Gå til innhold

Veneflon. Vondt å sette i?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke vondere enn andre sprøyter og blodprøver.

Pust med magen og se bort, tenk igjen og igjen nå på forhånd at det ikke er spesielt vond, det er bare nålen du er redd for og det er en irrasjonell angst.

Du tåler skrubbsår, blåmerker, hodepine og allverdens ting som er mye vondere, så det er bare den "angsten for nåla" som snakker.

Anonymkode: 6c643...1ad

Annonse

Kommer helt an på personen som setter den.
Noen ganger gjør det fryktelig vondt, andre ganger så kjenner man det knapt.

Er du redd så kan du kjøpe slikt bedøvelsesplaster man bruker på forhånd på apoteket

Anonymkode: 94e21...0ca

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke bruk bedøvelsesplaster med mindre du har veldig store årer

Anonymkode: 43a7b...285

Vet de sier det. Men jeg nekter uten emla. Er sinnsykt vondt.

Sist grein jeg meg til å få i albuen 

Anonymkode: d0353...f26

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke sinnsykt vondt. Og du gjør det mye vanskeligere med de plastrene

Jeg hadde lenge skikkelig angst for å måtte ta det noengang (før jeg hadde prøvd det). Klarte ikke tenke på det uten å få panikk. Nå har jeg tatt det mange ganger og syns verken det er vond eller fælt på noe annen måte. Veldig ofte er tanken på ting verre enn å faktisk gjøre det…. 

Anonymkode: a01b1...957

Litt ubehagelig på det verste, nesten umerkelig på det beste.  Helt umerkelig faktisk sist faktisk. Jeg har vanskelig årer å stikke i, så jeg gruer meg hver gang jeg skal ta blodprøver eller andre ting som må stikkes inn i årene mine.  Pass på å puste rolig, og mitt tips er å telle rolig inni deg, enten bare tall eller ting (en bil, to biler...) - det tipset fikk jeg av en sykepleier en gang, og det hjelper. Det gjør jeg hver gang jeg skal gjøre noe ubehagelig hos legen, tannlegen eller andre steder hvor det går an å gå inn i seg selv. Noen ganger gjør jeg det før andre ting jeg gruer meg til også, ikke for å flykte fra det ubehagelige, men for å samle meg og få vekk de negative tankene. 

(Høres dumt ut, men det virker)

Anonymkode: a0985...35f

Jeg har hatt veneflon mange ganger både på håndbaken, i albuene og på underarmen og en gang i beinet. Synes ikke det har vært vondt, det er bare et lite stikk som de fleste ganger har gjort mindre vondt enn blodprøver og det har heller ikke vært vondt å ha den sittende. Jeg har til og med glemt meg bort og bøyd armen med veneflonen i albuen og det var ikke vondt. 

Anonymkode: 46840...cac

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt veneflon mange ganger både på håndbaken, i albuene og på underarmen og en gang i beinet. Synes ikke det har vært vondt, det er bare et lite stikk som de fleste ganger har gjort mindre vondt enn blodprøver og det har heller ikke vært vondt å ha den sittende. Jeg har til og med glemt meg bort og bøyd armen med veneflonen i albuen og det var ikke vondt. 

Anonymkode: 46840...cac

Nei hvorfor skulle det være vondt å bøye albuen? Det kan man jo

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Et skrubbsår er vondere...

At angsten snakker, at ubehaget kommer pga angsten for nåler osv, det kan jeg forstå.

Men sinnsykt vondt er det ikke altså, da har du veldig lav smerteterskel.

Anonymkode: 6c643...1ad

Varierer utfra hvor dreven den som setter den er og hva slags årer du har. Jeg har tynne rulleårer og har opplevd opp mot 20 stikk før de får den inn. Da blir det litt vondt. Men dette er ikke vanlig, da. Sist jeg fikk, gled den rett inn. Ikke vondt i det hele tatt.

Pust med magen. Dette går fint.

Anonymkode: db06c...b10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...