Gå til innhold

Burde sosiale media plattformer ta mer ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske lei av at sosiale media slipper unna alt ansvar. 

Eks1: Man har varer ute på markedsplass på FB. Så kommer det nesten alltid en melding om å legge ut forsikring for å sende en vare. Vel de fleste vet nå at dette er svindel, allikevel er det sjeldent rapportering fungerer. 

Eks2: Tindersvindleren og alle andre typer kjærlighetssvindlere. Mange av de som har fått bildene sine misbrukt vet dette, men de når ikke frem for å rapportere om det. Det samme gjelder de som er blitt svindlet. 

Eks3: Stalkere, mobbere og de som driver med utpressing.... De har fritt så og si spillerom. 

Hva om man hadde et eksternt nettside med register hvor man kunne registrere slike profiler med en beskrivelse. Dette ville ikke bli publisert ut, men la oss si noen rapporterer en konto på Facebook. Facebook vil få beskjed om at det er registrert en sak og må sjekke den opp. Blir flere blir lurt av samme profil som er alt registrert så må Facebook ta deler av straffen. 

Anonymkode: 81d6c...4b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før annonserte man i aviser. Er det avisens feil at en svindler setter inn en kontaktannonse eller en salgsannonse?

Anonymkode: 5eb1d...683

Skrevet

Eks en: det overlever man. Det trenger ikke være en falsk profil selv om de forsøker svindel.

Eks to: de som kaster seg over tindlersvindleren er passe naive. Man blir da ikke med en mann man har møtt en gang på reise!? Bruk av falske bilder er en risiko man tar om man legger ut bilder selv.

Eks tre: mange av mediene er ikke norskeide, og dermed vil definisjon av mobbing og stalking være annerledes enn i Norge.

Jeg foreslår at mennesker hemmer skjerper seg og tenker seg om to ganger før man er dum jeg.

Jeg fikk forresten bildene mine stjålet og lagt inn på en datingapp. Han jeg var sammen med den gangen var ikke særlig blid på meg da han fant det ut. Men han fant det ut før meg da. Og i Norge har vi noe som heter «slett meg» som hjelper med slike ting. Vi må slutte å være naive og tro at alt vi legger ut selv er trygt å legge ut.

Anonymkode: 2795c...f23

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Eks en: det overlever man. Det trenger ikke være en falsk profil selv om de forsøker svindel.

Eks to: de som kaster seg over tindlersvindleren er passe naive. Man blir da ikke med en mann man har møtt en gang på reise!? Bruk av falske bilder er en risiko man tar om man legger ut bilder selv.

Eks tre: mange av mediene er ikke norskeide, og dermed vil definisjon av mobbing og stalking være annerledes enn i Norge.

Jeg foreslår at mennesker hemmer skjerper seg og tenker seg om to ganger før man er dum jeg.

Jeg fikk forresten bildene mine stjålet og lagt inn på en datingapp. Han jeg var sammen med den gangen var ikke særlig blid på meg da han fant det ut. Men han fant det ut før meg da. Og i Norge har vi noe som heter «slett meg» som hjelper med slike ting. Vi må slutte å være naive og tro at alt vi legger ut selv er trygt å legge ut.

Anonymkode: 2795c...f23

Helt enig! 

Det er faktisk fremdeles lov å bruke hodet og tenke en tanke eller to, før man klikker "send". 

Anonymkode: 345ef...f82

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg fikk forresten bildene mine stjålet og lagt inn på en datingapp. Han jeg var sammen med den gangen var ikke særlig blid på meg da han fant det ut. Men han fant det ut før meg da.

Hvordan fant han ut at dine bilder var på en datingapp - var han også der...?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan fant han ut at dine bilder var på en datingapp - var han også der...?

Nei, folk har vel venner og bekjente? 

Anonymkode: 98b81...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...