Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Skrevet 27. januar 2023 Jeg er 100% alene med ungene. Men ikke på papirene som barnebidrag er regnet ut fra. Det er fra 2015 og sier at far har ungene fredag-mandag annenhver helg. Slik er det ikke lenger. Jeg har i en «overgangsperiode» på altfor lenge tenkt at ting muligens ville endre seg og ungene ville være hos far litt mer (og far ønske å ha de mer), men etter flere år har det bare blitt mindre og mindre. Og nå har de ikke vært på overnatting hos far på langt over et år. Samarbeidet er langt fra bra, eller dvs, det kan fungere i perioder hvor far får gjennomslag for sine ønsker og forslag, men ellers er det lite medgjørlig. Jeg har i flere år håpet og prøvd å endre dette, men til ingen nytte. Nå betaler han rundt 2000,- for lite i bidrag hver mnd (ut fra bidragskalkulator), og jeg har prøvd å akseptere dette ved å heller spør han om han kan være med å spleise hvis ungene skal på f.eks rideleir og andre sosiale sammenkomster. Jeg får hele tiden til svar at bidrag skal dekke dette. Nå har jeg sett meg lei, siden han betaler kun bidrag og bidrar ellers ingenting. Ikke en eneste krone utover bidrag. Og ferie har han aldri hatt med dem i løpet av de 9 årene vi har vært fra hverandre. Det som stopper meg fra å søke endring av bidrag er at han garantert kommer til å starte krig og i tillegg nekte å betale bidrag før han blir trukket i lønn. Nå får jeg bidrag hver mnd og det har vært stabilt i mange år. Men sist jeg søkte endring satte han seg på bakbeina og nekta å betale, så veldig redd at dette skjer igjen. Nettopp fordi jeg er så avhengig av det han betaler i bidrag for å få hverdagen til å gå rundt. Jeg ønsker å endre det nå, både fordi jeg trenger penger til ungene nå i en økonomisk tøff tid og fordi jeg ønsker rettferdighet i forhold til barna. Hvis han ikke ønsker å ha de, kan han hvertfall betale for seg. Men jeg aner som sagt ikke hvordan jeg skal gjøre dette. Hvis han stopper å betale frem til nav trekker han i lønn, kan det fort gå 4 mnd +/- og jeg har ikke råd til å gå EN måned uten bidrag en gang 😬 Jeg har heller ingen som kan låne meg i mellomtiden og bidragsforskuddet er altfor lite til at det dekker nok. Kjenner at jeg er sint og frustrert over dette. Hvordan skal jeg gå frem for å ordne dette? Anonymkode: 7bcfd...0b0
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 Jeg ville søkt likevel. Og så kan du jo be om et kortvarig lån på sosialkontoret inntil du får bidraget for den perioden tilbakebetalt, så betaler du tilbake lånet på sosialkontoret. Ev. om du kan utvide en kontokreditt eller lignende. Det langsiktig beste nå er at du får det bidraget barna har rett på, spesielt nå som alle priser øker så mye. Anonymkode: b7e6b...50e
oslofrk Skrevet 27. januar 2023 #3 Skrevet 27. januar 2023 Jeg har akkurat gjort det selv. Far ble rasende og vil selvsagt ikke betale. Veldig slitsomt, men jeg må - for barnas beste. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 Søk bidragsforskudd. Og lever inn dokumentasjon på at samværet har blitt borte og at du i realiteten har ungene hele tida. Da kan de betale deg det du skal ha, selv om han opparbeider seg bidragsgjeld. Den skylder han jo da til innkrevingssentralen, ikke deg. Anonymkode: 5d6d1...853
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Søk bidragsforskudd. Og lever inn dokumentasjon på at samværet har blitt borte og at du i realiteten har ungene hele tida. Da kan de betale deg det du skal ha, selv om han opparbeider seg bidragsgjeld. Den skylder han jo da til innkrevingssentralen, ikke deg. Anonymkode: 5d6d1...853 Bidragsforskudd er søkt om, men det er jo bare en liten prosentdel av hva bidraget faktisk er på. Jeg trodde ikke nav betalte ut hele bidraget? Hi Anonymkode: 7bcfd...0b0
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Bidragsforskudd er søkt om, men det er jo bare en liten prosentdel av hva bidraget faktisk er på. Jeg trodde ikke nav betalte ut hele bidraget? Hi Anonymkode: 7bcfd...0b0 Kanskje en time med en saksbehandler hadde vært noe? Anonymkode: 5d6d1...853
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 Du må bare sende inn søknad og forklare hvordan samværet faktisk er, så blir det opo til han å motbevise det. Noe han ikke kan. (Vært gjennom samme regla selv). Søk bidragsforskudd (det er vel omtrent 1300 kroner?) også blir det bare en svær gjeld for han. Du får pengene tilslutt Anonymkode: 86911...c84
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 Søk uansett. Be om et møte med nav for å finne løsninger hvis bidraget midlertidig stopper opp. men her tror jeg kanskje jeg bare ville brukt MasterCard de mnd far trenerer utbetalingene, og så nullet kredittkortet når han blir trukket i lønn og du får pengene etterbetalt. Anonymkode: dec94...e33
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Søk uansett. Be om et møte med nav for å finne løsninger hvis bidraget midlertidig stopper opp. men her tror jeg kanskje jeg bare ville brukt MasterCard de mnd far trenerer utbetalingene, og så nullet kredittkortet når han blir trukket i lønn og du får pengene etterbetalt. Anonymkode: dec94...e33 Men et Mastercard vil vel rente seg opp på disse månedene? Hi Anonymkode: 7bcfd...0b0
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Skrevet 28. januar 2023 Bidragsforskudd er behovsprøvd. Er barnet over 11 år er det litt over 2000 kr mener jeg… men det spørs også på hvor mye du tjener. Søk endring. Du har bevisbyrden dersom du hevder samværet er lavere enn tidligere avtale. Men han må også uttale seg om hva det faktiske samværet er, så hvis han kommer med ro,ro til fiskeskjær svar så er det bevis nok 😂 Anonymkode: 0b5f4...930
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå