Gå til innhold

Når merket dere adhd på deres jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min er kun 5 år. 
Hun er elskelig og skjønn, for det første. Men, jeg har en litt vond følelse. Hun er «slitsom», mer enn søsken (men de var veldig rolige). Med slitsom mener jeg konstant noe å utsette på ting, skal ha ting på sin måte, bruker ca 30 min på å sovne på kvelden og det er mye om og men. Sitter sjeldent lenge i ro, gjerne under ved bordet, ned opp ned osv. Prater mye. Og det er generelt mere «styr» med henne. 
Hun liker mere gutteting/leker og liker gjerne litt voldsomme leker. På en annen side kan hun også sitte lenge å tegne/perle. 
Hun er mye mer «ekstra» enn de andre barna. Har vi besøk kan hun plutselig oppføre seg annerledes, som f.eks å tullerope: MAMMAAAA JEG SKAL HA IS!! Sånn snakker ho ikke til vanlig, men jeg blir jo skikkelig flau. 

Noen tanker?

Anonymkode: ab415...3c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi utredet eldste da han var 11 år, var lillesøster 4 år og vi kjente faktisk igjen mer på henne enn ham. Fordi hun tok seg voldsomt sammen i barnehagen og på skolen, kombinert med høy IQ, fikk vi likevel ikke utredet henne før hun også ble 11 år.

Trekk vi så ved henne var hyperaktivitet i stor grad at vi aldri kunne slippe henne ut av syne opp til hun ble 4-5 år, det ville vært livsfarlig. Hun brukte timesvis på å sovne om kvelden og sov urolig. Hørte ikke etter/fikk ikke med seg beskjeder. Utålmodig, rastløs, pellet i stykker alt mulig uten å mene det. Mistet, rotet bort og glemte alt mulig. Store reguleringsvansker, både var sengevæter (til hun ble 10,5 år), tisset på seg innimellom til hun var 6-7 år, slet med å kjenne sult/metthet, kunne finne på å gå ut midt på vinteren i joggesko og uten ytterklær fordi hun ikke kjente at hun ble kald osv., voldsomme raserianfall, veldig rigid ol. Kunne/kan sitte i evigheter å tegne/male og har en engels tålmodighet med de minste detaljer, men har null konsentrasjon når noe ikke er interessant. Satt aldri i ro på stolen under måltider (skled ned fra stolen, skulle bare osv.), kunne glede seg til kino for så å ville gå igjen 10 minutter ut i filmen fordi hun var helt overveldet av alle lydene og mistet interessen osv. Generelt veldig, veldig mye.

Ble mye negativt dette, men hun har masse positive egenskaper også, som at hun er utrolig empatisk og inkluderende og er godt likt, er veldig gavmild, kreativ og flink til å tegne og male, utrolig smart med resonnementer som langt overgår aldersnivået og uvanlig kunnskapsrik innen mange felt fordi hun via hyperfokus lærer seg enormt mye om ulike emner. Det blir aldri kjedelig med henne, krevende, ja, men ikke kjedelig. 

Anonymkode: 3fb76...437

Skrevet

Har merket det en i noen år allerede, hun er 7 nå. Henvisning sendes i vår. Søsken har også adhd. Har ventet med utredning til de andre var mer landet i sine diagnoser. 

Symptomene er typiske "jenteadhd". Jeg sier det fordi jeg er likedann, men  ble oppfattet umoden og svimete, fremfor en som trengte hjelp, noe som var/er vanlig med uoppmerksom type. Symptomer er uro, glemmer seg bort, glemmer beskjeder, ting. Hun diller, roter. Har et tordenvær av følelser, både evig lykke og raseri. Følelser på utsiden, vanskelig å regulere. Brukt lang tid på å kjenne igjen når hun må tisse/bli tørr nattestid. Blir fort sliten, orker ikke ettermidagsaktiviteter. Orker sjelden besøk lenge. Har ikke hatt utvikling i lesing/skriving siden første klasse. 

Fordi symptomene er mer innovervendte, er siste setningen essensiell for å bli tatt inn på bup, i alle fall her vi bor. Alt annet kan forklares med umodenhet, men når også lærer ser lite utvikling over tid og kan dokumentere det, endrer tonen seg. 

Vi mistenker altså uoppmerksom type på lillesøster. Bror har kombinert type, og selv om mye er likt, er også mye ulikt.  Også, ekstremt mange tilfeller av adhd i familien på begge sider, så vi har både genene og sammenligningsgrunnlaget. 

Poenget er, symptombildet kan variere fra barn til barn, men du har ditt sammenligningsgrunnlag og skal ta utgangspunkt i det. Tror likevel du vil slite med å få henne henvist før litt ut i skolen. Her blir symptombildet betraktelig forsterket kontra barnehage hvor det er mer rom for fysisk utfoldelse og mindre firkantede regler enn hva som er i et klasserom. Men, stol på magefølelsen, dokumenter mest mulig også i barnehagen, og få lærer på banen når den tid kommer. 

Anonymkode: 22adf...aa1

Skrevet

Som spedbarn. Altså, vi tenkte ikke at det var ADHD, men hun var en ekstremt krevende baby. 

Diagnostisert som femåring.

Anonymkode: 6b0b2...f8b

Skrevet

Hun var krevende fra 3 mnd alder med mye kolikk i 6 mnd. Sov ikke en hel natt før hun var 7 år. Jeg utrykte bekymring da hun var 4 år, men ble ikke hørt. Forsøkt utrede henne 3 ganger uten hell. Nå er hun 18 og et helt utrolig vanskelig menneske å omgås. Jeg sa i 1.klasse at om hun ikke får noe hjelp kommer hun til å ende opp uten venner. Jeg fikk rett, men alle så den snille hjelpsomme jenta (som ingen likte) som var så høflig mot de voksne. De så ikke den grusomme ungen som raserte rommet sitt i sinne fordi hun tok seg sammen hele dagen på skolen….

Anonymkode: 3865a...319

Skrevet

HI her. Her er det ingen sinne eller raseriutbrudd. I bhg sier de at hun er det barnet som er flinkest på å ta i mot beskjeder og gjennomføre det. Veldig selvstendig. Hun går på turn, og jeg ser at hun også der er en av de flinkeste på å høre etter beskjeder. Hjemme er det dog veldig mye mer om og men. 
Jeg vet ikke hva som er normalt eller forventet da de to eldste har vært så enkle å ha med og gjøre.

Hun sitter ikke rolig under måltid, så får ofte iPad for å få i seg maten. I bhg sier de hun sitter veldig pent. 
Hun er langt fremme på mange ting, kan skrive og regne høye tall. 
Har en ekstrem hukommelse. 

I bhg sier de hun er en populær lekekamerat og hun er veldig inkluderende og empatisk. Og det er mange som spør om hun vil være med hjem.

Men, jeg ser at når vi har besøk f eks klarer hun ikke alltid å «ta seg sammen». Kan plutselig finne på å kaste en leke i gulvet, for så å regulere seg inn igjen. Men andre må jo tro hun er dårlig oppdratt.

Så jeg vet ikke om dette er normalt eller at hun bare er litt ekstra…

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

HI her. Her er det ingen sinne eller raseriutbrudd. I bhg sier de at hun er det barnet som er flinkest på å ta i mot beskjeder og gjennomføre det. Veldig selvstendig. Hun går på turn, og jeg ser at hun også der er en av de flinkeste på å høre etter beskjeder. Hjemme er det dog veldig mye mer om og men. 
Jeg vet ikke hva som er normalt eller forventet da de to eldste har vært så enkle å ha med og gjøre.

Hun sitter ikke rolig under måltid, så får ofte iPad for å få i seg maten. I bhg sier de hun sitter veldig pent. 

I bhg sier de hun er en populær lekekamerat og hun er veldig inkluderende og empatisk. Og det er mange som spør om hun vil være med hjem.

Men, jeg ser at når vi har besøk f eks klarer hun ikke alltid å «ta seg sammen». Kan plutselig finne på å kaste en leke i gulvet, for så å regulere seg inn igjen. Men andre må jo tro hun er dårlig oppdratt.

Hun er også veldig ryddig, flink til å rydde opp etter seg.. rydder rommet sitt selv.

Skrevet

Ingenting du skriver i de 2 siste innleggene får meg til å tenke adhd. Et noe krevende barn med litt dårlige uvaner muligens. Bare det at hun regulerer seg inn igjen såpass kjapt som jeg får inntrykk av, tenker jeg er et helt normalt barn med temperament og vilje. Det er derimot ganske langt mellom temperament og vilje til adhd. Hun trenger heller ikke være dårlig oppdradd, og de fleste vil nok tenke hun er et vanlig barn som reagerer som barn flest. Likevel, du kjenner din best. Du ser, du hører, du sammenligner. Har du luftet tanken i barnehagen? Hva sier de der? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ingenting du skriver i de 2 siste innleggene får meg til å tenke adhd. Et noe krevende barn med litt dårlige uvaner muligens. Bare det at hun regulerer seg inn igjen såpass kjapt som jeg får inntrykk av, tenker jeg er et helt normalt barn med temperament og vilje. Det er derimot ganske langt mellom temperament og vilje til adhd. Hun trenger heller ikke være dårlig oppdradd, og de fleste vil nok tenke hun er et vanlig barn som reagerer som barn flest. Likevel, du kjenner din best. Du ser, du hører, du sammenligner. Har du luftet tanken i barnehagen? Hva sier de der? 

I bhg får hun utelukkende ros. Bare positivt å høre. Jeg spurte sist om hun hadde riktig barn på skjermen (ironi). Hun sitter pent ved bordet, venter pent på tur, tar i mot alt av beskjeder, rydder alltid, er en populær venn, moden for alderen osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun er også veldig ryddig, flink til å rydde opp etter seg.. rydder rommet sitt selv.

Jeg svarte lenger oppe, og jeg er enig med hun som skriver at dette siste ikke høres ut som ADHD. Jeg tror ikke jeg vet om noen barn (jeg er lærer også) med ADHD som er gode på å ta imot beskeder og flinke til å holde orden rundt seg. Man kan utvikle strategier for dette som voksen, spesielt på enkelte områder, men ikke som barn. Det kan selvfølgelig være unntak, men jeg ble mer skeptisk nå. Hun er fortsatt liten, så uroen du beskriver kan rett og slett bare skyldes personlighet og umodenhet også. Det er ikke uvanlig at en 5-åring er urolig under måltider eller endrer atferd når de er sliten etter en dag i barnehagen. For vår del var vår datter 12 år gammel før hun begynte å sitte noenlunde rolig under et måltid, da er man langt forbi normalen, liksom, og til dags dato (hun er 14 år nå), har hun aldri klart å rydde rommet sitt alene. Med medisiner klarer hun å rydde en del, men hun blir stadig distrahert underveis og kommer ut av det, eller (oftest) er så overveldet at hun ikke klarer å begynne. Jeg/vi må hjelpe henne.

Anonymkode: 3fb76...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...