Gå til innhold

Kan dette stemme (ang verdivurdering)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk i dag verdivurdering av boligen vår, og den ble vurdert til på kronen samme beløp som for 7 år siden. I mellomtiden har vi pusset opp bad, lagt nytt gulv, koblet oss til offentlig kloakk, drenert grøft og malt en del. Oppussing tilsvarende kostnad ca 500 000. Hvordan kan dette være riktig?? Samme megler til og med. Noen som har peiling?

Anonymkode: 67ab7...b5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig marked

Anonymkode: fc1c2...a94

Skrevet

Det er ikke alltid det hjelper å pusse opp. I tillegg er har boligprisene sunket. Verdien på min bolig har økt med ca 700 000 på 10 år. Og det mest fordi det plutselig ble et populært område å bo i

Anonymkode: ce41f...f3c

Skrevet

Prisen bestemmes mest av hvor huset/ tomta ligger og ikke nødvendigvis av hvordan badet ser ut. Drenering og tilkobling av kloakk burde trekke opp, men jeg tror veldig mange ikke tenker over ting som ikke synes. Og hvis dere bor i et område få vil bo i vil ingenting trekke opp prisen uansett. 

Anonymkode: 6241c...036

Skrevet

Takk for svar. Vi har egentlig hatt tidligere to takster. Den første i 2016 før all oppussing er altså identisk med dagens. Den andre er fra 2019, og kom etter at badet var pusset opp, men ikke de øvrige tingene. Da gikk taksten opp 35 000. Den var altså høyere for fire år siden enn i u dag! Er ikke det fortsatt rart da, med tanke inflasjon og videre utbedring? 

Skrevet

Dere kan prøve flere meglere og se om de vurderer det annerledes? 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Dere kan prøve flere meglere og se om de vurderer det annerledes? 

Ja, det har jeg tenkt. Men de tar jo nesten 4000 bare for det 😖

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar. Vi har egentlig hatt tidligere to takster. Den første i 2016 før all oppussing er altså identisk med dagens. Den andre er fra 2019, og kom etter at badet var pusset opp, men ikke de øvrige tingene. Da gikk taksten opp 35 000. Den var altså høyere for fire år siden enn i u dag! Er ikke det fortsatt rart da, med tanke inflasjon og videre utbedring? 

Det er mye utbygging rundt oss. Vi har tenkt å høre med utbygger om de vil kjøpe tomten vår. Det er mye tomt, men lite hus. Og kanskje det er attraktivt for dem. Det har vi et tynt håp om.

Skrevet

Kanskje den forrige taksten var feil. 

Anonymkode: 47021...f4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det har jeg tenkt. Men de tar jo nesten 4000 bare for det 😖

Oi! Før, da vi solgte fire år siden) , var det mange som tilbød gratis verdivurdering, men de gjør kanskje ikke det lenger? 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (8 minutter siden):

Oi! Før, da vi solgte fire år siden) , var det mange som tilbød gratis verdivurdering, men de gjør kanskje ikke det lenger? 

Nei, bare om du bruker dem til salget etterpå. I alle fall etter det jeg ser. Men er veldig åpen for tips 🤗

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje den forrige taksten var feil. 

Anonymkode: 47021...f4f

Det er to ulike takster. Den forrige var høyere enn den vi fikk i dag. Og dagens er bare 300 000 høyere enn det taksten var da vi kjøpte for 11 år siden. Det gir ikke mening, tenker jeg da.

Skrevet

Du kan sjekke hva andre boliger i området er solgt for de siste årene her:

https://www.dn.no/boligpriser/

Ellers er der noen meglere som sier at det er 3 ting som påvirker pris og det er beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet 

Anonymkode: f3bda...360

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er mye utbygging rundt oss. Vi har tenkt å høre med utbygger om de vil kjøpe tomten vår. Det er mye tomt, men lite hus. Og kanskje det er attraktivt for dem. Det har vi et tynt håp om.

Anonymkode: 

Jeg ville sjekket reguleringsplanen for området og funnet ut hvor mye tomten kan bygges ut med gjeldende regler. Kanskje det lønner seg for dere å skille ut en tomt som selges for seg. 

Megler burde jo egentlig ha vurdert det hvis tomten deres er veldig stor.

Anonymkode: f3bda...360

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er to ulike takster. Den forrige var høyere enn den vi fikk i dag. Og dagens er bare 300 000 høyere enn det taksten var da vi kjøpte for 11 år siden. Det gir ikke mening, tenker jeg da.

Meglere bruker register med statistikk som regner ut verdivurdering basert på salg av tilsvarende boliger i området, så kan de legge litt til pga oppussing f eks, varmepumpe ol., men det er snakk om kanskje 2-300 000, kommer an på boligens areal selvfølgelig, men ikke +- en mill 

Anonymkode: dbb59...26c

Skrevet

Høres veldig rart ut! Her jeg bor har boligprisene steget med mange, mange hundre tusen på syv år. Du må få en ny verdivurdering! Det kan være verd pengene. 

Anonymkode: f4758...b95

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Høres veldig rart ut! Her jeg bor har boligprisene steget med mange, mange hundre tusen på syv år. Du må få en ny verdivurdering! Det kan være verd pengene. 

Anonymkode: f4758...b95

Ja, jeg synes også det er veldig rart! Men etter at jeg sendte mail til dem, ringte de meg i går kveld og de kommer faktisk tilbake på fredag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Meglere bruker register med statistikk som regner ut verdivurdering basert på salg av tilsvarende boliger i området, så kan de legge litt til pga oppussing f eks, varmepumpe ol., men det er snakk om kanskje 2-300 000, kommer an på boligens areal selvfølgelig, men ikke +- en mill 

Anonymkode: dbb59...26c

Vi forventet en verdiøkning på omtrent 2-300 000 fra forrige takst. Men i stedet skal verdien i følge megler altså ha gått ned.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Fikk du takst basert på salg eller på refinansiering? Så rart at du må betale for e-takst, vi solgte for ett år siden og sjekket tre meglere før salg. Alle la ved sin takst og anbefaling. Hvis du skal selge spiller ikke taksten så stor rolle, for du som selger er uansett den som avgjør hvilket prisantydning du legger den ut til, 

Sjekk eiendomspriser i området, hva tilsvarende bolig er solgt for. Akkurat nå er det veldig trått marked og dette kan nok påvirke taksten dere fikk nå. Når du velger megler, sjekk hvem som har solgt mest i ditt område og helst at de har garanti i form av ingen provisjon uten salg, slik at du har muligheten til å trekke deg uten å betale mer enn utleggene. Vi bommet på første megler og det kostet oss mye ekstra, både kroner og frustrasjon. Vi endte med å selge med tap i en tid hvor området økte med nesten 20 % etter vi kjøpte. 

Anonymkode: 18e2f...22a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fikk du takst basert på salg eller på refinansiering? Så rart at du må betale for e-takst, vi solgte for ett år siden og sjekket tre meglere før salg. Alle la ved sin takst og anbefaling. Hvis du skal selge spiller ikke taksten så stor rolle, for du som selger er uansett den som avgjør hvilket prisantydning du legger den ut til, 

Sjekk eiendomspriser i området, hva tilsvarende bolig er solgt for. Akkurat nå er det veldig trått marked og dette kan nok påvirke taksten dere fikk nå. Når du velger megler, sjekk hvem som har solgt mest i ditt område og helst at de har garanti i form av ingen provisjon uten salg, slik at du har muligheten til å trekke deg uten å betale mer enn utleggene. Vi bommet på første megler og det kostet oss mye ekstra, både kroner og frustrasjon. Vi endte med å selge med tap i en tid hvor området økte med nesten 20 % etter vi kjøpte. 

Anonymkode: 18e2f...22a

Tusen takk for mange gode tips!

Disse takstene jeg viser til var takster vi fikk da vi skulle søke om mer boliglån til oppussing.

Skrevet

Få tak i en uavhengig takstmann. Meglere har jo egeninteresse i verdivurderingen. Men det koster jo litt, vi betalte 6 000 for vår verdivurdering for to år siden. Men da fikk vi opp huset 2 000 000 i verdi. 

Anonymkode: 07389...b67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...