Gå til innhold

Du som har vært deprimert og ble frisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge var du syk og hvilken hjelp fikk du for å bli frisk? Jeg er syk på 2.året og ser ikke lyset i enden av tunnellen

Anonymkode: f64fa...558

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du til lege eller dps? Hva slags hjelp får du? 

Anonymkode: 168f1...c76

Skrevet

Jeg var syk i ca 1,5-2 år. Jeg oppsøkte ikke hjelp, men tok en dag av gangen. Gikk på jobb hver dag for å holde på rutiner, og prøve å tvinge de tyngste tankene bort litt. Jeg hadde nok heller ikke den dypeste depresjonen, siden jeg klarte meg gjennom den alene.

Anonymkode: d691a...5b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Går du til lege eller dps? Hva slags hjelp får du? 

Anonymkode: 168f1...c76

Jeg går til dps 

Hi

Skrevet

Jeg er i samme båt. Er på runde 2 med antideppressiva. Kan ikke huske når jeg begynte. Er utrolig deprimert, men later som alt er bra for alle rundt meg. Nå er jeg ganske utbrent.. Antidep fungerer stortsett veldig bra for å ta vekk de verste dalene. Jeg går til DPS, gruppeterapi nå. Sliter med terapi fordi jeg lyver. Har små barn og tør ikke være ærlig i frykt for å bli sett på som en dårlig mamma.. 

Ville bare sende deg en stor klem. Det er kjempetøft. Prøv å bli litt oppmerksom på hva som trigger deg. 

Anonymkode: b8efb...0b4

Skrevet

Ca 6 mnd. Er oppe å nicker igjen nå, med veldig god hjelp fra både fastlege, familie og arbeidsgiver. 

Anonymkode: 227fb...15b

Skrevet

Et nært familiemedlem var ute av arbeidslivet i tre år, vet ikke hvor lenge vedkommende var syk. Etter tre år kom personen seg ut igjen i arbeidslivet og har vært frisk siden. Dette er nå 15 år siden.

Anonymkode: 61622...e8b

Skrevet

Står på høyeste dose på antidepressiv tabletter som har veldig god effekt. Itellegg til psykolog selvsagt. Jeg er ikke lenger deprimert,ikke så lenge jeg husker å ta medisinen hvertfall. Har jeg glemt det flere dager så har jeg fått selvmordstanker. Men når jeg tar medisinen hver dag fast så har jeg det bra å er ikke deprimert.

Anonymkode: 7af20...f0e

Skrevet

Jeg var deprimert i omlag 2 år. Sykemeldt fra jobben og gikk til psykolog. Depresjonen kom i hovedsak pga. ting som hadde skjedd i min barndom. Psykisk syk mor, alkoholisme hos mor, et ambivalent forhold til henne i voksen alder etc. Vet ikke helt hva som plutselig trigget at jeg ble deprimert, men kroppen min slo seg bare av en dag.

Det er 10 år siden og jeg ble frisk. Det tok tid og jeg måtte venne meg til å leve, og tenke, på en annen måte. Tok ingen medisiner, men gikk som sagt til psykolog. Fikk et lite tilbakefall da mor døde plutselig, men det gikk over etter kort tid.

Hva jeg gjorde:

• Jeg lyttet til kroppen min og hadde rolige dager
  • Jobbet hardt for å komme tilbake til normal døgnrytme
  • Begynte å skrive ned det som gjorde meg lei, trist, ga følelse av avmakt og tiltaksløshet 
  • Etterhvert kjøpte jeg meg telt og begynte å dra ut i naturen. Det høres kanskje kilsje ut, men det hjalp meg. Stillheten, friheten og en følelse av å kunne puste igjen
  • Jeg tok opp interesser jeg hadde lagt bort og jeg lærte meg å strikke
  • Jeg lærte meg teknikker for å klare å identifisere hva som trigget og opprettholdt depresjonen når den kom skyllende over meg
  • Jeg brukte strategiene jeg lærte av psykologen - å annerkjenne historiene min og følelsene rundt det, men jobbe meg igjennom dette slik at det ikke preger hverdagen min på samme måte. 

Har ikke opplevd depresjon siden og har holdt fast ved punktene mine. Jeg har i etterkant tatt ny utdannelse, fått et barn og flyttet til et sted der vi kan leve med mindre stress og tidsklemma er liten. 

Anonymkode: f696e...bf6

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Et nært familiemedlem var ute av arbeidslivet i tre år, vet ikke hvor lenge vedkommende var syk. Etter tre år kom personen seg ut igjen i arbeidslivet og har vært frisk siden. Dette er nå 15 år siden.

Anonymkode: 61622...e8b

Takk for håpet

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg var deprimert i omlag 2 år. Sykemeldt fra jobben og gikk til psykolog. Depresjonen kom i hovedsak pga. ting som hadde skjedd i min barndom. Psykisk syk mor, alkoholisme hos mor, et ambivalent forhold til henne i voksen alder etc. Vet ikke helt hva som plutselig trigget at jeg ble deprimert, men kroppen min slo seg bare av en dag.

Det er 10 år siden og jeg ble frisk. Det tok tid og jeg måtte venne meg til å leve, og tenke, på en annen måte. Tok ingen medisiner, men gikk som sagt til psykolog. Fikk et lite tilbakefall da mor døde plutselig, men det gikk over etter kort tid.

Hva jeg gjorde:

• Jeg lyttet til kroppen min og hadde rolige dager
  • Jobbet hardt for å komme tilbake til normal døgnrytme
  • Begynte å skrive ned det som gjorde meg lei, trist, ga følelse av avmakt og tiltaksløshet 
  • Etterhvert kjøpte jeg meg telt og begynte å dra ut i naturen. Det høres kanskje kilsje ut, men det hjalp meg. Stillheten, friheten og en følelse av å kunne puste igjen
  • Jeg tok opp interesser jeg hadde lagt bort og jeg lærte meg å strikke
  • Jeg lærte meg teknikker for å klare å identifisere hva som trigget og opprettholdt depresjonen når den kom skyllende over meg
  • Jeg brukte strategiene jeg lærte av psykologen - å annerkjenne historiene min og følelsene rundt det, men jobbe meg igjennom dette slik at det ikke preger hverdagen min på samme måte. 

Har ikke opplevd depresjon siden og har holdt fast ved punktene mine. Jeg har i etterkant tatt ny utdannelse, fått et barn og flyttet til et sted der vi kan leve med mindre stress og tidsklemma er liten. 

Anonymkode: f696e...bf6

Fantastisk å høre! Du jobbet så bra!

Skrevet

Var syk i 2-3 år.

Fikk cipralex. Gikk i terapi. Men den store gevinsten kom da jeg flytta fra samboeren. Han dro meg ned.

Anonymkode: 4cf7a...791

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...