Gå til innhold

Hva skal du så i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens snøen laver ned her jeg bor så sitter jeg og drømmer om våren og ser i frøkataloger. Jeg er veldig flink til å så og mindre flink til å faktisk få noe særlig ut av det jeg sår. Ofte blir det stusslige greier, så jeg ender med "de jeg kan": jomfruen i det grønne, ringblomster, kosmos, erteblomster, tomater, chili og litt annet. Hva skal du så? Hva lykkes du alltid med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke spesielt grønne fingre. Drømmen min er en kjempestor kjøkkenhage med masse forskjellig, men jeg ender alltid på de "sikre": Gulrot, sukkererter og persille. Jeg har gressløk også, den er flerårig og kommer igjen og igjen og igjen.

Skrevet

Jeg skal så der gresset gror... 

Anonymkode: e18e0...bdc

Skrevet
Superdolly skrev (43 minutter siden):

Jeg har ikke spesielt grønne fingre. Drømmen min er en kjempestor kjøkkenhage med masse forskjellig, men jeg ender alltid på de "sikre": Gulrot, sukkererter og persille. Jeg har gressløk også, den er flerårig og kommer igjen og igjen og igjen.

Sukkerert har jeg faktisk tenkt å prøve meg på i år. Det er mange år siden sist og da var jeg nok ikke raus nok hverken med søl, vann eller gjødsel. Har du en sort å anbefale? Jeg sådde forresten pastinakk i murerbøtte i fjor. Det ble veldig vellykka og god avling, så det skal jeg prøve igjen. 

Skrevet
amandine skrev (11 minutter siden):

Hvertfall valmuer!

image.jpg

Åååå 😍

Jeg får ikke til valmuer. Har prøvd så mange ganger både med frø og planter, på friland og i krukke. Selv sibirvalmuer som visstnok skal spre seg overlever ikke her. Det er jo så mange fine!

Skrevet
Himmel og hav skrev (30 minutter siden):

Sukkerert har jeg faktisk tenkt å prøve meg på i år. Det er mange år siden sist og da var jeg nok ikke raus nok hverken med søl, vann eller gjødsel. Har du en sort å anbefale? Jeg sådde forresten pastinakk i murerbøtte i fjor. Det ble veldig vellykka og god avling, så det skal jeg prøve igjen. 

Murerbøtte var en kjempeide! Det skal jeg jammen meg prøve!

Jeg aner ikke hvilken sort jeg bruker, det er langt utenfor mitt kompetanseområde. Jeg kjøper den typen de har på det lokale Felleskjøpet... 😛 

Skrevet
Himmel og hav skrev (5 minutter siden):

Åååå 😍

Jeg får ikke til valmuer. Har prøvd så mange ganger både med frø og planter, på friland og i krukke. Selv sibirvalmuer som visstnok skal spre seg overlever ikke her. Det er jo så mange fine!

Jeg skal grave opp og sende deg sivirvalmuer om du vil. De vokser over alt her. 

Skrevet
amandine skrev (15 minutter siden):

Jeg skal grave opp og sende deg sivirvalmuer om du vil. De vokser over alt her. 

Ja, takk! 

Skrevet
Himmel og hav skrev (28 minutter siden):

Ja, takk! 

Bare vent til de spirer så jeg vet hvor jeg finner dem😂😂

Skrevet

Jeg har satt hvitløk i november. Jeg skal så gulrøtter, sellerirot, rødbeter og squash. I tillegg setter jeg masse løk og poteter. I år planlegger jeg å sette nok løk til å være selvforsynt til i hvert fall jul.

Jeg er ikke så interessert i blomster.

Håper det blir en bedre sommer i år. Fjorårets sommer var begredelig. Det var for vått og kaldt og mye bare råtnet.

Anonymkode: 14734...191

Skrevet

Jeg har så mye frø at jeg burde hatt hage.

Har kun en liten plass med visse restriksjoner. Men første plan nå er å få satt ut et dyrkebord (eller hva det heter) i løpet av en uke eller to, så div. "kalde" salater, reddik, beter m.m., legge på snø, sette på lokket - og se om det kommer tidlig salat som det da visstnok skal gå an å få. Tror jeg skal vente til neste uke er ferdig, for er meldt opp til 10 grader neste uke, og det vil garantert bli flere uker på minussiden igjen før våren. Om det går som jeg håper så skal jeg greie å holde meg selv noenlunde med salat til langt på høsten :)

Håper også å få sådd litt i større krukker, gressløk, gulrøtter, poteter m.m. Og så håper jeg at jeg får til et par paprikaplanter og noen urter. Har veldig lyst til å prøve tomatillo, men det krever minst to planter, så spørs om jeg må være fornuftig å utsette det til et annet år.

Har prøvd å sette meg inn i "succession planting", så har forstått at selv med minimalt med plass, så kan man få forholdsvis god avling.

Har lest en del inne på datsja.no, og har tenkt å starte salat inne også, og se om jeg kan få frem mer innendørs også.

Anonymkode: f4ba2...553

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har satt hvitløk i november. Jeg skal så gulrøtter, sellerirot, rødbeter og squash. I tillegg setter jeg masse løk og poteter. I år planlegger jeg å sette nok løk til å være selvforsynt til i hvert fall jul.

Jeg er ikke så interessert i blomster.

Håper det blir en bedre sommer i år. Fjorårets sommer var begredelig. Det var for vått og kaldt og mye bare råtnet.

Anonymkode: 14734...191

Hvis dere hadde samme sommervær som vi hadde, så var det veldig vått og kaldt. Jeg har hatt det i tankene for hva jeg, om jeg får mer plass senere, kan gjøre for å omgå det problemet.

Såkalte raised beds tror jeg kan være en løsning, høyere bed. Er det veldig vått og kaldt kan man bruke tunnell over for å skåne mot det verste regnet og samtidig gjøre det litt lunere. I tillegg dreneres slike bed bedre, så jeg tror man kan unngå noe av regn-/råteproblemet.

Forbehold - jeg er bare en wannabe hobbygartner som leser alt jeg kommer over :)

Anonymkode: f4ba2...553

Skrevet

Vi har ett stort drivhus som vi nesten ikke bruker, men vi skal prøve å være flinke i år. Vi tenkte og så Agurk, paprika, sukkererter, tomat og cherytomat, og salatblader. 

Anonymkode: 6ce4d...fe5

Skrevet

Har startet med å så blodbeger nå😊 de er så sene i veksten så trenger god tid. Ellers går jeg som vanlig amok å sår: 

revehale              div tomater

Cosmos                agurk

Klokkeranke        gresskar

Ringblomst          div løk

Middagsblomst   div salat

Valmuer                hodekål

Gulrot                    sukkererter

Mais                       krydderurter

Selleri                     neper

Poteter                  squash

+++++

Tror egentlig jeg har et hagesyndrom....samt at jeg trenger flere timer i døgnet for å rekke dette🤣🤣🤣

Skrevet

Om eg legg hagetalent til grunn blir det plastblomster. 

Blir vel satt ned litt sommarblomster og eit par stauder, men såing er nok ikkje noko for meg. Eg hadde begrensa suksess med å så noko blomsterenggreier i ei stor potte i fjor, men det vart først fint då sommaren var over.

Skrevet

Til nå har jeg sådd blodbeger og chili.
Burde også ha sådd paprika, men ikke kommet så lagt enda.

Skal også så sukkererter.

Hva mer jeg skal så har jeg ikke helt bestemt meg for enda

Skrevet

De fleste sommerblomster trenger ikke komme i jorda før i midten av april. Plant i en jordbærkurv og planlegg slik at spirene er små og ikke lange og slengete ved utplanting. Man trenger ikke ha så veldig mange planter heller. Kjøper ferdige småplanter av grønnsaker. Ikke store investeringen, og tjener seg likevel inn når jeg begynner å høste (og jeg slipper rotet med planter innendørs)

Sukkererter er takknemlig, aspargesbønner likeså. Ruccola såes rett i en plantekasse og er enkelt. Jeg dropper planter som krever mye plass og gir lite utbytte. 3-4 mnd med selvdyrkede tomater er bedre enn å vente til ut på høsten på mais og rødbete.

Skrevet

Jeg fikk opp drivhus i fjor, og har i hvert fall lært at jeg ikke trenger 15 tomatplanter… Agurk, tomat, paprika og chili blir det i hvert fall. «Trenger» også erteblomster, blomkarse, kosmos, kornblomster og solsikker. Får heller ikke til valmuer, så i år tror jeg ikke at jeg gidder å prøve. 

Skrevet

Blodbeger, Verbena, Chilli, aspargesbønner, sukkererter, cherrytomat. Får se hvor mye jeg orker. Jo, koriander!

Anonymkode: 54722...b85

Skrevet
amandine skrev (16 timer siden):

Hvertfall valmuer!

image.jpg

Valmuer… ♥️ Kan ikke valmuer klare seg høyt oppe til fjells (8-900 meter)? 

Anonymkode: 63dd3...f15

Skrevet

Ringblomst, høye jordforbedrende tagetes, kosmos, malvia, kornblomster, linaria, skabiosa astropurpurea, to typer vanlige tagetes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...