Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Pga dårlig samarbeid og fordi far plutselig bestemte seg for å betale mindre i bidrag enn hva (den muntlige) avtalen har vårt, så har jeg, for å slippe mer tull bedt nav om å fastsette, og å kreve inn bidrag fra barnefar, Som jeg har sagt til ham utallige ganger, så ble bidraget satt betydelig opp. Jeg søkte om å fa det fastsatt i slutten av september, men pga søknadsfrister ble det fastsatt fom 1 november. Far betalte ingenting i oktober. Jeg har allerede søkt om å få det fastsatt fra 1 september (den mnd han betalte mindre enn avtalen) og jeg tror nok at jeg får det innvilget. Det jeg leser nå, er at man kan søke om å fa det fastsatt fra tre år tilbake i tid dersom det er god grunn for at jeg ikke har søkt om det tidligere, om jeg ikke har en god grunn, så kan jeg søke om fastsettelse fra ett år tilbake i tid. Min grunn er at far ikke har sagt hvor mye han tjener og fordi jeg rett og slett ikke har villet ta det med nav for å ikke skape mer problemer mellom ham og meg. Jeg har bedt ham om 1000 kr mer i bidrag enn hva den muntlige avtalen har vært fordi ungene spiser minst tre ganger pr uke og vasker klær her når det er han som har samvær fordi han jobber kveld. Hva er en god grunn egentlig? For å ikke ha bedt om fastsettelse tidligere? Jeg har, bare for å være dust, fordi han er så innmari dust, lyst til å søke så langt tilbake i tid som jeg kan. Jeg har ikke tenkt til å ta i mot alle pengene, jeg vil ikke ruinere, ham fordi jeg vil jo at ungene skal ha det fint hos ham. men jeg vil vise ham hva jeg kan kreve og egentlig for å vise hvor grei jeg er i forhold til ham, Han tjener mer enn dobbelt så mye som meg og har aldri kjøpt så mye som ett helt sokkepar til ungene Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Så lenge dere har hatt en avtale og han har betalt i henhold til den kan du ikke søke om endring så lenge tilbake. Anonymkode: d694f...2d3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Jeg tenker at det at han har løyet til deg er en god grunn til at du kan søke tilbake i tid. Da du inngikk avtalen med ham løy han og lot deg tro at han kun hadde halvparten av den inntekten han faktisk hadde. En slik privat avtale fungerer jo bare om begge er ærlige med hverandre, og her har mannen med overlegg tilbakeholdt vesentlige opplysninger, noe som igjen har fratatt hans barn muligheter de disse årene har hatt rett til. Så jeg ville søkt tre år tilbake. Finner Nav ut at avtalen dere hadde stemte noenlunde etter den inntekten han løy til deg at han hadde, men at realiteten var at han hadde dobbelt så mye, da blir jeg svært overrasket om du ikke får tilbakebetalt for alle tre årene. I det minste at du får det får et år. Husk også å få med at barna er såpass mye mer hos deg enn hva avtalen egentlig innebar - det vil si at han burde betalt enda mer... Anonymkode: 2c771...293
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Så lenge dere har hatt en avtale og han har betalt i henhold til den kan du ikke søke om endring så lenge tilbake. Anonymkode: d694f...2d3 Men hva er en god grunn til å søke om tilbakebetaling da? For to år tilbake i tid? Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg tenker at det at han har løyet til deg er en god grunn til at du kan søke tilbake i tid. Da du inngikk avtalen med ham løy han og lot deg tro at han kun hadde halvparten av den inntekten han faktisk hadde. En slik privat avtale fungerer jo bare om begge er ærlige med hverandre, og her har mannen med overlegg tilbakeholdt vesentlige opplysninger, noe som igjen har fratatt hans barn muligheter de disse årene har hatt rett til. Så jeg ville søkt tre år tilbake. Finner Nav ut at avtalen dere hadde stemte noenlunde etter den inntekten han løy til deg at han hadde, men at realiteten var at han hadde dobbelt så mye, da blir jeg svært overrasket om du ikke får tilbakebetalt for alle tre årene. I det minste at du får det får et år. Husk også å få med at barna er såpass mye mer hos deg enn hva avtalen egentlig innebar - det vil si at han burde betalt enda mer... Anonymkode: 2c771...293 Ja, og for tre år tilbake så hadde vi de ca 30/70 i tillegg til all maten de spiser her.. Jeg vil som sagt ikke ha de pengene altså, jeg vil bare vise ham at jeg er mye mer grei enn hva jeg egentlig har kunnet vært:/ Vise ham at folk flest gjør hva som er best for ungene sine. Om jeg hadde tatt i mot alle de pengene så hadde han slitt, men jeg vil at ungene skal ha det fint hos ham, uavhengig av hvor dust han er mot meg Det skader ikke å søke i hvert fall, jeg bare gjør det jeg Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, og for tre år tilbake så hadde vi de ca 30/70 i tillegg til all maten de spiser her.. Jeg vil som sagt ikke ha de pengene altså, jeg vil bare vise ham at jeg er mye mer grei enn hva jeg egentlig har kunnet vært:/ Vise ham at folk flest gjør hva som er best for ungene sine. Om jeg hadde tatt i mot alle de pengene så hadde han slitt, men jeg vil at ungene skal ha det fint hos ham, uavhengig av hvor dust han er mot meg Det skader ikke å søke i hvert fall, jeg bare gjør det jeg Anonymkode: 347ad...e0a Og jeg har fortalt ham hvor mye jeg tjener oppgjennom årene, slik at han kunne regne ut selv på kalkulatoren hos nav Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Ja, og for tre år tilbake så hadde vi de ca 30/70 i tillegg til all maten de spiser her.. Jeg vil som sagt ikke ha de pengene altså, jeg vil bare vise ham at jeg er mye mer grei enn hva jeg egentlig har kunnet vært:/ Vise ham at folk flest gjør hva som er best for ungene sine. Om jeg hadde tatt i mot alle de pengene så hadde han slitt, men jeg vil at ungene skal ha det fint hos ham, uavhengig av hvor dust han er mot meg Det skader ikke å søke i hvert fall, jeg bare gjør det jeg Anonymkode: 347ad...e0a Jeg hadde gjort det. Og så hadde jeg satt av pengene han ev. måtte betale til barna, en begynnelse på innskudd senere eller annet nødvendig. Søk, skulle du mot formodning ikke få medhold, så har du ikke tapt noe. Uansett så må han jo nå betale langt høyere bidrag, og bare det i seg selv vil vise ham hva det faktisk koster med barn. Kanskje du burde sette opp et regnskap som viser hvor mye du faktisk bruker på ungene en normalmåned. Anonymkode: 2c771...293
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Pga dårlig samarbeid og fordi far plutselig bestemte seg for å betale mindre i bidrag enn hva (den muntlige) avtalen har vårt, så har jeg, for å slippe mer tull bedt nav om å fastsette, og å kreve inn bidrag fra barnefar, Som jeg har sagt til ham utallige ganger, så ble bidraget satt betydelig opp. Jeg søkte om å fa det fastsatt i slutten av september, men pga søknadsfrister ble det fastsatt fom 1 november. Far betalte ingenting i oktober. Jeg har allerede søkt om å få det fastsatt fra 1 september (den mnd han betalte mindre enn avtalen) og jeg tror nok at jeg får det innvilget. Det jeg leser nå, er at man kan søke om å fa det fastsatt fra tre år tilbake i tid dersom det er god grunn for at jeg ikke har søkt om det tidligere, om jeg ikke har en god grunn, så kan jeg søke om fastsettelse fra ett år tilbake i tid. Min grunn er at far ikke har sagt hvor mye han tjener og fordi jeg rett og slett ikke har villet ta det med nav for å ikke skape mer problemer mellom ham og meg. Jeg har bedt ham om 1000 kr mer i bidrag enn hva den muntlige avtalen har vært fordi ungene spiser minst tre ganger pr uke og vasker klær her når det er han som har samvær fordi han jobber kveld. Hva er en god grunn egentlig? For å ikke ha bedt om fastsettelse tidligere? Jeg har, bare for å være dust, fordi han er så innmari dust, lyst til å søke så langt tilbake i tid som jeg kan. Jeg har ikke tenkt til å ta i mot alle pengene, jeg vil ikke ruinere, ham fordi jeg vil jo at ungene skal ha det fint hos ham. men jeg vil vise ham hva jeg kan kreve og egentlig for å vise hvor grei jeg er i forhold til ham, Han tjener mer enn dobbelt så mye som meg og har aldri kjøpt så mye som ett helt sokkepar til ungene Anonymkode: 347ad...e0a Det blir urimelig å søke om endring tilbake i tid. Nå virker du hevngjerrig. Anonymkode: 9ced8...522
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det blir urimelig å søke om endring tilbake i tid. Nå virker du hevngjerrig. Anonymkode: 9ced8...522 Jeg er hevngjerrig, absolutt😅 Men jeg vil som sagt ikke ta i mot de pengene om jeg i tilfelle fikk de. Jeg lurer egentlig på hva en god grunn til å søke om fastsettelse tilbake i tid er? (jeg skal ikke lyve altså, men jeg lurer oppriktig). Jeg vil bare vise ham hva jeg egentlig kunne ha krevd fra ham Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hva er en god grunn til å søke om tilbakebetaling da? For to år tilbake i tid? Anonymkode: 347ad...e0a Dersom han ikke har betalt feks. Dere har hatt en avtale han har forholdt seg til og det er det nav forholder seg til også. Du er selvsagt i din fulle rett til å kreve bidrag via nav uavhengig av hvilken avtale dere har hatt tidligere. Nav er ikke rett organ å bruke for å ta hevn. Anonymkode: d694f...2d3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Det er vel ikke opp til deg å kreve eller ikke kreve inn de pengene? Om du søker blir det vel nav innkreving som gjør det? Anonymkode: 6a569...026
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Fikk tilbakebetalt fra den datoen søknaden ble mottatt i nav, ikke mer tilbake i tid, selv om det sto i vedtaket noe om at de kom til samme konklusjon om faktiske forhold rundt samværet som jeg. Nav regnet ut forresten 3 ganger så mye bidrag som far har «regnet ut» selv, og du må være klar over at dette kan gå utover samarbeidet når far må betale mer enn han ønsker Anonymkode: f888d...e51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Dersom han ikke har betalt feks. Dere har hatt en avtale han har forholdt seg til og det er det nav forholder seg til også. Du er selvsagt i din fulle rett til å kreve bidrag via nav uavhengig av hvilken avtale dere har hatt tidligere. Nav er ikke rett organ å bruke for å ta hevn. Anonymkode: d694f...2d3 Hva har hevn å gjøre med forsørgelse av egne barn? Anonymkode: f888d...e51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er vel ikke opp til deg å kreve eller ikke kreve inn de pengene? Om du søker blir det vel nav innkreving som gjør det? Anonymkode: 6a569...026 Nei jeg kan ikke gjøre noe som helst annet enn å søke jeg, alt er opp til NAV Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Dersom han ikke har betalt feks. Dere har hatt en avtale han har forholdt seg til og det er det nav forholder seg til også. Du er selvsagt i din fulle rett til å kreve bidrag via nav uavhengig av hvilken avtale dere har hatt tidligere. Nav er ikke rett organ å bruke for å ta hevn. Anonymkode: d694f...2d3 Jeg er hevngjerrig, men det er ikke derfor jeg vil søke om at Nav fastsetter bidraget, det er egentlig bare for å vise ham at jeg er grei. Jeg er hevngjerrig på andre måter. Avtalen ble vi enige om i forhold til hva vi tjente begge to, det har han løyet om Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fikk tilbakebetalt fra den datoen søknaden ble mottatt i nav, ikke mer tilbake i tid, selv om det sto i vedtaket noe om at de kom til samme konklusjon om faktiske forhold rundt samværet som jeg. Nav regnet ut forresten 3 ganger så mye bidrag som far har «regnet ut» selv, og du må være klar over at dette kan gå utover samarbeidet når far må betale mer enn han ønsker Anonymkode: f888d...e51 Jeg har fått nesten dobbelt så mye som hva far betalte tidligere, og jeg tror heller ikke at jeg kommer til å få mer tilbakebetalt enn fra den datoen jeg søkte fra altså. Men jeg skal søke likevel. Samarbeidet har vært lik null i to å nå, det kan ikke bli verre rett og slett;/ Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg er hevngjerrig, men det er ikke derfor jeg vil søke om at Nav fastsetter bidraget, det er egentlig bare for å vise ham at jeg er grei. Jeg er hevngjerrig på andre måter. Avtalen ble vi enige om i forhold til hva vi tjente begge to, det har han løyet om Anonymkode: 347ad...e0a Jada, jeg ser den. Og du er i din fulle rett til å søke via nav. Men du får ikke de til å kreve for 3 år tilbake så lenge han faktisk har betalt hele tiden Anonymkode: d694f...2d3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 Du kan få beregning og innkreving opptil 1 år forut for søknadsmåneden, skal du søke lengre tilbake i tid må du ha en særskilt grunn til at du ikke har søkt før. Det at han har hatt høyere inntekt er ikke i seg selv god nok grunn til at du ikke har søkt tidligere. Dersom far har overholdt avtalen kommer ikke NAV til å gå tilbake og overprøve den. Enkelt å greit. Da burde du ha inngått en ny avtale med høyere sum, eller søkt fastsettelse gjennom NAV. En privat avtale er nettopp en privat avtale. Om det er 20 kr eller 14.000 kr mnd. NAV kan ikke gå tilbake hvis avtalen er overhold. Anonymkode: ec79c...2ae
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jada, jeg ser den. Og du er i din fulle rett til å søke via nav. Men du får ikke de til å kreve for 3 år tilbake så lenge han faktisk har betalt hele tiden Anonymkode: d694f...2d3 Nei, jeg tror ikke det jeg heller altså, men jeg søker bare for å søke;) Og om jeg skulle få medhold så skal jeg ikke ta i mot pengene uansett Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #20 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du kan få beregning og innkreving opptil 1 år forut for søknadsmåneden, skal du søke lengre tilbake i tid må du ha en særskilt grunn til at du ikke har søkt før. Det at han har hatt høyere inntekt er ikke i seg selv god nok grunn til at du ikke har søkt tidligere. Dersom far har overholdt avtalen kommer ikke NAV til å gå tilbake og overprøve den. Enkelt å greit. Da burde du ha inngått en ny avtale med høyere sum, eller søkt fastsettelse gjennom NAV. En privat avtale er nettopp en privat avtale. Om det er 20 kr eller 14.000 kr mnd. NAV kan ikke gå tilbake hvis avtalen er overhold. Anonymkode: ec79c...2ae Men ett år er mer enn godt nok for meg det altså ,) Om jeg får det han ikke betalte i september og i oktober er jeg også fornøyd. Jeg burde ha gjort mye, men dessverre gjorde jeg ikke det, kun for å være grei og for å bevare den ikke eksisterende freden 😅Det er min egen dumhet Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #21 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei, jeg tror ikke det jeg heller altså, men jeg søker bare for å søke;) Og om jeg skulle få medhold så skal jeg ikke ta i mot pengene uansett Anonymkode: 347ad...e0a Om du søker via nav, ber de kreve tilbakebetaling for 3 år tilbake og du faktisk får medhold, så er det ikke sånn at du kan ringe nav og si «nei jeg vil ikke ha pengene, jeg ville bare vise han at jeg kunne». Da er prosessen igang og han må betale. Det får ikke du styrt. Nav er allerede ett overarbeidet organ med ekstremt lange ventetider. Det at du vurderer å søke «bare for å søke» er ganske respektløst ovenfor nav. Anonymkode: d694f...2d3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #22 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Om du søker via nav, ber de kreve tilbakebetaling for 3 år tilbake og du faktisk får medhold, så er det ikke sånn at du kan ringe nav og si «nei jeg vil ikke ha pengene, jeg ville bare vise han at jeg kunne». Da er prosessen igang og han må betale. Det får ikke du styrt. Nav er allerede ett overarbeidet organ med ekstremt lange ventetider. Det at du vurderer å søke «bare for å søke» er ganske respektløst ovenfor nav. Anonymkode: d694f...2d3 Man trenger ikke å takke ja, men jeg er enig i at å bare søke for å søke er sløsing med ressurser. Jeg skal snakke med de og høre hva de sier før jeg eventuelt setter i gang en prosess, Og å søke fra tre år tilbake tenker jeg at jeg dropper uansett, jeg legger meg på ett år Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #23 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man trenger ikke å takke ja, men jeg er enig i at å bare søke for å søke er sløsing med ressurser. Jeg skal snakke med de og høre hva de sier før jeg eventuelt setter i gang en prosess, Og å søke fra tre år tilbake tenker jeg at jeg dropper uansett, jeg legger meg på ett år Anonymkode: 347ad...e0a De gangene jeg har søkt har jeg sendt inn skjema, og det er det. Har ikke måtte takke ja eller nei til det, prosessen har bare startet og så har jeg fått det jeg har hatt krav på. Men lurt å høre med de før du gjør noe ja Anonymkode: d694f...2d3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #24 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): De gangene jeg har søkt har jeg sendt inn skjema, og det er det. Har ikke måtte takke ja eller nei til det, prosessen har bare startet og så har jeg fått det jeg har hatt krav på. Men lurt å høre med de før du gjør noe ja Anonymkode: d694f...2d3 Jeg tror det er slik at man må si i fra at man takker nei, om ikke så går det automatisk med trekk osv, Sånn var det i hvert fall da jeg søkte om fastsettelse av bidraget, men det er muligens forskjellige rutiner på fastsettelse av bidrag og tilbakebetaling av bidrag, Det er ikke så lett å holde styr på alle regler og rutiner hos nav, men de har forbedret seg enormt mot for hvordan det var for bare noen år siden, i forhold til å forklare hvordan det fungerer, det skal de ha:) Anonymkode: 347ad...e0a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2023 #25 Skrevet 22. januar 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det blir urimelig å søke om endring tilbake i tid. Nå virker du hevngjerrig. Anonymkode: 9ced8...522 Det er mannen som har vært urimelig i flere år ved å nekte å bidra med det han iflg. lovverket er pliktig til å bidra med for sine egne barns oppvekst. Eller synes du det er greit at han har løyet for å slippe å ta ansvar for egne barn? Det er helt på sin plass at han må erstatte det han tidligere har unndratt av barnas bidrag. Det er hans barn han snyter, ikke HI. Anonymkode: 2c771...293
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå