Gå til innhold

Må jeg selge boligen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen eier 20% av boligen. Jeg plages av det! Nesten 2 år siden han flyttet ut... Han stiller aldri opp med vedlikehold osb. Jeg betaler alt og gjør all vedlikehold på bolig. 

Anonymkode: 312ad...7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kjøper du ham ikke ut?? 

Anonymkode: d63f9...5b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kjøper du ham ikke ut?? 

Anonymkode: d63f9...5b7

Jeg har ikke penger..

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke penger..

Tuller du? Han hjelper ikke med vedlikehold sier du? Men han aksepterer at du ikke betaler han ut? Lurer på hvem som er rausest…

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke penger..

Da har du to valg: du lever med ubehaget eller du flytter. Begge deler er kanskje kjipt og/eller upraktisk, men det er sånn livet er.

Anonymkode: 6c09d...ed1

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Eksen eier 20% av boligen. Jeg plages av det! Nesten 2 år siden han flyttet ut... Han stiller aldri opp med vedlikehold osb. Jeg betaler alt og gjør all vedlikehold på bolig. 

Han eier 20% av boligen siden du ikke har penger til å betale han ut, så klager du på at han ikke utfører vedlikehold, wow. Du skal være glad han ikke tvinger gjennom salg av boligen.

Anonymkode: bb4dd...6b1

Skrevet
HeiteH skrev (1 time siden):

Tuller du? Han hjelper ikke med vedlikehold sier du? Men han aksepterer at du ikke betaler han ut? Lurer på hvem som er rausest…

Han trenger ikke å bidra med noe.. men syns det er kjipt å gå i uvisse... var bare til info.. han har ikke betalt noe på snart 2 år. Regner med at boligen går opp i verdi (?)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han eier 20% av boligen siden du ikke har penger til å betale han ut, så klager du på at han ikke utfører vedlikehold, wow. Du skal være glad han ikke tvinger gjennom salg av boligen.

Joda.. var bare til info.. 

Skrevet

Han har jo krav på sin andel av huset, når han flytter ut. Det har han ikke fått. Da skjønner jeg godt at han ikke gjør vedlikehold. Men har du spurt banken om du kan låne litt mer på huslånet ditt, og kjøpe han ut? 

Anonymkode: 01d17...7a6

Skrevet

Så rart at du forventer at han skal bidra økonomisk til et hus han ikke bor i når han er grei og ikke krever at du kjøper han ut?

Anonymkode: 5c388...f57

Skrevet

Betaler du husleie til han da?

Anonymkode: eb993...97c

Skrevet

Selvfølgelig skal han betale 20% av utgiftene og han skal også ha 20% av eventuell gevinst ved salg, hvis ikke må dere skrive avtale som sier noe annet. Antar at dere har felles barn?

Jeg ville sjekket med banken om å få kjøpt han ut, kanskje det kan løses ved lenger nedbetalingstid slik at den faktiske utgiften pr måned blir som i dag.

Det er dyrt å kjøpe/selge leilighet så ville ha vurdert nøye å kjøpe han ut.

Hvor stor er boligen? Mulig å leie ut liten del?

Anonymkode: d1bde...140

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Han trenger ikke å bidra med noe.. men syns det er kjipt å gå i uvisse... var bare til info.. han har ikke betalt noe på snart 2 år. Regner med at boligen går opp i verdi (?)

Har dere fått en takst slik at dere kjenner verdien av hans eierandel da? Hvis han også er medlåntaker, er hans verdi kun overskuddet etter dette er trukket fra. 

Snakk med banken, de har ofte samarbeid med megler. Få en takst, sett opp en time med rådgiver. Hvis du har foreldre, sjekk muligheten om de kan stille som kausjonist. Sjekk muligheten for avdragsfritt i en periode for å fristille midler til å kjøpe han ut. Selg unna ting du ikke trenger for å bidra til kapitalen du mangler for å kjøpe han ut. Kan du bytte inn bilen i noe mer rimelig for å fristille midler her? Selv om regelverket er strengt, kanskje arbeidsgiver kan gi noe forskudd på feriepenger? Vær kreativ, skrap sammen det du kan av penger og ta ett møte med banken. 

Anonymkode: d21db...a39

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig skal han betale 20% av utgiftene og han skal også ha 20% av eventuell gevinst ved salg, hvis ikke må dere skrive avtale som sier noe annet. Antar at dere har felles barn?

Jeg ville sjekket med banken om å få kjøpt han ut, kanskje det kan løses ved lenger nedbetalingstid slik at den faktiske utgiften pr måned blir som i dag.

Og det er like selvfølgelig at hi skal betale husleie etter markedsverdi for de 20 % som hun disponerer.

Anonymkode: af94a...15d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke selvfølgelig. HI disponerer jo hans 20% av boligen. Da er det bare rett at hun skal betale alt

Anonymkode: 468c2...8b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke selvfølgelig. HI disponerer jo hans 20% av boligen. Da er det bare rett at hun skal betale alt

Anonymkode: 468c2...8b7

Da må man finne leieverdien av de 20% og se om det stemmer med utgiftene som er relevante.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Så rart at du forventer at han skal bidra økonomisk til et hus han ikke bor i når han er grei og ikke krever at du kjøper han ut?

Hvor sto det at jeg forventet det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Har dere fått en takst slik at dere kjenner verdien av hans eierandel da? Hvis han også er medlåntaker, er hans verdi kun overskuddet etter dette er trukket fra. 

Snakk med banken, de har ofte samarbeid med megler. Få en takst, sett opp en time med rådgiver. Hvis du har foreldre, sjekk muligheten om de kan stille som kausjonist. Sjekk muligheten for avdragsfritt i en periode for å fristille midler til å kjøpe han ut. Selg unna ting du ikke trenger for å bidra til kapitalen du mangler for å kjøpe han ut. Kan du bytte inn bilen i noe mer rimelig for å fristille midler her? Selv om regelverket er strengt, kanskje arbeidsgiver kan gi noe forskudd på feriepenger? Vær kreativ, skrap sammen det du kan av penger og ta ett møte med banken. 

Vi har fått takst ja. Men han mener at han skal utkjøpes med 50%. Han mener at 20% er feil

Er kun meg lånet står på

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Er snakk om 600 000 kr... Han mener han skal ha 50%, det utgjør 1,7 mill. Så tviler på at feriepengene holder 😅

Bilen min er verd 20 000 kr

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har fått takst ja. Men han mener at han skal utkjøpes med 50%. Han mener at 20% er feil

Er kun meg lånet står på

Han MENER han eier 50 %?

Vet dere ikke det? 

Anonymkode: a4f7b...2b0

Skrevet

Altså utgiftene kan deles 80/20 om han eier 20%. 
Jeg hadde forsøkt å sjekke med en advokat. Du kan finne gratis uforpliketet prat med advokater på nettet, men vær forsiktig :D De kan si at de har en sak osv kun for også få deg som ''kunde'' så forhør deg med flere advokater. 

https://www.advokatguiden.no/fa-tilbud

Her har du nettside der du kan bare skrive inn din sak også får du tilbud fra flere osv og om det er eventuelt en sak eller ikke. 

Lykke til!

Skrevet
Nazife skrev (4 minutter siden):

Altså utgiftene kan deles 80/20 om han eier 20%. 
Jeg hadde forsøkt å sjekke med en advokat. Du kan finne gratis uforpliketet prat med advokater på nettet, men vær forsiktig :D De kan si at de har en sak osv kun for også få deg som ''kunde'' så forhør deg med flere advokater. 

https://www.advokatguiden.no/fa-tilbud

Her har du nettside der du kan bare skrive inn din sak også får du tilbud fra flere osv og om det er eventuelt en sak eller ikke. 

Lykke til!

Det er jo kjempelurt å trumfe gjennom når hun ikke hrråd til å kjøpe han ut...:ironi:

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo kjempelurt å trumfe gjennom når hun ikke hrråd til å kjøpe han ut...:ironi:

Ja kanskje ikke beste ideen også gå gjennom med advokat med engang. 
Men jeg hadde hørt med advokater og om hun har f.eks rett på 20% av kostnadene som er brukt på vedlikehold ville jeg da regnet på hvor mye penger som er brukt på vedlikehold gjennom årene, om da det skulle vært veldig høye summer ville jeg ha gått gjennom med advokat og eventuelt gjort meg klar til salg av bolig. (ikke beste tiden å selge bolig på btw)

bare mine ideer om hva jeg kunne ha tenkt å gjort. 

Skrevet

Hva står på skjøtet/tinglysing om eierskap av boligen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvor sto det at jeg forventet det?

I hi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...