Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Mener du da blomster som lever i en potte eller avkappa blomster som egentlig er døde og bare venter på å visne? Anonymkode: caf85...660
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Mener du da blomster som lever i en potte eller avkappa blomster som egentlig er døde og bare venter på å visne? Anonymkode: caf85...660 Er du fremmedspråklig? For ellers vil jeg forutsette at du vet hva jeg mener og er en fjortenårig kverulant. Friske blomster betyr snittblomster, ikke potteplanter. Dessuten: De avkappa er ikke nødvendigvis døde. Har du aldri tatt stiklinger? Anonymkode: f1f2a...e71
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Mener du da blomster som lever i en potte eller avkappa blomster som egentlig er døde og bare venter på å visne? Anonymkode: caf85...660 🙈 Anonymkode: f2ca5...4da
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er du fremmedspråklig? For ellers vil jeg forutsette at du vet hva jeg mener og er en fjortenårig kverulant. Friske blomster betyr snittblomster, ikke potteplanter. Dessuten: De avkappa er ikke nødvendigvis døde. Har du aldri tatt stiklinger? Anonymkode: f1f2a...e71 Så stiklinger er friske blomster? Anonymkode: caf85...660
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Mener du da blomster som lever i en potte eller avkappa blomster som egentlig er døde og bare venter på å visne? Anonymkode: caf85...660 Haha, akkurat samme tenker jeg. Anonymkode: 2e9ee...78b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så stiklinger er friske blomster? Anonymkode: caf85...660 De er i alle fall ikke døde - stiklinger er avkapp som setter nye røtter og blir til planter. Men du er kjedelig. Husj, vekk med seg. Anonymkode: f1f2a...e71
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Er du fremmedspråklig? For ellers vil jeg forutsette at du vet hva jeg mener og er en fjortenårig kverulant. Friske blomster betyr snittblomster, ikke potteplanter. Dessuten: De avkappa er ikke nødvendigvis døde. Har du aldri tatt stiklinger? Anonymkode: f1f2a...e71 Du som er hissig her da. Avsluttede blomster er jo døde. Uøkonomisk, uøkologisk, og bortkasta. Anonymkode: 2e9ee...78b
ostepop123 Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så stiklinger er friske blomster? Anonymkode: caf85...660 Stiklinger kan ihvertfall stå i bukett! Jeg tar noen ganger mange coleus-stiklinger sammen og setter i vase. De står lenge, og når man er lei har de fått røtter og kan plantes. Det samme har jeg gjort med juvel-orkidé - under blomstring faktisk, men de er mindre, så det blir litt enklere buketter.
Admin Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 ostepop123 skrev (33 minutter siden): Stiklinger kan ihvertfall stå i bukett! Jeg tar noen ganger mange coleus-stiklinger sammen og setter i vase. De står lenge, og når man er lei har de fått røtter og kan plantes. Det samme har jeg gjort med juvel-orkidé - under blomstring faktisk, men de er mindre, så det blir litt enklere buketter. Pelargonia-stiklinger også. De kan jo egt rett i jord, men jeg lar dem få noen uker i vann først for å starte. Da er de pene små dekorasjoner. Så ja, stiklinger KAN være de "friske blomstene" man har stående til glede og nytelse. Selv om de er "avkappet" som vesenet her så nyansert kaller det. Anonymkode: be57f...ff1
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 Jeg ser ikke på avkuttede blomster som døde, de er jo ikke det så lenge de er i stand til å ta til seg vann/næring. Selv om f.eks. roser fremdeles stod på busken så ville hver enkelt rose ha en begrenset levetid. Forskjellen er vel at avkuttede roser gjør at man har kuttet mer stilk av planten enn man gjør når en enkeltrose har visnet. Dessuten, tar man stikling av rosebusk så tar man jo en liten gren som man så setter i jord, og som så begynner å danne røtter igjen og etterhvert blir til en ny rosebusk. Hvis rosene var helt døde når de var avskårede så ville det vært umulig. Men avskårne blomster er ikke døde så lenge de tar til seg vann og næring. Anonymkode: 99d01...0e5 Delryddet for sitering av slettet innlegg. _popcorn_, mod
Gjest Danida Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da bør det klargjøres i hovedinnlegget eller helt øverst, for slik det ble nå ble det bare merkelig. Jeg ser ikke på avkuttede blomster som døde, de er jo ikke det så lenge de er i stand til å ta til seg vann/næring. Selv om f.eks. roser fremdeles stod på busken så ville hver enkelt rose ha en begrenset levetid. Forskjellen er vel at avkuttede roser gjør at man har kuttet mer stilk av planten enn man gjør når en enkeltrose har visnet. Dessuten, tar man stikling av rosebusk så tar man jo en liten gren som man så setter i jord, og som så begynner å danne røtter igjen og etterhvert blir til en ny rosebusk. Hvis rosene var helt døde når de var avskårede så ville det vært umulig. Men avskårne blomster er ikke døde så lenge de tar til seg vann og næring. Anonymkode: 99d01...0e5 En gang skulle jeg ta inn noe ved. Jeg hadde blant annet en gammel stubbe som var helt morken. Den hadde ligget for lenge i vind og vær, sikkert 2 vintre på rad. Så den var så morken at jeg kunne splitte den med bare hendene, jeg trengte ikke øks. Men da jeg hadde kløyvd den opp i passende biter, fikk jeg øye på noe innerst inne i den aller innerste årringen - det var en grønn spire. Ikke tjukkere enn et grasstrå, og kanskje 1 cm langt! Hadde jeg funnet den riktige måten å plante den på, så ville jo et nytt tre ha vokst opp fra den. Fra en 2 år gammel, morken stokk!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Så stiklinger er friske blomster? Anonymkode: caf85...660 Slutt. Anonymkode: 99fbe...11f
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Du som er hissig her da. Avsluttede blomster er jo døde. Uøkonomisk, uøkologisk, og bortkasta. Anonymkode: 2e9ee...78b Uøkologisk?? Anonymkode: 27e23...ed3
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Skrevet 21. januar 2023 Blomster er jo ikke døde så lenge de tar til seg næring. Avskjærte blomster er kanskje døende siden de har begrenset levetid, men en frisk bukett er absolutt ikke død. For en rar diskusjon, egentlig. Anonymkode: 32a3c...c04
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2023 #16 Skrevet 21. januar 2023 Danida skrev (13 timer siden): En gang skulle jeg ta inn noe ved. Jeg hadde blant annet en gammel stubbe som var helt morken. Den hadde ligget for lenge i vind og vær, sikkert 2 vintre på rad. Så den var så morken at jeg kunne splitte den med bare hendene, jeg trengte ikke øks. Men da jeg hadde kløyvd den opp i passende biter, fikk jeg øye på noe innerst inne i den aller innerste årringen - det var en grønn spire. Ikke tjukkere enn et grasstrå, og kanskje 1 cm langt! Hadde jeg funnet den riktige måten å plante den på, så ville jo et nytt tre ha vokst opp fra den. Fra en 2 år gammel, morken stokk! Altså, den spiren var jo ikke fra treet, men det skjønte du eller? Det var et frø som hadde landet der og slo rot i det døde forråtnende treverket. Anonymkode: a76b9...670
Gjest Danida Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Altså, den spiren var jo ikke fra treet, men det skjønte du eller? Det var et frø som hadde landet der og slo rot i det døde forråtnende treverket. Anonymkode: a76b9...670 Nei. Det var tett. Ingen ting kunne "lande" innenfor innerste årring.
_popcorn_ Skrevet 21. januar 2023 #18 Skrevet 21. januar 2023 Tråden er ryddet for avsporinger. _popcorn_, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå