Gå til innhold

Hvordan dele samvær barn ved skiftjobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 6 ukers syklus. Noen dager tidlig, noen dager sent og noen dager fri hver uke. Drar på jobb lenge før barna står opp ved tidlig, hjemme etter midnatt ved sent. 

Hvordan løser man da samvær? Det nytter jo ikke med hverken 50/50 eller onsdag til søndag annenhver uke feks, da skiftplan skifter. Blir veldig fram og tilbake og litd forutsigbart for barna.

Anonymkode: 15617...b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville prøvd å få en annen jobb.

Anonymkode: abde4...9f5

Skrevet

-samarbeid om samvær etter turnus

- skifte jobb

-sørge sor annen barnevakt i forbindelse med turnus 

Anonymkode: 7599a...b58

Skrevet

-Fleksible/tilpassede samværsavtaler, dere er fortsatt foreldrene og selvol dere ikke er så interessert i å hjelpe hverandre lenger, så bør dere strekke dere langt for å gjøre situasjonen så grei som mulig for barnas skyld.

-Far kan undersøke om det er noen mulighet for tilrettelegging av vakter på jobben som passer bedre med hverdager med barna.

-Hvis det er mulig kan han bytte jobb, men det er jo selvfølgelig ikke praktisk mulig for alle

-Far kan skaffe hjelp og/eller barnevakt i den grad det er mulig 

Anonymkode: 4f7d5...c73

Skrevet

Sørge for å holde sammen.

Anonymkode: 452c3...e47

Skrevet

De jeg kjenner som har hatt skiftjobb har enten fått tilrettelagt på jobb ved å jobbe kveld/ natt når de ikke har barna og evt annenhver helg i stedet for hvert 3.helg eller de har byttet jobb. 

Anonymkode: 9fed0...06a

Skrevet

Bytt jobb. Barna er viktigere enn jobb. 

Anonymkode: 2f3dc...514

Skrevet

Jeg tilrettelegger turnus for de som er alene med barna deler av tiden. De får f.eks. senvaktene sine når de har barnefri, og helgene tilpasset samvær. Men har ikke mulighet for at de kan komme senere på morgenen på dagvakter, så det må de ordne. 

Prøv å få det til i samarbeid med pappa og arbeidsgiver, og bytte jobb om det ikke går. 

Anonymkode: 6030d...32a

Skrevet

Jeg ser ikke at sa arbeid fra min side vil løse det, for det er jo kun de dagene han har fri, gan kan ha dem. Og det er 2 i uka, men ikke de samme fra uke til uke. At han skal ha barna men ha barnevakt fra  0330 til de er levert er jo ikke mulig. Og det samme, om barnevakt skal hente dem og pase dem til ett på natta. Da kan de jo heller være hos meg.... 

Eneste mulighet føler jeg er jobbttte, tror ikke de kan tilrettelegge skiftene. Og jobbytte er jo en av de tingene jeg har håpt han skulle mens vi var sammen, da mye av problemene bunner i skiftene hans. Så bytter han nå, så ja... 

Jeg er jo alltid alene. Enten han jobber og er borte, eller han sover pga skift. De dagene han har fri er han zombie og sover mest da også. Jeg har jo ikke noe liv mer, alene hver kveld og helg etter at ungene har lagt seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg ser ikke at sa arbeid fra min side vil løse det, for det er jo kun de dagene han har fri, gan kan ha dem. Og det er 2 i uka, men ikke de samme fra uke til uke. At han skal ha barna men ha barnevakt fra  0330 til de er levert er jo ikke mulig. Og det samme, om barnevakt skal hente dem og pase dem til ett på natta. Da kan de jo heller være hos meg.... 

Eneste mulighet føler jeg er jobbttte, tror ikke de kan tilrettelegge skiftene. Og jobbytte er jo en av de tingene jeg har håpt han skulle mens vi var sammen, da mye av problemene bunner i skiftene hans. Så bytter han nå, så ja... 

Jeg er jo alltid alene. Enten han jobber og er borte, eller han sover pga skift. De dagene han har fri er han zombie og sover mest da også. Jeg har jo ikke noe liv mer, alene hver kveld og helg etter at ungene har lagt seg. 

Han kan be om å få jobbe en uke dag, en uke aften og en uke natt f.eks. 
Og så kan barna være hos deg i når han jobber aftenvakter, og dere kan dele de ukene han jobber natt. (Det bør gå fint å sove mens barna er i barnehage/skole). 

Men dette må mannen ordne. Bestill mekling på fvk, og lag en samværsavtale der. Du vil få støtte der på at samværet må være fast og forutsigbart for barna. 

Skrevet

Søsteren min og mannen hadde samvær etter hans turnus. Hans turnus hang på kjøleskapet hennes selv om de ikke var sammen lenger og barna hadde en kalender på rommet sitt som de fylte ut pappadagene. Det fungerte veldig greit egentlig. De satte et kryss over dagen i dag hver dag, også hadde de en blå runding rundt dagene de skulle til pappa, så de telte ned til dagene de skulle være hos han. 

Men han hadde de jo ikke 50%, det gikk ikke. Mener å huske at det i snitt ble hver tredje til fjerde helg og stort sett to ettermiddager i uka, den ene med overnatting. Så han hadde de egentlig ganske lite.

Anonymkode: 12493...a63

Skrevet

Vi gikk fra hverandre for over 10 år siden. Min eks jobbet turnus da og gjør det enda. Turnusen går over 9 uker. Vi har tilpasset samværet til turnusen. Han har hatt ca 25% og jeg resten. Det har fungert fint og fungerer egentlig enda. Barna har ikke blitt forrvirret. Nå er de store, så bestemmer litt mer selv. 
Samarbeider man greit, er fleksible og ønsker at barna skal ga mest mulig tid ned begge foreldrene, tilpasser man seg så godt det lar seg gjøre.

Anonymkode: ffedc...9c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du ser ikke at samarbeid fra din side kan løse dette? Det er jo selvfølgelig mulig å dele opp samværet mellom dere slik at det passer med hans skiftarbeid. Dersom du ønsker det. Dere kan dele tiden utradisjonelt, det må ikke være likt fra uke til uke eller passe hele uka, det viktigste er jo at barna får mest mulig samvær med dere begge. Jeg ville definitivt hatt barna mine så mye som mulig hvis vi ble skilt og selvsagt heller tilbudt meg å ha barna enn at en barnevakt skal ha dem. Det er ikke slik at vi alle kan ha 9-16 jobb, noen må jobbe skift også. De må være hos deg når han jobber skift som ikke passer med barnehage/skole, og så må de få ha samvær med faren når han ikke jobber. 

Skrevet

Han kan be om å få jobbe en uke dag, en uke aften og en uke natt f.eks. 
Og så kan barna være hos deg i når han jobber aftenvakter, og dere kan dele de ukene han jobber natt. (Det bør gå fint å sove mens barna er i barnehage/skole). 

Men dette må mannen ordne. Bestill mekling på fvk, og lag en samværsavtale der. Du vil få støtte der på at samværet må være fast og forutsigbart for barna. 

Jeg tror dessverre ikke han kan få hele uker med like skift, de er skiftteam og der har de alltid blandede skift. Ser for meg at dette blir et kaos uten like, og enda mer stress for meg og barna med hit og dit og logistikkutfordringer for meg. 

Skrevet

Søsteren min og mannen hadde samvær etter hans turnus. Hans turnus hang på kjøleskapet hennes selv om de ikke var sammen lenger og barna hadde en kalender på rommet sitt som de fylte ut pappadagene. Det fungerte veldig greit egentlig. De satte et kryss over dagen i dag hver dag, også hadde de en blå runding rundt dagene de skulle til pappa, så de telte ned til dagene de skulle være hos han. 

Men han hadde de jo ikke 50%, det gikk ikke. Mener å huske at det i snitt ble hver tredje til fjerde helg og stort sett to ettermiddager i uka, den ene med overnatting. Så han hadde de egentlig ganske lite.

Anonymkode: 12493...a63

Ja, det blir jo evt veldig lite de kan være hos ham. Feks denne uken kunne han hentet dem onsdag etter skolen og så måtte han levert dem hos meg torsdagskveld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det blir jo evt veldig lite de kan være hos ham. Feks denne uken kunne han hentet dem onsdag etter skolen og så måtte han levert dem hos meg torsdagskveld.

Men da må det bare bli sånn, da?

Anonymkode: 55374...29c

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du ser ikke at samarbeid fra din side kan løse dette? Det er jo selvfølgelig mulig å dele opp samværet mellom dere slik at det passer med hans skiftarbeid. Dersom du ønsker det. Dere kan dele tiden utradisjonelt, det må ikke være likt fra uke til uke eller passe hele uka, det viktigste er jo at barna får mest mulig samvær med dere begge. Jeg ville definitivt hatt barna mine så mye som mulig hvis vi ble skilt og selvsagt heller tilbudt meg å ha barna enn at en barnevakt skal ha dem. Det er ikke slik at vi alle kan ha 9-16 jobb, noen må jobbe skift også. De må være hos deg når han jobber skift som ikke passer med barnehage/skole, og så må de få ha samvær med faren når han ikke jobber. 

Poenget er at det blir et veldig stress for barna, mye fram og tilbake og veldig lite uforutsigbart. Jeg er ikke interessert i at han skal ha dem og så bruke barnevakt, da er det bedre at de bor hos meg. Det blir jo aldri mer enn maks to døgn hos ham, som regel ikke så mye heller som han har sammenhengende fri, eller ikke sen/tidlig skift som gjør at han ikke kan ha dem. 

De får jo aldri roen der, blir bare kaos "besøk" og stress. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men da må det bare bli sånn, da?

Er det spesielt sunt for små barn da? De får jo aldri ro der. Ser jo på andre skilsmissebarn. Dagen før og etter de skifter hjem er de ute av balanse. Selv når de bor en uke hos hver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det spesielt sunt for små barn da? De får jo aldri ro der. Ser jo på andre skilsmissebarn. Dagen før og etter de skifter hjem er de ute av balanse. Selv når de bor en uke hos hver. 

Det er grunnen til at det burde være de voksne som bytter hjem, og at barna hele tiden bor på samme sted. De voksne valgte denne situasjonen, ikke barna. men barna betaler den høyeste prisen for de voksnes comfort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tror dessverre ikke han kan få hele uker med like skift, de er skiftteam og der har de alltid blandede skift. Ser for meg at dette blir et kaos uten like, og enda mer stress for meg og barna med hit og dit og logistikkutfordringer for meg. 

Du må la ham ordne det. Hvis han ikke får til å ordne jobb så det passer med de dagene han skal ha barna må han få Moen andre til å ta seg av dem. Hvem det er trenger ikke du blande deg i.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det er grunnen til at det burde være de voksne som bytter hjem, og at barna hele tiden bor på samme sted. De voksne valgte denne situasjonen, ikke barna. men barna betaler den høyeste prisen for de voksnes comfort.

Jeg har ikke valgt dette, han som "meldte seg ut". Å bo i samme hus som ham er jo ikke en løsning, da kan vi jo like gjerne bo sammen. Da må jeg jo fortsatt rydde og vaske etter ham, og vasse i hans rot. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du må la ham ordne det. Hvis han ikke får til å ordne jobb så det passer med de dagene han skal ha barna må han få Moen andre til å ta seg av dem. Hvem det er trenger ikke du blande deg i.

Jo, det trenger jeg faktisk. Hva er vitsen med at han har dem om noen andre passer dem?? Er liksom DET bra for barna? Da kan de jo heller bo hos meg å få litt stabilitet. 

Skrevet

Poenget er at det blir et veldig stress for barna, mye fram og tilbake og veldig lite uforutsigbart. Jeg er ikke interessert i at han skal ha dem og så bruke barnevakt, da er det bedre at de bor hos meg. Det blir jo aldri mer enn maks to døgn hos ham, som regel ikke så mye heller som han har sammenhengende fri, eller ikke sen/tidlig skift som gjør at han ikke kan ha dem. 

De får jo aldri roen der, blir bare kaos "besøk" og stress. 

Har han aldri langfri? Og hvordoe tenker du/dere at 50/50 er det beste i deres situasjon? 

Anonymkode: cdfc8...e16

Skrevet

Du virker svært lite løsningsorientert egentlig. Det er mange barn som er hos annen foreldre en dag en uke og annenhver helg. 
Hvis det passer med turnus å være fra onsdag etter skole/bhg til torsdag morgen en uke er jo det helt vanlig.

Han jobber ikke hver helg antar jeg. Er det hver 3 helg, så er barna hos han hver 3 helg og en ekstra helg innimellom. 
Å lage en fast plan over 6 uker bør ikke være så vanskelig. 
Mest sannsynlig endrer dere opp på en 70/30 deling, men fast rytme og barn som tilpasser seg.

Anonymkode: ffedc...9c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Har han aldri langfri? Og hvordoe tenker du/dere at 50/50 er det beste i deres situasjon? 

Anonymkode: cdfc8...e16

Han har en sjelden gang tre dager etter hverandre, men har jo som folk flest 2 dager fri per uke, men de faller kun hver 3 uke på helg.

Jeg tenker ikke at 50/50 går med sånn jobb, men han vil ha dem like mye som meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...