Gå til innhold

Dyne eller sovepose, hva foretrekker du?

Anbefalte innlegg

Vi skal sove i telt i sommer, og valget står mellom dyne og sovepose. Synes sovepose er litt styrete mtp vask/tørk  og føler jeg er fanget inni en sovepose. Vanskelig å endre stilling og kan ikke pakke soveposen rundt meg slik jeg gjør med dyna. 

Noen som bruker dyne i telt i stedet for sovepose?

Anonymkode: c73a7...a4e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi skal sove i telt i sommer, og valget står mellom dyne og sovepose. Synes sovepose er litt styrete mtp vask/tørk  og føler jeg er fanget inni en sovepose. Vanskelig å endre stilling og kan ikke pakke soveposen rundt meg slik jeg gjør med dyna. 

Noen som bruker dyne i telt i stedet for sovepose?

Kan du ikke bare åpne soveposen? 

Anonymkode: c4f7e...118

Jeg bruker soveposen som dyne om sommeren , åpner bare opp glidelåsen og legger den over. Sovepose er praktisk fordi det tar mindre plass når man pakke det ned, og er lettere å lufte. Blir fort klamt i telt, og da er dyna våt i dagesvis. 

Anonymkode: 711be...ce6

Ligger på oppblåsbar madrass. 

Men er det forskjell på lufting av en sovepose og en tynn sommerdyne? Dyna blir veldig liten når jeg pakker den sammen, det er like mye "stoff" som i en sovepose. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men er det forskjell på lufting av en sovepose og en tynn sommerdyne? Dyna blir veldig liten når jeg pakker den sammen, det er like mye "stoff" som i en sovepose. 

Hva er problemet da? Vil du ha dyne så tar du jo det. Det er vel det samme hva vi foretrekker. 

Anonymkode: 7a46c...f54

Annonse

Jeg hater sovepose, også i telt. Men det kommer an på hvor jeg skulle overnattet og hvordan man antar at været kommer til å bli. Jeg føler at dagens luftmadrasser er veldig kalde og teltbunnene i de letteste teltene isolerer lite mot bakken, og da kan det ble veldig kaldt. Da er sovepose best. Men vet jeg at det er varmt og godt og været mest sannsynlig blir forholdsvis varmt, hadde jeg tatt et ekstra teppe til å ha under madrassen og så en passelig varm dyne med meg. 

Anonymkode: 9fffc...acf

Jeg ville valgt sovepose for den kan jeg åpne om det skulle bli for varmt. Oppblåsbar madrass kan være utrrolig kaldt, så om den blir kald er det bedre å ha sovepose enn dyne. Enklere å regulee med sovepuse syns jeg, selv om jeg ikke er veldig stor fan av sovepose i seg selv. 

Også tar det veldig mye mindre plass. 

Anonymkode: 73aa3...7fe

Jeg ville valgt sovepose. Sommernetter kan være kjølige, og om ikke de er det kan man lukke soveposen opp. Soveposen er også mindre i bruk, og vil ikke flyte like mye utover. 

Mine preferanser er likevel uviktige i denne saken.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hadde tenkt litt over hvor kaldt det er natterstid der dere skal telte,selv om det er sommer. Jeg hadde nok fryst med sommerdyne ute på de teltturene vi har hatt. 

Anonymkode: b928a...bc6

Takk for tips! 

Lenge siden vi teltet nå, men siden du nevner det så husker jeg at jeg våkna på natta og var kald. 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Jeg ville valgt sovepose. Sommernetter kan være kjølige, og om ikke de er det kan man lukke soveposen opp. Soveposen er også mindre i bruk, og vil ikke flyte like mye utover. 

Mine preferanser er likevel uviktige i denne saken.

Synes da ikke det, dere kommer jo med tips basert på erfaring, og gjør valget mitt enklere. Har tross alt ikke store erfaringen med dette selv 😊

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Da ville jeg ha tatt dyne, ingen tvil. Får panikk i pose.

Anonymkode: d44e4...eb4

altså - du skal sove i telt? Er det glamping du skal på siden dyne er et alternativ??

Jeg har sovet mye i telt - og er ikke glad i sovepose - men på telttur kommer man liksom ikke rundt det :) :) 

Ville uten tvil valgt sovepose!

Anonymkode: b1342...1ba

Soveposer. Kan fordi bli fuktig på natta og har du en madrass med dårlig R-verdi blir det kaldt under deg. Du kan eventuelt ta med en kilt i reserve, om det skulle bli varmt og klamt med sovepose

Anonymkode: eafea...cbe

Anonym bruker skrev (På 24.1.2023 den 9.06):

Dyne trekker lettere til deg fukt og blir fort rå. Er også vanskeligere å tørke enn sovepose 

Anonymkode: eafea...cbe

Dyne er ikke er godt alternativ i telt, synes jeg. Kjøp deg en silkepose til å ha inni soveposen, det blir litt som sengetøy. 
https://www.fjellsport.no/merker/rab/rab-silk-std-s-bag-liner-slate?variantId=112-4299&gclid=EAIaIQobChMI0L_tievi_AIVAmAYCh1deg7LEAQYAiABEgJaYfD_BwE

Endret av amandine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...