Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Jeg har en nydelig sjef som gir masse. Jobber i helsesektoren å hun kan brått gi oss litt ekstra betalt hvis det er kriser å vakter må dekkes. Stiller opp, humørspreder og nydelig på alle måter. Jeg er en pingle her, å tror jeg trenger ett dytt fra dere. Jeg vil ikke skape noe trøbbel her, har ett flott forhold til sjefen. Vil ikke være den problematiske ansatte. Jeg skulle jobbe ekstra en vakt, ble syk og sjefen slettet vakten min. Jeg kontaktet fagforbundet å har fått bekreftet at jeg har krav på å bruke egenmelding, altså få betalt. Ta kontakt med sjefen å kreve betalingen jeg har rett på? Snakk om 3000kr. Anonymkode: ecf17...69a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Selvsagt kontakter du sjefen, gjør det muntlig i en saklig og hyggelig tone. Anonymkode: 7e2fc...b7d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #3 Skrevet 3. februar 2023 Selvsagt skal du det, så lenge du enten er fast ansatt eller har jobbet innenfor de siste 15 dagene. Bare å spørre det, om du ikke skal få betalt. Kan være hun har gjort en glipp Anonymkode: e558c...50d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Jeg forstår ikke helt dette systemet i helse-sektoren. Er det virkelig slik at dersom man sier ja til en ekstravakt du egentlig ikke har i jobbprosenten din, så får man betalt om man jobber eller ei. Slik har vi det ikke i det private gitt! Anonymkode: cd4df...97d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke helt dette systemet i helse-sektoren. Er det virkelig slik at dersom man sier ja til en ekstravakt du egentlig ikke har i jobbprosenten din, så får man betalt om man jobber eller ei. Slik har vi det ikke i det private gitt! Anonymkode: cd4df...97d Hva mener du? Arbeidsmiljøloven gjelder jo både i privat og offentlig sektor. Jeg jobber i det private, og sier jeg ja til å jobbe ekstra får jeg jo ekstra betalt. Har jeg sagt ja til å jobbe ekstra blir jeg skrevet på vaktlisten, og blir jeg syk får jeg betalt for det. Det har du krav på. HI Jeg hadde sagt fra. Spurt lederen om jeg ikke skal levere egenmelding for den vakten, og spurt hvorfor den er fjernet fra systemet. Siden sjefen egentlig er en real fyr hadde jeg lagt det frem som om det var en misforståelse, så fikk han bare rette det. Det kan jo godt hende det ble gjort uten at det var meningen på en måte, en ny person måtte settes inn på vakten også ble du bare fjernet uten at han tenkte over det. Anonymkode: e8711...8ae
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg forstår ikke helt dette systemet i helse-sektoren. Er det virkelig slik at dersom man sier ja til en ekstravakt du egentlig ikke har i jobbprosenten din, så får man betalt om man jobber eller ei. Slik har vi det ikke i det private gitt! Anonymkode: cd4df...97d Ja selvsagt. All planlagt jobbing gir rett på lønn med sykefravær. Dersom man bare er ekstra/tilkalling har man ikke krav på betalt dersom man ikke har jobbet de siste 15 dagene. Men har du det har du krav på lønn Anonymkode: e558c...50d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hva mener du? Arbeidsmiljøloven gjelder jo både i privat og offentlig sektor. Jeg jobber i det private, og sier jeg ja til å jobbe ekstra får jeg jo ekstra betalt. Har jeg sagt ja til å jobbe ekstra blir jeg skrevet på vaktlisten, og blir jeg syk får jeg betalt for det. Det har du krav på. HI Jeg hadde sagt fra. Spurt lederen om jeg ikke skal levere egenmelding for den vakten, og spurt hvorfor den er fjernet fra systemet. Siden sjefen egentlig er en real fyr hadde jeg lagt det frem som om det var en misforståelse, så fikk han bare rette det. Det kan jo godt hende det ble gjort uten at det var meningen på en måte, en ny person måtte settes inn på vakten også ble du bare fjernet uten at han tenkte over det. Anonymkode: e8711...8ae Ja selvsagt skal man ha betalt for noe man jobber ekstra. Men om man ikke jobber ekstra, så blir jo vakten gitt til noen andre. Og da trodde jeg ikke man skulle ha betalt for det. Da må man få sykemelding for den ene dagen man egentlig ikke har i stillings-prosenten din. Er det en vakt i stillingsprosenten din, så er det jo annerledes. Anonymkode: cd4df...97d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja selvsagt skal man ha betalt for noe man jobber ekstra. Men om man ikke jobber ekstra, så blir jo vakten gitt til noen andre. Og da trodde jeg ikke man skulle ha betalt for det. Da må man få sykemelding for den ene dagen man egentlig ikke har i stillings-prosenten din. Er det en vakt i stillingsprosenten din, så er det jo annerledes. Anonymkode: cd4df...97d Har du sagt ja til å jobbe ekstra, og blir syk, så får du betalt. Anonymkode: e8711...8ae
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Har du sagt ja til å jobbe ekstra, og blir syk, så får du betalt. Anonymkode: e8711...8ae Ok da lærte jeg noe nytt i dag, selv om det i mitt hode ikke er veldig logisk 🙂 Anonymkode: cd4df...97d
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg forstår ikke helt dette systemet i helse-sektoren. Er det virkelig slik at dersom man sier ja til en ekstravakt du egentlig ikke har i jobbprosenten din, så får man betalt om man jobber eller ei. Slik har vi det ikke i det private gitt! Anonymkode: cd4df...97d Arbeidsmiljøloven gjelder i det private også, så jo, slik har man det i det private også gitt. Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ja selvsagt skal man ha betalt for noe man jobber ekstra. Men om man ikke jobber ekstra, så blir jo vakten gitt til noen andre. Og da trodde jeg ikke man skulle ha betalt for det. Da må man få sykemelding for den ene dagen man egentlig ikke har i stillings-prosenten din. Er det en vakt i stillingsprosenten din, så er det jo annerledes. Anonymkode: cd4df...97d Det er sløsing av ressurser å dra til legen unødvendig. Utover det ser jeg ikke helt forskjellen, mener du at man ikke får lønn for sykmeldingsdager? Hvorfor er det annerledes om det er en vanlig turnusvakt? Det er et problem med ufrivillig deltid i helsesektoren, og mange jobber ufrivillig ekstravakter for å kunne forsørge seg selv. Og da mener du at siden de ikke er så heldige å ha en forutsigbar lønn så bør de ikke få sykepenger heller? HI, dette bør du ta opp. Forhåpentligvis er det en glipp, i verste fall er det en praksis. Glippen må ordnes opp i, praksisen avsluttes😅
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 Har du opptjent rett på egenmeldingspenger? Det er to måneder. § 8-24.Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med. En avtalt vakt er avtalefestet, og kan ikke sies opp fra noen av partene. Det vil si at arbeidsgiver kan ikke komme til deg og si at de ikke trenger deg likevel, det må da skje på minst 1 måned forvarsel. Overenskomsten kapittel 1.2 Når en som er ansatt og har tiltrådt stilling i virksomheten er borte fra arbeidet med rett til sykepenger etter bestemmelser fra folketrygdloven, skal vedkommende være sikret en godtgjørelse tilsvarende full lønn i sin heltids – eller deltidsstilling, uten hensyn i bestemmelsene om innteksbegrensning (G-begrensingen) fra første fraværsdag. I tillegg står dette i personalhåndboken: Tilkallingshjelp og egenmelding Tilkallingshjelp har rett til å bruke egenmelding to måneder etter at vedkommende har hatt første arbeidsdag/vakt. I tillegg må tilkallingshjelpen som hovedregel ha hatt minst en vakt de siste 14 kalenderdager i forkant av fraværet, jf. folketrygdloven § 8-15. Dersom det går mer enn 14 dager mellom to vakter, anses arbeidsforholdet som avbrutt, og retten til egenmelding må opptjenes på nytt, jf. Ftrl. §8-24. Dette var svaret fra fagforbundet, om flere vil se lovverket på det. hi Anonymkode: ecf17...69a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Da har jeg gitt beskjed til arbeidsgiver. Litt blandede følelser kjenner jeg. Vil virkelig ikke være vrang, men trenger jo ekstra penger nå. Anonymkode: ecf17...69a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 Jeg må bare si at jeg ser mange ekstravakter som utnytter systemet. ja du skal få være syk selv om du tok på deg den vakten. men hva når det skjer gang på gang? og gjerne den ekstravakten de sa ja til i går kveld og idag er syk til. Og det er noe forunderlig med at det er massivt fravær på helger men når det er røde dager da er ingen syke??!! Da mister man jo hellligdagstillegget gitt.. eller syk ca hver 2-3. uke.. Men jeg som har fraværstatistikk på en dag hvert 2-3 år og nå bikket siste unge 13 år og jeg beregnet at jeg har brukt 4 sykt barn dager på de 13 åra... mannen hadde brukt 2 jeg skjønner vel ikke sånt. vi har 20 % fraværsprosent nå... sukk og stønn... mest syke unger, operasjoner og jobburelatert.. Anonymkode: c17c5...18c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Helt sikkert mange som utnytter systemet ja, både med egenmeldinger og syktbarndager. Selv har jeg passe god samvittighet med 6 sykedager på 1år nå. Egenmelding og syktbarn. Herregud så mye syke vi har vært det siste året, nå sist omgangssyke. Hurra. Ingen blir syke likt lenger heller. Har tre barn. Har aldri vært syk på ekstravakt da, så tror ikke jeg blir mistenkt for noe der. Håper vi har vært igjennom nok runder med sykdom på en stund! Anonymkode: ecf17...69a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 Hos oss har vi fast tredelt turnus. Jobber vi ekstra, får vi 100 % overtidsbetalt. Blir vi syk til en ekstravakt, går vakten til noen andre. Vi kan ikke levere egenmelding for en vakt som ikke inngår i den faste turnusen. Anonymkode: 1e19a...41d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hos oss har vi fast tredelt turnus. Jobber vi ekstra, får vi 100 % overtidsbetalt. Blir vi syk til en ekstravakt, går vakten til noen andre. Vi kan ikke levere egenmelding for en vakt som ikke inngår i den faste turnusen. Anonymkode: 1e19a...41d Dette gjaldt ikke en overtidsvakt ettersom jeg ikke jobber 100%. Men ta kontakt med nsf om du er usikker. De hjelper deg. Fikk svar fra sjefen nå som beklaget seg. Hun hadde undersøkt å jeg hadde rett på betalt. hi Anonymkode: ecf17...69a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #17 Skrevet 3. februar 2023 Noe ser ut til å se litt ned på de som bruker egenmeldinger eller omsorgsdager, men det er veldig forskjellig hva som trengs. Sykdom og skade rammer ikke jevnt så noen har mer behov for dette enn andre. Noen har egne foreldre som en pensjonister og som kan passe barna når de er syke, men de fleste må ta disse dagene selv. Noen ser til å tro at egenmeldingsdager er fridager (mulig noen også ser på omsorgsdager slik). De holder oversikt over hvor mange dager de har brukt og passer på å ha et jevnt forbruk. Noen er ikke fullt så skarpe. Vikarbyrå er ikke ukjent med henvendelser fra vikarer som lurer på hvor mange egenmeldingsdager de har igjen ettersom de f.eks. skal på helgetur.... Anonymkode: b1606...8c7
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #18 Skrevet 3. februar 2023 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden): Arbeidsmiljøloven gjelder i det private også, så jo, slik har man det i det private også gitt. Det er sløsing av ressurser å dra til legen unødvendig. Utover det ser jeg ikke helt forskjellen, mener du at man ikke får lønn for sykmeldingsdager? Hvorfor er det annerledes om det er en vanlig turnusvakt? Det er et problem med ufrivillig deltid i helsesektoren, og mange jobber ufrivillig ekstravakter for å kunne forsørge seg selv. Og da mener du at siden de ikke er så heldige å ha en forutsigbar lønn så bør de ikke få sykepenger heller? HI, dette bør du ta opp. Forhåpentligvis er det en glipp, i verste fall er det en praksis. Glippen må ordnes opp i, praksisen avsluttes😅 Men man må vel dokumentere at man er syk dersom man ikke kan jobbe ekstravakten likevel? Så framt man ikke kan bruke egenmeldingsdager. Dette er jo nødt til å bli utnyttet mange steder altså. Hva om vikaren for vikaren også blir syke? Da må arbeidsgiver ut med lønn til tre personer for en og samme vakt? Det er jo ganske så vanvittig...... Anonymkode: cd4df...97d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #19 Skrevet 3. februar 2023 Jøss! Dette er vel en ordning som kan utnyttes? Her jeg jobber får vi ikke betalt så lenge man ikke møter opp. Men: har du rett på betaling sier du selvsagt ifra. Anonymkode: a38e5...92d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #20 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Jøss! Dette er vel en ordning som kan utnyttes? Her jeg jobber får vi ikke betalt så lenge man ikke møter opp. Men: har du rett på betaling sier du selvsagt ifra. Anonymkode: a38e5...92d Alle har krav på lønn ved sykdom, du også. Arbeidstaker som har vært i arbeid i minst 4 uker og som blir arbeidsufør på grunn av sykdom, har rett til sykepenger fra trygden i inntil 1 år. Dette følger av folketrygdloven § 8-2, § 8-4 og § 8-12. Anonymkode: e8711...8ae
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #21 Skrevet 3. februar 2023 Nå spør jeg bare fordi jeg er nysgjerrig. Kan det bety at arbeidsgiver ender opp med å lønne tre personer for samme vakt? Den som egentlig skulle hatt vakta og som sikkert har den i turnusen og lønnes etter det, den som meldte seg til ekstravakt men ble syk og så til sist den som blir satt inn for den som tok ekstravakta og som faktisk jobber den. Ikke rart det er dyrt med det høye sykefraværet som er i helse og omsorg om det lønnes både dobbelt og trippelt. Anonymkode: 033fe...295
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #22 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nå spør jeg bare fordi jeg er nysgjerrig. Kan det bety at arbeidsgiver ender opp med å lønne tre personer for samme vakt? Den som egentlig skulle hatt vakta og som sikkert har den i turnusen og lønnes etter det, den som meldte seg til ekstravakt men ble syk og så til sist den som blir satt inn for den som tok ekstravakta og som faktisk jobber den. Ikke rart det er dyrt med det høye sykefraværet som er i helse og omsorg om det lønnes både dobbelt og trippelt. Anonymkode: 033fe...295 det stemmer. ser vi at det kan være et mønster så får du iallefall ikke vakter i god tid, men brukes kun når vi ringer for vakt samme dag. Og det igjen gir mindre forutsigbarhet for folk i små stillinger, turnusansvarlig hos oss flyller sjelden vaktlister en uke frem i tid. det er for dyrt dessverre Anonymkode: c17c5...18c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #23 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nå spør jeg bare fordi jeg er nysgjerrig. Kan det bety at arbeidsgiver ender opp med å lønne tre personer for samme vakt? Den som egentlig skulle hatt vakta og som sikkert har den i turnusen og lønnes etter det, den som meldte seg til ekstravakt men ble syk og så til sist den som blir satt inn for den som tok ekstravakta og som faktisk jobber den. Ikke rart det er dyrt med det høye sykefraværet som er i helse og omsorg om det lønnes både dobbelt og trippelt. Anonymkode: 033fe...295 Ja, det kan skje. Om den som opprinnelig hadde vakta ble syk, de fikk inn en vikar som også ble syk, og en tredje person måtte faktisk ta vakta. Da blir det trippel lønn for en og samme vakt. Men det gjelder ikke bare i helsevesenet da, det gjelder i arbeidslivet i det hele tatt. Vi har krav på sykepenger her til lands, i alle slags yrker. Hilsen butikksjefen (som i slike tilfeller ender med å jobbe dobble og triple vakter selv, for å ikke sprenge lønnsbudsjettet) Anonymkode: e8711...8ae
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. februar 2023 #24 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg må bare si at jeg ser mange ekstravakter som utnytter systemet. ja du skal få være syk selv om du tok på deg den vakten. men hva når det skjer gang på gang? og gjerne den ekstravakten de sa ja til i går kveld og idag er syk til. Og det er noe forunderlig med at det er massivt fravær på helger men når det er røde dager da er ingen syke??!! Da mister man jo hellligdagstillegget gitt.. eller syk ca hver 2-3. uke.. Men jeg som har fraværstatistikk på en dag hvert 2-3 år og nå bikket siste unge 13 år og jeg beregnet at jeg har brukt 4 sykt barn dager på de 13 åra... mannen hadde brukt 2 jeg skjønner vel ikke sånt. vi har 20 % fraværsprosent nå... sukk og stønn... mest syke unger, operasjoner og jobburelatert.. Anonymkode: c17c5...18c Man mister ikke helligdgstillegget selv om man er syk, så om dette er hele «beviset» ditt for falskt sykefravær så faller det fra hverandre. Ja, arbeidsgiver kan risikere å betale for samme vakten mange ganger. Om vikaren for vikaren blir syk, må rbeidsgiver betale. Men, dersom noen er kronisk syke, så kan arbeidsgiver søke om å få refusjon fra første krone, og har da ingen utgifter (så sant vikaren ikke også blir syk). Dersom man ikke setter inn vikar i det hele tatt vil faktisk arbeidsgiver ha inntekt på dette. En arbeidstaker som ofte er syk på ekstravakter vil nok etterhvert ikke få noen av dem. Mulig den som ikke får dem vil kunne lage noe bråk, men arbeidsgiver har ikke nødvendigvis noen dårlig sak dersom det kan dokumenteres et høyt fravær på ekstravakter fra en person. Dersom arbeidsgiver mistenker falske egenmeldinger kan de bestrides, og en arbeidsgiver kan også frata en ansatt retten til å bruke egenmelding. Anonym bruker skrev (1 time siden): Men man må vel dokumentere at man er syk dersom man ikke kan jobbe ekstravakten likevel? Så framt man ikke kan bruke egenmeldingsdager. Dette er jo nødt til å bli utnyttet mange steder altså. Hva om vikaren for vikaren også blir syke? Da må arbeidsgiver ut med lønn til tre personer for en og samme vakt? Det er jo ganske så vanvittig...... Anonymkode: cd4df...97d Man trenger ikke dokumentere at man er syk annet enn å gi beskjed ( bruke egenmelding) selv om man er syk på ekstravakt, men i noen tilfeller kan arbeidsgiver kreve det likevel. Da må arbeidsgiver ha grunn til å tro at du ikke er syk likevel.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2023 #25 Skrevet 3. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Noe ser ut til å se litt ned på de som bruker egenmeldinger eller omsorgsdager, men det er veldig forskjellig hva som trengs. Sykdom og skade rammer ikke jevnt så noen har mer behov for dette enn andre. Noen har egne foreldre som en pensjonister og som kan passe barna når de er syke, men de fleste må ta disse dagene selv. Noen ser til å tro at egenmeldingsdager er fridager (mulig noen også ser på omsorgsdager slik). De holder oversikt over hvor mange dager de har brukt og passer på å ha et jevnt forbruk. Noen er ikke fullt så skarpe. Vikarbyrå er ikke ukjent med henvendelser fra vikarer som lurer på hvor mange egenmeldingsdager de har igjen ettersom de f.eks. skal på helgetur.... Anonymkode: b1606...8c7 Jeg har full forståelse for at noen ikke har immunforsvar, at kropper kan være ødelagte og at noen har partnere som ikke kan passe syke barn., syke foreldre, storfamiliesykdom... Men av og til så tror jeg noen har lavere grense for å velge å være hjemme med det syke barnet feks. eller at litt snufs og ubehag er ok for å være syk. og om jeg skulle jobbet kveld eller helg så er terskelen for å ringe inn sykt barn ganske høy. noen skulle da ha passet det barnet mens jeg var på jobb uansett? noen av mine sykt barn dager valgte jeg feks å bruke den gangen mannens firma ville få dagbøter i millionklassen om han ikke jobbet seg ferdig. det passet dårlig for min jobb og men jeg ville ikke være årsak til det, jeg ble jo erstattet av noen.. Jeg Anonymkode: c17c5...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå