Gå til innhold

Hva tenker dere om dagmamma til baby 4 mnder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er en familie som har en baby på 4 mnder som trenger dagmamma fordi ikke barnet har fått barnehageplass står det. Hva tenker dere om dagmamma til ett så lite barn?

Anonymkode: 06d3b...eda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke ideelt, men f.eks om mor ikke har rett på foreldrepenger kan det jo være at hun må ut i jobb for å ha inntekt å leve for…

Anonymkode: 1524c...81e

Skrevet

Hva jeg tenker om det? Jeg hadde dagmamma fra den alderen, det var så lang permisjonen var da jeg ble født. 

Ikke alle har krav på betalt foreldrepermisjon, man får da en engangsstønad som dekker barseltiden (6 uker). Noen blir syke, da jeg jobbet i barnehage fikk vi inn en baby på 3 måneder fordi moren ble syk. Hadde det ikke vært plass å oppdrive ville dagmamma blitt nødvendig (og etter min mening kanskje bedre).

Jeg tenker det ikke er så mye å mene på det generelle. Det finnes sikkert like mange grunner som det finnes tilfeller. Og det er ikke så mange.

Anonymkode: e5469...1c8

Skrevet

Hvorfor skal vi mene noe om det? 

I mange land hjelper familiemedlemmer til. Går bra med barna for det. 

Anonymkode: 05996...209

Skrevet

Sikkert ganske sårt for mor. Jeg hadde hatt skikkelig hjertesorg om det var meg Men barnet tåler det helt fint. Vanlig over hele verden og her hjemme også for 40 år siden.

Anonymkode: 1f2d0...b84

Skrevet

Jeg tenker at det er veldig tidlig og kanskje ikke optimalt, men at det sannsynligvis er gode grunner til at de har valgt det slik. Det kan være alt fra økonomiske hensyn, jobb/skolesituasjon til sykdom eller fødselsdepresjon som gjør at de har valgt det slik. Noen elsker babytiden, de fleste koser seg og nyter den, men noen takler ikke den fasen. Hvis de finner en trygg og god dagmamma som tar godt vare på babyen så går det nok fint.

Anonymkode: f1b9f...e21

Skrevet

Må man så må man. Må man ikke er det galskap.

Skrevet

Som sug lut sier. Hadde jeg måttet hadde jeg gjort det, og da hadde jeg håpet på forståelse og ikke fordømmelse. Men jeg er glad jeg slapp.

Skrevet

I USA for eksempel er det mer vanlig enn uvanlig med mindre man er hjemmeværende fordi mannen tjener nok penger. 

Anonymkode: 15d3e...ec5

Skrevet

Var ganske vanlig før i tiden, før velstands Norge ble oppfunnet, du kan sikkert spørre foreldrene dine om hva de gjorde med deg, dersom du ikke er født helt bak en krakk. Vanlig i utlandet også. 

Skrevet

Altså mente muttern sa jeg hadde dagmamma fra jeg var rundt 4 mnd. Trur fødselspermisjon (som d het da) varte 18 uker fra 1977 til slutten av 80 tallet.

Jeg er født 1985… Så kan stemme😅 Hun måtte jo jobbe, så var ikke annet å gjøre.

Men over til det du faktisk spurte om😅Nei jeg tenker det er en grunn for at det er nødvendig. Ikke alle har rett på foreldrepenger og har ikke nettverk. Det kan være sykdom også.

Vi som har mulighet til 80% uttak er privilegerte og bør ikke dømme andre som ikke har mulighet.

Anonymkode: 983c0...c56

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva jeg tenker om det? Jeg hadde dagmamma fra den alderen, det var så lang permisjonen var da jeg ble født. 

Ikke alle har krav på betalt foreldrepermisjon, man får da en engangsstønad som dekker barseltiden (6 uker). Noen blir syke, da jeg jobbet i barnehage fikk vi inn en baby på 3 måneder fordi moren ble syk. Hadde det ikke vært plass å oppdrive ville dagmamma blitt nødvendig (og etter min mening kanskje bedre).

Jeg tenker det ikke er så mye å mene på det generelle. Det finnes sikkert like mange grunner som det finnes tilfeller. Og det er ikke så mange.

Anonymkode: e5469...1c8

90 000 kr burde da rekke lenger enn bare seks uker.

Anonymkode: 536fa...88a

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er optimalt, hverken for mor eller barn, men noen ganger må man og da trenger man forståelse og ikke fordømmelse.

Har en kollega som fikk kreft i svangerskapet, og ikke lenge etter fødselen måtte hun gjennom stråling. Hun var jo radioaktiv og kunne ikke være sammen med barnet i flere dager etter hver behandling. Hun hadde dagmamma som sammen med mammaen hennes tok seg av barnet når hun var på sykehuset (ingen mann i bildet der).

Vet også om ei som begynte å jobbe da barnet hennes var rundt 5 mnd. Hun hadde en alvorlig svangerskapsdepresjon, og i ettertid har hun sagt at enten hadde jeg tatt livet av meg selv, kastet ungen ut av vinduet, eller begynt å jobbe, da valgte hun jobben... Hun måtte ut av huset, var helt desperat etter å komme seg vekk fra situasjonen (barnet går på barneskolen nå og har et utmerket forhold til sin mor). Der var det en pappa som kunne ta over permisjonen da, men det trenger det jo ikke å være i alle situasjoner.

Det kan også være økonomiske årsaker. Jeg er født på 70 tallet og min mamma som er sykepleier var hjemme med meg i 4 mnd før hun måtte tilbake på jobb. Det var sånn det var for alle utearbeidende mødre på den tiden, og jeg hadde barnevakt.

Det går gjerne bra, selv om man selvfølgelig ikke ønsker å måtte ta et sånt valg.

Anonymkode: 0a6b4...82e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I USA for eksempel er det mer vanlig enn uvanlig med mindre man er hjemmeværende fordi mannen tjener nok penger. 

Anonymkode: 15d3e...ec5

De er ikke norske så kanskje det er vanlig å ha barnehageplass når babyen er 4 mnder der de kommer fra.

Anonymkode: 06d3b...eda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...