Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Har ganske vondt i halsen og hovne kjertler, lett feber, hodepine, kjenner det også i ørene. Men ikke noe rennende nese. Noen som har peiling om det da mest sannsynlig er virus eller bakterier? Og dersom det er bakterier, er det vanlig med antibiotika? Har bare vært syk i helgen, kom veldig brått. Ganske ny i jobben og har lyst på minst mulig sykefravær. Ønsker å bli fort frisk samtidig som jeg ikke vil utsette kollegaer for smitte. Anonymkode: 23465...ce7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Forventer du virkelig et svar på dette her? Anonymkode: 45eee...da7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Det kan være begge deler, men det er ofte sånn at du er mest smittsom de første to døgnene. Anonymkode: d3d0a...443
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 Skjønner at ingen kan stille diagnose, men håper at noen kan dele erfaringer. Anonymkode: 23465...ce7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Skjønner at ingen kan stille diagnose, men håper at noen kan dele erfaringer. Anonymkode: 23465...ce7 Da vil jeg si det er enten virus eller bakterie, kanskje corona, hold deg hjemme til du er ok og se det an. Anonymkode: 45eee...da7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 Dette er faktisk umulig å svare på. Men, blir du verre eller ikke ha blitt bedre etter noen dager, kan du kontakte lege. Anonymkode: 06251...de1
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #7 Skrevet 5. februar 2023 Nææ... Neimen ikke helt godt å vite, gitt... Det som kan slås fast, er at det er ubehagelig. Det går nok over! Anonymkode: bdd61...f98
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Som regel er det virus, forkjølelse, influensa eller korona. Noen ganger er det bakterielt, og da kan man trenge antibiotika. Tommelfingerregelen er at om feberen ikke gir seg på 3-4 dager kontakter man lege for å sjekke om det er noe man trenger behandling for. Anonymkode: 486dc...3e8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Når legen må ta test for å vite dette er det i overkant optimistisk å forvente at man kan svare på dette på et forum. God bedring. Anonymkode: 8cdb2...6b8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Det går veldig harde runder med virusrelatert halsbetennelse nå, de fleste merker bedring på dag 3 ca, om du ikke er noe bedre på dag 4, eller om du blir verre de neste dagene ringer du lege for å få tatt en crp. Masse god bedring! ps: kan anbefale zyx fra apoteket for å lindre den aller verste smerten (i tillegg til Paracet/Ibux) Anonymkode: c101d...252
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #11 Skrevet 5. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Som regel er det virus, forkjølelse, influensa eller korona. Noen ganger er det bakterielt, og da kan man trenge antibiotika. Tommelfingerregelen er at om feberen ikke gir seg på 3-4 dager kontakter man lege for å sjekke om det er noe man trenger behandling for. Anonymkode: 486dc...3e8 Eeeh. Forkjølelse, influensa og corona er virus Anonymkode: 0bd9a...b2e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Eeeh. Forkjølelse, influensa og corona er virus Anonymkode: 0bd9a...b2e Ja, det er jo det jeg skriver... Anonymkode: 486dc...3e8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er jo det jeg skriver... Anonymkode: 486dc...3e8 Nei Anonymkode: 0bd9a...b2e
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #14 Skrevet 6. februar 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Nei Anonymkode: 0bd9a...b2e Som regel er det virus, enten forkjølelse, influensa eller corona. Sånn! Anonymkode: 64080...995
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #15 Skrevet 6. februar 2023 Jeg har akkurat hatt virus halsbetennelse. Hadde vond hals i 10 dager. Legen min sa at en indikasjon på at det er virus, er at det gjør vondt å svelge alt. Både mat og drikke. Mens når det er bakterielt går det fint å svelge drikke, men ikke mat. Ved virus fikk ihvertfall ikke jeg noe medisin. Men tok smertestillende for å greie å svelge utover dagen (ble verre jo mer jeg "brukte" halsen). Har også hørt positive ting om zyx, men ikke prøvd det selv. Finnes visst også en smertelindrende spray man kan bruke i halsen. Anonymkode: 79f25...bef
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #16 Skrevet 6. februar 2023 Jeg har nettopp hatt halsbetennelse forårsaket av bakterie. Fikk antibiotika, det hjalp veldig fort. Og jo, det var vondt å svelge både mat og drikke. Du må nesten bare får sjekket deg, halsbetennelse er vondt uansett. Anonymkode: 823a4...b60
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #17 Skrevet 6. februar 2023 Takk for svar alle sammen, skjønner jo at det var litt rart spørsmål som var vanskeligå svare på, men alltid kjedelig å bli syk når man er relativt nyansatt. Ble hjemme fra jobb i dag. Anonymkode: 23465...ce7
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #18 Skrevet 6. februar 2023 Hvis du har slim eller mye snørr kan du avgjøre ut fra fargen! Jeg har hatt en runde med vond hals nå, det var virus (konkluderte jeg med selv). Hadde feber i 3 dager og var ganske elendig, nå er jeg litt bedre men hoster endel. God bedring! Anonymkode: 151f2...089
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #19 Skrevet 6. februar 2023 Har ikke rennende nese, men har hostet opp gult slim. Anonymkode: 23465...ce7
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #20 Skrevet 6. februar 2023 Min erfaring er: når halsen er så vond at du kvier deg for å svelge ditt eget spytt, og du ellers ikke har de klassiske forkjølelsessymptomene - bakterielt. Når du er tett i nesen og det renner + plagsom hoste - virus. Understreker at dette er mine erfaringer, og jeg er ikke fagpersonell 🙈 En annen erfaring er at du SKAL gå til lege om feberen ikke er borte etter 3-4 dager, for streptokokker i halsen skal behandles. Du kan, om du er skikkelig uheldig, oppleve å få livstruende komplikasjoner - det fikk jeg. Anonymkode: 45735...63f
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #21 Skrevet 6. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har ikke rennende nese, men har hostet opp gult slim. Anonymkode: 23465...ce7 Gult er stort sett virus. Grønt er bakterielt. Hvis du har feber i mer enn 4 dager, oppsøk lege Anonymkode: 151f2...089
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #22 Skrevet 6. februar 2023 Det med farge på snørr er bare en myte. Gå til legen hvis det ikke har gitt seg innen 3-4 dager. Hver gang jeg har hatt bakteriell (streptokokker) halsbetennelse har mandlene mine vært dekket av et hvitt belegg og crp har da vært skyhøy. Har ikke klart å svelge ned så mye som en ostebit. Andre igjen, har andre symptomer. Anonymkode: b3600...5d6
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #23 Skrevet 6. februar 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Gult er stort sett virus. Grønt er bakterielt. Hvis du har feber i mer enn 4 dager, oppsøk lege Anonymkode: 151f2...089 https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/avkrefter-myten-om-gront-snorr/ Anonymkode: b3600...5d6
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2023 #24 Skrevet 6. februar 2023 Takk igjen for svar, jeg har pr. nå slått meg til ro med at det er virus. Har ikke hvitt belegg. Satser på at ro gjør meg fortest mulig klar til jobb igjen. Er jo tross alt overhodet ikke noe alvorlig dette, bare jeg som ikke ønsker å være noe særlig borte fra jobb. Anonymkode: 23465...ce7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå