Gå til innhold

Når tar mannen initiativ til samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er de mest typiske grunnene når det er mannen som vil ut av et langvarig forhold og tar initiativ til det? Er det som regel så enkelt som at han blir lei og vil noe nytt? 

Anonymkode: 5697d...0be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted at den mest vanlige grunnen er ny dame. De fleste menn trives bedre i forhold enn som single, i hvert fall når de er vant med det, og vil derfor helst bare gå fra et forhold hvis de har et nytt å gå inn i.

Selvfølgelig finnes det mange unntak, det er nok flere tusen ulike grunner til at menn går, akkurat som kvinner, men jeg tror den over er den mest vanlige. De fleste menn tåler nok bedre et dårlig forhold enn de fleste kvinner fordi menn på generelt grunnlag ikke grubler og kjenner så mye etter rundt følelser ol. som det kvinner gjør.

Anonymkode: 04d78...2b3

Skrevet

Jeg vet menn som har gått da kona var utro i alle fall. 

Anonymkode: 7a79d...e70

Skrevet

Har sett at det ofte gjelder enten ny partner for mannen, eller sykdom hos dama. Like trist begge deler.

Anonymkode: 907a1...3a1

Skrevet

Mannen min gikk pga ny dame. 🥲 Han har fortsatt ikke innrømmet det, men etter tre måneder fortalte han om et nytt forhold. Tre måneder etter det bodde de sammen. Han hadde selvfølgelig falt for henne før han gikk. 

Anonymkode: 5089b...36c

Skrevet

Leste et sted at rundt 90 % av mennene som går har funnet en ny.

Menn kan mistrives i et forhold, men de går ikke før de vet at det er noe å gå til.

Få menn som ønsker å være alene.

Anonymkode: 8ac7f...fc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Har sett at det ofte gjelder enten ny partner for mannen, eller sykdom hos dama. Like trist begge deler.

Anonymkode: 907a1...3a1

Når det gjelder sykdom er det trist å se de store forskjellene det er om kvinnen blir alvorlig syk vs. mannen. Tallene er fra en amerikansk studiet. Det kan være forskjell på pårørende rollen der vs her med tanke på forsikringsdekning. Likevel er nok dette mye tettere knyttet til kjønnsforskjellene og kvinner og menns forskjellige forhold til omsorgsoppgaver og oppgaver i hjemmet. 

"Det er rundt seks ganger større sjanse for at kvinner opplever brudd i forholdet kort tid etter at de har fått kreft- eller MS-diagnose, enn hvis mannen blir syk.
(...)
Den gjennomsnittlige skilsmisseraten for kreftpasientene i studien var 11,6 prosent. Men når forskerne sorterte etter kjønn, fant de betydelige forskjeller.

Når kvinnen fikk kreft- eller MS-diagnose, var skilsmisseraten 20,8 prosent, mens den var 2,9 prosent når mannen ble syk."
https://forskning.no/aldring-kreft/flere-brudd-nar-kvinnen-blir-syk/886884

De mennene jeg kjenner som har gått ut av forholdet har enten allerede hatt en ny på lur eller har hatt en 40- eller 50-årskrise dere de har ønsket å aktivt kunne finne seg en ny partner for å både oppleve at de er attraktive for andre eller fordi de var redd for at gresset var grønnere på andre siden og at de gikk glipp av noe. Disse var gjerne inspirert av kamerater som hadde brutt ut og fått seg mer attraktive eller yngre kjærester. 

Anonymkode: 1f7b6...7ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Leste et sted at rundt 90 % av mennene som går har funnet en ny.

Menn kan mistrives i et forhold, men de går ikke før de vet at det er noe å gå til.

Få menn som ønsker å være alene.

Anonymkode: 8ac7f...fc0

Ja, det skjedde her og. 😢

Anonymkode: 2288f...bd1

Skrevet

Pga en ny, selvsagt. Jeg levde i et så destruktivt forhold så lenge at det gikk på psyken løs. Prata og prata, ingenting hjalp. Selvom jeg var langt nede, utslitt og fikk fysiske plager så tok han ikke initiativ til å avslutte. Jeg gikk, og etter ett år ville han vise meg at han klarte å endre seg… nå, halvannet år senere er det fortsatt dødt. Jeg er sikker på at om han hadde funnet ei annen ville han gått 

Anonymkode: ec5eb...bb3

Skrevet

Menn forlater ikke forhold med mindre de har funnet en ny. 
Ingen regel uten unntak, men stort sett er det sånn. 

Anonymkode: a8076...a15

Skrevet

Min mann gikk fra sin eks fordi de hadde et meget destruktivt forhold. De hadde vært i mange runder med familieterapi og lignende, men det bedret seg ikke. Det tok utrolig lang tid før hun aksepterte det, selv etter at han ble sammen med meg (som var en god stund etter bruddet). Men det var ihvertfall hverken sykdom eller nye partnere involvert.

Anonymkode: 30aca...dcf

Skrevet

Kvinner går fra, menn går til. Det er hovedregelen, og så kommer selvsagt alle andre grunner i tillegg. Vold, utroskap, lei av familien, sykdom osv.

Skrevet

De mennene som har tatt initiativ til å gå fra en langvarig partner (kone eller samboer), som jeg kjenner, de har gått fordi forholdene ikke fungerte, fordi de mente det var destruktivt for seg selv og alle i familien om de fortsatte forholdet. De har ikke hatt ny partner i sikte når de har tatt valget om å gå, og de har vært single en god stund etterpå også.

Kommer bare på én som hadde ei ny dame i sikte, men de har holdt sammen i 30 år og er fremdeles lykkelige sammen, så det var nok riktig å gjøre også.

En av de som gikk hadde levd med en alvorlig psykisk syk kone i over 20 år, og hadde i prinsipp mer eller mindre hatt eneansvar for barna, hus, hjem i alle år. Han og ekskona har fremdeles en god tone med hverandre, samarbeid med barn har alltid fungert bra, og hun er den som har funnet seg ny partner først.

Felles for disse mennene har også vært at de ikke har vært utro før de gikk.

Det som jeg synes er mer vanlig er menn som er utro uten å ville gå fra partner hjemme. Det synes jeg er langt mer forkastelig.

Anonymkode: a16f2...847

Skrevet

Ifølge familievernterapeutene: nesten aldri.
En mann som ber om å skilles "bare for å være singel" opplever de omtrent ikke! 
En mann går fordi han har funnet en annen, eller er på vei ut av homoskapet, eller som det nevnes her; kona er syk og det forlanges flere omsorgsoppgaver av ham enn det han hadde fra før.

Anonymkode: ce8b6...e78

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.1.2023 den 15.58):

Det som jeg synes er mer vanlig er menn som er utro uten å ville gå fra partner hjemme. Det synes jeg er langt mer forkastelig.

Anonymkode: a16f2...847

Men disse er jo de samme. De ender jo kun med å gå fra partneren hjemme fordi de enten er blitt avslørt, eller fordi den andre maser tilstrekkelig mye. De går jo ikke ved første sniff av en forelskelse! De overlapper. 

Anonymkode: ce8b6...e78

Skrevet

Stemmer her og. På grunn av ny dame . 

Anonymkode: 063cc...a30

Skrevet

min erfaring med menn som tar initiativet (og jeg kjenner ikke mange) er at de har funnet seg en ny. MEN: de jeg vet om har også levd i dysfunksjonelle forhold, så den nye var nok mer "dråpen" og ikke "årsaken".

Anonymkode: 6d422...19f

Skrevet

Ny dame eller alvorlig sykdom hos kona. Mens kvinner står fjellstøtt ved sin mann dersom han blir alvorlig syk, øker faren for å bli forlatt ved tilsvarende tilstand for kvinner drastisk. 

Anonymkode: 57140...0af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...