Gå til innhold

Er det uetisk/provoserende å bruke arvet pels?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den er ikke laget i din tid så direkte uetisk er det ikke, men dersom du ellers ikke ville ha kjøpt en hadde kanskje det vært best å selge den til noen som virkelig har lyst på en og som er villig til å kjøpe n ny dersom de ikke får tak i en brukt...

Anonymkode: 2c45c...69f

Annonse

Jeg tenker det er mest uetisk å ikke bruke den. Å kaste den eller på annen måte destruere den vil jo være å kaste noe som kan vare i kanskje tiår til, da er det meningsløst å ikke beholde den og bruke den. Alternativet er jo ofte å kjøpe "miljøvennlig" plastpels som vil slippe enorme mengder små plastpartikler og mikroplast...

Anonymkode: 351d3...b1c

Jeg er litt delt faktisk

Jeg mener personlig at det er helt greit, pelsen er jo der, dyret er dødt, så selvfølgelig må man bruke det.

Men, om mange bruker arvede pelser kan det fort skje at de blir populære, og vips har vi en pelsdyrnæring. Det er jeg imot. Dyr skal ikke leve i små bur og slaktes bare pga pelsen.

Jeg ville nok brukt den hjemme, sydd en pute til sofaen eller noe. Ville ikke gått med den ute.

Anonymkode: 72c3c...b58

I utgangspunktet synes jeg ikke det er uetisk, selv om jeg er sterkt imot pelsdyrindustrien. 

Men jeg personlig ville ikke ha følt meg komfortabel med å gå med noe slikt, det blir på en måte en slags reklame for noe som jeg er imot. 

Selv om det selvsagt ville vært synd at den ikke blir brukt også. 

Takk for fine svar. Jeg synd den er vakker og den varmer mye bedre enn noe skjerf. Og så har den tilhørt mormor. Blikk tåler jeg godt. Men så ville jeg aldri kjøpt en ny pels (pga. industrien).

Anonymkode: 0c82a...448

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg tenker det er mest uetisk å ikke bruke den. Å kaste den eller på annen måte destruere den vil jo være å kaste noe som kan vare i kanskje tiår til, da er det meningsløst å ikke beholde den og bruke den. Alternativet er jo ofte å kjøpe "miljøvennlig" plastpels som vil slippe enorme mengder små plastpartikler og mikroplast...

Man trenger ikke pelskrage, ikke i plast heller.

Anonymkode: e2f35...9b5

Annonse

Ettersom ingen lenger kjøper pels eller minkkraver så ville jeg brukt den. Jeg antar at en hver pels jeg ser er gammel. Mulig jeg tar feil men jeg kjenner ingen som har kjøpt seg en pels de siste 15 åra. Dyret er alt dødt, det spiller ingen rolle  for det om du bruker den. Og det er tross alt kjøpt og elsket. Bruk den og vær glad for den. 

Anonymkode: 1d46f...7a0

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Nettopp! Pels var faktisk en gang et ganske viktig plagg som det absolutt ikke er noe galt om igjen og om igjen så lenge den varer! Og den kan vare lenge!

Anonymkode: f6cef...98e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...