Anonym bruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Skrevet 19. januar 2023 Jeg kan starte: 1. Merke: Mirena 2. Hatt den i 4 år + noen måneder. 3. Hadde blødninger / spotting, øm korsrygg i ca. 4 mnd. før det avtok. 4. Har hatt lite til ingen blødninger før inntil de siste månedene. Kun sporblødninger for noen måneder siden, og nå på nytt i en liten ukes tid. 5 Har tidvis kjent på murringer der nede, hatt øm korsrygg og perioder med ømme pupper. 6 Følger nå med på om periodene med spotting indikerer en ordinær syklus på vei, kanskje ikke utenkelig grunnet en eventuell reduksjon i spiralens hormonlager. Hvordan er det hos deg? Anonymkode: 5c14c...9cf
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Skrevet 19. januar 2023 Er på min andre Mirena, byttet i november. Hadde småblødninger nesten kontinuerlig i 3 mnd etter innsett for fem år siden, men ikke verre enn at det holdt med truseinnlegg. Har to tre dager i måneden der jeg må bruke truseinnlegg på grunn av småblødning. Ingen smerter eller ubehag utover en uke med milde menssmerter i forbindelse med begge innsett, ved andre innsett varte blødningene i etterkant i ca en uke. Elsker hormonspiral! Anonymkode: 321c3...c12
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Skrevet 19. januar 2023 Har mirena, hatt det i 7 år tilsammen, byttet sommeren 2021 til ny mirena. Første 4 årene masse småblødninger/spotting, ble fulgt opp av gynekolog i denne tiden. Roet seg inn i det 5. året, så minimale blødninger fra da og frem til dags dato. Har hele tiden med spiral følt på nedstemthet og tunghet i kroppen, samt lite sexlyst. Vurderer nå og ta ut og se om stemningsleie bedrer seg. Anonymkode: ee5cc...fd3
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Skrevet 19. januar 2023 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Har mirena, hatt det i 7 år tilsammen, byttet sommeren 2021 til ny mirena. Første 4 årene masse småblødninger/spotting, ble fulgt opp av gynekolog i denne tiden. Roet seg inn i det 5. året, så minimale blødninger fra da og frem til dags dato. Har hele tiden med spiral følt på nedstemthet og tunghet i kroppen, samt lite sexlyst. Vurderer nå og ta ut og se om stemningsleie bedrer seg. Anonymkode: ee5cc...fd3 Samme her, angående lite til ingen sexlyst. Og det å føle seg "tung" i kroppen. - Det med stemningsleie kan jeg også kjenne meg igjen i... Plutselig var det flere bivirkninger på lista.. Jeg vurderer sterkt å ta den ut. Hi. Anonymkode: 5c14c...9cf
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Hatt 3 hormonspiraler, en før 2. barn og neste etter svangerskap, hadde den siste i 6 år og skiftet til den 3. i sommer. Flott på den siden at jeg har hatt lite blødning (knapt noe) etter litt innkjøringstid, men den ødelegger psyken min. Jeg hadde egentlig bestemt med for å ta den ut og prøve kobber i sommer, men i et svakt øyeblikk fikk jeg likevel satt inn en ny. Jeg har i alle årene med spiral kjent på nedstemthet og fokus på negative tanker og helt ræva sexlyst. Veldig svingende gjennom dagene med korte perioder der alt er ok før det raser nedover i dype daler igjen. Kjente det enda bedre i sommer da jeg fikk en ny med sikkert mer hormoner, holdt på å få panikk. Helt pyton. Fikk tatt den ut og satt inn Ballerine perlespiral (kobber). Kjente endring nesten umiddelbart. Høsten og vinteren har vært jevn og fin og jeg kjenner meg på ingen måte nedstemt lenger. I tillegg forsvinner de 2-3 kg fra matchvekt som har sittet som støpt. Blødde som en gris de 3 første menstrasjonene etter innsett av konberspiral, nå blør jeg i to dager (etter 6 mnd), en dag ganske rikelig og en dag litt. For meg er det verdt hver bloddråpe, jeg er overbevist om at hormonspiral tuller med manges hoder. Ikke bra. De sier det er lite og lokale hormoner, men det hjelper ikke, kroppen blir påvirket og det er ikke så bra, tror jeg. Anonymkode: b5155...d3b
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Har hatt kyleena i tre år nå. Jeg er 41 år. Jeg hadde litt mensensmerter og var kvalm i et par dager etter innsett. Jeg spotter litt i en dag eller to når jeg skulle hatt mensen, men ellers blør jeg ingen ting. Det positive for meg er at jeg nå ikke er sengliggende de første dagene av mensen, slik jeg var uten spiral. Jeg har ingen smerter og føler meg ikke dausyk disse dagene. Så det er en meget stor bedring. I tillegg slet jeg med litt voksenakne før jeg satte inn spiralen og dette er omtrent helt borte. Det negative er at jeg har mistet all sexslyst. Anonymkode: 06534...c97
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 Min kropp ville ikke ha den.... Det må vel sies at jeg ikke har tålt p-piller da, mye bivirkninger, men lot meg overtale til å prøve spiral fordi det er lite hormoner og de slippes jevnt hele tiden så sjansen for bivirkninger er mindre. Jeg fikk vondt nederst i ryggen, en gnagende smerte og nedpress som var ubehagelig. Legen mente det måtte komme av noe annet... Jeg fikk nærmest kronisk soppinnfeksjoner. Hele underlivet var som et katastrofeområde, hele tiden. Det var smerter, ubehag, kløe, utflod osv. Sexlysten forsvant, sikkert pga alle plagene kombinert med det psykiske i dette. Jeg fikk kviser og uren hud. Migrenen ble verre. Legen sa jeg måtte være litt tålmodig, det tok til tid for kroppen å venne seg. Etter et halvt år holdt jeg på å rive av meg håret i frustrasjon, ubehag, smerter osv og nektet å gi det mer tid. Legen skulle ta den ut og da var den rett innenfor liksom, på vei ut av seg selv. Gynekologen sa at kroppen var i ferd med å støte den ut, så den ville snart ramlet ut uansett om han ikke hadde fjernet den. Så det var det eventyret. Jeg valgte å sterilisere meg. Anonymkode: 090f8...210
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 Jeg er på min andre Mirena, er veldig fornøyd. Jeg hadde voldsomme menstruasjoner før jeg fikk satt den inn, altså så mye at det krevde behandling. Men Mirena funka med én gang. Hadde en del småblødninger det første halve året, men langt mindre enn det var i forkant, så det var til å leve med. Etterhvert fikk jeg normal syklus, med småblødninger ved hver mens. Innimellom hikket det litt, men det ble i det minste ikke store blødninger. I sommer fikk jeg satt inn Mirena nr 2, og hadde en del uregelmessige småblødninger da også - men plutselig var det helt stopp, og nå har jeg ikke hatt mensen siden september. Enten er det spiralen, eller så er det overgangsalder (nærmer meg 50). Samme kan det være! Har heller ikke merket noe på hverken humør eller annet. Anonymkode: 4e068...240
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Min heter Levonova Hadde blødningsforstyrrelser i 4 måneder i starten - det føltes som en konstant menstruasjon. Mistet så blødningene helt og fikk dem aldri igjen. Har ikke hatt andre plager. En sjelden gang har jeg hatt "menstruasjon", dvs 2-3 dager med sporblødninger. Anonymkode: fc4aa...99b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå