Gå til innhold

Skilpadde som kjæledyr

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring, men meldte meg inn i en gruppe på Facebook når sønnen ønska seg det og innså at det ble for mye jobb. Er flere ulike skilpadder, noen går i hi (må legges i eget kjøleskap), noen trenger ikke hi, noen må ha vann å leve i, andre ikke… anbefaler å sjekke ut grupper på Facebook, de folka der kan virkelig alt 

Anonymkode: 6093c...424

Vannskilpadde eller landskilpadde?

Kjenner en som har landskilpadde. Veldig morsomme dyr synes jeg.

Men det er en del å tenke på.

De trenger plass, de trenger varme, de fleste rasene er sosiale flokkdyr så man bør ha to og da ha stor nok plass til at de har både fellesområder og områder å trekke seg tilbake på. De skal ikke håndteres mer enn høyst nødvendig, ikke bæres på, løftes opp osv for det blir de stresset av. De er ofte bærere av salmonella, som de ikke selv blir syke av, men de kan smitte deg, så det er viktig å vaske hendene etter håndtering.

Han jeg kjenner har et ganske stort område til de inne, med varmelamper, gjemmesteder osv. Midt på sommeren når det er som varmest her i Norge har han dem i en innhegning i hagen, ligner en kanin-innhegning, for der har han hønsenetting over også for å beskytte de mot alt fra fugler til katter som kan gå inn til dem.

Husk at de lever veldig veldig lenge, ikke et 12-års prosjekt som en hund liksom. Den ene min bekjente har er over 70 år gammel og arvet etter hans far.

Anonymkode: 2a3a9...1c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...