Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Må man være helt så på å synge? Ødelegger man koret hvis man ikke er kjempeflink? Hvordan fungerer det? Møter man opp, og så må man synge, og så bestemmer korlederen hva jeg skal synge? Jeg synger fint, men jeg er ingen Whitney. Men jeg har ingen kunnskap om noter, har egentlig null sangkunnskap annet enn at jeg er selvlært fra jeg var bitteliten. Hvis de spør om jeg er (beklager på forhånd om jeg sier noe feil her) sopran, tenor eller hva det nå enn heter så vet jeg ikke. Hvis noen sier at vi skal synge sånn og sånn, så vet ikke jeg hvilken tone jeg skal synge i. Jeg aner ikke hvordan de ulike tonene høres ut eller hvordan jeg treffer de. Når jeg synger så synger jeg bare, og tenker det er flaks at det høres fint ut. Har jeg ikke noe i et kor å gjøre? Anonymkode: bc3ec...b27
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 I et kor finner du (sammen med dirigenten) fort ut hvor på toneskalaen du ligger. Man tar gjerne en "test" for å finne ut av spennet i stemmen din. Hvor høyt og lavt kan du gå og hvor er du komfortabel med å ligge tonemessig. Jeg kan synge både alt, sopran 1 og 2 og noe bass. Trives best som sopran. Det er gøy å bruke hele spennet i stemmen, og mye kan læres. Du trenger ikke kunne noter eller noe teknisk om sang og musikk. Det holder fint at du lærer deg sangene og tar regi. Hopp i det! Det er gøy å synge i kor. Jeg har ikke sunget i kor på mange, mange år, men har tenkt å starte igjen nå. Anonymkode: f419a...0ce
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): I et kor finner du (sammen med dirigenten) fort ut hvor på toneskalaen du ligger. Man tar gjerne en "test" for å finne ut av spennet i stemmen din. Hvor høyt og lavt kan du gå og hvor er du komfortabel med å ligge tonemessig. Jeg kan synge både alt, sopran 1 og 2 og noe bass. Trives best som sopran. Det er gøy å bruke hele spennet i stemmen, og mye kan læres. Du trenger ikke kunne noter eller noe teknisk om sang og musikk. Det holder fint at du lærer deg sangene og tar regi. Hopp i det! Det er gøy å synge i kor. Jeg har ikke sunget i kor på mange, mange år, men har tenkt å starte igjen nå. Anonymkode: f419a...0ce Takk for svar 😊 har veldig lyst! Eneste som holder meg igjen er evt konserter. Vil synge, men ikke fremføre 😳 Anonymkode: bc3ec...b27
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Det er forskjell på kor. Noen kor holder et høyt nivå og tar kun inn nye etter prøvesang. Andre kor tar inn de som vil synge så lenge du synger rimelig rent. I mitt kor vil du bli ønsket velkommen og om du ikke vet om du er sopran eller alt så vil dirigenten ta deg inn på et annet rom i pausa eller etter øvelsen og hjelpe deg å finne ut hvor du hører hjemme. Du trenger ikke å kunne noter i vårt kor, men du vil måtte forholde deg til dem og lærer raskt å bruke dem som støtte for å se om du skal opp eller ned, når du skal starte og stoppe, om du skal synge sterkt eller svakt og hvor du skal puste og ikke puste, men ingen forventer at du skal kaste et blikk på nota og vite hvilken tone du skal starte på. I gospelkoret her i byen bruker de nesten ikke noter og lærer alt ved å lytte. Jeg synes du skal bare hoppe i det og prøve og samtidig huske at du er ny på dette og at du lærer og at alle synger feil mens vi øver inn. Anonymkode: 78cf2...cda
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Må man være helt så på å synge? Ødelegger man koret hvis man ikke er kjempeflink? Hvordan fungerer det? Møter man opp, og så må man synge, og så bestemmer korlederen hva jeg skal synge? Jeg synger fint, men jeg er ingen Whitney. Men jeg har ingen kunnskap om noter, har egentlig null sangkunnskap annet enn at jeg er selvlært fra jeg var bitteliten. Hvis de spør om jeg er (beklager på forhånd om jeg sier noe feil her) sopran, tenor eller hva det nå enn heter så vet jeg ikke. Hvis noen sier at vi skal synge sånn og sånn, så vet ikke jeg hvilken tone jeg skal synge i. Jeg aner ikke hvordan de ulike tonene høres ut eller hvordan jeg treffer de. Når jeg synger så synger jeg bare, og tenker det er flaks at det høres fint ut. Har jeg ikke noe i et kor å gjøre? Anonymkode: bc3ec...b27 Hei! Jeg dirigerer kor, og kan si så mye som at alle er velkomne i vanlige amatørkor. Det stilles overhodet ikke krav om at man skal synge i en bestemt toneart bare ved å "få beskjed" om det - dirigenten spiller eller synger den tonen dere skal treffe, og tar det derfra. Faktisk er det veldig sjeldent at folk finner tonen bare basert på tonens navn - de som kan det, har noe som heter "absolutt gehør". Det er ikke veldig vanlig. Selv har jeg 6 års musikkutdannelse, og mange års praksis, men har likevel bare et såkalt "relativt gehør". Det er også sjelden at man må gjennomgå prøvesang for å synge i kor. Det er kun vanlig i de korene som er spesielt ambisiøse. Dit trenger du ikke å søke deg her og nå som første kor i ditt liv - det kan du begynne å tenke på når du er blitt erfaren. Selv pleier jeg bare å spørre om sangeren trives best med å synge dypt eller litt mer opp. Jeg har sjelden prøvesang for å avgjøre hvilken stemmegruppe folk skal inn på - som oftest hører jeg det på talestemmen. (Og alle kan øve seg, enten det er oppover eller nedover i registeret de trenger å utvikle seg.) Altgruppa er den laveste stemmegruppa blant damestemmene, så dit skal du hvis du syns det klinger best i dybden, og sopranen er den høyeste. (Mange er redde for å synge sopran, men fordelen er at soprangruppa ofte synger melodistemmen. De øvrige synger akkompagnerende stemmer, som det heter.) Det er også veldig sjelden at amatører kan ta et noteark og synge rett fra bladet på samme måte som man leser høyt fra en ukjent tekst. Jeg syns selv det er vanskelig, for å si det sånn, og jeg er proff! Ingen forventer at du skal kunne det. Men det du kan gjøre deg kjent med underveis, er noen av begrepene. Hva er en takt, hva er en pause, hva er en helnote, halvnote eller fjerdedelsnote. Men alt sånt kan man øve på etter at man har starta i koret. Dette programmet; "Notelyst", forteller deg litt mer om hvordan man skal lese noter og tolke et notebilde: https://www.notelyst.no Jeg syns du skal finne deg et kor nær der du bor og stikke innom når de har øvelse! Ingen i det frivillige musikklivet er bortskjemt med for mange medlemmer, så de vil garantert bli glade for å se deg. Og på sikt vil du nok finne ut at det gir glede også til deg? Anonymkode: e3da1...b35
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Wow, tusen takk for svar❤️ Mindre nervøs nå, og veldig mye mer gira på å finne et kor i nærheten 👏👏 Anonymkode: bc3ec...b27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå