Gå til innhold

Å fatshame

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en snutt fra rikets roast der det ble sagt om Martha at hun har et betjent gatekjøkken i nattbordskuffen. Kjente det provoserte meg. Men så kpm neste snutt og det omtalte en som hadde brukt seks år på å ta et fagbrev og altså da var mindre begavet. Jeg kjente ikke det i magen på samme måte. Hvorfor det? Er tjukk verre enn dum?

Anonymkode: 954c8...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

All forskning viser at fatshaming gjør problemet større både for personer med overvekt og personer med normalvekt som frå trigget spiseforstyrrelser som er potensielt invalidiserende og dødelige.

Da er den eneste motivasjonen som gjenstår gleden av å ødelegge andre for å føle seg overlegen selv. 

Jeg lo ikke av tjukkasvitsene, det er en veldig sliten form for humor.

Anonymkode: d3d41...e22

Skrevet

Om man kan litt om adferd og endringsarbeid så vet man at inspirasjon og endring fungerer best gjennom positiv forsterkning - ikke straff og negative konsekvenser

Anonymkode: c3e3a...693

Skrevet

Fatshaming gjør absolutt ingen overvekitge varig tynnere, de blir større.

Det er ganske pussig at folk klarer å overbevise seg selv at de gjør en eller annen form for samfunnstjeneste når de mobber andre mennesker sykere. Det belaster samfunnet langt mer, og stigmaet det opprettholder er beviselig mer helseskadelig enn overvekten.

Altså koster du og andre mobbere helsevesenet unødvendige utgifter, omtrent like konstruktivt som om du skulle gått rundt med slegge og knust kneskålene til folk med dårlig motesans fordi du må se på dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Om man kan litt om adferd og endringsarbeid så vet man at inspirasjon og endring fungerer best gjennom positiv forsterkning - ikke straff og negative konsekvenser

For mitt eget vedkommende er dette helt feil. Hvis jeg har lagt på meg litt, blir jeg kraftig motivert til å gå ned igjen hvis jeg føler andre legger merke til de ekstra kiloene. Om jeg får et snev av spiseforstyrrelser på veien er det helt ok. Det har jeg nok hatt hele mitt voksne liv, men det har aldri plaget meg, men tvert imot holdt meg skjerpet.

Anonymkode: 03569...ab1

Skrevet

Fatshaming gjør absolutt ingen overvekitge varig tynnere, de blir større.

Det er ganske pussig at folk klarer å overbevise seg selv at de gjør en eller annen form for samfunnstjeneste når de mobber andre mennesker sykere. Det belaster samfunnet langt mer, og stigmaet det opprettholder er beviselig mer helseskadelig enn overvekten.

Altså koster du og andre mobbere helsevesenet unødvendige utgifter, omtrent like konstruktivt som om du skulle gått rundt med slegge og knust kneskålene til folk med dårlig motesans fordi du må se på dem.

Haha. Nånei du. Tjukkasene må nok selv ta ansvar for hva de trykker i seg.

Anonymkode: 9ccd3...3cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For mitt eget vedkommende er dette helt feil. Hvis jeg har lagt på meg litt, blir jeg kraftig motivert til å gå ned igjen hvis jeg føler andre legger merke til de ekstra kiloene. Om jeg får et snev av spiseforstyrrelser på veien er det helt ok. Det har jeg nok hatt hele mitt voksne liv, men det har aldri plaget meg, men tvert imot holdt meg skjerpet.

Anonymkode: 03569...ab1

Å legge merke til er noe annet en å få folk til å skamme seg. Å si noe til deg privat/privat setting og å rope det ut på torget kan heller ikke sammenlignes. 

Skrevet

Det å shame noen fører sjelden til endring, bare en større bør på skuldrene. De fleste med overvekt ønsker jo ikke å være overvektig, men psykiske eller fysiske trekk ved kroppen gjør at det er vanskelig å gjøre noe med det. F.eks. har bakteriekulturen i tarmen mye å si. To stykker kan spise det samme, hvor den ene er slank og den andre overvektig om f.eks. tarmkultur og/eller forbrenning er annerledes. Mange medisiner gjør også at man legger på seg.

Det er så mange som automatisk synes å tro at en som er kraftig ikke har selvkontroll eller at den som er kraftig har psykisk sykdom og burde løse dette ved å ta seg sammen. En som har har osteoporose og knekker en fot vil ikke få beskjed om å ta seg sammen slik at bein og bindevev blir riktigere. 

Det interessant at mange av de som ser ned på kraftige tror at ved at de selv ikke er kraftige så er det fordi de er flinkere og bedre mennesker at de har bedre selvkontroll, bedre psyke, kan ta seg sammen; at dette er en bragd der andre feiler og at de dermed har en rett til å "motivere" andre og at de dermed gjør andre en tjeneste når det motsatte er tilfelle. 

Anonymkode: 7252c...73d

Skrevet

Jeg liker ikke shame-humor PUNKTUM

Jeg vet det er en greie nå men jeg finner det ikke morsomt. 
Når det er sagt så stikker det mest når det shame for ting man ikke kan noe for. Jeg får vondt inni meg. 
Å shame for dumme valg kan til nøds gå, å shame utseende eller et handikap er bare trist. 

Anonymkode: 81258...024

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Haha. Nånei du. Tjukkasene må nok selv ta ansvar for hva de trykker i seg.

Anonymkode: 9ccd3...3cd

Det samme gjelder i så tilfelle for de kunskapesresistente.

Skrevet

Synd at enkelte aldri slutter å være en mobber.

Anonymkode: 1285f...234

Skrevet

Dritt som kommer under en roast rikker meg ikke en millimeter. Det kan være så drøyt det bare vil, det er nå hele hensikten og noe en må tåle når en stiller seg til disposisjon. Hvis en blir fornærmet er det på tide å ikke se på roast.

Om det er morsomt er jo en annen sak. 

Anonymkode: c31f6...10b

Skrevet

Jeg vil tro du reagerer mer på overvektshumor fordi det enten treffer deg selv mer eller fordi det har vært mer oppe i media at fatshaming er et problem enn at det er problematisk å shame de dumme.

Anonymkode: 5bc63...f50

Skrevet

Noen ganger må man ta i bruk sterke virkemidler for å "nå inn" til tilhørerne. Og her inne ser det ut til æ være særdeles vanskelig for deltakerne å avkode budskap. 

Anonymkode: fa92f...d30

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Noen ganger må man ta i bruk sterke virkemidler for å "nå inn" til tilhørerne. Og her inne ser det ut til æ være særdeles vanskelig for deltakerne å avkode budskap. 

Anonymkode: fa92f...d30

Nei, det er aldri nødvendig å ty til slikt om man har en god sak. 

Anonymkode: 9bb7a...a5d

Skrevet

Er ingen som svarer på hi. Er det verre å gjøre narr av fett enn av dumhet og hvorfor/hvorfor ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er ingen som svarer på hi. Er det verre å gjøre narr av fett enn av dumhet og hvorfor/hvorfor ikke?

Det er da ikke innafor å gjøre narr av noen, ergo er det verken verre eller bedre. 

Anonymkode: 9bb7a...a5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Gjøre narr av noen er ikke greit uansett! 

Anonymkode: 030cd...310

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fedme ses i sammenheng med lavere verdi og en hel del negative karaktertrekk og f.eks dårlig hygiene ML er overvektig, det er fullstendig umulig å benekte.

Å si i en roast at noen er dum trenger ikke ha rot i virkeligheten og det er på ingen måte sikkert at mottaker identifiserer seg med lav intelligens, eller at publikum ser vedkommende slik. Vedkommende har jo blant annet en karriere i showbiz. 

I andre settinger kan nok tulling med noens intelligens være vel så kjipt.

Jeg har et familiemedlem som har klare utfordringer med eget evnenivå. Jeg ville aldri spøkt med det. Vi spøker om andre ting men når det gjelder ting som kan knyttes til dette, passer jeg på å aldri gjøre noe annet enn å skryte av ting hen har oppnådd fordi hen har et pågangsmot som har kompensert for det i mange sammenhenger. Å si ting som kunne påvirket hens selvtillit negativt kunne  ødelagt veldig mye.

Skrevet

Ryddet for hetsende ytringer, negativ brukerdebatt, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, mod.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Så en snutt fra rikets roast der det ble sagt om Martha at hun har et betjent gatekjøkken i nattbordskuffen. Kjente det provoserte meg. Men så kpm neste snutt og det omtalte en som hadde brukt seks år på å ta et fagbrev og altså da var mindre begavet. Jeg kjente ikke det i magen på samme måte. Hvorfor det? Er tjukk verre enn dum?

Du ble krenket, ja. Klassisk...😴😴😴

Anonymkode: 45b04...cba

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du ble krenket, ja. Klassisk...😴😴😴

Anonymkode: 45b04...cba

Hvor kom det fra? Jeg er slank selv, og jeg har brukt normert tid på en mastergrad, så ingen av temaene berører meg personlig. Stusser da over hvorfor jeg reagerer med på tjukkas-humor. Det skulle tilsi at jeg syns det er verre enn dum, og måtte jeg velge ville jeg vært tjukk heller enn dum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.1.2023 den 10.49):

Vi kjenner det "i magen" fordi vi er totalt naturalisert og hjernevasket. Det gir mer beundring fra samfunnet å være en tomhjernet, men slank bimbo, enn å være en overvektig professor. Når du merket det i magen, er det jo fordi hele den skjulte læreplanen vi vokser opp med, forteller oss at fett er skammelig og ekkelt.

Anonymkode: 4b34c...623

Skrevet

Vi kjenner det "i magen" fordi vi er totalt naturalisert og hjernevasket. Det gir mer beundring fra samfunnet å være en tomhjernet, men slank bimbo, enn å være en overvektig professor. Når du merket det i magen, er det jo fordi hele den skjulte læreplanen vi vokser opp med, forteller oss at fett er skammelig og ekkelt.

Tenker du på ff? For hun har faktisk bidratt med langt mer enn en overvektig professor har.

Anonymkode: 7e454...151

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tenker du på ff? For hun har faktisk bidratt med langt mer enn en overvektig professor har.

Anonymkode: 7e454...151

Jeg tenker ikke på noen konkrete, hvor har du det fra? Og hvem er ff? Det var en generell betraktning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...