jeg er ikke en som drar frem primusen eller tenner bål for å få kaffe eller varm middag. Men får vi fisk så griller vi, i folie. Enklest mulig.

Ellers er campingplass enklest. Det er inkl strøm, og kjølebag på strøm holder pålegg og melk/Juice kaldt. Har vi ikke med kjølebag så har vi med syltetøy, polarbrød, saft(vann får man tak i på campingplassen). Da er kostnadene så lave at vi unner oss å spise middag ute, eller handler mye godt i varmdisken på nærmeste butikk, evt spiser på campingen (ofte pizza og den type mat). 

Kanskje noen andre har knalltips ang mat, vet vi er ekstremt enkle når det kommer til mat på tur.

Kommer an på hvor lenge dere skal ligge i telt og hvor langt unna det er sivilisasjonen.

På fottur i fjellet, når man er fysisk sliten, opplever jeg at jeg er mindre "kresen". Da betyr også vekt på maten mye, siden man må bære den. Kan fylle på underveis med proviant på DNT hytter med matlager.

Her er noen nettsider til inspirasjon 

https://www.matprat.no/artikler/tema/skikkelig-digg-turmat/

https://www.tursostre.no/

Anonymkode: 8e0cf...9bf

Hotellkjeden BB hotell i Danmark. Fine og store familierom til under 1000 kr natten. Fins i koselige Vejle (30 min med buss fra Legoland), Århus, Fredrikshavn og København. Reddet ferien min den gang jeg var aleneforsørger. 

Anonymkode: e878f...e86

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hotellkjeden BB hotell i Danmark. Fine og store familierom til under 1000 kr natten. Fins i koselige Vejle (30 min med buss fra Legoland), Århus, Fredrikshavn og København. Reddet ferien min den gang jeg var aleneforsørger. 

Anonymkode: e878f...e86

Takk for tips 👏👏

Anonym bruker skrev (På 6.2.2023 den 9.34):

Ulempen med BUA er at man bare kan låne utstyret i ei uke. I alle fall her i Asker. Men om man ikke kan låne, så kan man finne mye på finn.no eller kjøp/salg. Det man bruker et år kan vare i mange år fremover. Jeg har sånn stort telt med to soverom og oppholdsrom. Har stormkjøkken som går på rødsprit, så ikke like dyrt som på gass. Soveposer kjøpt på europris og oppblåsbar madrass. Hat også kjølebag som jeg har i lighteren i bilen og har en adapter som gjør at den kan gå på vanlig strøm. Har også en adapter så jeg kan hente strøm på campingplasser. Skjøteledning med 3 stikk gir mulighet til både vannkoking, lading og varmeovn om kvelden/natten. Det meste jeg har koster under 1000kr per ting. Teltet kostet 1250 og er det dyreste jeg har. Første året teltet vi bare i nærområdet fordi det ble for dyrt å reise. 

Sjekk om det er hytter som kan leies rimelig gjennom jobben eller fagforeningen. Vi leide i mange år hytte gjennom jobben til mannen. De hadde hytte nær et skitrekk på fjellet og den var ikke så populær om sommeren, så vi leide den gjerne i 2 uker for en slikk og ingenting. Så gikk vi turer i fjellet, stekte pannekaker på stormkjøkken, plukket blåbær, fisket, gikk på museer og utforsket området. Bortsett fra bensin og fiskekort så gikk det ikke mye penger. Mat og drikke måtte vi hatt om vi hadde vært hjemme også. 

Anonymkode: 9d395...d19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...