Gå til innhold

Barneforsikring, så dyrt!!!

Anbefalte innlegg

Jeg betaler 680 kr i mnd for 2 barn. OVER 8000 i året.

Tar jeg ikke høyde for at prisen øker så er det 150.000 frem til de blir 18 år.

Er det bedre å sette pengene i fond istedet? Eller er barneforsikring SÅ viktig? (Har toppdekning, uføre, mnd utbetaling osv). Tar imot innspill/meninger. Ville du sagt den opp og spart i fond? Hadde du jekket ned til en lavere dekning? Eller beholdt toppdekning?

Jeg er enslig ufør og klarer meg fint, hadde ikke uføreforsikring og greier meg uten ekstra utbetaling.

Anonymkode: a184c...7e7

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437460-barneforsikring-s%C3%A5-dyrt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Er det bedre å sette pengene i fond istedet? Eller er barneforsikring SÅ viktig? (Har toppdekning, uføre, mnd utbetaling osv). Tar imot innspill/meninger. Ville du sagt den opp og spart i fond? Hadde du jekket ned til en lavere dekning? Eller beholdt toppdekning?

Jeg er enslig ufør og klarer meg fint, hadde ikke uføreforsikring og greier meg uten ekstra utbetaling.

Jeg syns ikke 150.000kr er mye dersom barnet havner i en ulykke og blir pleietrengende resten av livet. De endringer som må gjøres på huset, bilen og alt som skal tilrettelegges, da kommer kronene godt med. Eller for å sikre barnet mulighet til p kjøpe egen bolig uten lønn og fastinntekt som voksen. 

Optatium skrev (4 minutter siden):

Forøvrig betaler jeg 3600kr for topp forsikring for to barn gjennom forbundet mitt. Det er nok store forskjeller i pris, dette kan være lurt å sjekke opp. 

For to barn for et helt år? Altså bare 150 kr/mnd/barn? Hvor er det og gjennom hvilket forbund?

Anonymkode: 6e802...bf4

Jeg synes det er viktig og prioriterer det.

Jeg er ikke enslig, men jeg er ufør, og vet hva det vil si å plutselig bare få 60% av lønnen sin når man er voksen og har barn (jeg ble syk i slutten av 30-årene)

Det er dessverre noen dårlige gener i familien, og selv om jeg selvfølgelig håper at barna mine aldri blir ufør er den forsikringen god å ha i tilfelle. 

Anonymkode: c7b86...da6

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Forsikring er noen en bør prioritere. 
Ser det er vanvittig mange mennesker, som har barn som får ADHD, diabetes, andre sykdommer og skader, som rett og slett skriker av full hals når de ikke har krav på noe når det skjer…. 

Har hatt forsikring på alle barna fra de var 3 måneder gamle. Minstemann fikk diagnosen ADHD da han var 7 år. Pga forsikring får han utbetalt forsikringspenger og månedsutbetaling fra nav pga han trenger mer hjelp og tilrettelegging, og sliter sko/klær mye fortere en normalt. 

Anonymkode: ef9b8...5ce

Optatium skrev (1 time siden):

Jeg har det gjennom Utdanningsforbundet og Trygg. 

Takk. Da skal jeg sjekke det ut. Mannen er nemlig medlem hos Utdanningforbundet, men de andre kollektive forsikringene har vært billige gjennom min fagforening hos Storebrand. Der koster barneforsikringen 220 kr. Må få sammenlignet dem. 

Kanskje dyrt, men når 15-åringen plutselig trenger f.eks naprapat behandling og hver behandling koster 700,- er det vel verdt pengene å ha dette inkludert i forsikringen. Eller enda værre, om de skulle bli ufør er det godt å vite at de får tilleggsutbetaling i tillegg til nav. Kanskje skjer det aldri, eller kanskje skjer det imorgen. En vet aldri og nettopp derfor er det vi har forsikringer.

Anonymkode: 61d3a...659

Optatium skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke 150.000kr er mye dersom barnet havner i en ulykke og blir pleietrengende resten av livet. De endringer som må gjøres på huset, bilen og alt som skal tilrettelegges, da kommer kronene godt med. Eller for å sikre barnet mulighet til p kjøpe egen bolig uten lønn og fastinntekt som voksen. 

Jeg har kjøpt meg bolig uten fast inntekt🤷‍♀️ gikk akkurat over på ufør og har ikke mye å rutte med, men greier meg godt likevel. Derfor jeg tenker sånn.

Forøvrig betaler jeg 3600kr for topp forsikring for to barn gjennom forbundet mitt. Det er nok store forskjeller i pris, dette kan være lurt å sjekke opp. 

Problemet er å bytte selskap. Haugevis av papirer og egenerklæringer. Har allergier og noe småtteri, da er plutselig selskapene vanskelige.

Ser den forsikringen ikke har uførepensjon (bare uførekapital). Det er jo litt kjipt. Vil ikke kalle det en toppdekning da. Man kan bestille med uførepensjon, men koster da 100-200 kr ekstra pr mnd.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ser den forsikringen ikke har uførepensjon (bare uførekapital). Det er jo litt kjipt. Vil ikke kalle det en toppdekning da. Man kan bestille med uførepensjon, men koster da 100-200 kr ekstra pr mnd.

Det skal jeg sjekke opp, var ikke klar over det. Takk for tips! 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men uføre-forsikring til barn, sannsynligheten der er ikke så stor , ja det kan skje , men ?

er det ikke noe som heter familieforsikring? 

Anonymkode: 68237...b47

Poenget med uføreforsikring er at man (hos noen) kan videreføre forsikringen som voksen uten ny helseattest. Dermed slipper man å få unntak fra forsikringen pga diverse sykdommer som har dukket opp i barndommen.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tar til meg alle svar, skal vurdere dette og sjekke priser hos andre før jeg avgjør

Ikke bytt selskap dersom det er registrert  noe som helst skade eller sykdom på barna. Da blir det registrert som en klaushul, og kanskje forsikringen ikke dekker det barna har krav på ved en skade eller sykdom senere. Snakker av erfaring 

lykkelig fødeklar*aprilspire skrev (9 minutter siden):

Ikke bytt selskap dersom det er registrert  noe som helst skade eller sykdom på barna. Da blir det registrert som en klaushul, og kanskje forsikringen ikke dekker det barna har krav på ved en skade eller sykdom senere. Snakker av erfaring 

Ja dette har jeg lest om. Feks har sønnen min cøliaki. Og ved bytte kan jeg risikere å ikke få inkludert andre sykdommer som kan henge sammen med dette (feks tarmkreft). Men når det er så dyrt så skal jeg se litt på annen dekning evt, siden bytte mest sannsynlig ikke er så enkelt. 

Enig med de over, uføredelen i forsikringen er litt unødvendig. Ja, den kan videreføres uten ny helseattest. Men de fleste får forsikring via jobb, og skaffer seg forsikring i voksen alder slik jeg gjorde. Ulykke og død er nok kjekt, men ufør skal jeg se litt mer på om jeg behøver å beholde. 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ja dette har jeg lest om. Feks har sønnen min cøliaki. Og ved bytte kan jeg risikere å ikke få inkludert andre sykdommer som kan henge sammen med dette (feks tarmkreft). Men når det er så dyrt så skal jeg se litt på annen dekning evt, siden bytte mest sannsynlig ikke er så enkelt. 

Enig med de over, uføredelen i forsikringen er litt unødvendig. Ja, den kan videreføres uten ny helseattest. Men de fleste får forsikring via jobb, og skaffer seg forsikring i voksen alder slik jeg gjorde. Ulykke og død er nok kjekt, men ufør skal jeg se litt mer på om jeg behøver å beholde. 

Problemet er at ting kan skje i oppveksten som gjør at du ikke får tegnet uføreforsikring som voksen. 

Det skal ikke mye til i det hele tatt for at selskapene bare sier at du dessverre ikke kan få forsikring.

Vet om flere tilfeller selv, ene hadde litt rytmeforstyrrelser på hjertet som tenåring. Ble sjekket grundig ut på sykehuset og det ble konkludert med at hun hadde en helt ufarlig forstyrrelse som ikke var sykdom og ikke ville påvirke henne videre i livet. Hun får ikke forsikring, fordi hun har vært inne på sykehuset med hjertet vil de ikke forsikre henne, uansett hva resultatet av undersøkelsene viste.

Ikke lenge siden det sto om ei i avisen også, som ble sykemeldt en periode da pappaen døde. Sorg rett og slett. Men siden hun hadde vært sykemeldt med psykiske ting ville de ikke forsikre henne, hun fikk rett og slett ikke uføreforsikring.

Så det å tegne en uføreforsikring på barna som kan videreføres uten ny helseattest når de blir voksne har vært viktigere enn livsforsikring for min del. En uføreforsikring for barn koster ikke stort...

Anonymkode: c7b86...da6

Det er ufattelig viktig å sjekke hva man faktisk betaler for. Veldig mange av forsikringene har unntak fra en god del sykdommer/tilstander. I tillegg kan de ha begrensninger når det kommer til uførhet. Feks ved at de bare gir utbetaling ved varig uførhet - noe som i dag er svært vanskelig å få innvilger i ung alder. 

sjekk også hva ulike sykdommer og tilstander faktisk gir i utbetaling. I mange tilfeller kunne man like gjerne spart i fond eller i bank. 

Anonymkode: dd320...8a2

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er ufattelig viktig å sjekke hva man faktisk betaler for. Veldig mange av forsikringene har unntak fra en god del sykdommer/tilstander. I tillegg kan de ha begrensninger når det kommer til uførhet. Feks ved at de bare gir utbetaling ved varig uførhet - noe som i dag er svært vanskelig å få innvilger i ung alder. 

sjekk også hva ulike sykdommer og tilstander faktisk gir i utbetaling. I mange tilfeller kunne man like gjerne spart i fond eller i bank. 

Anonymkode: dd320...8a2

Ja, jeg skal lese alle papirene grundig. Vet feks at forsikringen gir utbetaling til de som får hjelpestønad. Sønnen min har fått hjelpestønad fra han var baby, men dette punktet la de inn i forsikringen da han var 3 år, men det gjelder bare de som får innvilget hjelpestønad etter den datoen. Ikke de som har det fra før. Så hva er vitsen? 

Vet mange forsikringer ikke utbetaler hvis årsak til ufør er psyke, ME evt andre smertetilstander. Dvs 80% av det som gjør folk ufør i dag vil jeg tro. 

Anonym bruker skrev (På 20.1.2023 den 15.56):

Har nå sett over og sammenliknet med if sin superforsikribg. Jeg får mer utbetalt ved dagpenger ved sykehusopphold, høyere uførekapital, og en par andre ting som var bedre. Så tror jeg sier meg fornøyd med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...