Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Min 9 åring sliter veldig. Får tilpasset undervisning. Vi er fortsatt på tallvenner til 10. er så bekymret for hvordan det skal gå. Noen med erfaringer/ tips. Anonymkode: 19cda...375
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Utredet for dyskalkuli? Om ikke så kan det være lurt Anonymkode: fda56...83b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Min 9 åring sliter veldig. Får tilpasset undervisning. Vi er fortsatt på tallvenner til 10. er så bekymret for hvordan det skal gå. Noen med erfaringer/ tips. Anonymkode: 19cda...375 Vi og, her går det i ukonsentrert ADD og tenker dyskalkuli. Min er 12 år, forstår ikke klokka, og sliter med enkle ting. Har fått ca 80 timer med 1-1 hjelp i året ut 7 trinn gjennom ppt. Det hjelper litt, men henger langt etter. Snakk med ppt om mer tilrettelegging og snakk med skole/lærer om at de øver og øver på det enkleste først så gå videre når det sitter. Og ikke tenk på at barnet henger etter, men legg tilrette ting. Bør ha vanlig lekse, men mer tilrettelagt! Anonymkode: b32e7...05d
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi og, her går det i ukonsentrert ADD og tenker dyskalkuli. Min er 12 år, forstår ikke klokka, og sliter med enkle ting. Har fått ca 80 timer med 1-1 hjelp i året ut 7 trinn gjennom ppt. Det hjelper litt, men henger langt etter. Snakk med ppt om mer tilrettelegging og snakk med skole/lærer om at de øver og øver på det enkleste først så gå videre når det sitter. Og ikke tenk på at barnet henger etter, men legg tilrette ting. Bør ha vanlig lekse, men mer tilrettelagt! Anonymkode: b32e7...05d Takk, godt å høre at vi ikke er alene, noen ganger føles det slik🙈. Anonymkode: 19cda...375
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Mine barn har ikke slitt med matte på den måten, men matte har vært vanskelig på ulike måter. Eldste sendte jeg i verkstedboden til morfar. Hun skjønte ikke noe uansett hvem som prøvde å lære henne det,så jeg spurte om pappa kunne finne på noe å bygge som de måtte bruke dette. Husker ikke helt hva det var, mulig grader og vinkler. Husker pappa sa etterpå at hu var helt grønn og hu var så grønn at det ble litt gøy. Men det tok faktisk ikke så mange forsøkene på før lyset gikk opp for henne og hun knakk koden. Hun har vært hos morfar senere for å lære ting i praksis for å skjønne det på papiret. Yngste har aldri skjønt vitsen med matte og hun er totalt ulik storesøster så hun har det ikke nytta å bruke amme metoder på. Hun har klart å henge med, men alltid under middels karaktermessig. Da hun startet på vgs yrkesfag, åpnet ett lys seg for henne hun har blitt veldig flink. Der måtte de bruke matten praktisk der også, men veldig mer komplisert enn i mattetimene. Da ble ting spennende for henne og hun forsto at matte faktisk er noe en får bruk for og bruker masse, selv om en ikke tenker det er matte når en dreier, kobler rør osv. Så egentlig har begge to trengt å bruke matten i praksis. Ungene har vært med på kjøkkenet, veid, målt osv der og når jeg tenker etter så har de tatt dette greit. Jeg tok de ikke med for at de skulle lærematte, men for at det er noe jeg mener de skulle kunne litt om. Så tenk litt over om det er noe dere kan gjøre i praksis med det barnet sliter med. Eller finne noe barnet liker som det må bruke matte til slik at barnet skjønner hvorfor en har matte på skolen. Anonymkode: 4cab3...302
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Mine barn har ikke slitt med matte på den måten, men matte har vært vanskelig på ulike måter. Eldste sendte jeg i verkstedboden til morfar. Hun skjønte ikke noe uansett hvem som prøvde å lære henne det,så jeg spurte om pappa kunne finne på noe å bygge som de måtte bruke dette. Husker ikke helt hva det var, mulig grader og vinkler. Husker pappa sa etterpå at hu var helt grønn og hu var så grønn at det ble litt gøy. Men det tok faktisk ikke så mange forsøkene på før lyset gikk opp for henne og hun knakk koden. Hun har vært hos morfar senere for å lære ting i praksis for å skjønne det på papiret. Yngste har aldri skjønt vitsen med matte og hun er totalt ulik storesøster så hun har det ikke nytta å bruke amme metoder på. Hun har klart å henge med, men alltid under middels karaktermessig. Da hun startet på vgs yrkesfag, åpnet ett lys seg for henne hun har blitt veldig flink. Der måtte de bruke matten praktisk der også, men veldig mer komplisert enn i mattetimene. Da ble ting spennende for henne og hun forsto at matte faktisk er noe en får bruk for og bruker masse, selv om en ikke tenker det er matte når en dreier, kobler rør osv. Så egentlig har begge to trengt å bruke matten i praksis. Ungene har vært med på kjøkkenet, veid, målt osv der og når jeg tenker etter så har de tatt dette greit. Jeg tok de ikke med for at de skulle lærematte, men for at det er noe jeg mener de skulle kunne litt om. Så tenk litt over om det er noe dere kan gjøre i praksis med det barnet sliter med. Eller finne noe barnet liker som det må bruke matte til slik at barnet skjønner hvorfor en har matte på skolen. Anonymkode: 4cab3...302 Takk for gode innspill👏🏻 Anonymkode: 19cda...375
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Min mellomste fikk aldri tak på matte - hadde hun vært testet antar jeg diagnostisert med dyskalkuli. Selv med innsats og på ungdomsskolen verdens beste lærer og ekstratimer ble det aldri mer enn toere og treere. Det var til tider et slit og mye tårer. Men hun kom gjennom det og vgs - selv om det var med dårlige karakterer - og kom seg videre til studier som er mattefrie. De to yngste og den eldste har sklidd lett gjennom, vi foreldre er vel en av hver sort, men hun som slet med matten slet mye mer enn sin svakeste forelder. Anonymkode: 2fcb4...cb5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #8 Skrevet 27. januar 2023 On 1/24/2023 at 7:00 PM, Anonym bruker said: Min 9 åring sliter veldig. Får tilpasset undervisning. Vi er fortsatt på tallvenner til 10. er så bekymret for hvordan det skal gå. Noen med erfaringer/ tips. Anonymkode: 19cda...375 ene min har alltid slitt med matte siden 1 klasse og gjør det fortsatt , går siste året på 10 klasse. broren slet en del fra han var 6-10 ,men kom seg, veldig flink nå, han går 3 året på vidregående. mens lillesøsteren på snart 8 har alltid vert flink i matte Anonymkode: b223b...4fe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #9 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): ene min har alltid slitt med matte siden 1 klasse og gjør det fortsatt , går siste året på 10 klasse. broren slet en del fra han var 6-10 ,men kom seg, veldig flink nå, han går 3 året på vidregående. mens lillesøsteren på snart 8 har alltid vert flink i matte Anonymkode: b223b...4fe Si meg, har du bare tilgang til nett i helgene? Og du - slutt å dikt opp en familie du ikke har. Vi vet hvem du er, vet du. Anonymkode: 6c42c...20a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2023 #10 Skrevet 27. januar 2023 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Si meg, har du bare tilgang til nett i helgene? Og du - slutt å dikt opp en familie du ikke har. Vi vet hvem du er, vet du. Anonymkode: 6c42c...20a Jeg har ikke peiling på hvem det er. Hvem er det da? Anonymkode: 21dca...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå