Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville du tenkt hvis skolen ga deg tilbakemelding på at din datter i 5klasse er sjefete? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det var på tide med en prat. 

Anonymkode: fed86...b74

Skrevet

At vi må snakke sammen om å la alle få slippe til med sine meninger osv. Jeg regner jo med du har sett tendenser til dette hjemme også?

Anonymkode: 467ba...f70

Skrevet

Hvorfor brukes adjektivet "sjefet" kun om jenter/kvinner, aldri om gutter/menn?

Anonymkode: 74fe6...b92

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det gjør det vel? Jeg har selv brukt det om gutteelever som er sjefete flere ganger. 

Anonymkode: 467ba...f70

Skrevet
oslofrk skrev (3 minutter siden):

Hva ville du tenkt hvis skolen ga deg tilbakemelding på at din datter i 5klasse er sjefete? 

Hadde bedt dem utdype på hvilken måte.

Har hun ledelsestalent eller overkjører hun andre?

Anonymkode: 6eaeb...ab3

Skrevet

Enig med at ordet sjefete av mange brukes om jenter som er sjefete i negativ forstand. Jenta mi blir også ofte kalt sjefete og skolen har også sagt i fra om det. Å ja jeg ser det selv, men har også snakket med skolen om hva de legger i det, og prøve å se etter i hvilke situasjoner andre oppfatter henne som sjefete. 

Det jeg ser og skolen nå har sett, er at jenta mi ikke er redd for å si fra hva hun mener. F.eks de spiller stikkball i friminuttet, noen andre kommer og vil bli med. Regelen er da at de kan bli med men, må vente til neste runde starter. Noen unger sier ja bli med nå med en gang, noen sier nei jeg vil ikke at xx og xx skal bli med vi har det så gøy nå. Mens jenta mi ofte da skjærer gjennom og sier at jo alle kan bli med, men de må vente til neste runde starter. De fleste er er enige og leken fortsetter, men de som ikke fikk viljen sin oppfatter min datter som sjefete og sier fra til læreren at hun alltid skal bestemme i stikkballen. I dette tilfelle så ja "sjefet" hun, men i en postiv forstand. 

Dette var bare ett konkret eksempel, og det er mange. Noen ganger blir det hun gjør i beste mening for sjefete for alderen og det hadde vært bedre og hentet hjelp fra en voksen. Det snakker jeg med henne om samt at det ikke er alle kamper som trenger å tas...

Men, ikke trykk ned jentene og lær dem om gå i rekken og ikke tørre å gå først... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lurer jeg også på.

Anonymkode: 459d6...633

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (1 time siden):

Enig med at ordet sjefete av mange brukes om jenter som er sjefete i negativ forstand. Jenta mi blir også ofte kalt sjefete og skolen har også sagt i fra om det. Å ja jeg ser det selv, men har også snakket med skolen om hva de legger i det, og prøve å se etter i hvilke situasjoner andre oppfatter henne som sjefete. 

Det jeg ser og skolen nå har sett, er at jenta mi ikke er redd for å si fra hva hun mener. F.eks de spiller stikkball i friminuttet, noen andre kommer og vil bli med. Regelen er da at de kan bli med men, må vente til neste runde starter. Noen unger sier ja bli med nå med en gang, noen sier nei jeg vil ikke at xx og xx skal bli med vi har det så gøy nå. Mens jenta mi ofte da skjærer gjennom og sier at jo alle kan bli med, men de må vente til neste runde starter. De fleste er er enige og leken fortsetter, men de som ikke fikk viljen sin oppfatter min datter som sjefete og sier fra til læreren at hun alltid skal bestemme i stikkballen. I dette tilfelle så ja "sjefet" hun, men i en postiv forstand. 

Dette var bare ett konkret eksempel, og det er mange. Noen ganger blir det hun gjør i beste mening for sjefete for alderen og det hadde vært bedre og hentet hjelp fra en voksen. Det snakker jeg med henne om samt at det ikke er alle kamper som trenger å tas...

Men, ikke trykk ned jentene og lær dem om gå i rekken og ikke tørre å gå først... 

Jeg syns det er trist at man skal advare jenter mot at ikke alle kamper skal tas. I alle fall i de tilfellene der "kampen" ikke engang er en kamp - hun følger jo bare en konkret instruksjon. 

Skrevet

Man kan jo reflektere litt over hvilken type mennesker man liker som voksen, og som man aksepterer at innehar en lederrolle. Det er en stor forskjell mellom å være sjefete og å være en tydelig leder som folk respekterer og følger. 

I en klasse/på en skole er alle barna likestilt, alle har like stor rett til å bli hørt og til å få gjennomslag.

Anonymkode: 25c84...f4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei for faen. Ledelsestalent??? Femteklassing? Hun er trolig motbydelig. 

Anonymkode: f795b...914

Skrevet

Anonymkode: dd9e9...69d

Skrevet

Jeg syns det er trist at man skal advare jenter mot at ikke alle kamper skal tas. I alle fall i de tilfellene der "kampen" ikke engang er en kamp - hun følger jo bare en konkret instruksjon. 

Enig, og i dette tilfellet sa jeg ikke det men kan være situasjoner der det er lurest

Skrevet
oslofrk skrev (5 timer siden):

Når det er din datter og ikke min så tenker jeg at det er snakk om et barn som bestemmer og dikterer hvordan det skal være for alle andre. Hun var alltid mor eller prinsesse i rollelek. Hun delte ut rollene. Hun bestemmer hvem som er inne eller ute. Vil tro at hun også prøver å bestemmer hvordan ting skal være i klassen og at en eller flere lærere har gått lei og gitt dere beskjed. 

Men du må snakke med skolen om hva som er problemet konkret og hvordan de og dere skal jobbe med det. Det kan jo slå veldig tilbake på datteren om hun ikke blir korrigert. 

Anonymkode: 0daf3...7b3

Skrevet

Til info:

Det er ikke min datter. En venninne fortalte leende at de hadde fått høre det av læreren og at de i grunn tok det som et kompliment. Jeg er ganske sjokkert.

Anonymkode: 3bdf5...4c8

Skrevet

Uansett er det jo rart å korrigere atferd via adjektiver. "Du er slik, du er sånn" er jo bare merkelapper; det skaper ingen endring å dele ut merkelapper på andre. Personen det gjelder vil jo tro at dette er personligheten hennes. Da kan man jo bare legge alt endringspotensial til side.

Vil man at det ene barnet skal dominere mindre, må man være litt hands-on i leken og i andre samspillsituasjoner, og heller påpeke hva som skjer der og da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

De hadde ikke kalt henne sjefete hvis de egentlig mente at hun var et ledertalent. Håper du tuller. 

Anonymkode: bdbf0...36d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De hadde ikke kalt henne sjefete hvis de egentlig mente at hun var et ledertalent. Håper du tuller. 

Anonymkode: bdbf0...36d

Men de kan jo fint KALLE henne sjefete selv om sannheten er at hun egentlig er et ledertalent.

Skrevet
oslofrk skrev (9 timer siden):

Jeg ville tenkt litt over det og stilt meg spørsmål om dette er noe jeg ser i hjemmesituasjoner, med venninner osv også. Hvis det er noe du ikke kjenner igjen og er helt uenig i bør du be om en samtale med skolen og få vite litt mer. Tenker du at dette stemmer så er det på tide å begynne å snakke med jenta og jobbe med dette.

Anonymkode: cdb41...366

Skrevet

Om skolen sier i fra at hun er sjefete så er det nok i negativ forstand. Ellers så hadde de ikke sagt i fra vil jeg tro. 

En lederstil og ordne opp er positivt,  men å lage drama og sette andre jenter opp mot hverandre og stadig bestemme over andre er ikke positivt.  Og noe som ofte oppstår de siste årene på barneskolen,  der gjerne en ( og noen ganger flere og gjerne blir dette byttet på) tar styringen. Skaper absolutt ikke et godt klassemiljø og er ofte ofre oppe i dette som ikke får det så bra. Ikke uvanlig, men heller ikke greit.  

Anonymkode: 0e9f6...954

Skrevet

Da hadde jeg tatt en prat med mitt barn. Latt det gå noen dager før jeg tar opp praten igjen, for da har mitt barn hørt min mening, fått tid til å reflektere over hva vi har sagt og det har liggi litt bak i hodet i de ammenhengende hun har blitt oppfattet som sjefete. Så etter hva utfallet av prat nr 2 hadde blitt,hadde jeg virdert hva jeg måtte gjøre videre. 

Her jeg bor blir sjefete brukt på både jenter og gutter. 

Anonymkode: f3b0c...19f

Skrevet

Sjefete barn er gjerne barn med lederegenskaper som de forvalter på umodent vis.

Noen utvikler kloke strategier og sosial intelligens som gjør at de blir gode ledere.

Andre har bare en dominerende personligheter som aldri egentlig lytter, men bare overkjører. 

Anonymkode: 4b13a...348

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (23 timer siden):

Det er vel nettopp det som er problemet hos din datter, at hun ofte "skjærer gjennom". Det er ikke nødvendigvis fordi hun har den beste løsningen, men at hun mener hun vet best og at det dermed skal bli slik. At de fleste er enige, er jo fordi de er blitt vant til denne rangeringen. Det skal ikke så mange rundene til før de innordner seg. 

Anonymkode: 92809...e62

Skrevet (endret)
Annesmiltillivet skrev (På 25.1.2023 den 9.37):

Dersom skolen har gitt deg beskjed om dette, så ser de nok situasjonene på en annen måte enn det du gjør. Det er ikke automatisk sånn at selv om hun ikke er redd for å si hva hun mener, så gjør hun det på en klok måte. Det kan jo hende at hun er blitt en besserwisser som andre elever og kanskje lærere er blitt litt lei av? 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Til info:

Det er ikke min datter. En venninne fortalte leende at de hadde fått høre det av læreren og at de i grunn tok det som et kompliment. Jeg er ganske sjokkert.

Anonymkode: 3bdf5...4c8

Og om noen år til, så kommer nok venninnen din til å beklage seg til deg fordi datteren hennes har problemer med enten å få venner eller holde på venner. 

Anonymkode: 92809...e62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...