Gå til innhold

Kan dere dele erfaringer med felleski?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er de gode på alt føre? Er de avhengig av tyngdeoverføring og tilnærmet konkurranseaktig langrennsreknikk eller er de også for oss som GÅR på ski? 

Anonymkode: 87704...0b3

Fortsetter under...

Skrevet

Syns det funker kjempefint! Ikke perfekte på alt slags føre men jeg syns der holder mer enn nok. 

Anonymkode: f7ceb...0fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Syns det funker kjempefint! Ikke perfekte på alt slags føre men jeg syns der holder mer enn nok. 

Anonymkode: f7ceb...0fc

Takk for svar. Hvilket føre er de minst gode på? Og er de da glatte eller trå?

Skrevet

Mine fungerer veldig fint! Jeg går også på ski, og har nok ikke den beste teknikken. Jeg kan gå opp de fleste bakker uten å måtte gå fiskebein. De har godt feste. Jeg har imidlertid kun prøvd dem i minusgrader på fjellet. Deilig å slippe å smøre. 

Skrevet

Det er vel en grunn til at de sier nypreppa løyper og noen få minus er felleføre?

Her fungerer det utmerket, men vi går stort sett når det er felleføre da 😉

Anonymkode: 3f046...eea

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel en grunn til at de sier nypreppa løyper og noen få minus er felleføre?

Her fungerer det utmerket, men vi går stort sett når det er felleføre da 😉

Anonymkode: 3f046...eea

Men det er jo det føret som er null problem uansett...

Annonse

Skrevet

Felleski er helt supert. Funker for alle føre for min del. Skikkelig digg. Litt mindre gli nedover, men det er helt ok.

Veldig lite ambisiøs i løypa, jeg trener ikke - bare koser meg. 

Anonymkode: 2bf24...685

Skrevet

De er aldri like gode som perfekt smurte ski, men med mine smøreferdigheter er de ofte like gode eller bedre enn smurte og jeg slipper jobben og klissete med klister. Derfor er de etter min mening aller best på klidterføre.

Anonymkode: fc9ba...ecd

Skrevet

Ikke perfekt på noe føre egentlig, men gode på det meste. Litt dårligere glid bl.a, men det er så lettvint at terskelen for å stikke ut en kveldstur (relativt uavhengig av vær og føre) blir mye lavere. Ender nok med betydelig flere mil gjennom en sesong for min del.

Anonymkode: 81266...08b

Skrevet

Dårlig glid nedover.  Men jeg går for å mosjonere, så tempo har ikke noe å si. Skal aldri smøre ski mer i hele mitt liv. Felleski er bedre flatt og oppover enn smurte ski uansett, i alle fall med min teknikk og smørekunnskap. Men ikke kjøp de aller billigste, kjøp noen med riktig spenn. 

Anonymkode: 0cd6c...9af

Skrevet

Samme erfaring her - dårlig glid - særlig nedover. Men superdeilig å 1. slippe å smøre og 2. i vestnorsk natur hvor det går opp eller ned :). Husk: fellene må vedlikeholdes. I tillegg pga dårlig glid ville jeg valgt felleski med rikelig spenn!

Anonymkode: 5ee89...d66

Skrevet

Kjøp i en butikk som kan ski. Stå på skia. Få dem til å sjekke at du greier å tråkke dem ned. Det kan være flaut å be om noe sånt, men det er utrolig mye forbannelse spart så du får rett spenn. De kan også måle ut fra vekt, og da må du være ærlig, veier du 83 så si det, ikke slå av! Og forell hvor god eller dårlig du er til å gå på ski. Jo bedre teknikk jo stivere ski. Jeg kjøpte til meg selv og er fornøyd med mine, på tørrvoksføre smører jeg ski, men jeg bruker fell i stedet for klister. Jeg kjøpte til mannen og han hater dem, de er for stive og han får ikke feste. Jeg har bedt han om å selge dem, men det vil han ikke.. Han hadde nok ikke så god teknikk som jeg trodde.. 

Anonymkode: 086eb...78e

Skrevet

Felleskirkelig er brilliant , og har gitt vår familie som ikke er født med ski på bena, flotte opplevelser uten smørefeil og kladdeski. 

Anonymkode: 2eafa...cd0

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.1.2023 den 15.28):

Er de gode på alt føre? Er de avhengig av tyngdeoverføring og tilnærmet konkurranseaktig langrennsreknikk eller er de også for oss som GÅR på ski? 

Fantastisk å få fellesski, nå er ski bare kos

Anonymkode: 40277...afa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme erfaring her - dårlig glid - særlig nedover. Men superdeilig å 1. slippe å smøre og 2. i vestnorsk natur hvor det går opp eller ned :). Husk: fellene må vedlikeholdes. I tillegg pga dårlig glid ville jeg valgt felleski med rikelig spenn!

Viktig at Skien er tilpasset høyde og vekt for å få god glid 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Viktig at Skien er tilpasset høyde og vekt for å få god glid 

Absolutt - men det er forskjell mellom ski/produsenter også når man velger ski tilpasset høyde/vekt. Og da ville jeg - basert på mine erfaringer med felleski i 10+år - valgt en ski med mer spenn sammenlignet med smøreski.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...