Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #1 Skrevet 4. februar 2023 I forhold til personer som ikke har direkte livsarvinger etter seg. Jeg har en grandonkel som kun har meg som familie. Jeg vet at min grandonkel skrev et testamente i forhold til en frivillig organisasjon for mange år siden. De siste 5 årene har jeg hjulpet min grandonkel med det meste ettersom helsen sviktet. De to siste årene har han vært innlagt på sykehjem pga dement. Likevel har han mange fine og klare dager, og er vurdert til å være samtykkekompetent. De siste årene har han vært klar på at han har snudd i ønsket om huset sitt og ønsker at jeg skal Arve det. Jeg har fått beskjed av han at testamentet har blitt endret til meg, og at huset den dagen han blir borte tilfaller meg. Mest sannsynlig finnes det fortsatt en kopi av det første testamente. Kan en frivillig organisasjon da bestride testamente når jeg er eneste gjenlevende familie? I forhold til at de fortsatt har en kopi? Før noen sier jeg bare er grådig så er jeg godt etablert og har ikke behov for huset i den forstand annet enn at det for meg er mange minner som jeg gjerne skulle ha beholdt siden det stammer fra min familie. Anonymkode: 14e46...04d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #2 Skrevet 4. februar 2023 https://www.arv.no/sporsmal/hva-gjelder-hvis-det-finnes-flere-testamenter Også: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/i-forhold-til/ Anonymkode: 67810...1d0
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #3 Skrevet 4. februar 2023 Så lenge det nye testamentet er gyldig er det ikke noe problem. Det er bestandig det siste testamentet som gjelder. Anonymkode: 5e4c8...935
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #4 Skrevet 4. februar 2023 Tusen takk for svar. Ja, det er riktig satt opp og med vitner Anonymkode: 14e46...04d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #5 Skrevet 4. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): https://www.arv.no/sporsmal/hva-gjelder-hvis-det-finnes-flere-testamenter Også: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/i-forhold-til/ Anonymkode: 67810...1d0 Hadde jeg skrevet feil tenkte du? Anonymkode: 14e46...04d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #6 Skrevet 4. februar 2023 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Hadde jeg skrevet feil tenkte du? Anonymkode: 14e46...04d Ja. I forhold til brukes der man sammenligner to eller flere ting eller f. eks. måler noe mot noe annet. Man kan derfor si at " denne hytta er stor i forhold til den gamle", men man kan ikke si at "noen har skrevet et testamente i forhold til en organisasjon". Det blir som å si at jeg har bakt en kake i forhold til kollegaen min. Da ser du kanskje at det er en veldig rar bruk av "i forhold til". Ingen av stedene du har brukt det uttrykket i teksten din gir det mening. Anonymkode: 67810...1d0
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #7 Skrevet 4. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja. I forhold til brukes der man sammenligner to eller flere ting eller f. eks. måler noe mot noe annet. Man kan derfor si at " denne hytta er stor i forhold til den gamle", men man kan ikke si at "noen har skrevet et testamente i forhold til en organisasjon". Det blir som å si at jeg har bakt en kake i forhold til kollegaen min. Da ser du kanskje at det er en veldig rar bruk av "i forhold til". Ingen av stedene du har brukt det uttrykket i teksten din gir det mening. Anonymkode: 67810...1d0 Skal vi først pirke, så er vel grandonkelen din også innlagt med demens, og at testamentet er blitt endret til fordel for deg, eller han har endret deg til at du skal være hans arving. Men ellers: Det siste testamentet gjelder, under forutsetning av at det er bevitnet og oppbevart korrekt. Anonymkode: 1934b...ed3
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #8 Skrevet 4. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja. I forhold til brukes der man sammenligner to eller flere ting eller f. eks. måler noe mot noe annet. Man kan derfor si at " denne hytta er stor i forhold til den gamle", men man kan ikke si at "noen har skrevet et testamente i forhold til en organisasjon". Det blir som å si at jeg har bakt en kake i forhold til kollegaen min. Da ser du kanskje at det er en veldig rar bruk av "i forhold til". Ingen av stedene du har brukt det uttrykket i teksten din gir det mening. Anonymkode: 67810...1d0 Ja, du har selvsagt helt rett ☺️ Anonymkode: 14e46...04d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2023 #9 Skrevet 4. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skal vi først pirke, så er vel grandonkelen din også innlagt med demens, og at testamentet er blitt endret til fordel for deg, eller han har endret deg til at du skal være hans arving. Men ellers: Det siste testamentet gjelder, under forutsetning av at det er bevitnet og oppbevart korrekt. Anonymkode: 1934b...ed3 Takk! Og ja det er bevitnet og ligger til oppbevaring i tingretten. Anonymkode: 14e46...04d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå