Gå til innhold

Går det ann å få sommerjobb som 13 åring?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ganske begrenset hvor mye nyttig en 13-åring får gjort. Det mest aktuelle er nok å jobbe for kjente, male en vegg for besteforeldre, passe barn for onkel, klippe plenen for naboen ol. Det skal mye til å få en vanlig jobb om det ikke er for kjente.

Det går imidlertid an å spørre i nærbutikken, hos en bonde eller gartner i nærheten ol. Kanskje det er mulig å få en liten jobb om ungdomen er godt likt fra før.

Anonymkode: b626b...488

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Idrettslaget kan foresten være en mulighet om ungdomen er aktiv i en idrett.

Og idrettslaget betaler hvor mye, for hvilken type arbeid, i feriene? Det er det rareste tipset jeg har hørt. Idrettslagene her ansetter i alle fall ikke folk, og langt mindre 13-åringer.

Anonymkode: b8ed8...251

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og idrettslaget betaler hvor mye, for hvilken type arbeid, i feriene? Det er det rareste tipset jeg har hørt. Idrettslagene her ansetter i alle fall ikke folk, og langt mindre 13-åringer.

13 år høres litt ungt og, men her er det håndball-, fotball- og friidrettsskoler om sommeren hvor ungdom hjelper til. 

Anonymkode: 7b25e...311

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

13 åringen min er hjelpetrener for de små på turning.

De har selvfølgelig voksne trenere, men en ungdom til å hjelpe med utstyret, følge på do, sette i en hårstrikk osv er helt vanlig. 

Alle de små partiene, fra 4 til 7 år, har en hjelpetrener. Min datter har turnet siden hun var 4 år selv og er på et konkurranseparti nå.

Anonymkode: 3f9c4...2be

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Her hender det idrettslaget girl litt lønn for å være parkeringsvakt eller vaske.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

13 år høres litt ungt og, men her er det håndball-, fotball- og friidrettsskoler om sommeren hvor ungdom hjelper til. 

Og det betaler de for...?
Idrettsskolen her er et tiltak som ungdommer på idrettslinja på vgs avholder. De organiserer det som elevbedrift. Ikke en jobb man kan søke og lønnes for.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her hender det idrettslaget girl litt lønn for å være parkeringsvakt eller vaske.

Hvis det skal bli en "sommerjobb" å være parkeringsvakt må de jo ha store stevner hele sommeren. 

Selv på Norway Cup står det foreldrevakter gratis, altså....

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

13 åringen min er hjelpetrener for de små på turning.

De har selvfølgelig voksne trenere, men en ungdom til å hjelpe med utstyret, følge på do, sette i en hårstrikk osv er helt vanlig. 

Alle de små partiene, fra 4 til 7 år, har en hjelpetrener. Min datter har turnet siden hun var 4 år selv og er på et konkurranseparti nå.

Anonymkode: 3f9c4...2be

Og funksjonen som hjelpetrener på turn er noe man kan søke på og som vil lønnes, og ikke minst, det vil oppta noen uker av sommerferien...? Ikke? 
Da ser du vel hvor irrelevant det tipset er.

Annonse

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Idrettsskolen her er et tiltak som ungdommer på idrettslinja på vgs avholder. De organiserer det som elevbedrift. Ikke en jobb man kan søke og lønnes for.

Det varierer nok fra klubb til klubb, men for en 13-åring på jakt etter jobb er det verdt å spørre.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvis det skal bli en "sommerjobb" å være parkeringsvakt må de jo ha store stevner hele sommeren. 

Selv på Norway Cup står det foreldrevakter gratis, altså....

Det kan være en mulighet til å tjene litt. Hva med heller å gi tips enn å protestere på alle andres forslag. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det betaler de for. Det er selvfølgelig ikke hele sommeren, men først og siste uka i ferien og det er mulig å tjene noe penger. 

Fotballdommer et det også mulig å begynne med når man er 13 år for å tjene penger, men det er det lite av i ferien. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det som er rart for deg er helt vanlig for andre ..her bruker idrettslaget 13-14 åringer som hjelpetrenere for fotballskole for yngre barn, de får rundt 2500 for en uke. I tillegg tjener de 300kr som dommere i seriekamper både i egen klubb og andre i nærheten

Anonymkode: 9ecec...5bd

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det som er rart for deg er helt vanlig for andre ..her bruker idrettslaget 13-14 åringer som hjelpetrenere for fotballskole for yngre barn, de får rundt 2500 for en uke. I tillegg tjener de 300kr som dommere i seriekamper både i egen klubb og andre i nærheten

Dattera mi har faktisk dømt ein fotballkamp, egentlig helt ut av det blå fordi det ikke var nok dommere en gang lillebror skulle spille på miniknott. Ho fikk eit par hundre for den jobben.  HI.

Anonymkode: 84ab2...4ff

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke HI er ukjent med at barnet hennes spiller fotball eller turner, hvis hen gjør det. Men det er en merkelig ting å tipse om som generell jobbmulighet, når det ikke er det. Det fordrer jo at barnet har vært aktiv deltaker selv i minst 5-6 år og gått gradene som hjelpetrener. Ikke noe man først søker på når man merker at man er blakk, liksom.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dattera mi har faktisk dømt ein fotballkamp, egentlig helt ut av det blå fordi det ikke var nok dommere en gang lillebror skulle spille på miniknott. Ho fikk eit par hundre for den jobben.  HI.

Da får du jo be henne spesialisere seg der, da. Sikkert masse kamper i fellesferien hun kan dømme.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis hun likte det (og spiller/har spilt fotball selv) ville jeg sjekket opp om klubben arrangerer dommerkurs. I ferien er det nok ikke så mange kamper å dømme, men ellers i sesong er det mye kamper. Det er greie penger å tjene å det også. 

Er nok lite organiserte jobber, men hun kan jo prøve seg på diverse på egenhånd. F.eks selge egenplukket frukt og bær, tilby seg å klippe plen, luke, lufte hund, handle for eldre eller andre som vil betale for det, trillepike, vaske biler, male etc.

Her står det noe om hva man har lov å jobbe med i ulik alder. Hovedregel for de fleste jobber er 15 år. Jeg ville ikke tenke at min (modne) 13-åring skal ha inntektsgivende arbeid de nærmeste to årene. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/

Min 12åring, blir 13år i mars, jobber litt i en butikk. Sorterer varer, pakker papp, stabler og koster, ol. Hun jobber ikke mye, noen timer nå og da. Til sommeren skal hun jobbe der mer i en slags sommerjobb

Anonymkode: 0a933...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...