Gå til innhold

Noen som har skyvedør av nyere dato?

Anbefalte innlegg

Vi skal lage et nytt rom som ikke blir så stort. Jeg tenker derfor at skyvedør ville vært genialt for ikke å bruke av plassen i rommet og siden døren vil møte på en annen dør hvis den slår ut i gangen. Spørsmålet er om skyvedører er like lydtette som vanlige dører? Blir det noen åpning noe sted (under/over) eller vil det fungere fint til et barnerom der barn skal sove selv om det er lyder i gangen utenfor  fra større barn som også har rom der?

Er du fornøyd med din skyvedør og ville du valgt det igjen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva slags skyvedør har du?

Anonymkode: a5e70...69b

Fortsetter under...

Selv vanlige innedører kommer i flere prisklasser, og lydtettheten er en del av det du betaler for når du velger en dyrere dør. Dørene kan se helt like ut, vi har f.eks en mer lydtett dør inn til do enn inn til soverommet, men du ser ikke forskjell på dem når du bare ser på dem.

Skyvedører er praktiske når plassen er liten, men de er av de minst lydtette dørene du kan få.

Vi har skyvedør mellom kjøkken og spisestue, veldig greit å kunne lukke litt mellom, men lydtett er det overhodet ikke.

Anonymkode: fd04c...d85

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi skal lage et nytt rom som ikke blir så stort. Jeg tenker derfor at skyvedør ville vært genialt for ikke å bruke av plassen i rommet og siden døren vil møte på en annen dør hvis den slår ut i gangen. Spørsmålet er om skyvedører er like lydtette som vanlige dører? Blir det noen åpning noe sted (under/over) eller vil det fungere fint til et barnerom der barn skal sove selv om det er lyder i gangen utenfor  fra større barn som også har rom der?

Er du fornøyd med din skyvedør og ville du valgt det igjen? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva slags skyvedør har du?

Nå er det vel helst andre veien man vil forhindre støy;) Ut fra barnerom. Barn som sover våkner jo ikke lett, så lyder utenfor er ikke et problem. Skyvedører pleier ikke være særlig lystett, da de gjerne er lette, og med litt mellomrom over og under for å gli lett, men det kan sikkert finnes. 

Anonymkode: db74b...26f

Har skyvedør til det ene barnerommet. Jeg flyttet i en treroms og lagde et ekstra soverom på del av kjøkkenet til barn nummer to. Så han har rom som vender inn mot kombinert kjøkken/stue. Det fungerer veldig fint, sover godt og lydisolasjonen er helt ålreit begge veier. 

Vet ikke merket på døren, men den er typ den billigste vi kunne finne og veier svært lite. 

Anonymkode: 79553...f14

Annonse

Takk for svar alle sammen! Det er når den yngste skal  prøve å sovne at vi trenger lyddemping mest. Eldre søsken med besøk er ikke nødvendigvis så stille. 😉

Godt å se at det fungerer for barnerom!  😀

Fornax skrev (1 time siden):

Takk for godt tips! Er 30 db god lyddemping? Det sier meg dessverre lite. Blir det som en vanlig dør? Jeg tittet på bildene, men lurer på om det går an å bygge døren inn i veggen, slik at det bare er selve skyvedøren og ikke sidedelen som er synlig? Vi skal sette opp ny vegg.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for godt tips! Er 30 db god lyddemping? Det sier meg dessverre lite. Blir det som en vanlig dør? Jeg tittet på bildene, men lurer på om det går an å bygge døren inn i veggen, slik at det bare er selve skyvedøren og ikke sidedelen som er synlig? Vi skal sette opp ny vegg.

Ja, det finnes slik skyvedør som er inni veggen og som tilfredsstiller 30dB. Må sikkert bestilles via en byggvarebutikk eller gjennom en tømrer.

Her kan du lese om lyd

https://www.swedoor.no/sporsmaal-og-svar/hvor-mye-er-ulik-db-i-doren-hva-horer-man-igjennom-doren

Endret av Fornax
Fornax skrev (8 timer siden):

Ja, det finnes slik skyvedør som er inni veggen og som tilfredsstiller 30dB. Må sikkert bestilles via en byggvarebutikk eller gjennom en tømrer.

Her kan du lese om lyd

https://www.swedoor.no/sporsmaal-og-svar/hvor-mye-er-ulik-db-i-doren-hva-horer-man-igjennom-doren

Takk for svar! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...