Gå til innhold

Når dusjing er vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et vanskelig og sårt tema, så jeg ber pent på forhånd om å ikke begynne å trolle eller krangle om andre ting i denne tråden, jeg trenger virkelig noen seriøse svar.

Problemet er datteren min på 14 år. Hun har Tourettes og adhd. For de som ikke kjenner så godt til diagnosene, så tar jeg med et par vesentlige momenter. Tourettes er mer enn tics, bl.a. blir de fleste veldig rigide, overfølsomme på sanser som lyd, berøring osv. Ved adhd er det i dette tilfellet vesentlig å nevne at selv om den intellektuelle og mentale kapasiteten er normal, er de ofte 3-5 år bak andre emosjonelt (altså en 14-åring vil tenke som en 14-åring, men reagere som en 10-11-åring følelsesmessig), og de har eksekutive vansker. Det innebærer at de vet hva de må gjøre, de bare klarer ikke å gjøre det.

Så til problemet. Hun sliter med å komme seg i dusjen. Vi har klart å insistere på to dager i uken, noe jeg synes er altfor lite, men hun synes er for mye. Hun forstår at hun må og hvorfor, men det er en kamp nesten hver eneste gang. Ofte når vi ikke gjennom, eller inngår kompromisser om neste dag, eller det bare går ikke i det hele tatt. Av og til fungerer belønning. Nå har hun omsider klart å åpne seg litt opp, og forklarer at hun føler seg overveldet av vannet, blir uvel og føler seg kvalt. Hun sier at noen ganger klarer hun å distrahere seg selv med nok tanker til at hun går i dusjen og later som hun egentlig er et annet sted eller bare tenker på belønningen etterpå, andre ganger får hun det bare ikke til. Jeg får vaske håret hennes de fleste av gangene det føles ekstra vanskelig, sånn at det i det minste er rent, men hun bør jo virkelig dusje kroppen også. Nå får vi på et vis gjennomført to dager i uken de fleste uker, men innimellom blir det bare én dag der kroppen blir dusjet. 

Nå er jeg fortvilet og opprådd her. Hun gjør jo ikke dette med vilje eller for å være trassig. Hun er aldri sint når vi maser, men kan briste sammen i fortvilet krampegråt og få masse tics. Straff/ta bort goder er virkelig ikke et alternativ i hennes tilfelle. Vi kunne gjøre det med broren da han en kort periode som 11-åring ikke ville dusje ("du får ikke spille før etter du har dusjet"- den måten), men det har null funksjon her. Er det noen med noen form for erfaring? Tips, råd? Hun blånekter å snakke med noen andre, f.eks. psykolog, og hun er ikke lenger i BUP sitt system. 

Anonymkode: 72c4c...bda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner igjen problemene dine. Jeg har et barn med utviklingshemming som vi har strevd med i alle år til å få i dusjen. Først da han ble tenåring klarte han å sette ord på at han syntes dusjstrålene var vonde og at han hatet vannet når det sprutet i fjeset hans. Vi kjøpte derfor inn et dusjhode med muligheten til å lage ulike typer stråle, deriblant en veldig myk en, og at han kunne holde dusjen i hånda og styre selv hvor vannet skulle treffe. Det var ingen mirakelkur, men det gjorde det litte grann bedre. Vanntett høyttaler og muligheten til å ha på musikk i dusjen hjalp litt. Ellers må man ikke dusje. Man må vaske seg, så om hun er flink til klutvask fra toppen og ned og at hun kan vaske håret i vasken så er det kanskje bra nok? Hva med badekar? Er det en mulighet?

Anonymkode: 1ddbf...753

Skrevet

Jeg kjenner en annen jente med tilsvarende problemer, det ble mye bedre da hun faktisk ble voksen, men det var en kamp. Sender deg styrke.

Anonymkode: f8bd2...d79

Skrevet

For en kamp dere står i, sender deg styrkeklem. 

Jeg har ingen erfaring, men om hun vasker seg de dagene hun ikke dusjer så er det kanskje bra nok? Vasker hun håret de gangene hun dusjer, eller får du vasket det utenom? 

Anonymkode: 8ba43...9ae

Skrevet

Takk for klemmer, jeg tar til meg all oppmuntring ❤️

Hun vasker seg litt i hvert fall, og bruker deo, men etter en uke uten dusjing begynner det jo å lukte litt likevel. Håret tar vi over kanten på badekaret de gangene det føles ekstra vanskelig, så det får vi gjort to ganger i uken uansett. Som regel vasker hun det selv i dusjen. Tipset om ulike dusjhoder er vel verdt å prøve, jeg skal i det minste snakke med henne om det. 

HI

Skrevet

Har en gutt med noe av de samme utfordringene. Jeg har badekar, slik at han får vasket seg uten å dusje, noe som hjelper. I tillegg må badestunden være forutsigbar. Faste dager og etter at alle andre er i seng. Han må ha roen til å vite at han får være uforstyrret på badet. Jeg har soverom vegg i vegg, så jeg passer jo på ham. 

Mitt tips er å prøve å få inn faste dager og på lik måte hver gang, slik at badingen blir en forutsigbar rutine som bare er enda en ting som skal gjennomføres. 

Anonymkode: 2828d...2d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har en gutt med noe av de samme utfordringene. Jeg har badekar, slik at han får vasket seg uten å dusje, noe som hjelper. I tillegg må badestunden være forutsigbar. Faste dager og etter at alle andre er i seng. Han må ha roen til å vite at han får være uforstyrret på badet. Jeg har soverom vegg i vegg, så jeg passer jo på ham. 

Mitt tips er å prøve å få inn faste dager og på lik måte hver gang, slik at badingen blir en forutsigbar rutine som bare er enda en ting som skal gjennomføres. 

Anonymkode: 2828d...2d8

Vi har faste dager, som hun selv har valgt ut (de to dagene i uken hun har KRØ), sånn at det er jevnt fordelt. Problemet er at det ofte ikke hjelper. 

HI

Skrevet

Kan det være bedre å sitte i dusjen? Enten dusjstol, eller bare sitte i dusjen? Da slipper man de sprutende strålene overalt. ❤️

Anonymkode: 32fa2...f56

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan det være bedre å sitte i dusjen? Enten dusjstol, eller bare sitte i dusjen? Da slipper man de sprutende strålene overalt. ❤️

Jeg tviler på det, men det er absolutt verdt å spørre henne om det er en mulighet. Jeg tror ikke det er spruting som er problemet, men at hun og håret blir våt og håret blir tungt osv. Hun sliter litt med å forklare skikkelig, sannsynligvis fordi jeg tror hun ikke helt vet det selv.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tviler på det, men det er absolutt verdt å spørre henne om det er en mulighet. Jeg tror ikke det er spruting som er problemet, men at hun og håret blir våt og håret blir tungt osv. Hun sliter litt med å forklare skikkelig, sannsynligvis fordi jeg tror hun ikke helt vet det selv.

HI

Trenger hun å vaske håret i dusjen? Det kan du hjelpe med over vasken eller utenom når hun dusjer?

Jeg bare spinner her, altså, du har sikkert prøvd alt jeg kommer på🥰det er i hvert fall en heldig jente som har en mor som tar henne på alvor, håper at det løser seg for dere snart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

HI

Men prøv det uansett. ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Trenger hun å vaske håret i dusjen? Det kan du hjelpe med over vasken eller utenom når hun dusjer?

Jeg bare spinner her, altså, du har sikkert prøvd alt jeg kommer på🥰det er i hvert fall en heldig jente som har en mor som tar henne på alvor, håper at det løser seg for dere snart. 

Takk! Ja, jeg vasker håret hennes over badekarskanten ca. 1/4 av gangene hun skal dusje, og så går hun i dusjen og tar bare kroppen selv etterpå. Eller, som sist, nekter å gå i dusjen, men håret ble i hvert fall rent. Hun skulle dusjet på nytt i går, men det gikk ikke i det hele tatt, heller ikke håret. Vi satt først i 2 timer og forsøkte, og så 3,5 timer til etterpå (til over midnatt) med å roe ned igjen nok til å sove etterpå. 

HI

Skrevet

Uff - det høres krevende ut!

Min på 9år har også hatt en ekstrem motvilje mot dusjing. 
Her var det flere små ting som hjalp. Hårvask viste seg å være det verste, så det gjør hun bare en gang i uken. Høytaler på badet, så hun kan synge med på favorittsang, får tankene over på noe annet. Neglelakk på tærne etter dusj = veldig stas. 

Det er fortsatt plenty motstand, men mye bedre enn før. 
lykke til! 

Skrevet

Min eldste har kun adhd men vi var også inni en lang slik periode som du beskriver.

men min likte å bade i basseng, så da var vi aktivt i svømmehall i noen år. Da hun måtte gjennom dusjen både på vei til og fra bassenget.

kunne dette vert noe? 
om ikke annet tar det fokuset vekk fra selve dusjen

Anonymkode: 002d5...23b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min eldste har kun adhd men vi var også inni en lang slik periode som du beskriver.

men min likte å bade i basseng, så da var vi aktivt i svømmehall i noen år. Da hun måtte gjennom dusjen både på vei til og fra bassenget.

kunne dette vert noe? 
om ikke annet tar det fokuset vekk fra selve dusjen

Anonymkode: 002d5...23b

Dette tenkte jeg også på, at hvis hun kan lære å like å være i basseng, så kan det gjøre at hun kommer over dusjaversjonen.

Du kan ev. høre om det er en kommunefysioterapeut eller annen fysioterapeut som jobber med barn med spesielle behov, de har gjerne en del gode triks for å venne ungene til vann. Helst en som også enten jobber med slike barn i vann (terapibasseng) eller som har god erfaring med svømming selv. Det er nok en fordel om dere kan gå i et varmtvannsbasseng, da det varmere vannet føles mer behagelig mot huden.

Om ikke annet kan det være du kan få en del tips av en slik fysioterapeut.

Anonymkode: db521...93a

Skrevet

Må hun vaske håret så ofte? Jeg hater selv å dusje pga håret, klipte meg kort pga det og trives best med det, men vasker ikke håret så ofte da, vasker jeg det for ofte blir det for fort fettet og ekkelt, så det unngår jeg. Dusjer det kanskje 1 gang i uka, evt oftere hvis jeg bruker voks e.l. i det.

Anonymkode: 2404d...df6

Skrevet

Synes hun dusj er like fælt om håret settes opp i en topp, dusjhodet skrus ned til skulderhøyde og hun bare vasker kroppen også?

Eller om håret settes opp i en topp og dere fyller badekaret bare litt opp så hun kan sitte i det og vaske seg med klut på overkroppen fra vannet hun sitter i?

Om det å vaske kropp kan fungere greit kan jo hårvask bli kampen, mens vasking av kropp går greit liksom. Om dere ikke blander de sammen?

Frisører tar gjerne ikke så mye for å bare vaske hår, kan det være en mulighet å gå til frisøren for å vaske jevnlig?  Svigermor gjorde det da hun brakk armen, hadde aldri tenkt over at det var en mulighet engang jeg, men hun vasket håret hos frisøren en gang i uka så lenge hun hadde gips. Hun får vel hjelpestønad og den kan brukes til nettopp slike ting, for å gjøre hverdagen hennes enklere når hun har såpass å slite med...

Anonymkode: 54ea2...47e

Skrevet

Vi bruker badekaret. Ikke nødvendigvis til å bade i, men til å dusje i. Da kan han sitte i karet, ha god plass (dusjkabinett føles trangt) og kan holde dusjhodet selv. Vi har også dusjhode hvor vi kan stille inn strålen på forskjellige styrker. 

Anonymkode: 94638...0c6

Skrevet

Jeg har selv adhd, og jeg har en tiåring som har mye av den samme problematikken som du beskriver. Så jeg kjenner igjen atferden til datteren din og har også en viss forståelse av hvordan adhd-symptomene er med på å påvirke den. Argumenter, tilbakemeldinger og beskjeder som andre barn godtar og handler ut fra, resonnerer ikke nødvendigvis med barn med denne typen utfordringer. Det er utfordrende å forholde seg til, og det skaper så mye negativitet i relasjonen.

Mitt barn vil heller aldri dusje, og vi må diskutere hver gang. Han sliter også med gode toalettvaner. Det praktiske, at han har uhell, kan lukte osv., er kun én del av problemet. Det andre er hvor ydmykende det er for ham. Han vet hva han må gjøre, men han klarer det ikke. Han klarer ikke organisere alle stegene som inngår i et toalettbesøk. Han drives av impuls. Og det er så skamfullt for ham når mor må hjelpe og passe på. 

Om datteren din: Dusjer de etter gym? Kan dere i så fall flytte dusjingen hjemme til andre dager slik at totalen blir høyere? Og hva med å kun vaske håret to dager i uken og så dusje uten å vaske håret to andre dager. Er det lettere å dusje hvis hun ikke må vaske håret?

Anonymkode: a1f4f...044

Skrevet

Har dere dusjhode som kan tas av dusjsstangen og som hun kan holde selv i hånden?

Da kan hun sette på vannet selv og først holde dusjhodet ned mot gulvet og kontrollere i hvilken retning vannet spruter før hun gradvis hever den og kanskje til slutt er komfortabel med å feste den i stangen.

Anonymkode: c7366...ce2

Skrevet

Sensoriske ubehag er ikke trass og oppleves helt reelt som du sier❤️
Hva med avledning? Se på serie mens hun dusjer? 
Hjelper det å dusje på morgningen når hun er uthvilt og ikke fylt av dagens stimuli? 
Bruker hun medisiner mot adhd? Og har disse effekt når hun skal dusje? Ofte medfører effekten av medikamentet en større robusthet. 
Kan hun velge selv, altså ikke ha faste dager, men gis kontrollen om at hun valgfritt skal dusje to dager i uken? Hvis det oppleves som tvang kan jo det også forsterke ubehaget. Men, da slipper hun kanskje å grue seg og bygge opp en angst i forbindelse med en aktuell dag. 

Ellers støtter jeg meg til nevnt over også, det finnes dusjhoder som gjør strålene myke og mer skånsomme mot huden.

Lykke til:)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI

Senk dusjhode og ta et håndkle rundt håret sån at det ikke blir vått. Pass på at badet er passe varmt, at vannet er passe og at dråpene er "myke".

Jeg hater å dusje selv og for meg er det best å ta det som jeg beskrev her, rett før jeg legger meg slik at jeg slipper å kle på meg mens jeg er halvvåt.

Anonymkode: 553b6...703

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Senk dusjhode og ta et håndkle rundt håret sån at det ikke blir vått. Pass på at badet er passe varmt, at vannet er passe og at dråpene er "myke".

Jeg hater å dusje selv og for meg er det best å ta det som jeg beskrev her, rett før jeg legger meg slik at jeg slipper å kle på meg mens jeg er halvvåt.

Hva synes hun foresten om regn eller bading om sommeren?

Skrevet

Datteren min er 13 og vi har kranglet om dusjing i alle år. Nå har hun endelig innsett at hun må og hun gjør det stort sett 2 ganger i uken (noen ganger blir det bare en gang). Hun bader i badekaret eller sitter i badekaret med dusjhodet. Hun bruker aldri den vanlige dusjen.

Anonymkode: 3a9f7...460

Skrevet

Har en unge som mer enn gjerne dusjer og en som hater det. 

Det som redder opplegget i år er at gymtimene er spredt utover uka. Med dusj etter gym mandag og torsdag er det ikke krise at hun ikke vil dusje hjemme, vi prøver å motivere til dusj lørdag, men om det ikke skjer en og annen helg er det ikke krise. Det var verre i fjor, med gym tirsdag og onsdag.

Anonymkode: cfb09...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...