Gå til innhold

Torskeblokker til pusen?

Anbefalte innlegg

Pusen vår er litt matlei så ønsker å variere kostholdet litt. Men har ikke den beste økonomien. Kan jeg kjøpe torskeblokker å koke det,også gi til katten? Vet at de ikke er så dyre. 

Tips til andre ting jeg kan lage for at pusen skal spise litt mer variert,som også er bra for henne? 

Anonymkode: 2b353...8c6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437854-torskeblokker-til-pusen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Matlei? Holder den på å dulte ihjel?

Anonymkode: 51086...e51

Nei hun spiser tørrfor når hun ikke hat noe annet alternativ,men skader jo ikke å variere litt mer. Er jo bra om pusen får i seg litt fisk også.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei hun spiser tørrfor når hun ikke hat noe annet alternativ,men skader jo ikke å variere litt mer. Er jo bra om pusen får i seg litt fisk også.

De fleste katter tåler det, men det er slett ikke sikkert den vil ha det. Helsemessig kan du nok like godt gi tørfor.

De fleste katter tåler det, men det er slett ikke sikkert den vil ha det. Helsemessig kan du nok like godt gi tørfor.

Ser at jeg ordlegger meg litt klønete,mente ikke at jeg skulle kutte ut tørrfor,det har hun tilgang på hele tiden. Men tenkte å prøve å ha torskeblokker 1-2  ganger i uken itellegg å se om hun liker det. Hvis hun ikke liker det så det jo selvsagt helt greit,da har jeg hvertfall prøvd det.

Ja, de blokkene med torsk eller sei fungerer fint. Katter tåler både rå og kokt sei, torsk, makrell.

"Har du hørt at katter ikke skal spise rå fisk? Dette stemmer ifølge Mostue ikke, men akkurat sild må stekes eller kokes før servering. 

– Rå torsk, sei og makrell er derimot helt fin mat for katten, sier hun. "

https://kiwi.no/tema/katt/fem-farlige-matvarer-for-katten-din/

Kattene til min bestemor ble hauggamle og var aldri syke. De elsket det når de fikk rå fisk med skinn på, som de kunne jobbe lenge med. Og var veldig glade i kokt fisk også. Fikk fisk mange ganger i uken. De var veldig glade i fiskekaker også.

Anonymkode: 292f6...9cd

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hadde en ekstremt kresen katt som levde på blokker med sei. Det var det eneste han spiste. Han ble 13 år.

Anonymkode: ecf93...117

Vår pus er også veldig kresen så er spent på om hun vil like det eller ikke. Skal prøve imorgen.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vår katt liker det ikke. Hun liker verken torsk, laks, våtfor, melk (vet hun egentlig ikke skal ha det), mus eller fugl (hun bare dreper dem). Spiser bare tørrfôr, merkelige katt.

Anonymkode: 3269c...d53

Jaja men det er jo hvertfall enklest sånn

Katten jeg hadde før pleide å få sei(blokk), og det var stas. Og så fikk den en boks tunfisk på lørdager, og da kom den løpende da den hørte lyden av av boksåpneren. 

Pus ble nesten 20 år, og var frisk og rask og veldig leken helt til det siste året. 

Anonymkode: 5f184...2ac

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det elsket mine katter. Men matlei, ville sjekket med veterinær om katten er frisk. Bytter du tørrfôr med jevne mellomrom? Og gir bløtmat også?

Anonymkode: 7b468...e32

Hun var hos veterinær for to uker siden så ingenting er galt. Å hun spiser jo tørrfor men tydlig hun er lei av det. Ja hun får våtfor men har lest at det bør en ikke gi for ofte,så hun får det en gang i uken.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Kjøp heller våtfor til katten. Det koster 5-6kr for ei pakke av boligtypene. Er ikke dyrere enn det du tenker, og det er spesialtilpasset katt og næringsbehovet deres

Anonymkode: 7ae24...87d

Ja det får hun en gang i uken,for leste at de ikke burde få det for ofte.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er visst bare tull. Mine får våtfôr hver dag. 

Anonymkode: ecf93...117

Var hos veterinær idag å spurte om dette med våtfor,hun sa at pusen kan få vårfor hver gang hvis det kvalitetsfor. Hvis en kjøper de fra butikken er det visst som å gi junkfood.

Hør om dyrebutikken i nærheten av deg selger VOM for katt. Kjøp en sånn pose og sjekk om pus vil like det. Super mat for pus i tillegg til tørrforet. :)

Ellers så kan jeg tipse om frysetørket kjøtt eller fisk. De små klumpene med frysetørket produkt kan du bare knipe sammen og strø over tørrforet. Det pleier jeg å gjøre for å variere litt.

Anonymkode: ba173...285

Anonym bruker skrev (På 6.2.2023 den 7.33):

Kjøp heller våtfor til katten. Det koster 5-6kr for ei pakke av boligtypene. Er ikke dyrere enn det du tenker, og det er spesialtilpasset katt og næringsbehovet deres

Det er virkelig ikke sant. Billigvåtforet (og tørrforet) fra dagligvaren er søppelmat. Går an av og til som "kos". Inneholder knapt næring som katten kan benytte seg av. Og de fleste inneholder sukker! Hva skal en katt med sukker? Seiblokk er ofte billigere pr kilo enn våtfor. Og mye bedre for katten så lenge den får tørrfôr av bra kvalitet. 

Anonymkode: 31157...1ac

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det er virkelig ikke sant. Billigvåtforet (og tørrforet) fra dagligvaren er søppelmat. Går an av og til som "kos". Inneholder knapt næring som katten kan benytte seg av. Og de fleste inneholder sukker! Hva skal en katt med sukker? Seiblokk er ofte billigere pr kilo enn våtfor. Og mye bedre for katten så lenge den får tørrfôr av bra kvalitet. 

Ja hørte med veterinæren om våtfor fra butikken å det kan en sammenligne med junkfood. Noe de absolutt ikke bør spise for ofte.

Hvis jeg gir Royal canin våtfor,kan jeg gi det hver dag da? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Eller som dyrlegen her sa «det er med dyrleger som det er med frisører. De anbefaler det svindyre alternativet, for det er det de selger selv.»

Eller som dyrlegen her sa «det er med dyrleger som det er med frisører. De anbefaler det svindyre alternativet, for det er det de selger selv.»

Haha.. hadde en dyrebutikk sagt det så hadde jeg skjønt det. Men ikke når en veterinær sier det. De færreste kjøper vel for der. Hos våre veterinærer selges for det meste spesialfor. Ikke noe de fleste trenger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...