Gå til innhold

Noen som skal til Tyrkia i sommer?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det jeg har skrevet som skulle tilsi at det er sjokkerende for meg at mennesker har moral?

Selvfølgelig har mennesker moral i bøtter og spann. Dobbeltmoral også.

Anonymkode: 36945...ef9

Du virker jo ganske vantro til at noen holder seg unna land  som altså ikke behandler sine egne landsmenn bra? 

Anonymkode: f550e...f9d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du virker jo ganske vantro til at noen holder seg unna land  som altså ikke behandler sine egne landsmenn bra? 

Så fordi jeg liksom er vantro til at noen unnlater å besøke land som ikke behandler egne landsmenn bra, så skulle det liksom være «sjokkerende nytt» for meg at mennesker har moral…?

Nei, jeg er ikke vantro til at noen holder seg unna land som ikke behandlet egne landsmenn (eller andre…) bra. Mange individers boikott av VM i Quatar er jo et bevis på at mange har et bevisst forhold til  hvordan ledelsen i andre land behandler folk, og faktisk tar konsekvensen av egne standpunkt (ved å ikke reise til et VM de gjerne skulle deltatt på, men som de av prinsipielle årsaker holdet seg borte fra). Mange individers deltakelse i VM i Quatar, som publikum fysisk til stede eller via medier, er et bevis på det motsatte.

Mitt hovedpoeng er vel at dersom folk skal nedsnakke folk som reiser på ferie til Tyrkia, så må de jo nesten være konsekvente. Da får de være like strenge mot folk som reiser til andre land med elendig ledelse som man skal slite med å finne argumenter for å støtte også. Og den liste er laaang, det er bare å lese rapportene fra Amnesty. 

Men jeg tror ikke folk er konsekvente i det hele tatt, jeg tror det bare er blitt litt ekstra poppis å nedsnakke folk som reiser til Tyrkia. Hvilket helen tiden har vært mitt poeng. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Mitt hovedpoeng er vel at dersom folk skal nedsnakke folk som reiser på ferie til Tyrkia, så må de jo nesten være konsekvente. Da får de være like strenge mot folk som reiser til andre land med elendig ledelse som man skal slite med å finne argumenter for å støtte også. Og den liste er laaang, det er bare å lese rapportene fra Amnesty. 

Men jeg tror ikke folk er konsekvente i det hele tatt, jeg tror det bare er blitt litt ekstra poppis å nedsnakke folk som reiser til Tyrkia. Hvilket helen tiden har vært mitt poeng. 

Nei, ingen "må" være konsekvente eller velge å nedsnakke alle i hele verden, eller sammenligne andre land med Tyrkia. Det går HELT fint an å kun være imot politikken i Tyrkia og turisme til Tyrkia. Særlig fordi dette er et etablert charter-land som mange velger å dra til. Dimensjonene på norsk/europeisk turisme til Tyrkia er så himmelropende mye større enn f eks turismen til Qatar, Iran eller andre fjerntliggende strøk. Denne turismen er så stor at den utgjør en signifikant andel av inntektene landet har. Dermed vil det være effektivt å boikotte Tyrkia. Men det ville ikke merkes en flueskit om folk i Norge ga seg til å boikotte Dubai, liksom.

Anonymkode: ee61c...06f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

… og Albania har en politisk ledelse som du ikke har noen problemer med?

https://www.amnesty.org/en/location/europe-and-central-asia/albania/report-albania/
Og hele Asia og Afrika antar jeg at du holder deg unna? Hva med USA, kan du støtte styresettet og ledelsen der føler du?

Er Albania et sted som charterselskapene pumper fullt av nordmenn? Hvis ikke, hvorfor nevne det?

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Nei, ingen "må" være konsekvente eller velge å nedsnakke alle i hele verden, eller sammenligne andre land med Tyrkia. Det går HELT fint an å kun være imot politikken i Tyrkia og turisme til Tyrkia. Særlig fordi dette er et etablert charter-land som mange velger å dra til. Dimensjonene på norsk/europeisk turisme til Tyrkia er så himmelropende mye større enn f eks turismen til Qatar, Iran eller andre fjerntliggende strøk. Denne turismen er så stor at den utgjør en signifikant andel av inntektene landet har. Dermed vil det være effektivt å boikotte Tyrkia. Men det ville ikke merkes en flueskit om folk i Norge ga seg til å boikotte Dubai, liksom.

Du må gjerne mene at man ikke må være konsekvent. Jeg derimot synes det er dobbeltmoralsk å liksom være så prinsipielt imot å reise til et udemokratisk land, mens man ikke har noe problem med å reise til et annet udemokratisk land. Helt uavhengig av andelen nordmenn som reiser dit på ferie. Det er prinsippet som teller. 
Hvis vi skal følge din argumentasjon så trenger ikke nordmenn tenke på å være miljøvennlige i det hele tatt, da nordmenns utslipp utgjør en liten flueskit i den store sammenhengen. Men så var det dette med symboleffekt og prinsipper da.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har aldri blitt vurdert. Tenker overhodet ikke på det landet. 

Anonymkode: b136a...b1d

Nei, men nå spurte jeg ikke om det heller.....

Rart at mange av dere skal ha så mye i mot Tyrkia, hva er så mye verre der enn USA, Polen, Asia osv....? 

Nei, jeg liker heller ikke politikken der,  har i grunn ikke satt meg så mye inn i den. Liker landet, er fint der, god mat, de har jo 3.verdens beste kjøkken f.eks. og billigere, det spiller faktisk inn en god del når man ønsker å dra på ferie uten å ruinere seg helt når man er 5 stk. 

Hi

Anonymkode: 579f7...d13

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Rart at mange av dere skal ha så mye i mot Tyrkia, hva er så mye verre der enn USA, Polen, Asia osv....? 

https://www.hrw.org/news/2022/06/30/turkey-mass-arrests-anti-lgbt-violence-pride

Anonymkode: 4ff75...ac5

Nei, men nå spurte jeg ikke om det heller.....

Nei, jeg liker heller ikke politikken der,  har i grunn ikke satt meg så mye inn i den. Liker landet, er fint der, god mat, de har jo 3.verdens beste kjøkken f.eks. og billigere, det spiller faktisk inn en god del når man ønsker å dra på ferie uten å ruinere seg helt når man er 5 stk. 

Hi

Anonymkode: 579f7...d13

Hvis du har mest lyst til å dra til Hellas som du skriver i HI så er det fullt mulig å finne en tur til Hellas til samme pris som en chartertur til Tyrkia. Hvis du godtar litt enklere standard. Sånn hvis du egentlig vil til Hellas. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Er Albania et sted som charterselskapene pumper fullt av nordmenn? Hvis ikke, hvorfor nevne det?

Det er du som har dratt til «andel nordmenn som drar dit på ferie» som en begrensning i diskusjonen. Som allerede nevnt så er dette for meg en prinsipiell diskusjon. Jeg mener ikke det er moralsk greit eller ugreit å reise til diktatoriske land - punktum. Andel norske turister er uinteressant.

For øvrig ble Albania nevnt fordi en annen bruker her inne trakk frem landet som et alternativ til Tyrkia… som for øvrig scorer høyere enn Albania på demokrati.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og dette tror du er spesielt for Tyrkia?

Tenker du Polen er stort bedre?

https://amnesty.no/polen

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du må gjerne mene at man ikke må være konsekvent. Jeg derimot synes det er dobbeltmoralsk å liksom være så prinsipielt imot å reise til et udemokratisk land, mens man ikke har noe problem med å reise til et annet udemokratisk land. Helt uavhengig av andelen nordmenn som reiser dit på ferie. Det er prinsippet som teller. 
Hvis vi skal følge din argumentasjon så trenger ikke nordmenn tenke på å være miljøvennlige i det hele tatt, da nordmenns utslipp utgjør en liten flueskit i den store sammenhengen. Men så var det dette med symboleffekt og prinsipper da.

DU mener det er dobbeltmoralsk. Men sånne argumenter som DU kommer med, er bare whataboutism. Og siden du nå nevner miljø som eksempel: det er akkurat samme svaret jeg får når jeg f eks sier "forbruket må ned". Da blir jeg nedrent av dem som vil påpeke at jeg kjøpte en sofa i forfjor. OK; så jeg MÅ altså være helt perfekt for å ha en mening, og aldri ha så mye som en bærepose med søppel å levere? Jeg kan aldri fylle bensin på bilen, siden jeg er opptatt av miljø? Og siden jeg er opptatt av demokrati, kan jeg da ikke boikotte Tyrkia uten samtidig å holde meg unna alle andre land enn Skandinavia?

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er du som har dratt til «andel nordmenn som drar dit på ferie» som en begrensning i diskusjonen. Som allerede nevnt så er dette for meg en prinsipiell diskusjon. Jeg mener ikke det er moralsk greit eller ugreit å reise til diktatoriske land - punktum. Andel norske turister er uinteressant.

For øvrig ble Albania nevnt fordi en annen bruker her inne trakk frem landet som et alternativ til Tyrkia… som for øvrig scorer høyere enn Albania på demokrati.

Det er ikke en "begrensing" for diskusjonen. Det er jo selve premisset for spørsmålet. Man kan sikkert leite etter en masse andre land som er verre enn Tyrkia, men det er jo irrelevant om presidenten i Tadsjikistan er fascist i denne sammenhengen. Han tjener uansett ikke penger på oss nordmenn. Det er innmari lett å boikotte et land man ikke engang har flyavganger til...

DU mener det er dobbeltmoralsk. Men sånne argumenter som DU kommer med, er bare whataboutism. Og siden du nå nevner miljø som eksempel: det er akkurat samme svaret jeg får når jeg f eks sier "forbruket må ned". Da blir jeg nedrent av dem som vil påpeke at jeg kjøpte en sofa i forfjor. OK; så jeg MÅ altså være helt perfekt for å ha en mening, og aldri ha så mye som en bærepose med søppel å levere? Jeg kan aldri fylle bensin på bilen, siden jeg er opptatt av miljø? Og siden jeg er opptatt av demokrati, kan jeg da ikke boikotte Tyrkia uten samtidig å holde meg unna alle andre land enn Skandinavia?

Nei det er ikke whataboutism å mene at dersom man nedsnakker folk som reiser på ferie til Tyrkia fordi Tyrkia er diktatorisk, så bør man være konsekvent og være mot å reise til andre diktatoriske land også (er ikke det egentlig veldig logisk og naturlig? «Jeg vil ikke støtte et land som ikke støtter demokratiske rettigheter… men jeg kan støtte det og det landet som driter i rettighetene til borgerne sine, for dit reiser det ikke så mange nordmenn på ferie»…???).

Whataboutism er hvis jeg f.eks parerer med «men du da, du snakka dritt om Nina ved to anledninger!», hvis du har kritisert meg for å være miljøsvin. For eksempel. Altså man drar frem noe som er irrelevant for temaet man diskuterer, noe som ikke er tilfelle i vår diskusjon.

Hvorfor skriver du forresten DU med store bokstaver? Selvsagt er det mine meninger jeg kommer med, noe annet ville jo vært rart? Trigges du veldig av uenighet? Det er jo ikke voldsomt radikale meninger jeg kommer med her. I mitt hode er det veldig logisk at hvis man av prinsipielle grunner ikke vil legge igjen penger i et land som driter i innbyggernes rettigheter, så gjelder dette liksom alle land som driter i innbyggernes rettigheter. Det blir litt som å boikotte pelsdyrnæringen, men mene det er ok å kjøpe minkpels fra en liten farm utpå vidda i Finnland, for der er det ikke så mange nordmenn som handler uansett…

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke en "begrensing" for diskusjonen. Det er jo selve premisset for spørsmålet. Man kan sikkert leite etter en masse andre land som er verre enn Tyrkia, men det er jo irrelevant om presidenten i Tadsjikistan er fascist i denne sammenhengen. Han tjener uansett ikke penger på oss nordmenn. Det er innmari lett å boikotte et land man ikke engang har flyavganger til...

Nei, det er ikke «selve premisset for diskusjonen». Det er kun din mening at andelen nordmenn som legger igjen penger i et bestemt land er relevant for hvorvidt det er moralsk riktig å legge igjen penger i det landet eller ikke. For meg er diskusjonen av prinsipiell art.

Forresten er det ikke vanskelig å finne en flybillett til Albania altså. De store norske reiseselskapene tilbyr charterreiser til Albania. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Så fordi jeg liksom er vantro til at noen unnlater å besøke land som ikke behandler egne landsmenn bra, så skulle det liksom være «sjokkerende nytt» for meg at mennesker har moral…?

Nei, jeg er ikke vantro til at noen holder seg unna land som ikke behandlet egne landsmenn (eller andre…) bra. Mange individers boikott av VM i Quatar er jo et bevis på at mange har et bevisst forhold til  hvordan ledelsen i andre land behandler folk, og faktisk tar konsekvensen av egne standpunkt (ved å ikke reise til et VM de gjerne skulle deltatt på, men som de av prinsipielle årsaker holdet seg borte fra). Mange individers deltakelse i VM i Quatar, som publikum fysisk til stede eller via medier, er et bevis på det motsatte.

Men hvordan vet du at de som nedsnakker folk som drar til Tyrkia ikke er konsekvente med hvem de snakker ned? Jeg tror ikke du selv helt skjønner hva poenget ditt er…

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men hvordan vet du at de som nedsnakker folk som drar til Tyrkia ikke er konsekvente med hvem de snakker ned? Jeg tror ikke du selv helt skjønner hva poenget ditt er…

Jeg VISSTE jo ikke det, helt frem til frem denne tråden oppsto… hvis man leser denne tråden så ser man jo at noen er selektive og ikke prinsipielle. Jeg skrev vel heller aldri at jeg vet at alle som nedsnakker folk som drar til Tyrkia er inkonsekvente.

Selvsagt forstår jeg mitt eget poeng. Noe annet ville vært veldig merkelig. Du også pleier vel å forstå ditt eget poeng når du debatterer noe?

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg VISSTE jo ikke det, helt frem til frem denne tråden oppsto… hvis man leser denne tråden så ser man jo at noen er selektive og ikke prinsipielle. Jeg skrev vel heller aldri at jeg vet at alle som nedsnakker folk som drar til Tyrkia er inkonsekvente.

Selvsagt forstår jeg mitt eget poeng. Noe annet ville vært veldig merkelig. Du også pleier vel å forstå ditt eget poeng når du debatterer noe?

Du vet jo bare hvem de nedsnakker HER.

Men ditt bidrag er litt sånn "all lives matter"-aktig. Man kan ikke ta affære med én ting, for alle andre ting er like ille og da er det best å bare la det skure og gå.

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nei, det er ikke «selve premisset for diskusjonen». Det er kun din mening at andelen nordmenn som legger igjen penger i et bestemt land er relevant for hvorvidt det er moralsk riktig å legge igjen penger i det landet eller ikke. For meg er diskusjonen av prinsipiell art.

Forresten er det ikke vanskelig å finne en flybillett til Albania altså. De store norske reiseselskapene tilbyr charterreiser til Albania. 

Nei, jeg har aldri sagt at "at andelen nordmenn som legger igjen penger i et bestemt land er relevant for hvorvidt det er moralsk riktig å legge igjen penger i det landet". Jeg har bare påpekt at det neppe er et stort offer å love å holde seg utenfor Tadsjikistan, Iran og andre steder som ingen drar til likevel. Det er som å love mannen din at du ikke skal ligge med andre kvinner når du egentlig er hetero. Du hadde uansett ikke lyst, så da avstår du ikke fra noe heller.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du vet jo bare hvem de nedsnakker HER.

Men ditt bidrag er litt sånn "all lives matter"-aktig. Man kan ikke ta affære med én ting, for alle andre ting er like ille og da er det best å bare la det skure og gå.

Nå argumenterer jo jeg for det stikk motsatte da. At hvis man først har tatt et prinsipielt standpunkt om å boikotte land som behandler innbyggerne sine dårlig, så bør man boikotte alle land som behandler innbyggerne sine dårlig, ikke bare de landene man uansett ikke hadde reist til.

I det aller minste bør man forstå kritikken mot seg selv dersom man nedsnakker folk som reiser til Tyrkia fordi ledelsen i Tyrkia er ræva, mens man selv reiser til et annet land med diktatorisk styre.

Nå argumenterer jo jeg for det stikk motsatte da. At hvis man først har tatt et prinsipielt standpunkt om å boikotte land som behandler innbyggerne sine dårlig, så bør man boikotte alle land som behandler innbyggerne sine dårlig, ikke bare de landene man uansett ikke hadde reist til.

I det aller minste bør man forstå kritikken mot seg selv dersom man nedsnakker folk som reiser til Tyrkia fordi ledelsen i Tyrkia er ræva, mens man selv reiser til et annet land med diktatorisk styre.

Nei, det du argumenterer for er at man må nevne alle land som har et mangelfullt demokrati og påpeke at man HELLER IKKE drar dit og dit. Du aner ikke hvor de drar i stedet. Sannsynligvis har de noen alternativet til Tyrkia, som f eks Italia eller Spania. Å dra til St.Petersburg er ikke en sydentur og neppe noe man velger dersom man avstår fra Tyrkia.

For å gjøre det lettere for deg, kan jeg legge ved demokratiindeksen her, så kan du fordømme 145 land.

25 Tsjekkia Tsjekkia 7.94 8.17 Ufullstendig demokrati
26 Belgia Belgia 7.93 8.15 Ufullstendig demokrati
27 India India 7.92 7.68 Ufullstendig demokrati
28 Botswana Botswana 7.87 7.60 Ufullstendig demokrati
30 Spania Spania 7.86 7.23 Ufullstendig demokrati
29 Italia Italia 7.85 7.73 Ufullstendig demokrati
30 Sør-Afrika Sør-Afrika 7.82 7.91 Ufullstendig demokrati
31 Kapp Verde Kapp Verde 7.81 7.43 Ufullstendig demokrati
32 Chile Chile 7.80 7.89 Ufullstendig demokrati
34 Estland Estland 7.74 7.74 Ufullstendig demokrati
35 Taiwan Taiwan 7.65 7.82 Ufullstendig demokrati
36 Israel Israel 7.63 7.28 Ufullstendig demokrati
37 Slovenia Slovenia 7.57 7.96 Ufullstendig demokrati
38 Litauen Litauen 7.54 7.43 Ufullstendig demokrati
39 Latvia Latvia 7.48 7.37 Ufullstendig demokrati
40 Polen Polen 7.47 7.30 Ufullstendig demokrati
41 Hellas Hellas 7.45 8.13 Ufullstendig demokrati
42 Kypros Kypros 7.40 7.60 Ufullstendig demokrati
43 Jamaica Jamaica 7.39 7.34 Ufullstendig demokrati
44 Brasil Brasil 7.38 7.38 Ufullstendig demokrati
45 Slovakia Slovakia 7.35 7.40 Ufullstendig demokrati
46 Øst-Timor Øst-Timor 7.24 6.41 Ufullstendig demokrati
47 Panama Panama 7.08 7.35 Ufullstendig demokrati
48 Trinidad og Tobago Trinidad og Tobago 6.99 7.18 Ufullstendig demokrati
49 Indonesia Indonesia 6.95 6.41 Ufullstendig demokrati
50 Kroatia Kroatia 6.93 7.04 Ufullstendig demokrati
51 Ungarn Ungarn 6.90 7.53 Ufullstendig demokrati
52 Argentina Argentina 6.84 6.63 Ufullstendig demokrati
53 Surinam Surinam 6.77 6.52 Ufullstendig demokrati
53 Filippinene Filippinene 6.77 6.48 Ufullstendig demokrati
55 Bulgaria Bulgaria 6.73 7.10 Ufullstendig demokrati
56 Serbia Serbia 6.71 6.62 Ufullstendig demokrati
57 Romania Romania 6.68 7.06 Ufullstendig demokrati
57 Mexico Mexico 6.68 6.67 Ufullstendig demokrati
59 Den dominikanske republikk Den dominikanske republikk 6.67 6.13 Ufullstendig demokrati
60 Lesotho Lesotho 6.66 6.48 Ufullstendig demokrati
61 Mongolia Mongolia 6.62 6.60 Ufullstendig demokrati
62 Colombia Colombia 6.55 6.40 Ufullstendig demokrati
63 Peru Peru 6.54 6.11 Ufullstendig demokrati
64 El Salvador El Salvador 6.53 6.22 Ufullstendig demokrati
65 Malaysia Malaysia 6.49 5.98 Ufullstendig demokrati
66 Hongkong Hongkong 6.46 6.03 Ufullstendig demokrati
67 Zambia Zambia 6.39 5.25 Ufullstendig demokrati
68 Ghana Ghana 6.33 5.35 Ufullstendig demokrati
69 Moldova Moldova 6.32 6.50 Ufullstendig demokrati
70 Tunisia Tunisia 6.31 3.06 Ufullstendig demokrati
71 Paraguay Paraguay 6.26 6.16 Ufullstendig demokrati
72 Nord-Makedonia Nord-Makedonia 6.25 6.33 Ufullstendig demokrati
73 Namibia Namibia 6.24 6.54 Ufullstendig demokrati
74 Senegal Senegal 6.15 5.37 Ufullstendig demokrati
75 Papua Ny-Guinea Papua Ny-Guinea 6.03 6.54 Ufullstendig demokrati
75 Singapore Singapore 6.03 5.89 Ufullstendig demokrati
77 Montenegro Montenegro 5.94 6.57 Hybridregime
78 Guyana Guyana 5.91 6.15 Hybridregime
79 Ecuador Ecuador 5.87 5.64 Hybridregime
80 Honduras Honduras 5.84 6.25 Hybridregime
81 Georgia Georgia 5.82 4.90 Hybridregime
82 Guatemala Guatemala 5.81 6.07 Hybridregime
83 Bolivia Bolivia 5.79 5.98 Hybridregime
83 Mali Mali 5.79 5.99 Hybridregime
85 Bangladesh Bangladesh 5.78 6.11 Hybridregime
86 Tanzania Tanzania 5.77 5.18 Hybridregime
87 Sri Lanka Sri Lanka 5.69 6.58 Hybridregime
88 Albania Albania 5.67 5.91 Hybridregime
89 Malawi Malawi 5.66 4.97 Hybridregime
90 Benin Benin 5.65 6.16 Hybridregime
91 Fiji Fiji 5.61 5.66 Hybridregime
92 Ukraina Ukraina 5.42 6.94 Hybridregime
93 Thailand Thailand 5.39 5.67 Hybridregime
94 Nicaragua Nicaragua 5.32 5.68 Hybridregime
95 Kirgisistan Kirgisistan 5.24 4.08 Hybridregime
96 Uganda Uganda 5.22 5.14 Hybridregime
97 Kenya Kenya 5.13 5.08 Hybridregime
98 Tyrkia Tyrkia 5.12 5.70 Hybridregime
98 Libanon Libanon 5.12 5.82 Hybridregime
100 Venezuela Venezuela 5.07 5.42 Hybridregime
101 Liberia Liberia 4.95 5.22 Hybridregime
102 Bhutan Bhutan 4.87 2.68 Hybridregime
103 Bosnia-Hercegovina Bosnia-Hercegovina 4.78 5.78 Hybridregime
103 Kambodsja Kambodsja 4.78 4.77 Hybridregime
105 Nepal Nepal 4.77 3.42 Hybridregime
106 Palestina Palestina 4.72 6.01 Hybridregime
107 Mosambik Mosambik 4.66 5.28 Hybridregime
108 Pakistan Pakistan 4.64 3.92 Hybridregime
109 Sierra Leone Sierra Leone 4.56 3.57 Hybridregime
110 Madagaskar Madagaskar 4.42 5.82 Hybridregime
111 Irak Irak 4.23 4.01 Hybridregime
112 Mauritania Mauritania 4.17 3.12 Hybridregime
113 Armenia Armenia 4.13 4.15 Hybridregime
114 Burkina Faso Burkina Faso 4.09 3.72 Hybridregime
115 Niger Niger 4.02 3.54 Hybridregime
116 Marokko Marokko 4.00 3.90 Autoritært regime
117 Algerie Algerie 3.83 3.17 Autoritært regime
118 Haiti Haiti 3.82 4.19 Autoritært regime
119 Libya Libya 3.80 1.84 Autoritært regime
120 Kuwait Kuwait 3.78 3.09 Autoritært regime
121 Jordan Jordan 3.76 3.92 Autoritært regime
121 Gabon Gabon 3.76 2.72 Autoritært regime
121 Nigeria Nigeria 3.76 3.52 Autoritært regime
124 Etiopia Etiopia 3.72 4.72 Autoritært regime
125 Belarus Belarus 3.69 3.34 Autoritært regime
126 Elfenbenskysten Elfenbenskysten 3.53 3.38 Autoritært regime
127 Cuba Cuba 3.52 3.52 Autoritært regime
127 Komorene Komorene 3.52 3.90 Autoritært regime
129 Togo Togo 3.45 1.75 Autoritært regime
130 Vietnam Vietnam 3.41 2.75 Autoritært regime
130 Kamerun Kamerun 3.41 3.27 Autoritært regime
132 Russland Russland 3.39 5.02 Autoritært regime
133 Angola Angola 3.35 2.41 Autoritært regime
134 Burundi Burundi 3.33 4.51 Autoritært regime
135 Rwanda Rwanda 3.25 3.82 Autoritært regime
136 Qatar Qatar 3.18 2.78 Autoritært regime
137 Kasakhstan Kasakhstan 3.17 3.62 Autoritært regime
138 Egypt Egypt 3.16 3.90 Autoritært regime
139 Oman Oman 3.15 2.77 Autoritært regime
140 Swaziland Swaziland 3.09 2.93 Autoritært regime
141 Myanmar Myanmar 3.05 1.77 Autoritært regime
141 Gambia Gambia 3.05 4.39 Autoritært regime
143 Guinea Guinea 3.01 2.02 Autoritært regime
144 Kina Kina 3.00 2.97 Autoritært regime
145 Djibouti Djibouti 2.99 2.37 Autoritært regime
146 Republikken Kongo Republikken Kongo 2.89 3.19 Autoritært regime
147 Bahrain Bahrain 2.87 3.53 Autoritært regime
148 Aserbajdsjan Aserbajdsjan 2.83 3.31 Autoritært regime
149 Jemen Jemen 2.79 2.98 Autoritært regime
150 Zimbabwe Zimbabwe 2.78 2.62 Autoritært regime
151 Afghanistan Afghanistan 2.77 3.06 Autoritært regime
152 De forente arabiske emirater De forente arabiske emirater 2.64 2.42 Autoritært regime
153 Sudan Sudan 2.54 2.90 Autoritært regime
154 Usbekistan Usbekistan 2.45 1.85 Autoritært regime
155 Eritrea Eritrea 2.44 2.31 Autoritært regime
156 Tadsjikistan Tadsjikistan 2.37 2.45 Autoritært regime
157 Laos Laos 2.21 2.10 Autoritært regime
158 Iran Iran 1.98 2.93 Autoritært regime
159 Guinea-Bissau Guinea-Bissau 1.93 2.00 Autoritært regime
160 Turkmenistan Turkmenistan 1.83 1.83 Autoritært regime
161 Saudi-Arabia Saudi-Arabia 1.82 1.92 Autoritært regime
162 Den demokratiske republikken Kongo Den demokratiske republikken Kongo 1.75 2.76 Autoritært regime
163 Syria Syria 1.74 2.36 Autoritært regime
164 Ekvatorial-Guinea Ekvatorial-Guinea 1.66 2.09 Autoritært regime
165 Tsjad Tsjad 1.50 1.65 Autoritært regime
166 Den sentralafrikanske republikk Den sentralafrikanske republikk 1.49 1.61 Autoritært regime
167 Nord-Korea Nord-Korea 1.08 1.03 Autoritært regime

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Nei, jeg har aldri sagt at "at andelen nordmenn som legger igjen penger i et bestemt land er relevant for hvorvidt det er moralsk riktig å legge igjen penger i det landet". Jeg har bare påpekt at det neppe er et stort offer å love å holde seg utenfor Tadsjikistan, Iran og andre steder som ingen drar til likevel. Det er som å love mannen din at du ikke skal ligge med andre kvinner når du egentlig er hetero. Du hadde uansett ikke lyst, så da avstår du ikke fra noe heller.

Ok, da vet jeg ikke hvorfor du trakk inn antallet nordmenn som reiser til Tadsjikistan og andre lite populære reisemål i det hele tatt, og bestemte det for at dette var premisset for debatten. Jeg sliter i det hele tatt med å forstå konkret hva du er uenig med meg i. 

For meg har hvor stort offer det innebærer å ikke reise til et land aldri vært relevant for denne diskusjonen, så den får du ta med noen andre enn meg. Hvor stort offer det er er vel uansett veldig personavhengig.

Jeg har har prøvd å være tydelig, men jeg kan godt prøve igjen: Jeg synes det er veldig merkelig og dobbeltmoralsk å kritisere folk for å reise til Tyrkia med utgangspunkt i Tyrkias udemokratiske styre, hvis man ikke samtidig kritiserer andre som reiser til andre land med udemokratisk styre, eller reiser dit selv. I siste tilfelle er det vel heller snakk om hanskemoral: jeg pålegger deg et moralsk ansvar jeg ikke er villig til å pålegge meg selv. 
Jeg fatter ikke at dette skal være så radikalt å mene. Det blir litt som å kritisere andre for å bruke pelskåpe av ulv, samtidig som man kjøper seg en av mink selv.

Jeg fatter ikke at dette skal være så radikalt å mene. Det blir litt som å kritisere andre for å bruke pelskåpe av ulv, samtidig som man kjøper seg en av mink selv.

Det "radikale" ligger jo i at du ikke engang aner hvilken kåpe de har på. Men du går automatisk ut fra at alle som sier det er dårlig med ulvekåpe, erstatter det med noe annet som er enda dårligere. Du forlanger at man ikke kan si "det er uetisk med ulvepels" uten at man samtidig tar avstand fra mink, ekorn, sobel, kanin, persianerlam og fjellrev. 

Men saken er jo at det folk gjør i denne tråden, kun er å minne om at ett eneste nevnt valg (Tyrkia) er et etisk dårlig valg. De MÅ ikke ta avstand fra alt i hele verden av potensielt uetiske valg i samme setning. De er heller ikke automatisk kandidater for en annen ferietur, f eks til Russland, selv om de glemmer å nevne Russland, Kongo og Tadsjikistan hver gang Tyrkia er nevnt. Det er du som tillegger dem den dobbeltmoralen.

Og om det så var, at det kun er Tyrkia de har noe imot, så er faktisk det også et standpunkt du bare må respektere. Ingen MÅ ta avstand fra alt du misliker. Selv misliker jeg alle religioner, for eksempel, men jeg kaller ikke kristne for "dobbelmoralister" bare fordi de godtar én og avviser alle andre religioner. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det du argumenterer for er at man må nevne alle land som har et mangelfullt demokrati og påpeke at man HELLER IKKE drar dit og dit. Du aner ikke hvor de drar i stedet. Sannsynligvis har de noen alternativet til Tyrkia, som f eks Italia eller Spania. Å dra til St.Petersburg er ikke en sydentur og neppe noe man velger dersom man avstår fra Tyrkia.

For å gjøre det lettere for deg, kan jeg legge ved demokratiindeksen her, så kan du fordømme 145 land.

25 Tsjekkia Tsjekkia 7.94 8.17 Ufullstendig demokrati
26 Belgia Belgia 7.93 8.15 Ufullstendig demokrati
27 India India 7.92 7.68 Ufullstendig demokrati
28 Botswana Botswana 7.87 7.60 Ufullstendig demokrati
30 Spania Spania 7.86 7.23 Ufullstendig demokrati
29 Italia Italia 7.85 7.73 Ufullstendig demokrati
30 Sør-Afrika Sør-Afrika 7.82 7.91 Ufullstendig demokrati
31 Kapp Verde Kapp Verde 7.81 7.43 Ufullstendig demokrati
32 Chile Chile 7.80 7.89 Ufullstendig demokrati
34 Estland Estland 7.74 7.74 Ufullstendig demokrati
35 Taiwan Taiwan 7.65 7.82 Ufullstendig demokrati
36 Israel Israel 7.63 7.28 Ufullstendig demokrati
37 Slovenia Slovenia 7.57 7.96 Ufullstendig demokrati
38 Litauen Litauen 7.54 7.43 Ufullstendig demokrati
39 Latvia Latvia 7.48 7.37 Ufullstendig demokrati
40 Polen Polen 7.47 7.30 Ufullstendig demokrati
41 Hellas Hellas 7.45 8.13 Ufullstendig demokrati
42 Kypros Kypros 7.40 7.60 Ufullstendig demokrati
43 Jamaica Jamaica 7.39 7.34 Ufullstendig demokrati
44 Brasil Brasil 7.38 7.38 Ufullstendig demokrati
45 Slovakia Slovakia 7.35 7.40 Ufullstendig demokrati
46 Øst-Timor Øst-Timor 7.24 6.41 Ufullstendig demokrati
47 Panama Panama 7.08 7.35 Ufullstendig demokrati
48 Trinidad og Tobago Trinidad og Tobago 6.99 7.18 Ufullstendig demokrati
49 Indonesia Indonesia 6.95 6.41 Ufullstendig demokrati
50 Kroatia Kroatia 6.93 7.04 Ufullstendig demokrati
51 Ungarn Ungarn 6.90 7.53 Ufullstendig demokrati
52 Argentina Argentina 6.84 6.63 Ufullstendig demokrati
53 Surinam Surinam 6.77 6.52 Ufullstendig demokrati
53 Filippinene Filippinene 6.77 6.48 Ufullstendig demokrati
55 Bulgaria Bulgaria 6.73 7.10 Ufullstendig demokrati
56 Serbia Serbia 6.71 6.62 Ufullstendig demokrati
57 Romania Romania 6.68 7.06 Ufullstendig demokrati
57 Mexico Mexico 6.68 6.67 Ufullstendig demokrati
59 Den dominikanske republikk Den dominikanske republikk 6.67 6.13 Ufullstendig demokrati
60 Lesotho Lesotho 6.66 6.48 Ufullstendig demokrati
61 Mongolia Mongolia 6.62 6.60 Ufullstendig demokrati
62 Colombia Colombia 6.55 6.40 Ufullstendig demokrati
63 Peru Peru 6.54 6.11 Ufullstendig demokrati
64 El Salvador El Salvador 6.53 6.22 Ufullstendig demokrati
65 Malaysia Malaysia 6.49 5.98 Ufullstendig demokrati
66 Hongkong Hongkong 6.46 6.03 Ufullstendig demokrati
67 Zambia Zambia 6.39 5.25 Ufullstendig demokrati
68 Ghana Ghana 6.33 5.35 Ufullstendig demokrati
69 Moldova Moldova 6.32 6.50 Ufullstendig demokrati
70 Tunisia Tunisia 6.31 3.06 Ufullstendig demokrati
71 Paraguay Paraguay 6.26 6.16 Ufullstendig demokrati
72 Nord-Makedonia Nord-Makedonia 6.25 6.33 Ufullstendig demokrati
73 Namibia Namibia 6.24 6.54 Ufullstendig demokrati
74 Senegal Senegal 6.15 5.37 Ufullstendig demokrati
75 Papua Ny-Guinea Papua Ny-Guinea 6.03 6.54 Ufullstendig demokrati
75 Singapore Singapore 6.03 5.89 Ufullstendig demokrati
77 Montenegro Montenegro 5.94 6.57 Hybridregime
78 Guyana Guyana 5.91 6.15 Hybridregime
79 Ecuador Ecuador 5.87 5.64 Hybridregime
80 Honduras Honduras 5.84 6.25 Hybridregime
81 Georgia Georgia 5.82 4.90 Hybridregime
82 Guatemala Guatemala 5.81 6.07 Hybridregime
83 Bolivia Bolivia 5.79 5.98 Hybridregime
83 Mali Mali 5.79 5.99 Hybridregime
85 Bangladesh Bangladesh 5.78 6.11 Hybridregime
86 Tanzania Tanzania 5.77 5.18 Hybridregime
87 Sri Lanka Sri Lanka 5.69 6.58 Hybridregime
88 Albania Albania 5.67 5.91 Hybridregime
89 Malawi Malawi 5.66 4.97 Hybridregime
90 Benin Benin 5.65 6.16 Hybridregime
91 Fiji Fiji 5.61 5.66 Hybridregime
92 Ukraina Ukraina 5.42 6.94 Hybridregime
93 Thailand Thailand 5.39 5.67 Hybridregime
94 Nicaragua Nicaragua 5.32 5.68 Hybridregime
95 Kirgisistan Kirgisistan 5.24 4.08 Hybridregime
96 Uganda Uganda 5.22 5.14 Hybridregime
97 Kenya Kenya 5.13 5.08 Hybridregime
98 Tyrkia Tyrkia 5.12 5.70 Hybridregime
98 Libanon Libanon 5.12 5.82 Hybridregime
100 Venezuela Venezuela 5.07 5.42 Hybridregime
101 Liberia Liberia 4.95 5.22 Hybridregime
102 Bhutan Bhutan 4.87 2.68 Hybridregime
103 Bosnia-Hercegovina Bosnia-Hercegovina 4.78 5.78 Hybridregime
103 Kambodsja Kambodsja 4.78 4.77 Hybridregime
105 Nepal Nepal 4.77 3.42 Hybridregime
106 Palestina Palestina 4.72 6.01 Hybridregime
107 Mosambik Mosambik 4.66 5.28 Hybridregime
108 Pakistan Pakistan 4.64 3.92 Hybridregime
109 Sierra Leone Sierra Leone 4.56 3.57 Hybridregime
110 Madagaskar Madagaskar 4.42 5.82 Hybridregime
111 Irak Irak 4.23 4.01 Hybridregime
112 Mauritania Mauritania 4.17 3.12 Hybridregime
113 Armenia Armenia 4.13 4.15 Hybridregime
114 Burkina Faso Burkina Faso 4.09 3.72 Hybridregime
115 Niger Niger 4.02 3.54 Hybridregime
116 Marokko Marokko 4.00 3.90 Autoritært regime
117 Algerie Algerie 3.83 3.17 Autoritært regime
118 Haiti Haiti 3.82 4.19 Autoritært regime
119 Libya Libya 3.80 1.84 Autoritært regime
120 Kuwait Kuwait 3.78 3.09 Autoritært regime
121 Jordan Jordan 3.76 3.92 Autoritært regime
121 Gabon Gabon 3.76 2.72 Autoritært regime
121 Nigeria Nigeria 3.76 3.52 Autoritært regime
124 Etiopia Etiopia 3.72 4.72 Autoritært regime
125 Belarus Belarus 3.69 3.34 Autoritært regime
126 Elfenbenskysten Elfenbenskysten 3.53 3.38 Autoritært regime
127 Cuba Cuba 3.52 3.52 Autoritært regime
127 Komorene Komorene 3.52 3.90 Autoritært regime
129 Togo Togo 3.45 1.75 Autoritært regime
130 Vietnam Vietnam 3.41 2.75 Autoritært regime
130 Kamerun Kamerun 3.41 3.27 Autoritært regime
132 Russland Russland 3.39 5.02 Autoritært regime
133 Angola Angola 3.35 2.41 Autoritært regime
134 Burundi Burundi 3.33 4.51 Autoritært regime
135 Rwanda Rwanda 3.25 3.82 Autoritært regime
136 Qatar Qatar 3.18 2.78 Autoritært regime
137 Kasakhstan Kasakhstan 3.17 3.62 Autoritært regime
138 Egypt Egypt 3.16 3.90 Autoritært regime
139 Oman Oman 3.15 2.77 Autoritært regime
140 Swaziland Swaziland 3.09 2.93 Autoritært regime
141 Myanmar Myanmar 3.05 1.77 Autoritært regime
141 Gambia Gambia 3.05 4.39 Autoritært regime
143 Guinea Guinea 3.01 2.02 Autoritært regime
144 Kina Kina 3.00 2.97 Autoritært regime
145 Djibouti Djibouti 2.99 2.37 Autoritært regime
146 Republikken Kongo Republikken Kongo 2.89 3.19 Autoritært regime
147 Bahrain Bahrain 2.87 3.53 Autoritært regime
148 Aserbajdsjan Aserbajdsjan 2.83 3.31 Autoritært regime
149 Jemen Jemen 2.79 2.98 Autoritært regime
150 Zimbabwe Zimbabwe 2.78 2.62 Autoritært regime
151 Afghanistan Afghanistan 2.77 3.06 Autoritært regime
152 De forente arabiske emirater De forente arabiske emirater 2.64 2.42 Autoritært regime
153 Sudan Sudan 2.54 2.90 Autoritært regime
154 Usbekistan Usbekistan 2.45 1.85 Autoritært regime
155 Eritrea Eritrea 2.44 2.31 Autoritært regime
156 Tadsjikistan Tadsjikistan 2.37 2.45 Autoritært regime
157 Laos Laos 2.21 2.10 Autoritært regime
158 Iran Iran 1.98 2.93 Autoritært regime
159 Guinea-Bissau Guinea-Bissau 1.93 2.00 Autoritært regime
160 Turkmenistan Turkmenistan 1.83 1.83 Autoritært regime
161 Saudi-Arabia Saudi-Arabia 1.82 1.92 Autoritært regime
162 Den demokratiske republikken Kongo Den demokratiske republikken Kongo 1.75 2.76 Autoritært regime
163 Syria Syria 1.74 2.36 Autoritært regime
164 Ekvatorial-Guinea Ekvatorial-Guinea 1.66 2.09 Autoritært regime
165 Tsjad Tsjad 1.50 1.65 Autoritært regime
166 Den sentralafrikanske republikk Den sentralafrikanske republikk 1.49 1.61 Autoritært regime
167 Nord-Korea Nord-Korea 1.08 1.03 Autoritært regime

Hvorfor påstår du at jeg argumenterer for ting jeg aldri har argumentert for? Det er jo bare veldig urimelig.

Også dra inn den eviglange tabellen da… det hadde holdt lenge med en link til denne siden, der ligger det et kart litt ned på siden som viser en god oversikt:

https://forskning.no/demokrati/gjor-pandemien-at-det-blir-flere-diktaturer-i-verden/1816636

«Det du argumenterer for er at man må nevne alle land som har et mangelfullt demokrati og påpeke at man HELLER IKKE drar dit og dit. Du aner ikke hvor de drar i stedet. Sannsynligvis har de noen alternativet til Tyrkia, som f eksItalia eller Spania. Å dra til St.Petersburg er ikke en sydentur og neppe noe man velger dersom man avstår fra Tyrkia.»

Nei, det er ikke det jeg argumenterer for. Hjelpes! Jeg tar det én gang til, og håper at du i det videre forholdet deg til det jeg skriver og ikke det du tror jeg skriver:

hvis man først har tatt et prinsipielt standpunkt om å boikotte land som behandler innbyggerne sine dårlig, så bør man boikotte alle land som behandler innbyggerne sine dårlig, ikke bare de landene man uansett ikke hadde reist til.

Hva, helt konkret, i dette jeg skriver her, er du uenig i?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...