Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #1 Skrevet 26. januar 2023 Hvor mye hjelper de til hjemme? Hvor mye penger har de til disposisjon hver måned, og kommer disse pengene fra dere foreldre? Hva betaler de selv, og hva betaler dere? Anonymkode: a13f3...d32
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #2 Skrevet 26. januar 2023 Kan svare for 18åringen da hun var 17... Hjelper ikke til, at all. Jeg betaler trening og mobil, resten må hun betale selv. Hun jobber, og har gjort det i halvannet år. Hun har mer å rutte med enn jeg har hver mnd så hun får ingenting ekstra Anonymkode: fae16...e39
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #3 Skrevet 26. januar 2023 Hva slags jobb har hun? Anonymkode: a13f3...d32
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #4 Skrevet 26. januar 2023 Hun gjør ikke veldig mye hjemme, men litt. Tar ut av oppvaskmaskinen hver dag, bytter kattesand, lager middag innimellom, hjelper til med rydding og vasking når jeg ber om det. Hun får 1000 kr i uka. Da dekker Hun alt av klær, sminke, frisør, snop, fest, kino, gaver, mat som ikke spises hjemme ol. Vi betaler telefonutgifter, månedskort, spilletimer, legebesøk, kjøretimer ferier med oss ol. Anonymkode: b6542...183
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #5 Skrevet 26. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva slags jobb har hun? Anonymkode: a13f3...d32 hun jobber på McDonalds Anonymkode: fae16...e39
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #6 Skrevet 26. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): hun jobber på McDonalds Anonymkode: fae16...e39 Så bra!👍 Anonymkode: a13f3...d32
Twintipp Skrevet 26. januar 2023 #7 Skrevet 26. januar 2023 Hjelper til med det jeg spør om.. sier aldri nei. Men, er ikke verdensmester i å se ting selv! Jobber ikke, pga mye trening. Får penger av oss til det som trengs. Ikke mye fritid utenom idrett, så penger går som regel til mat.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #8 Skrevet 26. januar 2023 Begge mine to eldste 18 og 20 nå har gått veien om fagbrev, så de startet som lærlinger da de ble 18. Vi har da gjort det sånn at de fikk månedslønn av meg til de var ferdig med 2.klasse på vgs, fra de begynte som lærlinger har de klart seg selv. De fikk 1.000 kr måneden av meg uavhengig av hva de jobbet og tjente selv, det skal ikke være sånn at de taper pengene fra meg om de jobber, det kommer i tillegg. Det mener jeg er måten å motivere de til å jobbe på. De fikk mobil dekket, og det de trengte av klær. Men jeg kjøpte ikke den dyreste genseren bare pga merke og slike ting, de kunne få 500 kr til en genser og ville de ha en som kostet 900 måtte de legge i 400 selv. Da de begynte som lærlinger fikk de gratis kost og losji, men ellers ingenting av meg. Begge har jobbet fra de begynte på vgs. Så de har hatt det helt greit økonomisk. De har her "eid" underetasjen, og har måttet holde den i orden selv. Egen inngang, soverom, eget bad og kjellerstue. Rydding, støvsuging og vasking der har vært deres jobb. Ellers har de ikke gjort noe inne egentlig, men har vasket biler, klippet gress og slike ting når de har blitt bedt om det. Anonymkode: 09796...41e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #9 Skrevet 26. januar 2023 Får helt fnatt når foreldrene gir barna penger uten at de gjør noe hjemme. Det er skikkelig dårlig oppdragelse. Anonymkode: fe9e4...169
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #10 Skrevet 26. januar 2023 Nok en med dårlig oppdragelse her😂 Hun gjør svært lite. Har ansvar for dyra og egentlig rydde tingene sine, men hun roter mer enn hun rydder. Hun får 1000 i lommepenger, men vi dekker alt av klær, telefon, trening etc. At hun gjør så lite er et bevisst valg, hun har en diagnose som gjør at hun tidvis har svært lite energi. Hun bruker omtrent all sin tid på skole og trening, resten av tiden må hun hvile eller tilbringe litt tid med venner. Lillesøster på 14 gjør mer, men ikke veldig mye hun heller. Anonymkode: 9ef2e...080
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #11 Skrevet 26. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hun gjør ikke veldig mye hjemme, men litt. Tar ut av oppvaskmaskinen hver dag, bytter kattesand, lager middag innimellom, hjelper til med rydding og vasking når jeg ber om det. Hun får 1000 kr i uka. Da dekker Hun alt av klær, sminke, frisør, snop, fest, kino, gaver, mat som ikke spises hjemme ol. Vi betaler telefonutgifter, månedskort, spilletimer, legebesøk, kjøretimer ferier med oss ol. Anonymkode: b6542...183 4000 kr i mnd i rene lommepenger? Det var rått. Har dere flere barn? Anonymkode: 0d68e...c02
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #12 Skrevet 26. januar 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): 4000 kr i mnd i rene lommepenger? Det var rått. Har dere flere barn? Anonymkode: 0d68e...c02 Det er jeg enig i, det var helt vilt. Hun kommer til å få seg en skikkelig smell når hun skal stå på egne ben. 1000 kroner uken!? Anonymkode: 5be41...a62
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #13 Skrevet 26. januar 2023 Vår 17-åring gjør litt. Vasker klær uten å bli spurt, lager middag og hjelper til ellers. Får 1400 pr måned, men telefon og trening får hun utenom. Kjører henne en del også. Klær jeg mener er nødvendig, betaler jeg, resten kjøper hun selv. Anonymkode: 748ae...a35
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): 4000 kr i mnd i rene lommepenger? Det var rått. Har dere flere barn? Anonymkode: 0d68e...c02 Jeg skrev feil. 1000 i måneden, ikke i uka. Hun på 15 får det samme. Om du kan kalle det rene lommepenger er hei usikker på. Det dekker alt fra sokker til vinterjakke, gaver og kantinemat, men det holder. Anonymkode: b6542...183
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #15 Skrevet 26. januar 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg skrev feil. 1000 i måneden, ikke i uka. Hun på 15 får det samme. Om du kan kalle det rene lommepenger er hei usikker på. Det dekker alt fra sokker til vinterjakke, gaver og kantinemat, men det holder. Anonymkode: b6542...183 Det er jo en helt annen sak, 1000 kr mnd høres fornuftig ut. Anonymkode: 0d68e...c02
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #16 Skrevet 26. januar 2023 Begge har hjulpet til med det som trengs hjemme. De får mat og det som trengs hjemme, men klær og igrunn annet de vil ha har de kjøpt seg selv siden de har jobbet mye og tjent mer enn hva jeg sitter igjen med hver mnd. De har fått litt penger innimellom når den har spurt, om det er noe klær osv men ikke noe fast. Jeg enslig forsørger, fikk lite i bidrag så de har smiska litt med faren. Han han vært litt løsere med lommeboka de siste års. Før samlet han inn pengegaver om de fikk det til bursdag og jul, ungene har aldri sett de siden. Så de fant ut de ikke kunne ønske seg penger av noen og gjorde de det så måtte de få dette utenom bursdagsselskapet. Han har betalt førerkortet til degge. Ungene syns vi har en grei løsning her hjemme. De syns ikke jeg er kjip selv om jeg føler meg kjip. Muligens det er pga at jeg føler min lommebok er litt slank. Begge to syns det er gøy å jobbe og har jobbet mye, så dermed har de også endel inn hver mnd. Ingen har faste oppgaver hjemme, begge to tar ting når det må gjøres uten at jeg må mase. Ikke strøkent hjemme hos oss, men helt greit. Anonymkode: f01aa...00e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 En 16 åring som får 800kr mnd. (400 av oss, 400 av mor) Hun er hos oss annenhver uke. Hos oss har hun ansvaret for å holde kjøkkenet ryddig. Dette er en arbeidsoppgave hun har valgt selv og gjør det uten at vi må minne henne på det eller mase. Hva hun gjør hos moren sin aner jeg ikke. Hun har også en rimelig enkel barnevakt jobb hos noen naboer som hun tjener godt på. Anonymkode: fad4f...e00
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #18 Skrevet 26. januar 2023 Alle mine må hjelpe til hjemme. Jeg driver ikke hotell her 17åringen må støvsuge hver torsdag, har ansvar for å vaske badet annenhver uke (15åringen tar også annenhver uke), holde rommet sitt rent og i orden, lage middag 1 dag i uka og så er hun grei og kjører, og henter, lillesøster på trening dersom jeg må jobbe overtid. Begge jentene må smøre egne matpakker, sørge for at skittentøy kommer i kurven på badet, samt bidra med å hente post, tømme søpla og ryddet inn og ut av oppvaskmaskinen. 17åringen får 1500,- i mnd. Hun på 15 får 1000,- i mnd. Anonymkode: 1e882...2f4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Skrevet 26. januar 2023 Hun har fått 1000 + trening, månedskort (må ha for å komme seg til skolen) og mobil. Avsluttet treningsabo. nå så da får hun 1500 i mnd. Hun rydder (selvfølgelig) rommet, ellers hjelper hun når jeg spør. Liten leilighet så ikke all verdens å gjøre. Det hender hun rydder fellesområdene uoppfordret, men evnen til å se at det trengs vasking er fraværende 😄 Hun prøver å skaffe seg jobb, det er nok litt skummelt (ikke den mest for seg ungdommen). Hun vet at hun ikke får lommepenger etter fylte 18 (får hus og mat, mob. og månedskort da). Hun er alt i alt en super ungdom, lite drama og klaging. Anonymkode: 27277...8df
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #20 Skrevet 26. januar 2023 Vi har ei som blir 16 neste mnd. Hun går tur med hunden tirs,ons og torsdager, tar inn og ut av oppvasmaskinen, rydder rommet sitt, vasker badet hun bruker, støvsuger trappa og gangen. Hun får 250 kr i uka. Er det noe hun trenger, klær og slikt kjøper vi eller hun hvis hun vil bruke sine penger på det. Mobil, busskort betaler vi. Hjelper hun mer til så får hun mer Anonymkode: c4c9c...e85
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2023 #21 Skrevet 26. januar 2023 Hun har en dyr trening også som koster 3000 kr i året samt hver gang det er konkurranse nesten 2000 kr + mat og slikt. Itillegg drakter og utstyr. Nå skan hun på 2 konkurranser som blir 4000 kr til sammen på 2 mnd Anonymkode: c4c9c...e85
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #22 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hvor mye hjelper de til hjemme? Hvor mye penger har de til disposisjon hver måned, og kommer disse pengene fra dere foreldre? Hva betaler de selv, og hva betaler dere? Anonymkode: a13f3...d32 Min hjelper til ved behov. Den faste oppgaven er å ta ut av oppvaskmaskinen. Andre oppgaver, som jeg tildeler når det trengs, er lage/servere middag, sette i oppvaskmaskinen, støvsuge, lufte hunden, hjelpe til i hagen, sette bort varer, rydde, brette tøy. Vi gir ikke noen fast sum. Tenåringene får penger til bursdager og andre anledninger. Vi voksne kjøper alle klær til dem og alle nødvendigheter (toalettsaker o.l.), mens dyrere greier som sportsutstyr, musikkinstrumenter, trafikalt grunnkurs osv må de spare til. Anonymkode: 28124...8a5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #23 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alle mine må hjelpe til hjemme. Jeg driver ikke hotell her 17åringen må støvsuge hver torsdag, har ansvar for å vaske badet annenhver uke (15åringen tar også annenhver uke), holde rommet sitt rent og i orden, lage middag 1 dag i uka og så er hun grei og kjører, og henter, lillesøster på trening dersom jeg må jobbe overtid. Begge jentene må smøre egne matpakker, sørge for at skittentøy kommer i kurven på badet, samt bidra med å hente post, tømme søpla og ryddet inn og ut av oppvaskmaskinen. 17åringen får 1500,- i mnd. Hun på 15 får 1000,- i mnd. Anonymkode: 1e882...2f4 Hvordan kjører en 17-åring og henter lillesøster? Med moped? Anonymkode: 28124...8a5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #24 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Får helt fnatt når foreldrene gir barna penger uten at de gjør noe hjemme. Det er skikkelig dårlig oppdragelse. Anonymkode: fe9e4...169 Jeg er delvis enig, spesielt når de begynner å bli eldre. Men så er det sikkert slik at det funker for mange å gi månedslønn uten at det jobbes, mot at tenåringen selv er ansvarlig for en del egne utgifter. I tillegg er det verdi i å hjelpe til hjemme uten å få betalt. Et gjøremål skal ikke alltid knyttes opp mot penger, man hjelper til fordi man er i familie og alle må bidra. Mine barneskolebarn får 40 kroner i uka uansett. De får ikke penger for å gjøre vanlige ting som å rydde rommet og støvsuge, men de kan tjene mer hvis de gjør andre oppgaver. De kronene får de for å kunne begynne å kjenne på hvordan det er å ha penger, hvor det er lurt å bruke dem (man får mer for 40 kroner på Rema enn i kiosken i hallen), og kjenne litt på sparing. Anonymkode: 48875...e78
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #25 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvordan kjører en 17-åring og henter lillesøster? Med moped? Anonymkode: 28124...8a5 Det er ikke lov å sitte to på moped. Men lett motorsykkel, firehjuling, mopedbil og traktor kan de kjøre to med. Anonymkode: 09796...41e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå